الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-05-31, 04:35 PM   #1
محمود القاضى
صياد نشيط

المدينه: عين شمس القاهره
محمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريق
افتراضي فضيحه .. يارب أسترنا

عم عماد " ......." و اللى حصله
قصه حقيقيه
لم أعلم له منزل ... حينما يريده أحد يسأل عنه فى المقهى ... و قد يجده ملطوعا على أحدى نواصى الحى .. ورغم أن له مصنع " ......." و لكنه غير مهتم به ... يعشق الشرع و كأنه أبنه الوحيد .
عم عماد " ........" هكذا تعودنا ان ننادى عليه من صغرنا فهو يكبرنا .... إن نظرت إليه ستشعر ان عمره و احد و عشرون عاما فهو لا يرتدى إلا الكاجوال ... و لا يتصرف إلا تصرفات الشبان .
له من الطباع الحميده الكثير و الكثير فى أى مأتم تجده أول المشيعين و أخر المعزين أنصراف فى الافراح أخ حقيقى ... و إذا احترقت شقه احد لا قدر الله لاتقلق فعم عماد خبير فى الاطفاء و انقاذ النساء و الاطفال .
و لكن ..................
فمه هو عيبه .... له نعره غريبه ... أول ما يبتدى معك " أنت متعرفش أنا مين ؟! " و يتركك فى دهشتك تفكر .. من يكون يا ترى :confused:
ثم يخرج موبايله و يجرى مكالمه لمجهول ، وبعهدها يبداء بسبك وشتمك و يتوعدك .... و طبعا لانه معروف جدا جدا و مشهور أكتر من عم حنفى بتاع الفول عندنا .. فمع اول خناقه و عندما يبداء فى التهليل يلتف حوله الناس و يفضون المشكله ..... و كل يوم مشكله و تنتهى على خير .
ايوه الحمد لله تنتهى على خير
سمعت أنه فى المستشفى خيررررررررر يا جماعه أيه اللى حصله :confused:
جريت بسرعه اروح أزوره
طبعا الراجل و اجباته مغرقانى ... لا أنسى حينما كان ساهرافى الشارع و أمسك لص حاول كسر زجاج سيارتى لسرقه الكاست الذى لا يتعدى المائه جنيه " كتر ألف خيره " و لن أنسى حينما ضل أبن أحد أقاربنا الصغير الطريق لمنزلنا فى أحدى المناسبات و أحضره لحد باب البيت :p
و فى المستشفى لأول مره أجده راقدا !!
ألف سلامه يا راجل يا طيب أيه اللى حصلك ؟
الحمد لله يا متر أنا كويس متقلقش عليا .... بس و اللهالموضوع مخلصش و مش هيخلص :mad:
قالها و هو يحاول أن يعلو صوته و لا يستطيع من شده التعب .
موضوع موضوع أيه هو ايه اللى حصل ؟ :confused: " سألته و أنا مندهش "
مد يده على رأسه مشيرا إلا خازوق قد ظهر على غير عاده و قال بص ولاد ال " ...... " عملوا فيا أيه .... و أشار إلى قدمه و قد غطاها الشاش " بص يا متر بص " و لاد ال " ..... " أنا مش هسكت
يا عام أهدى كده و احكيلى
يعنى انت ما عرفتش يا أستاذ ؟
لا و الله أنا أول ما عرفت جيت من الشغل على هنا على طول .
طيب انت أكيد ها تعرف :p
اللى حصل انى اتخانقت مع جماعه بسبب لعب الكوره قدام مصنع ال " ..............." بتاعى ، و بعدين الناس خلصونا من بعض و بعد شويه و احد معدى قام رما كلمه ملهاش لزمه قام واحد من النيعيه اللى عندى مسك فيه .
قمت جريت و دخلت المصنع و جبت الطبنجه بتاعتى و شديت الاجزاء و جيت اضر ب ....
و جيت اضرب ....
هه ايه اللى حصل يا عم عماد :confused:
الطلقه مطلعتش !! كنت عاوز اضربها فى الهوا علشان اجرى الناس اللى بنتخانق معاهم :o
و عينك ما تشوف الا النور يا أستاذ ...... الكل حط عليا ... اللى يقول انت عاوز تموتنا يا أهبل و يضرب بالشلوط .... و العيال يقولوا انت معاك مسدس لعبه و يحدفونى بالطوب .... و الناس اللى بتخانق معاهم ضربونى علقه موت ...
تماسكت من ضحكاتى فلا يمكن أن أضحك فى هذا الموقف العجيب .
و سئلته طب افرض الطبنجه مخيشتش منك كنت ضربت ضربه تيجى فواحد ف بلكونه كان هيبقى ايه العمل ؟
يا متر سبنى فى اللى انا فيه بس انا مش هسكت و لازم اخد حقى .
على العموم ألف مليون سلامه عليك و ربنا يسترها و نبقى نكمل كلامنا لما تقوم بالسلامه .

...........................
انتهت القصه
و مع ان الاسم للبطل متغير شويه ... إلا انها بجد حقيقيه ....
السلا ح لا يحمى صاحبه
و قد قررت عرضها على الزملاء ... خاصه اللذين يتهافتون لشراء سلاح صوت علشان الدفاع عن النفس او يعمله بلى و لا ما أعرف ايه !!!! شفتم بقى السلاح الحى محماش صحبه أمال ايه الحال مع السلاح الصوت ؟1!!!!!
الحامى هو الله
و الاخلاق الحميده تنجى من المهالك .
خليك زوق وربنا يسترها و خلى عندك ثقه فى نفسك .... ومتعرضش نفسك للمسائله القانونيه و لا للاذى و لا للخطر و سيبها علىالله يحميك ينصرك ....
انتهت القصه ولكن الابطال لم ينتهوا ......... فبالتأكيد سنجد بطل جديد .... يارب الرساله توصل و دمتم فى خير حال .

اللهم لا تكلنى إلى نفسى طرفه عين أبدا
محمود القاضى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-05-31, 04:55 PM   #2
xman
صياد متقدم

الصورة الرمزية xman

xman في بداية الطريقxman في بداية الطريقxman في بداية الطريقxman في بداية الطريقxman في بداية الطريقxman في بداية الطريق
افتراضي رد: فضيحه .. يارب أسترنا

موعظة جميلة ,جزاك الله كل خير.
غير مقروء 11-05-31, 05:09 PM   #3
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

المدينه: 6 اكتوبر
بدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدى

الاخ الفاضل
طبعا مشكور على القصة للافادة والموعظة
بس انا ليا تعليق صغير ان مع الاسف الناس الا ما رحم ربى معندهاش مرجعية اخلاقية او دينية يعنى هقولك انهارضة لاي سبب بسيط تلاقى الناس مسكت فى بعض وعايزين يموتو بعض يعنى يعقل ان واحد يموت بسبب لعب كورة او اتنين فتحو دماغ بعض علشان لعب طاولة ع القهوة
فطبعا مش اى موقف الواحد يطلع فية سلاح ف عشان كدة انا اختلف معاك فى حتة ان السلاح ما يحميش صاحبة لان استخدامة لابد ان يكون لة سبب رادع
يعنى لو اتهجم عليا اى حرامى او بلطجى للسرقة او الترويع ومعايا سلاح لن اتردد لحظة فى استخدامة وان شاء الله يموت فى داهية مالوش دية
انما الخطاء ان الشعب المصرى الا ما رحم ربى شعب همجى وبلطجى واسف انى اقول كدة بس دى الحقيقة
الناس مش طايقة بعض
مع ان الاسلام يحس على الاخوة والمعاملة الحسنة وفضائل الاخلاق ولكن تقول لمين الكلام دة
عذرا على الاطالة
وربنا يهدينا جميعا
غير مقروء 11-05-31, 05:13 PM   #4
sayedlabib
صياد قديم

الصورة الرمزية sayedlabib

المدينه: القاهره
sayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريق

ده على حسب صاحب السلاح وبعدين ماهو مش على طول بيحمى صاحبه ضابط الشرطه اللى معاه الى مش طبنجه ساعات بيجرى الكتره تغلب الشجاعه وربنا يستر لكن فى برضه مواقف تانيه كتيييييييييير السلاح فيها بيقوم بدوره و انتا مش معايا
غير مقروء 11-05-31, 05:14 PM   #5
sayedlabib
صياد قديم

الصورة الرمزية sayedlabib

المدينه: القاهره
sayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريق

ولا انتا مش معايا وعموما زى ماقال الاستاذ بدر ان د هموضوع اخلاق وسلوكيات وزى ماقال المولى عو وجل ومن يتق الله يجعل له مخرجا صدق الله العظيم
غير مقروء 11-05-31, 07:57 PM   #6
blow c06
صياد متقدم

blow c06 مستواه غير معروفblow c06 مستواه غير معروفblow c06 مستواه غير معروف

الاخلاقيات على عينا و علر راسنا بس تعالى و انت راجع باليل بالعربيه و تلاقى الطريق مقفول و 3 بلطجيه بيثبتوك بسنج و مطاوى و احتمال سلاح .... كلمهم بقى بالاخلاق
blow c06 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-31, 08:23 PM   #7
silver_5000
صياد نشيط

الصورة الرمزية silver_5000

المدينه: الجيزة
silver_5000 في بداية الطريقsilver_5000 في بداية الطريقsilver_5000 في بداية الطريقsilver_5000 في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى silver_5000

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blow c06 مشاهدة المشاركة
الاخلاقيات على عينا و علر راسنا بس تعالى و انت راجع باليل بالعربيه و تلاقى الطريق مقفول و 3 بلطجيه بيثبتوك بسنج و مطاوى و احتمال سلاح .... كلمهم بقى بالاخلاق
يا بلو باشا يا حبيب قلبي , احنا كدة بنتكلم من نفس المنطلق , السلاح اداة , و اللى ماسكه هو اللى بيتحكم , يبقى لما السلاح ف ايد واحد عاقل و عنده اخلاق و يتخانق مع واحد تانى بسبب مشكلة ف الطريق او ف العربية او لاى سبب مش هيطلع السلاح انما يطلعه وقت اللزوم , اللى هو مثلا و انا مروح و معايا اهلى و الاقى تلاتة بلطجية قافلين الطريق ساعتها مفيش غير السلاح يتكلم و برضه هيبقى سبب و الستر ف الاول و ف الاخر بايد ربنا عز و جل
و أن الجنة حق , و أن النار حق

silver_5000 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-31, 08:27 PM   #8
blow c06
صياد متقدم

blow c06 مستواه غير معروفblow c06 مستواه غير معروفblow c06 مستواه غير معروف

تمام ياباشا و انا موافقك و عشان كده لازم يبقى فى حاجه فى العربيه عشان وقت اللزوم و طالما معناش حى و رخصه يبقى مفيش غير البلى و ربنا يستر
blow c06 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-01, 02:05 PM   #9
محمود القاضى
صياد نشيط

محمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xman مشاهدة المشاركة
موعظة جميلة ,جزاك الله كل خير.
شكرا لمرورك الكريم ........ز انت اجمل ................. و جزاك الله خيرا

غير مقروء 11-06-01, 02:08 PM   #10
محمود القاضى
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر مشاهدة المشاركة
الاخ الفاضل
طبعا مشكور على القصة للافادة والموعظة
بس انا ليا تعليق صغير ان مع الاسف الناس الا ما رحم ربى معندهاش مرجعية اخلاقية او دينية يعنى هقولك انهارضة لاي سبب بسيط تلاقى الناس مسكت فى بعض وعايزين يموتو بعض يعنى يعقل ان واحد يموت بسبب لعب كورة او اتنين فتحو دماغ بعض علشان لعب طاولة ع القهوة
فطبعا مش اى موقف الواحد يطلع فية سلاح ف عشان كدة انا اختلف معاك فى حتة ان السلاح ما يحميش صاحبة لان استخدامة لابد ان يكون لة سبب رادع
يعنى لو اتهجم عليا اى حرامى او بلطجى للسرقة او الترويع ومعايا سلاح لن اتردد لحظة فى استخدامة وان شاء الله يموت فى داهية مالوش دية
انما الخطاء ان الشعب المصرى الا ما رحم ربى شعب همجى وبلطجى واسف انى اقول كدة بس دى الحقيقة
الناس مش طايقة بعض
مع ان الاسلام يحس على الاخوة والمعاملة الحسنة وفضائل الاخلاق ولكن تقول لمين الكلام دة
عذرا على الاطالة
وربنا يهدينا جميعا
انا معاك فى اللى بتقوله لكن السلاح برضوا مبيحميش صحبه الحامى هو الله و احترم رئيك جدا و شكرا لمرورك

غير مقروء 11-06-01, 02:09 PM   #11
محمود القاضى
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayedlabib مشاهدة المشاركة
ولا انتا مش معايا وعموما زى ماقال الاستاذ بدر ان د هموضوع اخلاق وسلوكيات وزى ماقال المولى عو وجل ومن يتق الله يجعل له مخرجا صدق الله العظيم
احسنت و احسن الاستاذ بدر مشكور اخى الحبيب

غير مقروء 11-06-01, 02:24 PM   #12
محمود القاضى
صياد نشيط

رد عام
انا لا اتكلم
عن ظروف نادره
نادره جدا ما تحدث
و هى ان يخرج عليك ثلاثه بلطجيه و انت تمشى مع اهلك و زويك
ايه اللى هيخلينا نمشى فى حته مقطوعه الا فى ظروف نادره
على العموم ربنا يكفينا الشر و يرزقنا حسن الاخلاق زى مقال الصديق بدر و بقيه الزملاء و يمنع عننا البلاوى

غير مقروء 11-06-01, 04:35 PM   #13
وليدعادل
صياد متفاعل

الصورة الرمزية وليدعادل

المدينه: القاهره - مصر الجديده
وليدعادل مستواه غير معروف

فعلا موضوع مهم اوي شكرا ياستاذ محمد
وليدعادل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-01, 04:48 PM   #14
بسام سعيد
صياد قديم

الصورة الرمزية بسام سعيد

المدينه: القاهرة
بسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريق

الف مليون سلامه على عم عماد وربنا يقومو بالسلامة
وانا اتفق مع راي اخي وحبيبي بدر باشا في ماقالة
لان ليس من المنطق استخدام السلاح في اي وقت لكن في اوقات كتيرة السلاح وبتوفيق ربنا قبل منه بيحمي صاحبة

sponsor links