الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-09-23, 07:56 PM   #1
love air gun
صياد جديد

love air gun مستواه غير معروف
افتراضي يا سادة يا كرام

عثرت في احد المواقع عبر الانترنت على منتديات تدعى بالكولدن هانتر وبصراحة اعجبت بالمواضيع المثارة فيها حيث انها كلها مواضيع علمية مدعومة بالتجربة وتصفحت المواضيع المعروضة ولا اخفي عليكم انها مواضيع جيدة ومقبولة للمهتمين في هذا المجال غير ان المنتديات المذكورة (كولدن هانتر ) تابعة لشخص اسمه محمد انور وحسب ما فهمت انه مقيم بالخارج وعلى علم ودراية بالهوائيات لدرجة ان اعضاء الموقع اطلقو عليه اسم الامبراطور وقد اعجبت بخبرته للوهلة الاولى لغاية ان قرأت له مشاركة صدمتني فعلا فقد قال حرفيا
ان البندقية 350 ماغنوم تطلق بسرعة 280م/ثا وبعد خمس ضربات تصل سرعتها ل180م/ثا
وقد قال ايضا ان الماسورة بتاعة البندقية من الممكن ان تنحني او تنكسر مع الاستعمال
وقد قال ايضا ان البندقية لا تحتمل السوسته بتاعتها وانها ترسل كل رشة بناحية
لدرجة ان من يقرأ له هذه المشاركة يشيل البندقية ويرميها بالزبالة ....وقد قام بالمقارنه بين الويبلي باتريوت والماغنوم 350 عبر موقع اليوتيوب لاثبات ان الباتريوت اقوى من الماغنوم وانا اجزم بأنه قام بالعبث بالماغنوم 350 من اجل ان تعطي نتائج مخيبة للامال وجزء من التصوير محذوف والله اعلم لماذا
الغريب في الموضوع ان لا احد من اعضاء المنتدى ناقشه في هذا الموضوع والكل اكتفى بالسكوت .
مما دفعني ان اسجل بالمنتديات المذكورة وارد عليه واسأله عن تحامله على هذه الشركة (ديانا ) ووجهت له بعض الاسئلة الدقيقة ولماذا يكرهها ؟
هل اذا كان عمله يقتضي التسويق (ربما ) لشركات اخرى ان يحقر من مستوى هذه الشركة الموجودة من قبل ان يولد ؟
السيد محمد لم يرد على اسئلتي ولكن والله اعلم حجبني عن الموقع واذا كان كذلك فخير ما فعل لانني لا اتشرف بالانضمام الى موقع قائم على التدليس
كنت انتظر من السيد محمد قبل ان يحجبني عن الموقع ان يناقشني بشكل (علمي ) ومن ثم سوف الغي اشتراكي في منتدياته هذا اذا كان يمتلك العلم اصلا
love air gun غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-09-23, 09:00 PM   #2
sameer
صياد قديم

الصورة الرمزية sameer

المدينه: الإسكندرية
sameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريق
افتراضي رد: يا سادة يا كرام

استاذي الغالي قبل ما تحكم على حد يا ريت تتأكد من اللي بتقوله الراجل أولا المنتدى بتاعه لازم يتعملك تفعيل العضوية يعني هو معملكش بان انما لسة عضويتك ما اتفعلتش

ثانيا الراجل معروف جدا و انا اتشرفت بمقابلته شخصية محترمة جدا و الراجل معاه فوق 30 بندقية يعني اكيد عنده خبره تخليه هو عارف هو بيقول ايه وفعلا الكلام اللي قاله اتقال قبل كدة من غيره عن الديانا ماجنم

فإن النصح بين الناس نوع من التوبيخ لا أرض استماعه
sameer غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-23, 09:31 PM   #3
love air gun
صياد جديد

love air gun مستواه غير معروف

اخي سمير
اشكرك على روح الدفاع عن صديق لك ولكن
عضويتي تفعلت في المنتديات المذكورةورأيت مشاركتي ظاهرة
انا لم انقص من قدر زميلك شيئا ولكني احببت التكلم بشكل موضوعي ووجهت اسئلتي بمنتهى الادب وشكرته على خبرته ولكن فوجئت في اليوم التالي اني محجوب عن المنتديات المذكورة وغير قادر على الدخول وبالسلامة طبعا
ما قيل عن الماعنوم 350 انتقادات عادية لا تخلو منها اي بندقية وانا متابع جدا للانتقادات اما السيد انور فقصد انو يبهدلها وهو ما احببت مناقشته به ولكنه حجبني
على كل حال انا لا اعتبر نفسي اني اسأت لاي احد طالما نحن بصدد النقاش الموضوعي المجرد عن كل شيئ وهو غاية المنتديات عموما وشكرا لكم يا حضرات
love air gun غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-23, 10:06 PM   #4
sameer
صياد قديم

الصورة الرمزية sameer

المدينه: الإسكندرية
sameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريقsameer في بداية الطريق

حضرتك انا ما قولتش انه صديقي أو زميلي انا مجرد قابلته صدفة وطلع شخصية محترمة جدا

هو حضرتك حتلاقي نمرته موجودة على الموقع بتاعه ممكن تتصل بيه و تشوف ايه الموضوع ده

فإن النصح بين الناس نوع من التوبيخ لا أرض استماعه
sameer غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-23, 11:37 PM   #5
محمد فودة
صياد جديد

محمد فودة مستواه غير معروف

يا باشا انا حاولت ادخل للمنتدى معرفتش فاتصلت بعد مقريت موضوعك بمشرف من طقم اشراف جولدن هنترز لاقيت المنتدى مقفول لمدة شهر للتجديدات يعنى محدش عملك باند ولا حاجة ويا ريت قبل متهاجم الناس تتاكد الاول ومعتقدش انهم هيقفلوا المنتدى علشان خاطرك
والصياديين فى مصر عارفيين مين محمد انور كويس
محمد فودة غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-24, 12:35 AM   #6
rock
صيــــــــاد محتــــــرف

الصورة الرمزية rock

المدينه: الجيزه
rock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى rock

السلام عليكم ... انا قريت مناقشة حضرتك على الموقع التانى (ممنوع ذكر اسم اى منتدى آخر ) وبصراحه استاذ محمد مهاجمش الديانا هو هاجم موديل واحد ليها وهو 350 ماجنوم والجديد ابو زناد وقنطره بلاستيك ... والمقارنه اللى هو عملها اثبتت ان الديانا بتشكل فى قوتها وده بالتاكيد هيأثر على دقتها ... وبرغم ان المقارنه دى كانت من وقت ليس بالقريب (تقريبا من سنه ) الا انه مقلش على موضوع ان الديانا جابت معاه فى احدى المحاولات على الكرونى 180 م/ث ... ومقلش الكلام ده وقتها عشان محدش يتهمه بالهجوم على الديانا ... استاذ محمد انور راجل فاهم هو بيقول ايه والكلام ده مش انا بس اللى اعرفه ... ال350 ماجنوم بندقيه جميله ولكن مش بجمال وروعة بنادق الديانا ذات العتله الجانبيه 48 /52/54 ... او الديانا الكسر ذات القوه المتوازنه 38 /34 /45 ... ياريت اكون قدرت اوصلك وجهة نظرى ... تحياتى .

صـــــــــــلى الله عليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه وسلــــــــــــــــــــــــــم
rock غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-24, 12:43 AM   #7
يهاء
Banned

يهاء مستواه غير معروف

بسم الله الاخوة الكرام لوسمحتم لى بمداخلة صغيرة على فكرة الاستاذ محمد انور راجل ملوش فى الغلط مع ابسط الناس او اغناها هو يحترم الكبير والصغير وعندة من الخبرة الكثير والكثير ولكن ياخوانى هل وجهات النظر متطابقة فى البشر جميعا فالرجاء التمهل وارجاء الاحكام المسبقة الى ان يجمعك الله فى نقاش مع الاستاذ محمد انور وانشاء الله سوف تجد انك تناقش (مهندس صياد من الدرجة الاولى وتاكد ان كان هو على غبر حق سوف يقول لك انت محق وانا لست على حق) واعلم اخى الكريم اننا سوف نظل نتعلم الى ان يتوفانا الله اطلب من الله ان تتقبلو كلامى بصدر رحب والسلام عليكم ورحمة الله
يهاء غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-24, 12:54 AM   #8
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

المدينه: القطاميه
عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده

تسلم ايدك ياروك رد واضح ومميز ومفسر

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *
عادل عبده غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-28, 05:50 AM   #9
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

المدينه: أسكندرية
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة love air gun مشاهدة المشاركة
عثرت في احد المواقع عبر الانترنت على منتديات تدعى بالكولدن هانتر وبصراحة اعجبت بالمواضيع المثارة فيها حيث انها كلها مواضيع علمية مدعومة بالتجربة وتصفحت المواضيع المعروضة ولا اخفي عليكم انها مواضيع جيدة ومقبولة للمهتمين في هذا المجال غير ان المنتديات المذكورة (كولدن هانتر ) تابعة لشخص اسمه محمد انور وحسب ما فهمت انه مقيم بالخارج وعلى علم ودراية بالهوائيات لدرجة ان اعضاء الموقع اطلقو عليه اسم الامبراطور وقد اعجبت بخبرته للوهلة الاولى لغاية ان قرأت له مشاركة صدمتني فعلا فقد قال حرفيا
ان البندقية 350 ماغنوم تطلق بسرعة 280م/ثا وبعد خمس ضربات تصل سرعتها ل180م/ثا
وقد قال ايضا ان الماسورة بتاعة البندقية من الممكن ان تنحني او تنكسر مع الاستعمال
وقد قال ايضا ان البندقية لا تحتمل السوسته بتاعتها وانها ترسل كل رشة بناحية
لدرجة ان من يقرأ له هذه المشاركة يشيل البندقية ويرميها بالزبالة ....وقد قام بالمقارنه بين الويبلي باتريوت والماغنوم 350 عبر موقع اليوتيوب لاثبات ان الباتريوت اقوى من الماغنوم وانا اجزم بأنه قام بالعبث بالماغنوم 350 من اجل ان تعطي نتائج مخيبة للامال وجزء من التصوير محذوف والله اعلم لماذا
الغريب في الموضوع ان لا احد من اعضاء المنتدى ناقشه في هذا الموضوع والكل اكتفى بالسكوت .
مما دفعني ان اسجل بالمنتديات المذكورة وارد عليه واسأله عن تحامله على هذه الشركة (ديانا ) ووجهت له بعض الاسئلة الدقيقة ولماذا يكرهها ؟
هل اذا كان عمله يقتضي التسويق (ربما ) لشركات اخرى ان يحقر من مستوى هذه الشركة الموجودة من قبل ان يولد ؟
السيد محمد لم يرد على اسئلتي ولكن والله اعلم حجبني عن الموقع واذا كان كذلك فخير ما فعل لانني لا اتشرف بالانضمام الى موقع قائم على التدليس
كنت انتظر من السيد محمد قبل ان يحجبني عن الموقع ان يناقشني بشكل (علمي ) ومن ثم سوف الغي اشتراكي في منتدياته هذا اذا كان يمتلك العلم اصلا
لم يتم حجب عضوية حضرتك ويوجد رد تفصيلى من استاذى الامبراطور على اسألتك.
تحياتى
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-28, 11:36 AM   #10
wknm
صياد نشيط

الصورة الرمزية wknm

المدينه: القاهره المعادي
wknm في بداية الطريقwknm في بداية الطريقwknm في بداية الطريقwknm في بداية الطريق

يا جماعه
انا عندي تعليق بسيط
هو احنا اصلا مالنا بالمنتديات التانيه؟؟!!
و بعدين سواء كانت الديانا 350 حلوه ولا وحشه مش مشكلتنا اننا ندافع عن شركه ديانا
و بعدين الراجل الي انتم بتتكلموا عليه دا راجل ليه تاريخه فبرجاء التاكد من صحة نقل الكلام و كفايه انشاء مواضيع ملهاش اصلا اي لزمه

مع اعتزاري لصاحب الموضوع، برجاء مراجعه كلمك و رجاء من طاقم الاداره حذف الموضوع لان كده انت بتهاجم شخص اي ان كان باسم المنتدى و ده ميصحش

تحياتي و تقبل مروري
wknm غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-28, 11:42 AM   #11
محمد احمد العنانى
صياد قديم

الصورة الرمزية محمد احمد العنانى

المدينه: السيدةزينب العمرانية الهرم
محمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wknm مشاهدة المشاركة
يا جماعه
انا عندي تعليق بسيط
هو احنا اصلا مالنا بالمنتديات التانيه؟؟!!
و بعدين سواء كانت الديانا 350 حلوه ولا وحشه مش مشكلتنا اننا ندافع عن شركه ديانا
و بعدين الراجل الي انتم بتتكلموا عليه دا راجل ليه تاريخه فبرجاء التاكد من صحة نقل الكلام و كفايه انشاء مواضيع ملهاش اصلا اي لزمه

مع اعتزاري لصاحب الموضوع، برجاء مراجعه كلمك و رجاء من طاقم الاداره حذف الموضوع لان كده انت بتهاجم شخص اي ان كان باسم المنتدى و ده ميصحش

تحياتي و تقبل مروري

رأى من رأى لاستاذ وليد من قوانين المنتدى عدم الاساءة للاى شخص مراعاة للاداب العامة وحسن الحديث . ارجو من الادارة حذف الموضوع
غير مقروء 11-09-28, 11:49 AM   #12
محمد فودة
صياد جديد

محمد فودة مستواه غير معروف

يا جماعة الاستاز محمد انور رد على الراجل فى نفس الموضوع وانا هسمح لنفسى بنقل الرد بعد اذن الادارة

الاخ الفاضل بعد التحيه اما عن الرد عن استفساراتك التي تميل الي التحفظ
وان كان تحفظك مبني علي اساس انني اكتب المواضيع والمقارنات من حيث الميل الي سلاح دون الاخر ولو تعمقت في معرفتي الشخصيه وعملي لسقطت النظريه المبني عليها تحفظك لماذا؟؟
لان السلاح هوه هوايتي وعملي في ان واحد سواء داخل مصر او خارجها ومن باب اولي ان امدح ما ابيع او السلعه المتوفره في السوق زي التجار الهواه كل يوم بيتطلع مدفع وبعد مايبيعه يطلع مدفع غيره وينسي المدفع الاولني
انما انا اكتب ما اره دون النظر الي الربح المادي لان الحمد لله الحاله متيسره وبدون ادني غرور امتلك من البنادق الهوائيه مالم يمتلكه اي صياد في العالم كله والمواقع الغربيه تشهد بذالك ومن عدد وتشكيل ومهنتي في هذا المجال داخل مصر وخارجها اهلتني ان اري واتعامل مع 90% من بناق الرش في العالم او يزيد هناك مواقع تلقبني بمستر اير جن وهيه مواقع مش عربيه طبعا
وهناك من يسمع فتاحله السلاح وهم يلقبون العبد لله بالخبير
من هذا المنطلق اكتب الموضوعات وليس من منطلق الميل وخلافه
اما لماذا لم يقتني محمد انور ديانا اقولك لان ديانا لسه معملتش البندقيه اللي انا اشلها عارف ليه عشان محمد انور صياد مش هاوي
مش معنه ذالك ان كل حاملي الديانا هواه لاء ولاكن طرق صيدي انا لا تتوافق معها الديانا وده مش كلامي انا لاء ده كلام كل الصيادين اللي بيصتادو بنفس النظام ومعظم اللي اصتادو الموسم ده بالديانا كان ثقلها ورد فعلها وصوتها العالي مشكله بالنسباله
اما عن انعواج المسوره انا اتحداك لو نقيت عشر بنادق ديانا كسر مستعملين مفيهمش 3 مسورتهم معوجه ودي لو تحب انزلك صور كام مسوره ديانا معوجه انا بعدلهم في الشهر مش حتسدق شوفت لو انا عاوز اعمل دغايه سيئه مش حروح اعملك فديو علي السرعه انا ممكن اخدك بعشرات المواسير المكسوره والمعوجه
اما عن ديانا لا حفرت قبر ولا بنت قصر بمعني احنا اللي شيلنها في العالي وفرحنيين وده بس من غلبنا وقله حيلتنا في اوربا اللي انا اشتغلت فيها 11 سنه في هذا المجال تحتل فايروخ واير ارمز وانشوتس وفاين ورك ووبلي وثيوبن والشركات السويدي والبرمنجهام ه المقاعد الاماميه وتأتي ديانا بعدهم في التصنيف
ولو سمحت لي ان اسئلك سؤال لماذ تنتج ديانا جميع مودلتها استاندرد وفرجن اف
ولماذا لجئت ديانا الي البرمنجهام لتصنيع بنادقها لمده 20 عام ثم تضع عليها اسم ديانا كما هوه الحال الان بين بيمن وفايروخ وهي يصح بعد فتره من الزمان ان نقول ان بيمن افضل من فايرك بالطبع يكون شيء مضحك
اما عن الدقه فهي ليست مرتبطه كليا بالسرعه ولاكن لها متغيرات اخري تفوز بها الوبلي بدون ادني شك
اخي الفاضل كان هذا ردي علي تحفظك
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
محمد فودة غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links