الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > صور وفيديو الصيد ورحلاته
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

صور وفيديو الصيد ورحلاته ميديا عن الصيد والاسلحه ورحلات صيد الاعضاء.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-04-22, 01:27 PM   #1
أبو صفية
صياد متفاعل

الصورة الرمزية أبو صفية

المدينه: دمياط - فارسكور
أبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريق
افتراضي الجامو و السمك 3

النهاردة لقيت الجو حر و الشمس ساطعة مكدبتش خبر و رحت واخد البندقية و طالع على أحد المصارف الى برحها على طول و لله الحمد كانت الحصيلة مرضية بالرغم إنه غرق منى سمك كتير لأن لسة المية عالية برده بس الحمد لله رضا بارك الله فى مارزق
الصور المصغرة للصور المرفقة
اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	DSCF2232.JPG‏
المشاهدات:	131
الحجـــم:	362.9 كيلوبايت
الرقم:	36880   اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	DSCF2233.JPG‏
المشاهدات:	151
الحجـــم:	356.4 كيلوبايت
الرقم:	36881   اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	DSCF2234.JPG‏
المشاهدات:	155
الحجـــم:	285.5 كيلوبايت
الرقم:	36882   اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	DSCF2235.JPG‏
المشاهدات:	143
الحجـــم:	348.4 كيلوبايت
الرقم:	36883  
أبو صفية غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 12-04-22, 01:43 PM   #2
hema777h
تاجر مسجل بالمنتديات

hema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريق
افتراضي رد: الجامو و السمك 3

انت بطلت تصتاد يمام وحمام وبقيت تخصص سمك بالبندقية
48 شارع بغداد امام فندق بيروت
محافظة القاهرة
يسعدنا توفير خدمة الشحن الي جميع الاعضاء في جميع المحافظات
وتكلفة الشحن علي حسب المحافظة

01000131401
01093635793
hema777h غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-04-22, 03:04 PM   #3
mohamed2010habib
مشرف قسم الصيد البرى والاقسام الرئيسية

اوسمتي

المدينه: المنصوره
mohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدىmohamed2010habib عميد بالمنتدى

انا قولتلك انتا صياد قرارى,,,
المره الجايه عايزين حنشان,,,

د.محمد حبيب
mohamed2010habib غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-04-22, 03:37 PM   #4
samraghost
صياد متقدم

الصورة الرمزية samraghost

المدينه: العاشر ن رمضان
samraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى samraghost

طلعه جميله وفعلا بقيت تخصص سمك ههه الف هنا وشغا بس ليه رجاء والنبى الحاجه الى مش هاتكون متاكد انك هاتجيبها يبقى ماتضربهاش والافضل انك تعمل غابه زى الى معاك دى بس تعمل فيها من قدام دايره من سلك وتحط فيها شبكه صغيره من قدام زى مصفاه يعنى وكده متهيا لى مافيش حاجه هاتقع منك فى الميه

يا رب لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
samraghost غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-04-22, 05:06 PM   #5
قناص المنوفيه
صياد متقدم

الصورة الرمزية قناص المنوفيه

المدينه: المنوفيه
قناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى قناص المنوفيه

طلعه جامده يا كبير تسلم ايديك
والجامو فعلا ملهاش حل اسأل مجرب
قناص المنوفيه غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-04-22, 10:09 PM   #6
أبو صفية
صياد متفاعل

الصورة الرمزية أبو صفية

أبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريق

أنا عارف إنى زهئتكم من السمك بس أنا فعلا ما بصدش بالنهار غير السمك و فى الليل فراخ المية
لكن فى الفترة الحالية ما بصدش طيور خالص لأن دى بداية فترة وضع البيض و التفريخ و أنا بحاول لأن فيه شباب كتتير حوالينا بتصيد و ما تفرقش حتى بيصيدو الطيور على العشوش و بصراحة أنا السنة الى فاتت صدت فى الفترة الى زى دى فراخ المية و كنت بلاقى فيها أثناء التنضيف البيض و دا زعلنى و فعلا لاحظت قلة عددها السنادى لأن معظم صيدى فى المصارف الى حوالينا و دى نسبة الطيور المهاجرة فيها شبه منعدمة و كنت بصيد كميات كبيرة لحد ما ظنيت إنى قضيت عليهم

و لكنى كنت بحاول أنسق مع صديق ليا صيدة يمام الصبح بدرى عشان بس ما أبنش صياد السمك

و بالنسبة للسمك أنا فعلا ما بأضربش غير الى بكون متأكد إنى حجبها لو ماتت بس دا سمك فى مية و صدقونى زعلى على السمكة الى بتموت و ما أجبهاش بيكون أكتر من فرحتى بالى جبته بس عزائى الوحيد إن حتى الى حيموت إذ أنا ما أكلتوش حيتاكل فى المية
و بالنسبة للشبكة الى فى ا لعصاية دى صعبة جدا لسببين
أولا أنا العصا الى فيها الهلب طولها فى حدود 3.5 متر دا بالإضافة للخيط نفس الطول يعنى بتدينى مجال7 متر لكن الشبكة حتكون طول الغابة بس
ثانيا السمك الى بيركز على القاع و يكون باين ليا متنفعش معاه الشبكة لأن بمجرد لمسه بيتحرك من مكانه و معنتش أشوفه لكن الهلب بمجرد ما يلمس السمكة بيشبك فيها

و عموما أنا طالع بكرة أصيد سمك و مش حنزل صوره لكم لو ربنا رزقنى عشان أنا حاسس إنى زفرت المنتدى

و شكرى لإهتمام الجميع
غير مقروء 12-04-23, 11:20 AM   #7
مصطفى محمد
صياد جديد

مصطفى محمد مستواه غير معروفمصطفى محمد مستواه غير معروف

طيب لو امكن اشرحلنا ازاى نعمل الهلب دة لانة مش واضح بالصور وشكرا طبعا على الموضوع الشيق وللعلم بجد احسن طعم سمك هوة اللى بيتم صيدة بالطريقة دى عن تجربة
مصطفى محمد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-04-23, 11:38 AM   #8
amr saber
صياد متفاعل

amr saber مستواه غير معروف

ما شاء الله تحفه يا باشا

طيب ما تسيبك من البندقيه خالص وتصطاد السمك الهلب والسناره علي طول يعني وهي السمكه واقفه هات الهلب من تحتها وارفعه بسرعه خاطفه هاتلاقي السمكه متعلق في الهلب بدل ما تضرب وتعمر وولسه برضو هاتجيبها باللهلب والطريقه دي اسمها في الصيد تشميط جرب وهاتدعيلي والصيد هايبقي اكتر لانك مش هاتهدر وقت كبير

وتحياتي يا باشا
amr saber غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-04-23, 11:53 AM   #9
وليد سعد زغلول
صياد قديم

الصورة الرمزية وليد سعد زغلول

المدينه: القاهرة
وليد سعد زغلول من اهم اعضاء المنتدىوليد سعد زغلول من اهم اعضاء المنتدىوليد سعد زغلول من اهم اعضاء المنتدىوليد سعد زغلول من اهم اعضاء المنتدىوليد سعد زغلول من اهم اعضاء المنتدىوليد سعد زغلول من اهم اعضاء المنتدىوليد سعد زغلول من اهم اعضاء المنتدىوليد سعد زغلول من اهم اعضاء المنتدىوليد سعد زغلول من اهم اعضاء المنتدىوليد سعد زغلول من اهم اعضاء المنتدىوليد سعد زغلول من اهم اعضاء المنتدى

بسم الله ما شاء الله عليك صياد كبير وقناص رائع وبألف هنا وشفا وتقبل تحياتي ودمت في أمان الله
وليد سعد زغلول غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-04-23, 12:35 PM   #10
Amiroz
صياد متقدم

Amiroz في بداية الطريقAmiroz في بداية الطريقAmiroz في بداية الطريقAmiroz في بداية الطريق

طب لو كان معاك شبكة بقي

الف هنا وشفا

وبالتوفيق ان شاء الله
Amiroz غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-04-23, 01:18 PM   #11
أبو شمس
صياد قديم

الصورة الرمزية أبو شمس

أبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدى

و الله احسن من السنارة

قال صلى الله عليه وسلم (كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في الميزان سبحان الله وبحمده ** سبحان الله العظيم)

أبو شمس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-04-23, 02:03 PM   #12
أبو صفية
صياد متفاعل

الصورة الرمزية أبو صفية

بالنسبة للهلب هوا عبارة عن
غابة بلدى و تكون قوية شوية لأن النتش بيه قوى و بتربط فيها خيط بلستك من بتاع الصيد بس يكون من الأنواع السميكة يعنى ما يقلش عن سبعين و طبعا هتربط الهلب فيه و الهلب دا فيه ناس بتسميه شكام و دا حتلاقيه فى محلات صيد الأسماك بالإختصار كأنك بتعمل صنارة بس بدل ما بتربط سناره بتحط مكانها الهلب

بالنسبة للصيد بالهلب مباشر فعلا أنا كنت بعمله زمان بس ما يمشيش مع السمك العايم دالوقتى لأن السمك زى اليمام لو شافك بيغطس فما بالك لو شافك و شاف السنارة
و فيه عندنا طريقة صيد فى دمياط بنسميها التشكيم و دى بتحتاج صنارة ليها مواصفات خاصة أولا غابة تشكيم و دى بتكون قوية جدا عشان النتش أو الضرب بيها بيكون قوى و الغاب العادى بيتكسر تانيا مكنة كبيرة و قوية عشان السحب و الجر ثالثا برده خيط قوى و فى الغالب بيكون أكتر من 70
و الصيد بيكون فى المياه الجارية شديدة السرعة و عندنا فى دمياط بيكون عند السد لما بيفتحو المية أو بصفة مستمرة عند منبع ترعة السلام المية بتكون شديدة و بتحتاج رصاصة كبيرة عشان تركز
و دى بيتحطلها عنقود شكامات أو سنانير كبيرة كما فى الصورة و دى بيقع معاها السمك الكبير زى الحمير ( قشر البياض ) بأحجام تصل 10 كجم

الصور المصغرة للصور المرفقة
اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	DSCF2237.JPG‏
المشاهدات:	104
الحجـــم:	283.0 كيلوبايت
الرقم:	36913   اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	DSCF2239.JPG‏
المشاهدات:	100
الحجـــم:	265.9 كيلوبايت
الرقم:	36914  

sponsor links