الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 10-11-19, 10:49 PM   #1
BASiC
صياد نشيط

المدينه: Helwan
BASiC مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى BASiC
افتراضي امكانية تعديل للنوريكا ؟؟؟

السلام عليكم .......
عايز حد يفيدني في امكانية تغيير سوستة نوريكا 56 بسوستة نوريكا جيت او اي حاجة اقوى وسعرها هيبقى في حدود كام ....وكمان البندقية بتاعتي فرجن f يعني مش قوية خالص وقريت في موضوع عن الفرجن f بتاع الاستاذ محمد أنور ..ان البنادق الاسباني بيعملو فيها ثقب في البستم عشان متجمعش هوا كتير ...كنت عايز اعرف هل النوريكا 56 تبع الموضوع ده ولو اه ايه امكانية سد الثفب ده وفين ....

وشكرا...
BASiC غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 10-11-20, 09:32 AM   #2
القناص
صياد نشيط

القناص مستواه غير معروف
افتراضي رد: امكانية تعديل للنوريكا ؟؟؟

الأستاذ الفاضل النوريكا 56 لا تحتاج أن تخضع للفرجن f لأنها بطبيعة الحال ضعيفة نسبيا فسرعتها لا تتعدى 150 م/ث تقريبا أما بالنسبة لموضوع تغير سوستة 56 بالجيت فهذا مرفوض تماما لعدة أسباب سوستة 56 نصف طول و عدد حلقات الجيت فسوسة الجيت 44 حلقة و بالتالى لن تستطيع وضع السوستة لقصر قميص النوريكا 56 و هناك خطورة أيضا على البندقية أذا فرضنا جدلا وضع سوستة قوية جدا فقد يتسبب ذاللك بكسر لينك التعمير و قد يؤثر أيضا على مجموعة الزناد
وبالتالى لا تحاول تغير السوستة ألا بسوستة أصلية أو سوسته تكون نفس عدد الحلقات والطول
و تأكد أن سوستتها الاصلية هى الافضل فى كل الاحوال
القناص غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-11-20, 10:42 AM   #3
محمد احمد العنانى
صياد قديم

الصورة الرمزية محمد احمد العنانى

المدينه: السيدةزينب العمرانية الهرم
محمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدى

السلام عليكم بيزك النوريكا 56 متلعبش فيها واذا مش عجباك ممكن ابدلها معاك ب الجامو 900 اشد منها 180م/ت بص عليها ف سوق المنتدى.
محمد احمد العنانى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-11-20, 10:45 AM   #4
galal khalifa
صياد قديم

الصورة الرمزية galal khalifa

المدينه: القاهرة
galal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى galal khalifa إرسال رسالة عبر Skype إلى galal khalifa

العضو المحترم
اولا جميع البندق النوركا في مصر مكتوب علي الماسورة f و56 بندقية ضعيفة وسرعتها محدودة جدا ولا يمكن تعديل سوستها بالجت
غير مقروء 10-11-20, 05:14 PM   #5
BASiC
صياد نشيط

BASiC مستواه غير معروف

أنا شاكر ليكم ردكم كلكم يا جماعه ..... بس أنا كنت متصور ان فيه امكانية ان أنا أغير سوستة للبندقية دي .......عشان تبقئ أقوى ..
لأن في ناس يتصطاد غربان ويمام بالبندقية الصيني ال b3-2 على بعد 50 متر تقريبا وسرعة البندقية لا تتعدى ال 128 متر /ث ... أنا بقى بضرب بالبندقية في ازازة ميه.. الرشة مرضتش تدخل إلا على بعد.3 متر وكمان مخرجتش من الناحية التانية وكمان وأنا بصطاد كل 3 أو 4 عصافير الاقي فيهم واحدة لسة صاحية والرشة بتكون جايلها عند الرقبة .....
أعذروني يا جماعة أنا جديد في الهواية وخبرتي زيرو وحكمي على الأمور بيبقى سطحي نسبيا من خلال رؤيتي الضيقة ..........

ومعلش ليا استفسار من العمدة جلال خليفة
ليه كل البنادق النوريكا عليها حرف F في حين انها مش خاضعة للنظام ده .......

واحمد العناني باشا ......معلش أنا مش لاقي الموضوع اللي بتقولي عليه يا ريت لو لينك ليه .....
وشكرا
غير مقروء 10-11-20, 05:28 PM   #6
محمد احمد العنانى
صياد قديم

محمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدى

الموضوع موجود بأسم الانيقة جامو 900 ف سوق المنتدى
غير مقروء 10-11-20, 05:35 PM   #7
BASiC
صياد نشيط

BASiC مستواه غير معروف

واحمد باشا ......نرجع تاني لمربط الفرس اللي هو امكانياتي اخرها كده للأسف كان بودي بس العين بصيرة والايد مقطوعة .. D:

وشكرا
غير مقروء 10-11-20, 06:35 PM   #8
محمد احمد العنانى
صياد قديم

لا متقاش كدة انت قول بس عاوزها واجبهالك لحد عندك وميهمكش حاجة خالص واللة بتكام جد
غير مقروء 10-11-20, 07:53 PM   #9
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

المدينه: أسكندرية
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASiC مشاهدة المشاركة
أنا شاكر ليكم ردكم كلكم يا جماعه ..... بس أنا كنت متصور ان فيه امكانية ان أنا أغير سوستة للبندقية دي .......عشان تبقئ أقوى ..
لأن في ناس يتصطاد غربان ويمام بالبندقية الصيني ال b3-2 على بعد 50 متر تقريبا وسرعة البندقية لا تتعدى ال 128 متر /ث ... أنا بقى بضرب بالبندقية في ازازة ميه.. الرشة مرضتش تدخل إلا على بعد.3 متر وكمان مخرجتش من الناحية التانية وكمان وأنا بصطاد كل 3 أو 4 عصافير الاقي فيهم واحدة لسة صاحية والرشة بتكون جايلها عند الرقبة .....
أعذروني يا جماعة أنا جديد في الهواية وخبرتي زيرو وحكمي على الأمور بيبقى سطحي نسبيا من خلال رؤيتي الضيقة ..........

ومعلش ليا استفسار من العمدة جلال خليفة
ليه كل البنادق النوريكا عليها حرف F في حين انها مش خاضعة للنظام ده .......

واحمد العناني باشا ......معلش أنا مش لاقي الموضوع اللي بتقولي عليه يا ريت لو لينك ليه .....
وشكرا
أخى العزيز أنا كان عندى نوريكا 61 وهى ماتفرقش كتير عن 56 الفرق 15 متر/ث
Norica 56 4.5&5.5 length 954 weight 2.3kg speed 165m/s
Norica 61&90 4.5&5.5 length 1030 weight 2.5kg speed 180m/s
البنادق دى فيها جلبه زفره وبتحتاج تغير مستمر.
جرب عمليه شفط الهواء من الماسوره علشان تعرف اذا كان فى تسريب هواء ولا لأ.
انا متأكد أن فى مشكله عندك فى البندقية لأنى كنت بأضرب على 8 كنزات فاضيه من بعد 15 متر وكانت بتعدى فيهم كلهم.
لو فى تسرب هواء عندك مشكله فى الجلبه الداخليه أو الأولسيل الموجود حول مكان وضع الرشه.
تغيير الأولسيل سهل ورخيص حوالى 50 قرش وجرب تانى شفط الهواء لو التسريب لسه موجود كده تأكيد أن المشكله فى الجلبه الداخليه وده محتاج حل البندقيه للتغيير.
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-11-21, 07:46 AM   #10
BASiC
صياد نشيط

BASiC مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد اخمد العنانى مشاهدة المشاركة
لا متقاش كدة انت قول بس عاوزها واجبهالك لحد عندك وميهمكش حاجة خالص واللة بتكام جد
ربنا يخليك يا باشا و صادق والله ......
غير مقروء 10-11-25, 11:25 PM   #11
mahmoud el masry
صياد متفاعل

الصورة الرمزية mahmoud el masry

mahmoud el masry قام ببعض الاخطاء

البندقية مفهاش مشكلة بس المشكلة فى شحم البندقية انا دلوقتى فى نفس المشكلة الزيت بتاع البندقية بيكون اتبخر فبيخلى البندقية ضعيفة جدا جدا
mahmoud el masry غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-11-26, 12:59 AM   #12
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud el masry مشاهدة المشاركة
البندقية مفهاش مشكلة بس المشكلة فى شحم البندقية انا دلوقتى فى نفس المشكلة الزيت بتاع البندقية بيكون اتبخر فبيخلى البندقية ضعيفة جدا جدا
أخي العزيز الأستاذ محمود المصري...الزيت أو الشحم أساسا لتليين وتقليل إحتكاك الأجزاء المعدنية في البندقية...وليس من المفروض أن تكون البندقية غرقانة زيت...فهذا يؤدي إلي نتيجة عكسية وإنزلاق الرشة داخل الماسورة وعدم الإستفادة من الششخنة وبالتالي عدم دوران الرشة أثناء خروجها والذي يفقدها كثير من قوتها وتحديد الهدف...المسئول الرئيس الذي يجعل البندقية ضعيفة وغير قوية...إما أن السوستة ضعيفة أو ضعفت وفقدت قوتها من كثرة الإستعمال أو من سوء الإستعمال لتركها أو لحفظها ولفترات طويلة وهي في حالة التعمير دون تفريغها وإعادتها للوضع العادي قبل التعمير وفي هذه الحالة تحتاج للتغيير بسوستة جديدة وأصلية أو أن هناك تنفيس بسبب الجلبة الداخلية للبستم أو بيت الرشة وتحتاج لتغيير أو إستبدال...طبعا يستحسن أن يراها فني متخصص لتحديد سبب الضعف أو لمجرد الصيانة العادية...خالص تحياتي واحترامي للجميع...
غير مقروء 10-11-26, 07:38 AM   #13
BASiC
صياد نشيط

BASiC مستواه غير معروف

السلام عليكم ......
أنا شاكر جدا لردكم ....استاذ محمود و استاذ جلجل ......
بس أنا ما اظنش ان المشكلة من الشحم أو إلزيت لأني شاريها من واحد مستخدمهاش غير للتجربة ...... يعني البندقية جديدة يعني الشحم والزيت ملحقش يتبخر أو يفقد لزوجته.

بس هل الجلبة ممكن تكون مش كويسة ......وهل هية زفرة ولا فايبر في النوريكا 56 وهل في مجال لتغييرها لفيبر إذا كانت زفرة ........
وشكرا...
غير مقروء 10-11-26, 10:05 AM   #14
mahmoud el masry
صياد متفاعل

يا جماعة المشكلة دى حصلت معايا انا لسة شارى بندقية نوريكا 56 من عند فتح اللة مع اول كام رشة كانت جبارة جدا وكانت بطلع دخان نتيجة لاحتراق الزيت وبعد كدة كنت بضرب بيها كانت الرشة بتخرج ضعيفة جدا جدا ومبطلعش الدخان وصوتها ضعف ففكيت الدبشك بتعها وعمرتها سمعت صوت سرسعة ودة نتيجة لاحتكاك كوتشة البستم فى سلندر البندقية وبعدين بصيت عليها من الشق الى بتبقى السوستة بينة منة مفيهاش اى نقطة زيت على السوستة او البستم وطبعا انا مش عارف افكها عشان احطلها شحم بس كان عندى زيت مكن جيبت حقنة وحطيت بيها وجربتها رجعت زى مكانت تانى واقوى كمان وبناء على ذلك استنتجت انها مشكلة التشحيم .والى حصل دا نتيجة لان البنادق عند فتح اللة متخزنة من سنين فالزيت بيكون باظ او اتسرب من البندقية.فبالتالى حركة البستم بتكون صعبة داخل السلندر والاحتكاك اقوى فبالتالى الرشة بتطلع ضعيفة (مع احترامى للاستاذ جلال )ودى كانت وجهة نظر وكلام الاستاذ جلال على دماغى من فوق
غير مقروء 10-11-26, 10:07 AM   #15
mahmoud el masry
صياد متفاعل

كوتشة 56فيبر
غير مقروء 11-01-05, 04:06 PM   #16
saied
صياد جديد

saied مستواه غير معروف

بخصوص موضوع انها جديدة للأسف إن معظم تجار السلاح يقوموا بتخزين الأسلحلة لمدة طويلة جدا لأسباب وهى احتكار السوق فى الاوقات التى لا توجد بها نفس الموديلات فى الاسواق وايضا لزيادة سعرها فى السوق نتيجة مرور وقت طويل يوم شرائها وفى مصر كل يوم زيادة فى الاسعار ومن هنا تبدأ المشكلة الفترات الطويلة التى تمر على تخزين البنادق تتسبب سلبا على مكونات البندقية وخصوصا على 1-السوستة 2-الجلبة وخصوصا الجلبة الفيبر اكثر تضررا من الجلبة الزفرة 3-الزيت يتحول زيت السلاح مع الزمن الى مادة تأكل الحديد وتسبب الصدأ عندما تتبخر مكوناته مع الزمن فأنا متوقع ان السوستة انكسرت نتيجة التخزين ملحوظة بستم النوريكا 56 ليس به ثقب ولا يسرب هواء الا فى حالة تهتك الجلبة الزفرة .
saied غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-01-06, 10:30 AM   #17
BASiC
صياد نشيط

BASiC مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saied مشاهدة المشاركة
ملحوظة بستم النوريكا 56 ليس به ثقب ولا يسرب هواء الا فى حالة تهتك الجلبة الزفرة .
سؤال : مش الجلبة بتاعت النوريكا 56 فايبر ؟؟؟
غير مقروء 11-01-06, 01:50 PM   #18
osama2011
Banned

المدينه: الشرقية
osama2011 نتمنى ان يقوم بتطوير نفسه (غير مرحب به )
إرسال رسالة عبر MSN إلى osama2011

لي رأي
ترك الشيء ايا كان سواء اكان بندقية او غيره علي وضعه (الوضع الذي خرجت به البندقية من المصنع ) هو الأمثل
osama2011 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-01-06, 04:39 PM   #19
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osama2011 مشاهدة المشاركة
لي رأي
ترك الشيء ايا كان سواء اكان بندقية او غيره علي وضعه (الوضع الذي خرجت به البندقية من المصنع ) هو الأمثل
استاذ اسامه
أنا اتفق معاك فى عدم التعديل خاصة لزيادة السرعة ( مثل تغيير السوستة بأخرى أقوى ).
ماعدا البندقية الكرال أنصح الجميع بتنظيف البندقية من الداخل لوجود كمية كبيرة من الرايش وتغيير السوستة التركى بسوستة جامو 35 حلقة. وللعلم تغيير السوستة فى الكرال لن يزيد من قوة او سرعة البندقية ولكن البندقية حتكون سلسة ومضبوطه جدا. مع العلم أن السوستة التركى بتتكسر على طول.
تحياتى
غير مقروء 11-01-06, 06:50 PM   #20
BASiC
صياد نشيط

BASiC مستواه غير معروف

طيب ماهو المشكلة لو في عدد الحلقات يبقى ممكن تغيير سوستة ال 56 بسوستة اخرى لها نفس عدد الحلقات ويكون خامتها أقوى وبالتالي بندقيه أقوى ..أو بتقصير أي سوستة لها نفس القطر ليناسب عدد حلقات سوستة النوريكا 56 لتوليد قوة أكبر .... يا ريت أعرف رأيكم ؟
غير مقروء 11-01-07, 12:28 AM   #21
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

استاذ basic
سوستة كل بندقية المقياس فيها مش عدد الحلقات فقط.
بجانب عدد الحلقات يجب الأخذ فى الأعتبار الأشياء التالية:
قطر السوستة الخارجى
قطر السوستة الداخلى
سمك حديد السوستة وهو يساوى القطر الخارجى - القطر الداخلى وتقسم الناتج على 2 .
طول السوستة
ثم يأتى عدد الحلقات.
لو حضرتك شوفت أى سوستة اصلى حتلاقى أن طرفى السوستة ( الحلقة الأولى والحلقة الأخيرة ) مسطحين وتقريبا الحلقة شبه مغلقة وده علشان السوستة تبقى قاعدة فى نهاية البندقية على الدليل وداخل البستم بطريقة صحيحة ومستقيمة.
فى حالة قطع السوستة بتفقد هذه الأستقامة فى أحد الأطراف. وده حيخلى السوستة متركبة مستريحة فى ناحية وفى الناحية الأخرى على زاوية.

وجهة نظرى الشخصية أن كل بندقية مصنعة من المصنع بحسابات ومواصفات معينة والتغيير فى هذه المواصفات قد يأتى بنتائج سلبية ( على طريق المثال لو غيرت أو قصرت سوستة السيارة ده بيعطى ثبات أكتر فى السيارة ولكن بالبلدى بيخلى عفشة العربية ناشفة وبتحس بالمطبات أكتر مما يؤثر فى حالة عفشة السيارة كلها بالسلب).

حضرتك عارف أن من أدق البنادق الهوائية ذات السوست فى النيشان هى مايتراوح سرعتها من 165 متر/ث الى 195 متر/ث. بدليل أن من أدق البنادق الهوائة هى البنادق السلافيا التشيكية والتل المجرى شوف حضرتك سرعتهم حتلاقيها فى حدود 170 متر/ث.

أسف للأطالة بس حبيت أوضح وجهة نظرى ومحاولة الرد على حضرتك بوضوح.
تحياتى
غير مقروء 11-01-07, 05:24 PM   #22
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

.............
غير مقروء 11-01-08, 01:21 AM   #23
osama2011
Banned

المدينه: الشرقية
osama2011 نتمنى ان يقوم بتطوير نفسه (غير مرحب به )
إرسال رسالة عبر MSN إلى osama2011

انا مع الاستاذ عادل في كل كلمة قالها
بس لي تعقيب المفروض سمك السوسسته يكون القطر الخارجي ناقص القطر الدخلي فقط
ليه نقسم الناتج علي اتنين ؟
osama2011 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-01-08, 09:45 AM   #24
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osama2011 مشاهدة المشاركة
انا مع الاستاذ عادل في كل كلمة قالها
بس لي تعقيب المفروض سمك السوسسته يكون القطر الخارجي ناقص القطر الدخلي فقط
ليه نقسم الناتج علي اتنين ؟
لأن اثناء قياسك للقطر الخارجى ده بيشمل سمك السوسته مرتين (مرة من كل جانب).

sponsor links