الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-05-31, 08:02 PM   #1
lilkapo
صياد نشيط

المدينه: بورسعيد
lilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى lilkapo
Exclamation بندقية العمر للجميع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اخوانى فى الله اولا زى مكلنا ملاحظين ان بيجيى استفسارات كتيرة عن انواع بنادق بتكون متكررة كتير فى مواضيع قديم .....وناس كتير عاوزة تشترى بنادق وبتبقى محتارة جدا
طب اية السبب انا اقولكم بمنتهى الامانة كل واحد بيحلم انو يملك اقوة واحلى بندقية فى مصر ويمكن فى العالم كلة كمان بس العين بصيرة والايد قصيرة وتلاقىمعظم الناس فينا بيبقى ديما محدد اعلى سقف للفلوس معاة 2000 جنية يمكن يكون بالنسبة لناس فينا مبلغ بسيط لكن فى كمان ناس كتيييير اوووى فينا المبلغ دة بالنسبلهم غالى اوووووووووى عليهم ويمكن تعبو فية كتير لحد مجمعوة ويمكن خد منهم وقت وتعب وشغل كتير علشان يجمعوة
فتلاقى الى معاة المبلغ دة وهاوى الموضوع بيبقى محرص اووووى على الفلوس وعاوز يجيب بالمبلغ دة بندقية العمر بالنسبالة اوكى فتلاقية عامل موضوع وبيقول انو عاوز بندقية مواصفات علية وقوية ومش بتبوظ ووووووووووو الخ ....
طيب منخلى الموضوع دة مرجع للناس دى بمعنى اننا مثلا هنحدد كل الانواع سواء كويسة اولا وتكون فحدود الفلوس دى وكل خبراء المنتدى والمحنكين يقولو كل نوع ميزاتة وعيوبة بس مش زى مبيتكتب فى الموضوع كلمة ونص لا يقول بمنتهى الامانة وكانو بيشترى لنفسو لان الى بيدخل ويلاقى الرد كلمتين بيقول لانفسو ودة هيهمو اية يعنى منا الى هخسر الفلوس لو جبت حاجة ومعجبتنيش بعد كدة فعلشان كدة عاوز الى هيتكلم على بندقية يتكلم عنها بستفاضة اووووى وبراحة ويحاول يكلم الناس على قد حرصهم على فلوسهم
اتمنى تكون الفكرة وصلت الجميع وصدقونى اعمل الموضوع دة للافادة وحتى لا يحتار اى مشترى لبندقية جديدة فى النوع الى هيجيبو لان فعلا الموضوع دة بيبقى مقلق جدا
كمان الى هيتكلم عن بندقية يريت تكون معاة ويكلمنا عن تجربة ولو مش معاة يبقى على الاقل عارفها كويس مش يبقى سامع من حد ويردد الكلام
الله الموفق للجميع ويكرم الكل ان شاء الله
lilkapo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-05-31, 08:21 PM   #2
lilkapo
صياد نشيط

lilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريقlilkapo في بداية الطريق
افتراضي رد: بندقية العمر للجميع

ماشاء الله يعنى 13 مشاهدة بدون رد واحد تقريبا الفكرة معجبتش الناس
عموما انا كنت بحاول بس اساعد ناس انا كنت واحد منهم والحمد لله وفقت واشتريت
غير مقروء 11-05-31, 08:25 PM   #3
mahmoudalaa
صياد نشيط

الصورة الرمزية mahmoudalaa

المدينه: القاهرة
mahmoudalaa في بداية الطريقmahmoudalaa في بداية الطريقmahmoudalaa في بداية الطريقmahmoudalaa في بداية الطريقmahmoudalaa في بداية الطريقmahmoudalaa في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر MSN إلى mahmoudalaa إرسال رسالة عبر Yahoo إلى mahmoudalaa

فكرة ممتازه و ارجو من الاداره تثبيت الموضوع
غير مقروء 11-05-31, 08:35 PM   #4
aymanelkordi
صياد جديد

aymanelkordi مستواه غير معروف

موضوع مهم ياريت حد فاهم يفدنا
aymanelkordi غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-31, 08:59 PM   #5
lilkapo
صياد نشيط

اشكر مروركم الكريم على موضوعى المتواضع واتمنى من اهل الخبرة وكل عضو من المنتدى يشارك بخبرتة علشان الكل يستفاد
غير مقروء 11-05-31, 09:04 PM   #6
braveheart
صياد قديم

الصورة الرمزية braveheart

المدينه: القاهرة - شمال سيناء
braveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى braveheart

معك كل الحق ... و إن شاء الله هنحاول نساعد بعضنا .. و أتمني من الأخوة القدامي أيضا الوقوف بجانب الأعضاء الجدد و المبتدأين.

تقبل مروري.

Kemomail@ymail.com
braveheart غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-31, 10:35 PM   #7
Android man
صياد متقدم

الصورة الرمزية Android man

المدينه: port said , egypt
Android man في بداية الطريقAndroid man في بداية الطريقAndroid man في بداية الطريقAndroid man في بداية الطريق

فعلا فكرة حلوة جدا وياريت الاعضاء يكتبو كل انضباعهم عن البنادق التي يمتلكونها والتفاصيل المهمة وبأذن الله سأكتب عن الرمسيس لاكن بعد فترة قصيرة بأذن الله
و ابتغ بذلك وجه الله عسى ان يقيك الله ميتة السوء
اذا هممت بالقاء بقايا الطعام في حاوية القمامة فاجعل نيتك ان تكل منها الدواب
و ابتغ بذلك وجه الله عسى ان يرزقك الله من حيث لا تحتسب
اذا اشتدت حرارة الصيف فاجعل اناء به ماء في شباك غرفتك لتشرب و تتبرد فيهالطيور
و ابتغ بذلك وجه الله عسى ان يسقيك الله يوم العطش الاكبر
Android man غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-31, 10:40 PM   #8
salas0010
صياد نشيط

الصورة الرمزية salas0010

المدينه: الجيزه
salas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lilkapo مشاهدة المشاركة
اشكر مروركم الكريم على موضوعى المتواضع واتمنى من اهل الخبرة وكل عضو من المنتدى يشارك بخبرتة علشان الكل يستفاد

موضوع ممتاز طيب ممكن لو سمحت تبتدي بنفسك وتقول لينا ايه المزايا والعيب بالتفصيل الممل عن بندقيتك الجت نمره 1 يعني البندقيه معاك عامله ايه ? والف شكر لموضوعك الجميل

وايه هيا بقى الباقيات الصالحات ؟

هى كلمات بسيطة القول كبيره الثواب

[ سبحآن آللّہ ، والحمد للّہ ، ۆلٱ إلہ إلٱ آللّہ ، ۆآللّہ أگبر ]

وسميت [ بالباقيات ]

لأنها هِـيَّ آلتيّ يبقى ثۆابها ۆيدوم جزائها ...
salas0010 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-01, 09:21 AM   #9
taimour
صياد نشيط

الصورة الرمزية taimour

المدينه: cairo
taimour مستواه غير معروف

klamak mazboooot gdan
taimour غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-01, 02:17 PM   #10
lilkapo
صياد نشيط

Lightbulb رد: بندقية العمر للجميع

اقتباس:
موضوع ممتاز طيب ممكن لو سمحت تبتدي بنفسك وتقول لينا ايه المزايا والعيب بالتفصيل الممل عن بندقيتك الجت نمره 1 يعني البندقيه معاك عامله ايه ? والف شكر لموضوعك الجميل
انتا عندك حق تصدق انا ازاى مفكرتش فى كدة
طيب يا سيدى انا هقولك حاجة انا جايب البندقية من قريب اوووى ولسة مظهرليش اى عيب فيها ولله الحمد بس بجد والله العظيم البندقية دى يا جماعة قوية جدا جدا وبالنسبة للناس الى سمعتها بيقولو انها متاسرش فى الطرائد الكبيرة مع احترامى ليها طبعا لانهم اهل خبر ليا راى تانى جرب تنشين بيها على اى طريدة لكن خلى هدفك من اسفل الرقبة لاعلى الراس وشوف تاثيرها اية
انا بتكلم للافادة وليا وجهة نظر فى موضوع الصيد يا جماعة اولا لازم نفرق بين الصياد والقناص
اولا الصياد
الهدف الوحيد لية هو انة يصطاد اكبر كمية من الطرائد
اما القناص الى اتمنى اكون واحد منهم فى يوم
فهو الى بيشبع هوايتة وهيا القنص و مراقبة الهدف وارسال الضربة فى مكان معين يحددة هو مش يضرب الطريدة وخلاص ودة ميختلفش لان الطريدة هتقع هتقع لكن صدقونى لو قلتلكم انى بمسك الطريدة مهما كانت وادور اول حاجة على مكان الضربة ولو فى المكان الى حددتو ببقى مبسوط جدا
نرجع تانى لموضوع البندقية زى مقلت بندقية قوية ماشاء الله وبالنسبة لعيبها الى ناس كتير مش بتحبو وهو حجم الرشاية الصغير لانها نمرة واحد فانا مبيهمنيش دة لانى زى مقولت احب اقنص مش اصطاد اوووى نيشنها ثابت من اول ظبطة لية وربنا يكرمنى واجيب سكوب وبكدة هتبقى فعلا بندقية كاملة تجمع بين كل المميزات فى البنادق وهيا تعتبر اول فئات الهاى بور كمان نيشانها ثابت وسمعت ان حجتها متوفرة والحمد لله كمان سعرها مكنش كبير لانى جبتها من محل ببورسعيد اسمو ( السحيلى ) وهو صديق لجدى وادهانى ب 1650 جنية مع انى سمعت ان اسعرها اكتر من كدة على المنتدى لكنة ادهالى بالتمن دة الحديثة مش القديمة
وعلى فكرة عن تجربة شخصية ممكن تتستهدف من مسافة كبيرة مش صغيرة
ولله الحمد مريحانى وزى الفل ومش ناوى اغيرها خلاص

بالنسبة بقى للرمسيس الى عندى
كلناااااااااااااااااااااااااا عارفينها كانت مع صديق ليا ومرمية فوق سطح بيتو وكنت اشوفها ووالله تصعب عليا حالها قولتلو متجبهالى قالى خودها مش لازمانى ختها وديتها للراجل الى قولتلكم علية بس من زماااااااان اوووووى غيرلها السوستة وشحمها وروق عليها وكانت عاملة شغل معايا زمان بس مش صيد كنت بتمرن عليها رماية وكانت كويسة ولما طلعت بيها رحلة قبل النوريكا ما شاء الله كان الخير وفير والحمد لله زى مبنقول فى مصر (حمار شغل)
المهم جدا يا رجالة انى حابب اقولكم معلومة صغيرة بعيد عن البنادق خالص
متطلعش تصطاد ابدا غير لما تتعلم رماية صح اووووووووى علشان متحبطش وتمل الموضوع
اعمل ميدان رماية على قدك فى اى مكان انتا شايف انو ينفع ا
نا كنت عامل بلكونة البيت وبضرب من اخر الغرفة المطلة عليها وكان مناسب اوووى
والحمد لله عندى مبادئ الرماية صح ودة الى اهلنى بعد كدة انى اطلع اصطاد وارجع مبسوط جدا بكمية الطرائد الى بجيبها
عموما انا على استعداد انى افيد اى شخص باى معلومة مهما كانت عن الرماية باسلوبها الصحيح
وان شاء الله اتمنى اكون افدت اى عضو ولو واحد بمعلومة مهما كانت صغيرة
اخوكم العباسى ( ابو ابراهيم)
غير مقروء 11-06-01, 04:53 PM   #11
salas0010
صياد نشيط

الصورة الرمزية salas0010

المدينه: الجيزه
salas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
انتا عندك حق تصدق انا ازاى مفكرتش فى كدة
طيب يا سيدى انا هقولك حاجة انا جايب البندقية من قريب اوووى ولسة مظهرليش اى عيب فيها ولله الحمد بس بجد والله العظيم البندقية دى يا جماعة قوية جدا جدا وبالنسبة للناس الى سمعتها بيقولو انها متاسرش فى الطرائد الكبيرة مع احترامى ليها طبعا لانهم اهل خبر ليا راى تانى جرب تنشين بيها على اى طريدة لكن خلى هدفك من اسفل الرقبة لاعلى الراس وشوف تاثيرها اية
انا بتكلم للافادة وليا وجهة نظر فى موضوع الصيد يا جماعة اولا لازم نفرق بين الصياد والقناص
اولا الصياد
الهدف الوحيد لية هو انة يصطاد اكبر كمية من الطرائد
اما القناص الى اتمنى اكون واحد منهم فى يوم
فهو الى بيشبع هوايتة وهيا القنص و مراقبة الهدف وارسال الضربة فى مكان معين يحددة هو مش يضرب الطريدة وخلاص ودة ميختلفش لان الطريدة هتقع هتقع لكن صدقونى لو قلتلكم انى بمسك الطريدة مهما كانت وادور اول حاجة على مكان الضربة ولو فى المكان الى حددتو ببقى مبسوط جدا
نرجع تانى لموضوع البندقية زى مقلت بندقية قوية ماشاء الله وبالنسبة لعيبها الى ناس كتير مش بتحبو وهو حجم الرشاية الصغير لانها نمرة واحد فانا مبيهمنيش دة لانى زى مقولت احب اقنص مش اصطاد اوووى نيشنها ثابت من اول ظبطة لية وربنا يكرمنى واجيب سكوب وبكدة هتبقى فعلا بندقية كاملة تجمع بين كل المميزات فى البنادق وهيا تعتبر اول فئات الهاى بور كمان نيشانها ثابت وسمعت ان حجتها متوفرة والحمد لله كمان سعرها مكنش كبير لانى جبتها من محل ببورسعيد اسمو ( السحيلى ) وهو صديق لجدى وادهانى ب 1650 جنية مع انى سمعت ان اسعرها اكتر من كدة على المنتدى لكنة ادهالى بالتمن دة الحديثة مش القديمة
وعلى فكرة عن تجربة شخصية ممكن تتستهدف من مسافة كبيرة مش صغيرة
ولله الحمد مريحانى وزى الفل ومش ناوى اغيرها خلاص

بالنسبة بقى للرمسيس الى عندى
كلناااااااااااااااااااااااااا عارفينها كانت مع صديق ليا ومرمية فوق سطح بيتو وكنت اشوفها ووالله تصعب عليا حالها قولتلو متجبهالى قالى خودها مش لازمانى ختها وديتها للراجل الى قولتلكم علية بس من زماااااااان اوووووى غيرلها السوستة وشحمها وروق عليها وكانت عاملة شغل معايا زمان بس مش صيد كنت بتمرن عليها رماية وكانت كويسة ولما طلعت بيها رحلة قبل النوريكا ما شاء الله كان الخير وفير والحمد لله زى مبنقول فى مصر (حمار شغل)
المهم جدا يا رجالة انى حابب اقولكم معلومة صغيرة بعيد عن البنادق خالص
متطلعش تصطاد ابدا غير لما تتعلم رماية صح اووووووووى علشان متحبطش وتمل الموضوع
اعمل ميدان رماية على قدك فى اى مكان انتا شايف انو ينفع ا
نا كنت عامل بلكونة البيت وبضرب من اخر الغرفة المطلة عليها وكان مناسب اوووى
والحمد لله عندى مبادئ الرماية صح ودة الى اهلنى بعد كدة انى اطلع اصطاد وارجع مبسوط جدا بكمية الطرائد الى بجيبها
عموما انا على استعداد انى افيد اى شخص باى معلومة مهما كانت عن الرماية باسلوبها الصحيح
وان شاء الله اتمنى اكون افدت اى عضو ولو واحد بمعلومة مهما كانت صغيرة
اخوكم العباسى ( ابو ابراهيم)

جزاك الله خىرا ىا استاذ وطالما البندقىه دقىقه يبقى مش هتفرق كتىر بالسكوب

وايه هيا بقى الباقيات الصالحات ؟

هى كلمات بسيطة القول كبيره الثواب

[ سبحآن آللّہ ، والحمد للّہ ، ۆلٱ إلہ إلٱ آللّہ ، ۆآللّہ أگبر ]

وسميت [ بالباقيات ]

لأنها هِـيَّ آلتيّ يبقى ثۆابها ۆيدوم جزائها ...
salas0010 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-01, 10:11 PM   #12
lilkapo
صياد نشيط

اقتباس:
جزاك الله خىرا ىا استاذ وطالما البندقىه دقىقه يبقى مش هتفرق كتىر بالسكوب
والله يا صاحبى هقولك حاجة بالنسبة للنشان سابت اة بس على متنفز قاعدة النيشان الا وهى (مرور شعاع البصر من خلاص فتحة النشينكاة الخلفى لاعلى سن نملة الدبانة لاسفل منتصف الهدف) وطبعا فى بنادق ضغط الهواء مش شرط موضوع اسفل منتصف الهدف دة ديما
المهم انا مجربتش قبل كدة السكوب ابدا واسمع انو اسرع وادق ادق يعنى وبصراحة اتمنى اوصل لمرحلة متقدمة فى القنص يعنى عاوز احدد مثلا عين الطريدة مجيبش حتى منقرها لا اجيب عنيها
انا بقول مثلا طبعا واعتقد ان الاسكوب هيوضحلى تفاصيل اكتر فى الطريدة عن النظارة الى انا لابسها ولا نفس الاداء اتمنى الى عندو سكوب يصححلى المعلومة ان امكن
غير مقروء 11-06-02, 02:50 AM   #13
don'tshoot
صياد نشيط

الصورة الرمزية don'tshoot

don'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريق

اقتباس:
يعنى عاوز احدد مثلا عين الطريدة مجيبش حتى منقرها لا اجيب عنيها
دا انت سفاح بقي مش قناص

ربنا يباركلك يا أخي علي الموضوع دا وكنت عايز اعرف البندقية اللي معاك سرعتها كام لإن فيه ناس معاها اصدارات 260 متر/ث مش 305 لنمرة واحد.... والإصدار اللي معاك تقصد حديث يعني سنة كام؟

وياريت لو تكلمنا عن رد فعل البندقية وصوتها
don'tshoot غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-02, 06:50 AM   #14
sameer
صياد قديم

الصورة الرمزية sameer

المدينه: الإسكندرية
sameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريق

اقتباس:
والله يا صاحبى هقولك حاجة بالنسبة للنشان سابت اة بس على متنفز قاعدة النيشان الا وهى (مرور شعاع البصر من خلاص فتحة النشينكاة الخلفى لاعلى سن نملة الدبانة لاسفل منتصف الهدف) وطبعا فى بنادق ضغط الهواء مش شرط موضوع اسفل منتصف الهدف دة ديما
المهم انا مجربتش قبل كدة السكوب ابدا واسمع انو اسرع وادق ادق يعنى وبصراحة اتمنى اوصل لمرحلة متقدمة فى القنص يعنى عاوز احدد مثلا عين الطريدة مجيبش حتى منقرها لا اجيب عنيها
انا بقول مثلا طبعا واعتقد ان الاسكوب هيوضحلى تفاصيل اكتر فى الطريدة عن النظارة الى انا لابسها ولا نفس الاداء اتمنى الى عندو سكوب يصححلى المعلومة ان امكن
بالنسبة يا ابو ابراهيم لموضوع النظارة ده يبقا تجيبلك تلسكوب فيه البكرة بتاعت التركيز هو حيبقا غالي شوية بس حيريحك اوي وفعلا لو عايزه يجيبلك عينها حيجيبهالك بس هو حيخنقك شوية في ظبطته

فإن النصح بين الناس نوع من التوبيخ لا أرض استماعه
sameer غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-03, 08:02 AM   #15
lilkapo
صياد نشيط

اقتباس:
دا انت سفاح بقي مش قناص
لا يا صاحبى ابدا والله بس كانت بتفرق اوووى موضوع المسافات ومكان النيشان سواء فى فريق الرماية فى المدرسة او كمان فى الجيش علشان الاجازات هههههههههه
اقتباس:
ربنا يباركلك يا أخي علي الموضوع دا وكنت عايز اعرف البندقية اللي معاك سرعتها كام لإن فيه ناس معاها اصدارات 260 متر/ث مش 305 لنمرة واحد.... والإصدار اللي معاك تقصد حديث يعني سنة كام؟
والله يا صاحبى بالنسبة للمسافة قولى ازاى اقيسها وانا اقيس السرعة فى الثانية لكن الراجل الى جبتها من عندو صديق مقرب جدا لجدى الله يرحمة وانا اعرفو كويس وهو الى بيشجعنى وبيمدنى باى معلومة احتاجها ولما عرضت علية اخدها شكرلى فيها اوووى وقال ان البندقية دى مظلومة فى مصر لان الناس بتحب تاخد نمرة اتنين اكتر من 1 ولكل واحد وجهة نظر
اما بالنسبة للاصدار حديث فالراجل لما دخل المحل بالمخزن جوة جبلى اتنين نوريكا جيت 1 واحدة نيشانتها عادية والتانية فيسفورى واما سالتو الفرق بين الاتنين قالى الاتنين واحد الفرق فى النيشانات والفسفورى فى النيشان الخلفى والاحمر فى سن نملة الدبانة دة الى قصدتو يعنى يعنى الى يروح يشترى يخلى بالو من الموضوع دة
اقتباس:
بالنسبة يا ابو ابراهيم لموضوع النظارة ده يبقا تجيبلك تلسكوب فيه البكرة بتاعت التركيز هو حيبقا غالي شوية بس حيريحك اوي وفعلا لو عايزه يجيبلك عينها حيجيبهالك بس هو حيخنقك شوية في ظبطته
والله يا صاحبى الناس قلقتنى اووووى من موضوع السكوب دة وبيقولو انو بيعاقب علية القانون معاقبة السلاح النارى وانا راجل متجوز ومخلف يعنى مينفعش اتسجن بسبب هواية ومش عارف بقى الى فهمتو دة صح ولا اية يعنى اخ فاضل قالى اصطاد بية بس فى السر طب وان اتمسكت مثلا هيكون التصرفوقتها اية انا بس مشكلتى النظارة وقصر النظر بس بالنظارة الحمد لله بشوف تمام وبعمل شغل كويس وكنت حابب اجيب السكوب لدقة اكبر فى الهدف وكانت الفلوس مهما كان غالى مش هتهم بس يريت يا جماعة الى يفهم اوووووى فى مواقف السكوب والموقف القانونى بتاعو او حجات من دى يقول ويفيدنا
غير مقروء 11-06-06, 05:51 PM   #16
lilkapo
صياد نشيط

فين يا رجالة المساعدات مبينا وفين ان كل واحد يتكلم عن بندقيتة
غير مقروء 11-06-06, 06:25 PM   #17
sameer
صياد قديم

الصورة الرمزية sameer

sameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريق

بص حضرتك لو عندك عربية او تعرف حد عنده عربية انزل و اصطاد بيها انا باعمل كدة بصطاد من العربية اولا عشان السياح و العين و الدوشة وبعدين بنلف حتت كتير في وقت قصير ومش بنضيع وقت وكمان اصلا احلا وقت للصيد بيبقا الفجر يعني الناس كلها بتبقا نايمة وانا نزلت بالسكوب بالعربية وعلى رجلي عادي بس تحاول انك تدارية واي حد تكلمه او يكلمك تعامله بكل احترام عشان يحبك ويسيبك تصطاد في منطقته ده احنا ساعات كمان الناس بيقولولنا على اماكن نصطاد فيها وبيبقا فيها شغل

غير مقروء 11-06-06, 06:34 PM   #18
lilkapo
صياد نشيط

اقتباس:
بص حضرتك لو عندك عربية او تعرف حد عنده عربية انزل و اصطاد بيها انا باعمل كدة بصطاد من العربية اولا عشان السياح و العين و الدوشة وبعدين بنلف حتت كتير في وقت قصير ومش بنضيع وقت وكمان اصلا احلا وقت للصيد بيبقا الفجر يعني الناس كلها بتبقا نايمة وانا نزلت بالسكوب بالعربية وعلى رجلي عادي بس تحاول انك تدارية واي حد تكلمه او يكلمك تعامله بكل احترام عشان يحبك ويسيبك تصطاد في منطقته ده احنا ساعات كمان الناس بيقولولنا على اماكن نصطاد فيها وبيبقا فيها شغل
عندى عربية والمكان الحمد لله يعتبر مهجور كمان بس برضو انا بحب امشى فى السليم علشان كدة همشيها بدون سكوب وشكرا لمرورك بس مقولتلناش بندقيتك عاملة اية معاك
غير مقروء 11-06-06, 06:38 PM   #19
sameer
صياد قديم

الصورة الرمزية sameer

اقتباس:
عندى عربية والمكان الحمد لله يعتبر مهجور كمان بس برضو انا بحب امشى فى السليم علشان كدة همشيها بدون سكوب وشكرا لمرورك بس مقولتلناش بندقيتك عاملة اية معاك
خد عندك طالما سالت

التلي نشاها بايظ
الكرال سوستتها مكسورة بعيد عنك ربنا مايكتبها عليك
المعادي ضعيفة وعايزة سوستة وجلبة و بضطر اني اضرب في الجناح او الرقبة او الراس غير كدة بيريشو ويطيرو ولا اكن افيهم حاجة

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه معلش عكننتك بس انتا اللي سألت وجبته لنفسك بهزر معاك طبعا

غير مقروء 11-06-06, 07:15 PM   #20
lilkapo
صياد نشيط

اقتباس:
خد عندك طالما سالت

التلي نشاها بايظ
الكرال سوستتها مكسورة بعيد عنك ربنا مايكتبها عليك
المعادي ضعيفة وعايزة سوستة وجلبة و بضطر اني اضرب في الجناح او الرقبة او الراس غير كدة بيريشو ويطيرو ولا اكن افيهم حاجة

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه معلش عكننتك بس انتا اللي سألت وجبته لنفسك بهزر معاك طبعا
هههههههههههههههههههههههههههه طب واية الى يجبرك على المعاناة دى متبيعهم وتجيبلك حاجة هاى بور وتكون بندقية صح لحسن انتا كدة بتراظى نفسك مش بتصطاد يا معلم
اسمع كلامى وفكر فية بيع التلاتة وبتمنهم هات واحد جت هتريحك وجميلة وجامدة وكل حاجة تمام معايا
غير مقروء 11-06-06, 07:23 PM   #21
sameer
صياد قديم

الصورة الرمزية sameer

اقتباس:
هههههههههههههههههههههههههههه طب واية الى يجبرك على المعاناة دى متبيعهم وتجيبلك حاجة هاى بور وتكون بندقية صح لحسن انتا كدة بتراظى نفسك مش بتصطاد يا معلم
اسمع كلامى وفكر فية بيع التلاتة وبتمنهم هات واحد جت هتريحك وجميلة وجامدة وكل حاجة تمام معايا
يا باشا ربنا يباركلك فيها انا فعلا ناوي اجيب حتة جيت بس ربنا يكرم

وبعدين عادي يتصلحو اللي عندي يعني مش لازم ابيعهم و السلاح مش بيخسر في البيت

غير مقروء 11-06-06, 09:03 PM   #22
lilkapo
صياد نشيط

اقتباس:
يا باشا ربنا يباركلك فيها انا فعلا ناوي اجيب حتة جيت بس ربنا يكرم

وبعدين عادي يتصلحو اللي عندي يعني مش لازم ابيعهم و السلاح مش بيخسر في البيت
مع ان كلامك صح بس انا ليا وجهة نظر برضو لما تبقى بندقية واحدة تقدر تعدل وتظبط تهمتم بيها اكتر من 3 بنادق عموما ربنا يكرمك بالعروسة الجديدة
غير مقروء 11-06-06, 09:51 PM   #23
sameer
صياد قديم

الصورة الرمزية sameer

اقتباس:
ربنا يكرمك بالعروسة الجديدة
امين يا رب

غير مقروء 11-06-06, 10:01 PM   #24
0104145142
صياد متفاعل

الصورة الرمزية 0104145142

المدينه: دقهلية - مصر
0104145142 مستواه غير معروف0104145142 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى 0104145142 إرسال رسالة عبر Skype إلى 0104145142

شكرا لك
سؤال الجت عاملة اية معاك؟
بس يأستفاضة.....
0104145142 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-07, 08:32 AM   #25
DeCo
صياد نشيط

الصورة الرمزية DeCo

المدينه: بجانب عش اليمام
DeCo في بداية الطريقDeCo في بداية الطريقDeCo في بداية الطريقDeCo في بداية الطريقDeCo في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى DeCo

ارجو من حضرتك توضح الفرق بين الجيت الحديثة والقديمة مع السعر لكل منهما وايضا الفرق بين الجيت بالنشانات الفسفورية والعادية ومع السعر وهل الجيت بالنشانات الفسفورية هيا الحديثة ؟
مع تحياتى للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

.
DeCo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-07, 01:32 PM   #26
DeCo
صياد نشيط

الصورة الرمزية DeCo

DeCo في بداية الطريقDeCo في بداية الطريقDeCo في بداية الطريقDeCo في بداية الطريقDeCo في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة deco مشاهدة المشاركة
ارجو من حضرتك توضح الفرق بين الجيت الحديثة والقديمة مع السعر لكل منهما وايضا الفرق بين الجيت بالنشانات الفسفورية والعادية ومع السعر وهل الجيت بالنشانات الفسفورية هيا الحديثة ؟
مع تحياتى للجميع
=1111111111111111111111111

.
غير مقروء 11-06-07, 01:59 PM   #27
lilkapo
صياد نشيط

اقتباس:
شكرا لك
سؤال الجت عاملة اية معاك؟
بس يأستفاضة.....
اكيد يا صاحبى باستفاضة علشان الكل يستفيد اولا البندقية جميلة جدا جدا ماشاء الله ومن مميزتها الى انا لاحظتها مش الى قريتها وبرددها انها فعلا بندقية قوية جدا جدا واول مستخدمتها ملتها لانها بتسرق الطريدة ديما لانى كنت بستخدم الرشاية الى مدببة زى الحربة من قدام فكانت سرعة البندقية مع الرشاية دى كانت بتنفد من الطير ديما بس عرفت قيمتها لما استخدمت الماتش الى هوا مسطح من قدام مبقاش يفلت حاجة
تعالى بقى للنيشان انا من اول مظبطو متحركش من مكانو وصدقنى مش محتاجة منظار خالص
الوزن بقى معقول جدا جدا ومش متعب لو هتمشى بيها كتير
انا لسة مفكتهاش ولا قابلنى اى عيب فيها والحمد لله لحد الوقت لكن اعتقد انها من البنادق الى هتسمع ووووى فى مصر الفترة الجاية وهتمسك سعر دة رايى فيها باستفاضة اى استفسار تانى قولى وانا هجاوبك

اقتباس:
مع تحياتى للجميع
شوف يا صاحبى انا مبحكمش على حاجة بكلام حد مع احترامى لاى عضو طبعا بالمنتدى ولو حتى مبتدا بس انا اعتقد والله اعمل انهم الاتنين واحد الفرق فى النشينات الفسفورية الى هيا شرحها ببساطة النشينكاة الخلفى بيكوة اخضر فسفورى وسن نملة الدبانة لونها ابيض فى بندقيتى فلما تنشن بيعطيك تركيز وتوضيح للنيشان اكتر اما القديمة كانت نفس النشينكانات بس بدون الوان والسعر تقريبا واحد برضو والله اعلم هيا عملتمعايا 1650 وتستاااااااااااااااااااااااااااااااهل وبرضو الله اعلم
غير مقروء 11-06-07, 03:01 PM   #28
DeCo
صياد نشيط

الصورة الرمزية DeCo

اقتباس:
اكيد يا صاحبى باستفاضة علشان الكل يستفيد اولا البندقية جميلة جدا جدا ماشاء الله ومن مميزتها الى انا لاحظتها مش الى قريتها وبرددها انها فعلا بندقية قوية جدا جدا واول مستخدمتها ملتها لانها بتسرق الطريدة ديما لانى كنت بستخدم الرشاية الى مدببة زى الحربة من قدام فكانت سرعة البندقية مع الرشاية دى كانت بتنفد من الطير ديما بس عرفت قيمتها لما استخدمت الماتش الى هوا مسطح من قدام مبقاش يفلت حاجة
انا لسة مفكتهاش ولا قابلنى اى عيب فيها والحمد لله لحد الوقت لكن اعتقد انها من البنادق الى هتسمع ووووى فى مصر الفترة الجاية وهتمسك سعر دة رايى فيها باستفاضة اى استفسار تانى قولى وانا هجاوبك

شوف يا صاحبى انا مبحكمش على حاجة بكلام حد مع احترامى لاى عضو طبعا بالمنتدى ولو حتى مبتدا بس انا اعتقد والله اعمل انهم الاتنين واحد الفرق فى النشينات الفسفورية الى هيا شرحها ببساطة النشينكاة الخلفى بيكوة اخضر فسفورى وسن نملة الدبانة لونها ابيض فى بندقيتى فلما تنشن بيعطيك تركيز وتوضيح للنيشان اكتر اما القديمة كانت نفس النشينكانات بس بدون الوان والسعر تقريبا واحد برضو والله اعلم هيا عملتمعايا 1650 وتستاااااااااااااااااااااااااااااااهل وبرضو الله اعلم
طيب هل الفسفوريه حديد ولا بلاستيك وهيا فين او عند مين ب 1650

.
غير مقروء 11-06-07, 03:14 PM   #29
يونس
صياد نشيط

الصورة الرمزية يونس

يونس في بداية الطريقيونس في بداية الطريقيونس في بداية الطريقيونس في بداية الطريقيونس في بداية الطريقيونس في بداية الطريق

كلام جميل قوي و مقنع و يريت يحصل

)) صدق الله العظيم
يونس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-07, 03:19 PM   #30
DeCo
صياد نشيط

الصورة الرمزية DeCo

اقتباس:
11111111111111111111111111

.
غير مقروء 11-06-07, 03:21 PM   #31
يونس
صياد نشيط

الصورة الرمزية يونس

يونس في بداية الطريقيونس في بداية الطريقيونس في بداية الطريقيونس في بداية الطريقيونس في بداية الطريقيونس في بداية الطريق

يا جماعه النوريكا جت رقم 2 انا حفيت عليها و ملقتهاش الا عند واحد بس في الاسكندريه و راجل ده عارف انا مفيش حد عنده منها الا هو علشان كده هو ماسك في 3000 انا حاولت اخلصها منه علي 2500 مرداش مع ان كان سعرها قليل قوي بس هو عارف ان مفيش حد عنده الرقم 2 بس بسبب الضيقه الماليه جدا انا اشتريت الجامو 900 و هي الحمد لله كويسه معاي قوي الحمد لله ونشنتها رائعه و حديد مش فيبر و ربنا يباركلي فيها

)) صدق الله العظيم
يونس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-07, 03:24 PM   #32
sameer
صياد قديم

الصورة الرمزية sameer

كنت جايبها بكام يا يونس ومنين وسرعتها كام؟

ومبروك يا عم على ال 8 نقط الجداد اخوك بعتلك 3 منهم ما تنسانيش بقا هههههههههههه

غير مقروء 11-06-07, 03:24 PM   #33
DeCo
صياد نشيط

الصورة الرمزية DeCo

اقتباس:
منتظر الرد
112121212

.
غير مقروء 11-06-07, 03:37 PM   #34
don'tshoot
صياد نشيط

الصورة الرمزية don'tshoot

don'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يونس مشاهدة المشاركة
يا جماعه النوريكا جت رقم 2 انا حفيت عليها و ملقتهاش الا عند واحد بس في الاسكندريه و راجل ده عارف انا مفيش حد عنده منها الا هو علشان كده هو ماسك في 3000 انا حاولت اخلصها منه علي 2500 مرداش مع ان كان سعرها قليل قوي بس هو عارف ان مفيش حد عنده الرقم 2 بس بسبب الضيقه الماليه جدا انا اشتريت الجامو 900 و هي الحمد لله كويسه معاي قوي الحمد لله ونشنتها رائعه و حديد مش فيبر و ربنا يباركلي فيها
ماسك علي 3000 هههههه عند ميشيل عازر بـ 3800 !!!
don'tshoot غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-07, 03:41 PM   #35
mahmoud11144
صياد متقدم

الصورة الرمزية mahmoud11144

المدينه: مدينة بلطيم م\ كفر الشيخ
mahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريق

انا اعتقد يا صاحبي ان النشانات حديد ما عدا الجزء الكبير والبكرة بلاستك و الحتة الي بتربط النشان بالبندقية
حديد والفتحة الي في النشان الخلفي حديد برضة والامامي شوفتةمرة في بندقية كان حديد واللة اعلم
تحياتي يا غالي ....
غير مقروء 11-06-07, 04:05 PM   #36
lilkapo
صياد نشيط

اقتباس:
انا اعتقد يا صاحبي ان النشانات حديد ما عدا الجزء الكبير والبكرة بلاستك و الحتة الي بتربط النشان بالبندقية
حديد والفتحة الي في النشان الخلفي حديد برضة والامامي شوفتةمرة في بندقية كان حديد واللة اعلم
تحياتي يا غالي ..
الله ينور يا صاحبى كمان هيا هيا القديمة والجديدة زى مقولتلك بس الاختلاف فى اللون الفسفورى على النشينكانات

بالنسبة للرجالة الى عاوزة الجت 2 ان شاء الله ادورلكم عليها فى بورسعيد وابلغكم اصل موضوع الصيد فى بورسعيد بينحصر فى الاسماك مش الطيور لكن ربنا يسهل وان شاء الله هلقاها وابلغكم بالسعر قريب
غير مقروء 11-06-08, 06:06 PM   #37
0104145142
صياد متفاعل

اقتباس:

شكرا لك على المعلومات الجميلة دى
ارجو ان يستفاد الجميع منها
غير مقروء 11-06-08, 07:01 PM   #38
lilkapo
صياد نشيط

اقتباس:
شكرا لك على المعلومات الجميلة دى
ارجو ان يستفاد الجميع منها
يريت تكلمنى عن البنادق الى معاك كمان انتا كنت قلت ان عندك عرض بندقية bsa قريب فلو فعلا عندك ونمرة اتنين يريت تقولى على تمنها مواصفتها لانى عاوز اجيب حاجة كويسة وتكون نمرة 2
غير مقروء 11-06-09, 12:07 AM   #39
0104145142
صياد متفاعل

بالنسبة لــ bsa هى بتاعت واحد صاحبى
وطلب منى اعرضها للبيع هى مستعملة
انا شوفتها وجربتها شخصيا هى فعلا جيدة جدا
مع العلم انه غير لها السوستة والجلدة منذ ايام
البندقية شديدة جدا وحالتها كويسة وطلب منى اعرضها بسعر معين
ولكن هذا السعر ليس نهائى انا اخذت لها كام صورة كدة علشان العرض
وعند تحديد السعر سوف اقوم بعرضها وان شاء الله قريبا
ونرجو من الاخوة الاعضاء المساعدة فى هذا الموضوع
وشكرا جزيلا لك اخى الكريم
غير مقروء 11-06-09, 12:34 PM   #40
lilkapo
صياد نشيط

اقتباس:
بالنسبة لــ bsa هى بتاعت واحد صاحبى
وطلب منى اعرضها للبيع هى مستعملة
انا شوفتها وجربتها شخصيا هى فعلا جيدة جدا
مع العلم انه غير لها السوستة والجلدة منذ ايام
البندقية شديدة جدا وحالتها كويسة وطلب منى اعرضها بسعر معين
ولكن هذا السعر ليس نهائى انا اخذت لها كام صورة كدة علشان العرض
وعند تحديد السعر سوف اقوم بعرضها وان شاء الله قريبا
ونرجو من الاخوة الاعضاء المساعدة فى هذا الموضوع
وشكرا جزيلا لك اخى الكريم
خلاص تمام بس عاوزين عرض متكامل بكل مميزات البندقية وعيوبها وسعرها النهائى بعد الواجب لاخواتك اعضاء المنتدى.

كمان يا رجالة كل واحد معاة بندقية يدخل الموضوع هنا ويكلمنا عنها ويقول مميزتها وعيوبها خلى الكل يستفاد وياخد خبرة عن جميع انواع البنادق من باب العلم بالشئ واهو كلنا نستفاد ونكون زو خبرة فى موضع السلاح دة
غير مقروء 11-07-20, 10:01 PM   #41
أبو عزه
صياد جديد

أبو عزه مستواه غير معروف

جزاك الله خير علي الموضوع الجميل و يا ريت و الله افتح المنتدي ف يوم و الاقي موضوع عن الشراء بس باستفاضة
أبو عزه غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links