الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 14-04-09, 03:27 PM   #1
Mohamed Salman
صياد متفاعل

المدينه: القاهرة - حلوان
Mohamed Salman في بداية الطريقMohamed Salman في بداية الطريقMohamed Salman في بداية الطريقMohamed Salman في بداية الطريقMohamed Salman في بداية الطريقMohamed Salman في بداية الطريقMohamed Salman في بداية الطريقMohamed Salman في بداية الطريقMohamed Salman في بداية الطريق
Arrow عضو جديد يشرفه ان يبدأ اولي مشاركاته بالإجابة علي سؤل

بسم الله الرحمن الرحيم
أولآ اود ان أتشرف بالإخوة الأفاضل (القناصين)
وأنضم إليهم وشاركهم بقصد التعلم ، ولكم نبذة صغيرة عني للتواصل
الأسم : محمد سالمان اللقب : السلماني / الساهر
السلماني ده نسبة لعائلتي وساهر لعشقي لصيد الليل (يمام / بط ) لذا وصفوني المقربين بي بهذا
السن : 27 العنوان : حلوان
الميول والإهتمامات : 1 - الصيد 2- السباحة 3- القراءة وخاصة فى علم النفس والإجتماع
الوظيفة : أخصائي مشتريات وعقود بشركة اسيك للتعدين
نوع السلاح : diana 27/BSA/ Asil Arms
الرصاص :Gamo/ diablo علي حسب الحالة المادية بصراحة
بعض الأراء فى الصيد
الصمت لغة العظم / الصياد هو فارس الأخلاق / التعلم وكسر الكبرياء هو الطريق للقمة /افصل دائمآ بين رزقك وقدرتك علي القنٌص / إصطاد ماستأكله أو أقل فلك رزقك / لاتقل كلمة لقد اصطدت ولكن قل لقد رزقني الله / الرماية موهبة من الله عز وجل يكملها الإنسان بالتعلم والصبر ويحليها بالقيم والأخلاق الحميدة / إجعل سلاحك وخيلك كالصديق فلا تهنه وعامله كشييء حي يحسك وتحسه ولا تستخدمه إلا فى الشيء الذي يجدر بقدره / قم بإنشاء لغة بينك وبين سلاحك وستحثها فى القريب.
بعض الأراء السياسية
القوي الخفية (اليد الثالثة / الطابور الخامس .... الخ ) ماهو الا ثقافة الشعوب
اخشي من تطبيق الديمقراطية فى ظل وجود اللاوعي

أنا أسف جدآ جدآ لو أطلت عليكم (أريد أن أبدأ أولي مشاركاتي بسلاح قد اشتريته وسأل أخ اسمه سيد من فترة عن جودة هذا السلاح وأتمني أنه يكون موجود ليشارك هذا الموضوع )
بندقية أسيل أرمس (ASIL ARM)

أو أن أقول لكم بعض عيوب ومميزات هذه البندقية
أولآ عيوبها
1- عدم ثبات النيشنكاه فهو يتحرك كثير
2- السرعة 240م/ث لم تخضع لتجربة عملية ولكن قياسآ بغيرها فى نفس السرعة اظنها تقل قليلا
3- السحبة الموجودة فى الدبشك تجعله ضعيفآ فى مواجهة رد الفعل
4- المجري الموجود لقاعدة النيشنكاه ليس لها فائدة حيث انها لا ترمي بالمسافات البعيدة التي تجعلك ترجع القاعدة أو تقدمها حيث أن مداها المؤثر حوالي 45
5 - الفيبر ضعيف إلي حد ما ولكنه أقوي من الكرال
ثانيآ المميزات
1- دقيقة بنسبة كبيرة من وجهة نظري
2- قوية بدرجة معقولة تناسب ( الطيور الصغيرة والمتوسطة واحيانآ الكبيرة لو المسافة كبيرة)
3- مصممة للصيد بالليل (الدبانة والنيشنكاه فصفوري) ضربتها القوية وصوتها المنخفض تجعلك قادر علي صيد اكثر من يمامة علي نفس الفرع وده عن تجربة والله
4- رد الفعل ليس بالقوي وليس بالمنعدم ولكنه مناسب لدبشك خشب اكثر
5- سعرها مناسب إلا حد ما لكفائتها
6- شكلها جميل ـــــــــــ بس بصراحة انا مش من هواة الشكل الجميل انا بحب التصميم القوي أكثر من التصميم الجمالي زى تصميمات البى اس كده بس دي ميزة بيهتم بيها البعض فلازم اذكرها
* بالنسبة للسوستة والبستم وخلافه بصراحة لسه ماحكمتش عليها بس هي من حوالي 4 شهور بمقد 8 أو 10 طلعات فى الشهر أشعر ان السستة كما هي ولكن بصراحة أنا بديها حقها فى الزيت قبل ماتطلب
انا كده انتهيت من تقييمي على حد علمي المحدود للبندقية
* ولكن عزيزي الصياد من وجهة نظري (كل صياد بيعش بندقية معينة ) ماهو اصل عشقه ده مكون شوية حاجات كتير
1- تقل البندقية
2- دقتها فى النيشان
3- قوتها.
4- شكلها.
5- وماحدش يفهمني غلط الرزق على الله فى بندقية بتحس ان دي بقيت بتاعتك خلاص لو مسكت غيرها مش هتصطاد مش بالمعني انها هي اللى بتقنص لا بس ده احساس بداخلي علميآ هو غلط بس انا صريح

اسف جدآ لو طولت عليكم واتمني أن تفيدوني بأي جديدة فى الموهبة والهواية التي بداخلنا جميعآ أدامها الله علينا نعمة وفضل[/CENTER]

Mohamed Salman غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links

الكلمات الدلالية (Tags)
بندقية صيد asil التركي

sponsor links