الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > سوق المنتدى > محدثات الصوت

محدثات الصوت محدثات الصوت.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-03-21, 07:01 AM   #401
عصفور
صياد جديد

عصفور مستواه غير معروف
افتراضي رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)

طيب ما بدال اكلام دة كله يبقة بلاش تشيل السدادة الصليبة وكفاية تشيل القلاووظ
وبعدين تحط في الماسورة فارغ طلقة تانية وتضربها فتخرج كالمقذوف وترد الأجزاء ، وبكدة يضرب مقذوف ما نعملش تعديل وما نروحش السجن
وفي لحظة ممكت نرجع القلاووظ تاني ويرجع صوت بس
عصفور غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-03-21, 08:14 AM   #402
ahmadkader
صياد قديم

ahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريق
Smile رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصفور مشاهدة المشاركة
طيب ما بدال اكلام دة كله يبقة بلاش تشيل السدادة الصليبة وكفاية تشيل القلاووظ
وبعدين تحط في الماسورة فارغ طلقة تانية وتضربها فتخرج كالمقذوف وترد الأجزاء ، وبكدة يضرب مقذوف ما نعملش تعديل وما نروحش السجن
وفي لحظة ممكت نرجع القلاووظ تاني ويرجع صوت بس

شديد جدا الإقتراح ده ، فعلا ، و خصوصا إن الصليبة كدا كدا بتكون ورا ، بس تذكر فى الحالة دى البلية مش هينفع تتحط جوا الطلقة و لكن تدخل بدالها بقى رشاية جوا الماسورة من الأمام ، بجانب إن المسدس شكله و هو بارز منه المسمار هيبقى وحش ، و لكن الميزة إنك كدا مش هتبوظ المسدس و ممكن ترجعه زى ما كان فى أى لحظة و بالطبع هيفضل شغال أوتوماتيك
ahmadkader غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-21, 09:07 AM   #403
mostafa_hunter122
Banned

mostafa_hunter122 مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد رافت مشاهدة المشاركة
كنت عايز اقول حاجه للاستاذ الكريم مجرم حرب

0000000000
وانا كمان يا احمد باشا هقوله زيك
mostafa_hunter122 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-21, 12:18 PM   #404
مجرم حرب
صياد جديد

مجرم حرب مستواه غير معروف

السلام عليكم
على فكره انا مش هزعل منكم لاكن الاخوه الافاضل بليه 4.5 ليس لها اى تأثير لان اولا وزنها خفيف ومداهل لن يتجاوز 20 الى 25 متر بالكتير وهتكون بدون تأثير بعد 10 امتار بالكتير هيضيع العزم بتاعها وشكرا
مجرم حرب غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-21, 12:36 PM   #405
mostafa baraka
صياد جديد

mostafa baraka مستواه غير معروف

الاخ الفاضل انا مش فاهم ممكن توضح اكتر . و الف شكر مقدما
mostafa baraka غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-21, 01:21 PM   #406
Sherif Mohamed
صياد جديد

المدينه: الإسكندريه
Sherif Mohamed مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedamr80 مشاهدة المشاركة
أولاً سوف أريكم الأتي:
هذا هو المسدس الإيطالي الذي كنت أتكلم عنه:

وهذه صور للطلقة الـ8 ملم والمسمار القلاوظ الـ17(الهدف من الصور جعلكم تتخيلون النسب بين الأجزاء):

المسمار القلاوظ يمكن شرائة من اي موان، وطبعا الطبنجة انا اشتريتها من محل احمد المنسي في شارع الجمهورية بوسط البلد بـ1300 جم ،والطلقات طبعاً.

ثم قمت بالذهاب إلى أحد الخراطين وقد قام بكسر الحاجز الموجود في الماسورة بأجنه صلب وبالدق عليها بشاكوش صلب، وقد أخذت وقت طويل وكانت عملية مرهقة.

عند خروج تلك القطعة من الماسورة، قامت بخدش القلاوظ الأصلي الموجود بفوهة المسدس، فقام الخراط بصناعة قلاوظ بـ"دكر القلاوظ" إلى أخر الماسورة (قبل الشفة مباشرة).

ثم قمت بإعطاء المسمار القلاوظ للخراط وقمت بإعطائة رسم هندسي للشكل الذي أريده للمسمار وقد قام بصنعة. قام الخراط بثقب المسمار ببنطة 5 ملم ثم قام بتنعيم القلاوظ.

سأقوم برفع مقاسات القلاوظ بالضبط لاحقاً وسأقوم برفع الفيديو أيضاً لاحقا حيث أني لاحظت أن جودة الصورة ليست جيدة.

المهم، قمت بإدخال المسمار داخل الماسورة ثم قمت بوضع البلي في الطلقة وقمت بإطلاق أكثر من طلقة وكانت النتيجة ممتازة.

سأحاول أيضا رفع فيديو لتجربة التصويب على زجاجو ماء بلاستيك لاحقاً إنشاء الله.

أنتظرو الجزء الثاني قريباً جداً إنشاء الله.
فكره حلوه جدا يا استاذ احمد عمرو بس فى حاجه عاوز اسئلك عليها فى اخر صوره هو ده شكل المسمار بعد ما عدلته و لا ايه بالضبط؟
و الطلقه ركبت فيها البليه ازاى؟
وشكرا
Sherif Mohamed غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-21, 10:48 PM   #407
مصراويي
صياد متفاعل

الصورة الرمزية مصراويي

مصراويي مستواه غير معروف

شكرا يا أحمد عمرو 80 بجد اللي أهم من الشغل تظبيط الشغل
شكرا على الصور الرائعة وانتظار الفيديو والتصويب
شـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــكراً
مصراويي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-21, 11:16 PM   #408
خالد سليم
صياد جديد

خالد سليم مستواه غير معروف

انا مش فاهم حاجه ياريت حد يشرحلي صياد جديد
خالد سليم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-22, 12:15 AM   #409
عصفور
صياد جديد

عصفور مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader مشاهدة المشاركة
شديد جدا الإقتراح ده ، فعلا ، و خصوصا إن الصليبة كدا كدا بتكون ورا ، بس تذكر فى الحالة دى البلية مش هينفع تتحط جوا الطلقة و لكن تدخل بدالها بقى رشاية جوا الماسورة من الأمام ، بجانب إن المسدس شكله و هو بارز منه المسمار هيبقى وحش ، و لكن الميزة إنك كدا مش هتبوظ المسدس و ممكن ترجعه زى ما كان فى أى لحظة و بالطبع هيفضل شغال أوتوماتيك

لا لا بليه إيه ؟؟ هو تأثي البلية الصغيرة دي 4.5 مللي في ماسورة كبيرة 8 مللي ها يكون كبير ؟؟ دي ها تلعب في الماسورة وتشرز ويبقى لازم تعديل حجم الماسورة .. أما في هذه الحالة الطلقة وحجم المظروف الفارغ اللي حطيناه قدام أمام الصليبة داخل الماسورة المنزوع منها السدادة القلاووظ بيكون نفس حجم الماسورة بالضبط وفي نفس ثقل الطلقة الحية ، ويأخذ مسار مستقيم ، ويؤثر تأثير أقوى من ا لبلية .. بس خللي معاك كام طلقة فاضية وكمان مفتاح ألانكيه ..
يكون المسدس مقفول معاك بالسدادة .. ولحظة الخطر توقف لـ 30 ثانية .. فك فيها القلاووظ بالألنكية وحط فارغ في الماسورة واضرب ..
وبعد ما تمشي .. لو فية لجنة ، أربط في لحظة القلاووظ .. وخللي الألنكية في الميدالية عشان ما يفارقكش
أو ممكن تضرب رصاصتين في الهواء أولاً ثم لو مامعاكش فارغ .. ممكن تحط أي حاجة حتى لو شوية ظلط صغيرين في ورقة مكورة ، زي بمب العيد .. يعطي نفس تأثي الخرطوش .. حيث بقوة انفجار الطلقة يدفع وينثر كرة الورق المحشوة بالظلط الصغير بعد تمزيق الورقة بفعل اندفاع النار والبارود .. ويبقى معاك مسدس بطلقات حية ، وطلقات خرطوش ، وفي ثانية يبقى صوت .. ولا تشيل الصليبة ، ولا تبوظ المسدس ، ولا تقرب شنيور ليتلف المسدس .. ومعاك سلاحك .. ومنتهى البراءة ولا كأنك معاك حاجة .. ها ها ها

وعلى فكرة .. مفاجأه .. الاجزاء بترجع كدة أوتوماتيك ، والمسدس ها يكون فيه بعد الطلقة قوة ارتدار يخللي الطلقة التانية تدخل بيت النار ، وتعمر ، ومش لازم كل طلقة تشد أجزاء لأن حجم الطلقة الفارغة اللي في الماسورة بيكون مالي الماسورة مما يجعلها بنفس تأثير الطلقة الحية عند الضرب وعند الارتداد لسحب الطلقة الثانية ..
وبكدة أكون حليتها لكم من كل الاتجاهات .. وفضل المسدس نصف آلي زي ما هو .. ويجري هذا التعديل على 90% من المسدسات
مفيش مغامرة ولا 1% .. لأنك ما عدلتش المسدس .. والأجزاء بتلقط طلقة تانية مباشرة ..
جرب ومش ها يستغرق دقيقتين كل التعديلات دي وشوف التأثير وادعي لي

ولو اتمسك معاك يبقى معاك إيه ؟؟

شوية ظلط ، وشوية فوارغ طلقات ، ومسدس صوت عادي .. .. الضابط كدة يديك شوية لب تقزقز فيهم ، وممكن كمان يديك باكو لبان ويفتكرك فافي .. ويسيبك ويمشي وانت صعبان علية
أحلى شغل يا باشا

إدعوا لي بقى إنت وفرت فلوسكم
وآسف إني أكون قاطع أرزاق لبعض الأعضاء .. ولكن عذري هو توفير مئات الجنيهات + مسدس بحالتة ، لآلاف الأعضاء ..
عصفور
غير مقروء 11-03-22, 09:43 AM   #410
mostafa_hunter122
Banned

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مجرم حرب مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
على فكره انا مش هزعل منكم لاكن الاخوه الافاضل بليه 4.5 ليس لها اى تأثير لان اولا وزنها خفيف ومداهل لن يتجاوز 20 الى 25 متر بالكتير وهتكون بدون تأثير بعد 10 امتار بالكتير هيضيع العزم بتاعها وشكرا
ههههههههههههه افادكم الله لا بجد افتدنا جامد جداااااااااااااااااااااااااااا
غير مقروء 11-03-22, 12:26 PM   #411
moh3377
صياد جديد

الصورة الرمزية moh3377

moh3377 مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصفور مشاهدة المشاركة
لا لا بليه إيه ؟؟ هو تأثي البلية الصغيرة دي 4.5 مللي في ماسورة كبيرة 8 مللي ها يكون كبير ؟؟ دي ها تلعب في الماسورة وتشرز ويبقى لازم تعديل حجم الماسورة .. أما في هذه الحالة الطلقة وحجم المظروف الفارغ اللي حطيناه قدام أمام الصليبة داخل الماسورة المنزوع منها السدادة القلاووظ بيكون نفس حجم الماسورة بالضبط وفي نفس ثقل الطلقة الحية ، ويأخذ مسار مستقيم ، ويؤثر تأثير أقوى من ا لبلية .. بس خللي معاك كام طلقة فاضية وكمان مفتاح ألانكيه ..
يكون المسدس مقفول معاك بالسدادة .. ولحظة الخطر توقف لـ 30 ثانية .. فك فيها القلاووظ بالألنكية وحط فارغ في الماسورة واضرب ..
وبعد ما تمشي .. لو فية لجنة ، أربط في لحظة القلاووظ .. وخللي الألنكية في الميدالية عشان ما يفارقكش
أو ممكن تضرب رصاصتين في الهواء أولاً ثم لو مامعاكش فارغ .. ممكن تحط أي حاجة حتى لو شوية ظلط صغيرين في ورقة مكورة ، زي بمب العيد .. يعطي نفس تأثي الخرطوش .. حيث بقوة انفجار الطلقة يدفع وينثر كرة الورق المحشوة بالظلط الصغير بعد تمزيق الورقة بفعل اندفاع النار والبارود .. ويبقى معاك مسدس بطلقات حية ، وطلقات خرطوش ، وفي ثانية يبقى صوت .. ولا تشيل الصليبة ، ولا تبوظ المسدس ، ولا تقرب شنيور ليتلف المسدس .. ومعاك سلاحك .. ومنتهى البراءة ولا كأنك معاك حاجة .. ها ها ها

وعلى فكرة .. مفاجأه .. الاجزاء بترجع كدة أوتوماتيك ، والمسدس ها يكون فيه بعد الطلقة قوة ارتدار يخللي الطلقة التانية تدخل بيت النار ، وتعمر ، ومش لازم كل طلقة تشد أجزاء لأن حجم الطلقة الفارغة اللي في الماسورة بيكون مالي الماسورة مما يجعلها بنفس تأثير الطلقة الحية عند الضرب وعند الارتداد لسحب الطلقة الثانية ..
وبكدة أكون حليتها لكم من كل الاتجاهات .. وفضل المسدس نصف آلي زي ما هو .. ويجري هذا التعديل على 90% من المسدسات
مفيش مغامرة ولا 1% .. لأنك ما عدلتش المسدس .. والأجزاء بتلقط طلقة تانية مباشرة ..
جرب ومش ها يستغرق دقيقتين كل التعديلات دي وشوف التأثير وادعي لي

ولو اتمسك معاك يبقى معاك إيه ؟؟

شوية ظلط ، وشوية فوارغ طلقات ، ومسدس صوت عادي .. .. الضابط كدة يديك شوية لب تقزقز فيهم ، وممكن كمان يديك باكو لبان ويفتكرك فافي .. ويسيبك ويمشي وانت صعبان علية
أحلى شغل يا باشا

إدعوا لي بقى إنت وفرت فلوسكم
وآسف إني أكون قاطع أرزاق لبعض الأعضاء .. ولكن عذري هو توفير مئات الجنيهات + مسدس بحالتة ، لآلاف الأعضاء ..
عصفور
فكرة حلوة بس عندي سؤالين:

ايه لازمة انك تشيل السدادة القلووظ, لان حتي لو السدادة موجودة بيكون فيه مكان كفاية انك تحط الفارغ

السؤال التاني, مش ممكن الفارغ و هو طالع الحافة بتاعتة الأمامية او الخلفية تعلق في سن القلووظ اللي في فوهه المسدس؟
moh3377 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-22, 03:43 PM   #412
عصفور
صياد جديد

عصفور مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moh3377 مشاهدة المشاركة
فكرة حلوة بس عندي سؤالين:

ايه لازمة انك تشيل السدادة القلووظ, لان حتي لو السدادة موجودة بيكون فيه مكان كفاية انك تحط الفارغ

السؤال التاني, مش ممكن الفارغ و هو طالع الحافة بتاعتة الأمامية او الخلفية تعلق في سن القلووظ اللي في فوهه المسدس؟
بنشيل السدادة القلاووظ عشان نحط الفارغ جوة الماسورة تماماً عند الصليبة ،، وعشان ياخذ مسار مستقيم حوالي 8 سم داخل الماسورة تساعد على استقامة مسار المقذوف وفي نفس الوقت ترد الأجزاء لسحب طلقة جديدة ، وكمان كل الناس ممكن تشوف السدادة اللي في الماسورة وتعرف انك ماسك لعبة ، ويا فضيحتي بقى ساعتها .. وكمان لو ركبت الفارغ من فوق السدادة القلاووظ بتكون الطلقة باينة ونصها خارج من الماسورة ، واللي يشوفة ها يعرف انه صوت . ومش ها يخاف وساعة الضرب الطلقة ها تلف في الهواء لأنها ما أخذتش مسار وممكن مع الضرب تلف لفوق وتنزل عليك انت !!
لا يمكن ان الطلقة تعلق في سن القلاووظ لأن حروف الطلقة منحنية ولها حافة تمنع حشرها ، بس حط الفارغ بحيث يكون الجزء الفارغ لبرة ..
المهم في الضرب انك تضرب على هدف .. علبة صفيح أو في حاجة ما لهاش لازمة ، عشان الناس تخاف لازم تشوف تأثير الضرب والا يبقى صوت ..
جرب طلقة واحدة وشوف التأثير وسحب الأجزاء التلقائي وادعي لي
غير مقروء 11-03-22, 04:23 PM   #413
بسام سعيد
صياد قديم

الصورة الرمزية بسام سعيد

المدينه: القاهرة
بسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريقبسام سعيد في بداية الطريق

بعد اذن حضرتك يا استاذ عصفور
انا معايا blow06وفكيت القلوظ الي في الاول الماسورة
وملقتش حاجة تاني الماسورة سالكة خالص
وكمان الفارغ بتاع الطلقة ال9 مش بيدخل جوه الماسورة
اجرب ايه
شكرا
بسام سعيد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-22, 05:20 PM   #414
ahmadkader
صياد قديم

ahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريقahmadkader في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بسام سعيد مشاهدة المشاركة
بعد اذن حضرتك يا استاذ عصفور
انا معايا blow06وفكيت القلوظ الي في الاول الماسورة
وملقتش حاجة تاني الماسورة سالكة خالص
وكمان الفارغ بتاع الطلقة ال9 مش بيدخل جوه الماسورة
اجرب ايه
شكرا
أقولك على حاجة سر ؟ و لا فارغ ال 8 ميللى كمان هيدخل فى ماسورة ال 9 ميللى ، جرب كدا و قوللى لاقيت إيه
غير مقروء 11-03-22, 05:24 PM   #415
احمد رافت
صياد متفاعل

احمد رافت في بداية الطريقاحمد رافت في بداية الطريقاحمد رافت في بداية الطريقاحمد رافت في بداية الطريقاحمد رافت في بداية الطريق

كلامك صحيح 100% ياستاذ احمد
عمر الفارغ ما هيدخل في الماسوره والحدق يفهم
بتعجبني فيك ياباشا ثقافتك ومدي معرفتك
احمد رافت غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-22, 05:42 PM   #416
ahmadkader
صياد قديم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد رافت مشاهدة المشاركة
كلامك صحيح 100% ياستاذ احمد
عمر الفارغ ما هيدخل في الماسوره والحدق يفهم
بتعجبني فيك ياباشا ثقافتك ومدي معرفتك
أشكرك يا أستاذ أحمد ، و ربنا يجعلنى دايما عند حسن ظنك ، و بعدين فيه ناس مش واخدين بالهم إن الفرق بين مقاسات الأعيرة بيكون دايما (بالمللى) ، معنى الكلام ده إيه يا جماعة ؟ إن فى الحاجات دى الجزء من الميللى ممكن يفرق فرق السما من الأرض
غير مقروء 11-03-22, 06:09 PM   #417
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

المدينه: 6 اكتوبر
بدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
أشكرك يا أستاذ أحمد ، و ربنا يجعلنى دايما عند حسن ظنك ، و بعدين فيه ناس مش واخدين بالهم إن الفرق بين مقاسات الأعيرة بيكون دايما (بالمللى) ، معنى الكلام ده إيه يا جماعة ؟ إن فى الحاجات دى الجزء من الميللى ممكن يفرق فرق السما من الأرض
الاخ الفاضل
استاذ احمد انا بمسى عليك
وبعدين انت جالك استدعى فى الجيش ولا اية
انا لسة على قوة الاحتياط يعنى بلاش وجع بطن هههههههههه
تحياتى
غير مقروء 11-03-22, 06:16 PM   #418
ahmadkader
صياد قديم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر مشاهدة المشاركة
الاخ الفاضل
استاذ احمد انا بمسى عليك
وبعدين انت جالك استدعى فى الجيش ولا اية
انا لسة على قوة الاحتياط يعنى بلاش وجع بطن هههههههههه
تحياتى
لا ياباشا ، إستدعاء إيه بس ؟ ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم هاهاهاها
غير مقروء 11-03-22, 06:22 PM   #419
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

بدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
لا ياباشا ، إستدعاء إيه بس ؟ ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم هاهاهاها
طيب ما تخلع الافرول المموهة وترجع بالبدلة اللى الناس اتعودت عليها ههههه
تحياتى وانا طبعا بضحك معاك ودى حرية شخصيه
غير مقروء 11-03-22, 06:35 PM   #420
ahmadkader
صياد قديم

اقتباس:
طيب ما تخلع الافرول المموهة وترجع بالبدلة اللى الناس اتعودت عليها ههههه
تحياتى وانا طبعا بضحك معاك ودى حرية شخصيه
و الله ياباشا مانا كاسفك ، بس هى العملية بس كانت عملية تغيير
غير مقروء 11-03-22, 06:37 PM   #421
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

اقتباس:
و الله ياباشا مانا كاسفك ، بس هى العملية بس كانت عملية تغيير
يا باشا والله انت كدة بتحرجنى
بس على فكرة كدة طبعا احلى بكتير يعنى كفاية القبول اللى عندك
وبعدين مين دول اللى كنت حاطط صورهم هههههههه
غير مقروء 11-03-22, 06:48 PM   #422
ahmadkader
صياد قديم

اقتباس:
يا باشا والله انت كدة بتحرجنى
بس على فكرة كدة طبعا احلى بكتير يعنى كفاية القبول اللى عندك
وبعدين مين دول اللى كنت حاطط صورهم هههههههه
ليه يا راجل مش لايق عليا اللبس العسكرى ؟ حرام عليك .... على فكرة أنا سنة 95 كنت فى قوات حفظ السلام لحراسة مطار مقديشيو فى الصومال ، و كنت واحد من ضمن قوة حوالى 2000 مصرى ضمن لواء مدرع و ثلاث كتايب مشاه ميكانيكى ماشاء الله كانوا كلهم شباب زى الورد ... أمال إيه يا عم أنا عجوز
غير مقروء 11-03-22, 08:36 PM   #423
mostafa_hunter122
Banned

استاذ بدر واستاذ احمد احبائى فىالله ربنه ما يحرمنا من وجودكم وخبراتكم معنا بمسى على حضرتك يا استاذ بدر يا عظيم وعلى حضرتك يا استاذ احمد يا كبير وانا نفسى اشوفك بالممموه رجعها تانى لانى مشفتهاش
غير مقروء 11-03-22, 08:43 PM   #424
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa_hunter122 مشاهدة المشاركة
استاذ بدر واستاذ احمد احبائى فىالله ربنه ما يحرمنا من وجودكم وخبراتكم معنا بمسى على حضرتك يا استاذ بدر يا عظيم وعلى حضرتك يا استاذ احمد يا كبير وانا نفسى اشوفك بالممموه رجعها تانى لانى مشفتهاش
الاخ الكريم الاستاذ مصطفى
شكرا على مرورك والعظمة لله وحده
وبعدين لازم فعلا يرجعها تانى . تخيل انى مكنتش فاكر ان دى صورتة بحسبة حاطط صورة واحد تانى علشان كدة يبقى الصورة لازم ترجع تانى
تحياتى
غير مقروء 11-03-22, 08:47 PM   #425
mostafa_hunter122
Banned

طبعا يا استاذ بدر هو لازم يحطها تانى شفت بقى يا استاذ احمد الصورة بقت مطلب شعبى اهو مننا ولا تحب نعتصم فى التحرير علشان ترجعها انا جاااااااااااااااااهز
غير مقروء 11-03-22, 08:47 PM   #426
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa_hunter122 مشاهدة المشاركة
طبعا يا استاذ بدر هو لازم يحطها تانى شفت بقى يا استاذ احمد الصورة بقت مطلب شعبى اهو مننا ولا تحب نعتصم فى التحرير علشان ترجعها انا جاااااااااااااااااهز
لا ارجوك بلاش موضوع التحرير دة ههههههههه
غير مقروء 11-03-23, 10:42 AM   #427
ahmadkader
صياد قديم

أى خدمة يا رجالة ، معلش تقريبا المنتدى إمبارح كان فيه مشكلة !!!!
غير مقروء 11-03-23, 03:02 PM   #428
ahmedamr80
صياد جديد

المدينه: مدينة 6 أكتوبر
ahmedamr80 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى ahmedamr80 إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ahmedamr80 إرسال رسالة عبر Skype إلى ahmedamr80

واضح أن الموضوع تطور من أخر مرة دخلت فيها على المنتدى،
أنا جهزت فيديو وياريت أصحاب الخبرة يفيدوني بالتعليق علية.
أولاً برجاء مشاهدة هذا الفيديو الذي يوضح طريق عمل المسدسات الشبيهه بالـEKOL P29 و الـKIMAR MOD.85

وبعد ذلك برجاء التعليق على هذا الفيديو:

والله ولي التوفيق
غير مقروء 11-03-23, 03:29 PM   #429
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

اقتباس:
أولاً برجاء مشاهدة هذا الفيديو الذي يوضح طريق عمل المسدسات الشبيهه بالـekol p29 و الـkimar mod.85
http://www.youtube.com/watch?v=ykrmc...1&feature=fvwp

http://www.youtube.com/watch?v=w9-v6gitjd8

والله ولي التوفيق
الاخ الكريم استاذ احمد
تسلم ايدك على الفيديو ومجهود رائع بس من وجهة نظرى خسارة الكيمار ال85 تعمل فية كدة يعنى انا عندى واحد بس استخصرة فى الموضوع دة
كان ممكن تتعمل فى البرونى ال85 مثلا انما الكيمار مسدس محترم
يعنى دى وجهة نظر
وطالما سعادتك فى اكتوبر يبقى لازم نتقابل ان شاء الله
تحياتى
غير مقروء 11-03-23, 03:55 PM   #430
ahmedamr80
صياد جديد

إرسال رسالة عبر MSN إلى ahmedamr80 إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ahmedamr80 إرسال رسالة عبر Skype إلى ahmedamr80

اقتباس:
الاخ الكريم استاذ احمد
تسلم ايدك على الفيديو ومجهود رائع بس من وجهة نظرى خسارة الكيمار ال85 تعمل فية كدة يعنى انا عندى واحد بس استخصرة فى الموضوع دة
كان ممكن تتعمل فى البرونى ال85 مثلا انما الكيمار مسدس محترم
يعنى دى وجهة نظر
وطالما سعادتك فى اكتوبر يبقى لازم نتقابل ان شاء الله
تحياتى
أشكرك يا أستاذ بدر وجزاك الله خيراً،
أنا في الحقيقة كما نوهت سابقاً معنديش أي خبرة بالمسدسات وطبعاً أكيد رأي حضرتك صح بس أنا إلي معرفش الفرق بين أنواع المسدسات.

وطبعاً ده يبئى شرف لي لو إتقابلنا.
غير مقروء 11-03-23, 04:31 PM   #431
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

اقتباس:
أى خدمة يا رجالة ، معلش تقريبا المنتدى إمبارح كان فيه مشكلة !!!!
السلام عليكم
يا استاذ احمد منور بالميرى يا ريس
وبعدين تبقى من قدامى المحاربين ومتقوليش هههههههه
تحياتى
غير مقروء 11-03-23, 06:34 PM   #432
ahmadkader
صياد قديم

اقتباس:
السلام عليكم
يا استاذ احمد منور بالميرى يا ريس
وبعدين تبقى من قدامى المحاربين ومتقوليش هههههههه
تحياتى
ياباشا لا محاربين قدماء و لا حاجة ، ده انا كنت متجند عسكرى ، وجبت واسطة عشان ألبس عسكرى مش ظابط بعد ماترشحت ظابط إحتياط ، و بالصدفة كانوا بينقوا العساكر اللى بيتكلموا أكثر من لغة راحوا مطلعني قوات حفظ السلام ، كانوا متفاقلين ، فاكرين العمة تحتها شيخ
غير مقروء 11-03-23, 06:39 PM   #433
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

اقتباس:
ياباشا لا محاربين قدماء و لا حاجة ، ده انا كنت متجند عسكرى ، وجبت واسطة عشان ألبس عسكرى مش ظابط بعد ماترشحت ظابط إحتياط ، و بالصدفة كانوا بينقوا العساكر اللى بيتكلموا أكثر من لغة راحوا مطلعني قوات حفظ السلام ، كانوا متفاقلين ، فاكرين العمة تحتها شيخ
ما انتا شيخ فى السلاح يا شيخ احمد
تحياتى
غير مقروء 11-03-24, 12:43 PM   #434
Sherif Mohamed
صياد جديد

اقتباس:
أولاً برجاء مشاهدة هذا الفيديو الذي يوضح طريق عمل المسدسات الشبيهه بالـekol p29 و الـkimar mod.85
http://www.youtube.com/watch?v=ykrmc...1&feature=fvwp

http://www.youtube.com/watch?v=w9-v6gitjd8

والله ولي التوفيق
ا/أحمد فيديو رائع و وافى بجد بس كان ناقصه نشوف تجربه عمليه على الهدف.
اسمحلى بسؤال تانى, بعض الاخوه فى المنتدى اللى عملوا نفس التجربه اتكلموا عن ان الماسوره الخارجيه اتنفخت, و كان ا/ بدر معلق على الموضوع ده, يا ترى انت فى اى تعليقات بخصوص الكلام ده.
مع تحياتى لمجهودك فى الفيديو.
غير مقروء 11-03-27, 05:13 PM   #435
ahmedamr80
صياد جديد

والله يا أ/شريف أنا عملت التجربة ديه على مسدس إيطالي اسمه كيمار 8 ملي، ويمكن السادة الأعضاء كانو بيتكلموا على المسدس التركي الإيكول بي 29. بالنسبة للمسدس بتاعي، الحمد لله محصلش حاجة للماسورة.

إليك تجربة إطلاق لطلقتين ورا بعض علشان تشوف انه بالتعديل ده بئى بيشتغل اوتوماتيك (الشكر لكل من ساهم بفكره).

ملحوظة: انا مكنتش بضرب على هدف محدد وده لأني مش بعرف انشن اساسا وكمان علشان كنت عاوز اقوم بالتجربة لحضراتكم ولكن باسرع وقت حتى لا اسبب اي زعر لجيراني.
غير مقروء 11-03-27, 05:15 PM   #436
ahmedamr80
صياد جديد

ومعذرة على عدم وجود صوت بالفيديو لخطاء تقني
غير مقروء 11-03-27, 05:57 PM   #437
Abosaleh1428
صياد متفاعل

المدينه: 6أكتوبر
Abosaleh1428 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى Abosaleh1428 إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Abosaleh1428

ما هي أنواع المسدسات الاخر التي تصلح
وماهي أسعارها
Abosaleh1428 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-27, 10:02 PM   #438
Sherif Mohamed
صياد جديد

مشكور يا ابوحميد والله 100 100 بس فين هما الجيران دول ده انت كنت فى صحراء.
بس طمنا عليك كنت سامع ان فى قلق فى 6 أكتوبر
غير مقروء 11-03-28, 12:14 AM   #439
ابو علي
صياد متفاعل

ابو علي مستواه غير معروف

ــــــــــــــــــــــــ
ابو علي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-28, 12:26 AM   #440
أميجو
صياد متقدم

الصورة الرمزية أميجو

المدينه: مدينة نصر / القاهره
أميجو مستواه غير معروف

اقتباس:
والله يا أ/شريف أنا عملت التجربة ديه على مسدس إيطالي اسمه كيمار 8 ملي، ويمكن السادة الأعضاء كانو بيتكلموا على المسدس التركي الإيكول بي 29. بالنسبة للمسدس بتاعي، الحمد لله محصلش حاجة للماسورة.

إليك تجربة إطلاق لطلقتين ورا بعض علشان تشوف انه بالتعديل ده بئى بيشتغل اوتوماتيك (الشكر لكل من ساهم بفكره).

http://www.youtube.com/watch?v=dxi6xak13oc

ملحوظة: انا مكنتش بضرب على هدف محدد وده لأني مش بعرف انشن اساسا وكمان علشان كنت عاوز اقوم بالتجربة لحضراتكم ولكن باسرع وقت حتى لا اسبب اي زعر لجيراني.
ربنا يستر عليك من التعديل ده ويعديها على خير معاك ويكفيك شره .
كن على حذر من الكريم إذا أهنته أو من العاقل إذا أحرجته أو من اللئيم إذا أكرمته أو من الفاسق إذا عاشرته أو من الأحمق إذا ماذحته وإنى ذقت الطيبات فلم أجد أطيب من العافية وإنى ذقت المرارات كلها فلم أجد أمر من الحاجة إلى الناس ونقلت الحديد و الصخر فلم أجد أثقل من الدين وأعلم أن الدهر يوم لك و يوم عليك ،فإذا كان لك فلا تبطر وإن كان عليك فاصبروكلهما سيخسر.
حديث سيدنا على بن أبى طالب (رضى الله عنه و أرضاه) .
أميجو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-30, 01:08 AM   #441
ahmedamr80
صياد جديد

الساده رواد المنتدى الأفاضل:
أنا أسف لأن مشاركتي ضعيفة ومتقطعة وهذا بسبب إنشغالي الشديد بالعمل.

أنا تمام الحمد لله يا أستاذ شريف وعندنا مكنش في قلق ولا حاجة (الجيران كانو في ظهري )،،،،

تقريبا كل المسدسات يمكن تعديلها لتقذف البلي طالما انك حتكسر مصد الطلقات إلى في الماسورة.

أنا خرمت المسمار ببنطة 5.2 ملي تقريبا.

وأخيراً، الحمد لله الأمور بدأت اهدأ ومبئناش بنسمع عن أعمال بلطجة أو سرقة ونهب،،، فأرجو من سيادتكم إعادة النظر في ما أنا فعلته، انا منت اشارككم أفكاري رد لجميل كل ما تعلمته في هذا المنتدى ولكن وجدت ابني الصغير يلعب بالمسدس ومن ستر ربنا كان مفيهوش طلقات. المهم ان الموضوع ده طلع ليه اخطار كثيرة من كذا زويه ومكنش واخد بالي منها.

ده رأيي واتنمى ان محدش يتضرر من الفيديوهات إلي انا رفعتها وربنا يستر علينا جميعا
غير مقروء 11-03-30, 03:45 PM   #442
tarekvb
مشرف عام سابق

الصورة الرمزية tarekvb

tarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدى

ممكن اعرف ايه دور المسدس فى قوة الصوت يعنى مثلا لو جبنا مسدسين من نوع مختلف بس الاتنين 8 ميلى هيكون فيه فرق فى الصوت يعنى واحد اعلى من التانى وليه ؟؟؟
tarekvb غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-07, 02:31 AM   #443
Eng Badran
صياد نشيط

الصورة الرمزية Eng Badran

المدينه: الزقازيق
Eng Badran مستواه غير معروفEng Badran مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى Eng Badran

اقتباس:
بس ماتنساش تلبس قناع للتموية علشان لو حد بلغ عنك ههههههههههههههه
شكرا الاخ الكريم
وللعلم الموضوع دة كمان ينفع فى المسدس الكناس التركى
ما تبلغ يا عم عنه
غالبا يعني وللاسف هتلاقي القسم اللي انت هتبلغ فيه يا اما محروق يا اما مهدود
ربنا يحفظ البلد
Eng Badran غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-15, 08:20 PM   #444
dr.ahmed samir
صياد جديد

dr.ahmed samir مستواه غير معروف

انا عاوز اسأل سؤال صغير مش البلي دوت بيستخدم في مسدسات الرش ؟
ولو كان بيستخدموه في مسدسات الرش يبقى مفيش اي مسئولية علينا ان احنا نستخدمو في مسدسات الصوت عشان الاتنين بيتباعو ويتشالو من غير ترخيص ولا مسؤولية قانونية ارجو الافادة عشان انا لسة جديد في المنتدى والمجال دوت بشكل عام
dr.ahmed samir غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-15, 11:55 PM   #445
صائد البوم
صياد نشيط

الصورة الرمزية صائد البوم

المدينه: البحيره
صائد البوم مستواه غير معروفصائد البوم مستواه غير معروف

عندس استفسار ازاي اعرف ان الماسوره بتتحل ولا لا في المسدس البريتا 84
غير مقروء 11-04-16, 12:51 AM   #446
حازم6/10
صياد متفاعل

الصورة الرمزية حازم6/10

حازم6/10 مستواه غير معروف

هو فية حاجة المانى او ايطالي تضرب بلى (زى الروم او الوالتر او الجاب اوالكيمار ) وازاى يريت حد يشرحلى الموضوع بالتفصيل
غير مقروء 11-04-18, 07:49 PM   #447
shoor80
صياد متفاعل

المدينه: cairo
shoor80 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى shoor80 إرسال رسالة عبر Yahoo إلى shoor80

شكراااا علي الموضوع
غير مقروء 11-04-18, 11:06 PM   #448
sayedlabib
صياد قديم

الصورة الرمزية sayedlabib

المدينه: القاهره
sayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريق

دى طلقة تركى متركب فيها رومان بلى 5 ملى صح و ايه
sayedlabib غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-02, 06:30 PM   #449
سميحه غريب
صياد جديد

سميحه غريب مستواه غير معروف

اقتباس:
على فكرة أنا إتصلت ب الباش مهندس محمد " مجرم حرب" ، و هو من كلامه شخصية محترمة جدا ، وواعية جدا لما تفعله ، و عارف حدود تفكيره هتقف لحد فين ، و إستعرضت معاه أفكاره و هى أفكار راقية جدا لأبعد الحدود ، بس للأسف قصة إنى أروحله المنصورة بس غير واردة اليومين دول عشان أسباب كتير ، بس إن شاء الله فى أقرب فرصة لازم نتقابل و نتبادل أفكارنا لما فيه الخير لهذه الهواية و للبلد إن إستطعنا ، تحياتى يا أستاذ محمد
اخى العزيز انا محمد ياقوت روحت البحيره لهشام سمير واشتريت منو 1 انسان محترم جدا
2 جدع جدا واهل للثقه وكمان اسعارو كويسه جدا ورقم تليفونو 0117228817
3 عندو كل حاجه وبارخص الاسعار الكلام ده كان يوم الاحد 1-5-2011
سميحه غريب غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-02, 07:24 PM   #450
bahrawy21
صياد جديد

bahrawy21 مستواه غير معروف

أنا عضو جديد في المتدي و بصراحه خبرتي قليله جدا و عاوز اشتري مسدس ايكول و بصراحه عشان موضوع البلي و مش عارف اجيب تونا ولا بي 29 و ديوال و عاوز المشوره
bahrawy21 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-02, 09:57 PM   #451
الصياد السكندرى
صياد جديد

المدينه: الإسكندرية عروس البحر
الصياد السكندرى مستواه غير معروف

السلام عليكم
أنا عضو قديم معاكم فى المنتدى من أيام المنتدى القديم
و أعرف mohreda شخصيا و هو رجل قمة فى الأخلاق و الأحترام و أعتبره أخى الأكبر

و أود أن أعرض عليكم رأيي و هو مجرد رأى و لكنه مبنى على أساس علمى

أولا - بالنسبه للمقذوف الرصاص أفضل من الحديد للأسباب التالية
1- الحديد قاسى فتأثيره عل الماسورة من الداخل خطر و يؤذيها أما الرصاص فهو قابل للتشكل و بالتالى تأثيره على الماسوره أقل لأن جزء من الطاقة الحركية التى يحملها المقوف ستكتسبها الطلقة فى صورة أرتطام و تشوه

2- كثافة الرصاص أعلى من كثافىة الحديد مرة و نصف تقريبا على ما أتذكر و الطاقة الحركية تساوى نصف الكتلة *مربع السرعة و لما كانت الكثافة أكبر إذن الكتلة أكبر و بالتالى طاقة حركية يحملها المقذوف أكبر

3- ثقل وزن الرصاص بالنسبه للحديد يسمحله بمقاومة مقاومة و فرملة الهواء بدرجة أكبر و باتالى السير لمسافة أطول

4- الطلقات الصوت التركى قطر فوهتها 4 مم و قطر الطلقات البلى 4.5 مم إذا لابد من وجود رايش أو زيادات نتيجة الضغطعليها لإدخالها و يمكن إزالة الزيادات إما بالكماشة أو بمبرد حدادى صغير

5 - هناك طريقة أخرى أفضل و لكن أحتفظ بها لنفسى لكى لا يستغلها ضعاف النفوس

ثانيا : بالنسبه لجعل المسدس يطلق نصف ألى و فى أتجاه ثابت فأحتفظ بهذا لنفسى كى لا يستخدمه ضعاف النفوس

ثالثا : الرأى الذى يقول الماسورة من الداخل يجب أن تكون مششخنة فهذا رأى خاطئ لأنك سترمى بلى أى يجب أن تكون الماسورة مصقولة من الداخل أما إذا كنت سترمى مقذوف طويل فيجب عمل ششخانات و ذلك لأسباب هندسية لن أذكرها

رابعا : هذا المنتدى يقرأه أى أحد و من الممكن أن يقرأ هذا بلطجى أو حرامى فيجب أن نتوخى الحذر عند كتابة مثل هذه الأفكار حتى لا يستخدمها ضعاف النفوس و خاصة أن هذه الطلقة عند تجربتها أخترقت لوح خشب سويدى بسمك 2.5 سم
غير مقروء 11-05-02, 10:16 PM   #452
anaboora
Banned

anaboora مستواه غير معروف

ياباشا البلى اخترق خشب 2سم.. بس البلطجى مش مستنى الصوت الى ببلى... هو معاه الالى و الطبنجه و عشان كده احنا الى بندور على الصوت و البلى عشان نشيل حاجه ندافع بيها و فو نفس الوقت متكونش مخالفه اوى للقانون... يعنى مخالفه حته صغيره على ادنا كده...المقذوف لما يكون اتقل يمشى مسافه اقل مش اكتر ولا نسيت حساب المقذوفات...مقاومة الهواء ليس لها اى دخل بالخامه و لكن المؤثر هو شكل الطلقه و كلنا نعرف نسيح الرصاص و نعمل طلقه ازاى... و كده تقريبا بقى حى بقوه اضعف من الحقيقى شويه حسب كمية البارود الى انا نفسى بجد بقى اعرف كمية البارود الى فى الصوت كام بالنسبه للحى,,, ياريت لو تعرف تقولى و لك تحياتى
anaboora غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-02, 10:18 PM   #453
anaboora
Banned

anaboora مستواه غير معروف

نسيت اقول ان المقذوف الرصاص قوة اختراقه قليله عشان كده لما واحد يحب يعمل طلقه حى تخترق الصاج يسيح الرصاص و يحط فيه بليه حديد و كده تقدر تخترق صاج العربيه مثلا بدل لو كانت رصاص بس متقدرش تخترق زى الى فيها بليه حديد
anaboora غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-03, 02:30 AM   #454
عبدالله99
صياد متقدم

الصورة الرمزية عبدالله99

عبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصياد السكندرى مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
أنا عضو قديم معاكم فى المنتدى من أيام المنتدى القديم
و أعرف mohreda شخصيا و هو رجل قمة فى الأخلاق و الأحترام و أعتبره أخى الأكبر

أولا - بالنسبه للمقذوف الرصاص أفضل من الحديد للأسباب التالية
1- الحديد قاسى فتأثيره عل الماسورة من الداخل خطر و يؤذيها أما الرصاص فهو قابل للتشكل و بالتالى تأثيره على الماسوره أقل لأن جزء من الطاقة الحركية التى يحملها المقوف ستكتسبها الطلقة فى صورة أرتطام و تشوه

2- كثافة الرصاص أعلى من كثافىة الحديد مرة و نصف تقريبا على ما أتذكر و الطاقة الحركية تساوى نصف الكتلة *مربع السرعة و لما كانت الكثافة أكبر إذن الكتلة أكبر و بالتالى طاقة حركية يحملها المقذوف أكبر

3- ثقل وزن الرصاص بالنسبه للحديد يسمحله بمقاومة مقاومة و فرملة الهواء بدرجة أكبر و باتالى السير لمسافة أطول

4- الطلقات الصوت التركى قطر فوهتها 4 مم و قطر الطلقات البلى 4.5 مم إذا لابد من وجود رايش أو زيادات نتيجة الضغطعليها لإدخالها و يمكن إزالة الزيادات إما بالكماشة أو بمبرد حدادى صغير

5 - هناك طريقة أخرى أفضل و لكن أحتفظ بها لنفسى لكى لا يستغلها ضعاف النفوس

ثانيا : بالنسبه لجعل المسدس يطلق نصف ألى و فى أتجاه ثابت فأحتفظ بهذا لنفسى كى لا يستخدمه ضعاف النفوس

ثالثا : الرأى الذى يقول الماسورة من الداخل يجب أن تكون مششخنة فهذا رأى خاطئ لأنك سترمى بلى أى يجب أن تكون الماسورة مصقولة من الداخل أما إذا كنت سترمى مقذوف طويل فيجب عمل ششخانات و ذلك لأسباب هندسية لن أذكرها

رابعا : هذا المنتدى يقرأه أى أحد و من الممكن أن يقرأ هذا بلطجى أو حرامى فيجب أن نتوخى الحذر عند كتابة مثل هذه الأفكار حتى لا يستخدمها ضعاف النفوس و خاصة أن هذه الطلقة عند تجربتها أخترقت لوح خشب سويدى بسمك 2.5 سم
باشا بدل متستعرض شوية معلومات سوا دارسهم اوحفظهم او سمعتهم من حد وكل معلومة الاخوة يكونو فى ترقب ليها وتختمها بقولك احتفظ بيها لنفسى كان من الافضل الا تعرضها لانك كده بتعمل نوع من الاستعراض وتقبل مرورى
عبدالله99 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-03, 09:16 AM   #455
mostafa_hunter122
Banned

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالله99 مشاهدة المشاركة
باشا بدل متستعرض شوية معلومات سوا دارسهم اوحفظهم او سمعتهم من حد وكل معلومة الاخوة يكونو فى ترقب ليها وتختمها بقولك احتفظ بيها لنفسى كان من الافضل الا تعرضها لانك كده بتعمل نوع من الاستعراض وتقبل مرورى
والله كلامك صح يا اخى ايه الىل كل حاجه محتفظ بيها محتفظ بيهات امال عامل الموضوع ليه بقى
غير مقروء 11-05-03, 09:29 AM   #456
BOB20102008
صياد متقدم

الصورة الرمزية BOB20102008

المدينه: مدينه نصر
BOB20102008 في بداية الطريقBOB20102008 في بداية الطريقBOB20102008 في بداية الطريقBOB20102008 في بداية الطريقBOB20102008 في بداية الطريقBOB20102008 في بداية الطريقBOB20102008 في بداية الطريقBOB20102008 في بداية الطريقBOB20102008 في بداية الطريقBOB20102008 في بداية الطريق

اقتباس:
الاخوة الافاضل
شوفتو الموضوع طلع سهل ازاى والفكرة دى منتشرة والمسدس بيوصل سعرة ل1500 جنية علشان كدة مكنتش عايز الاخ يخلى الموضوع على الملاء
طبعا هتتهمونى انى ضد المصلحة ومش عايز المعلومة تتنقل لا والله بس الموضوع مش عملى قوى لنفس السبب اللى ذكرة الاخ ان فتح الماسورة مش هيخلى الاجزاء تسحب الطلقة اللى بعدها
عنداك حق يااستاز بدر هوالمسداس ميسويش السعر داه بس بل كلام
الى بيتكتب عنو الناس مبتسد تلاى حجه ويستغالو ها فى رفع سعرها
غير مقروء 11-05-03, 07:20 PM   #457
الصياد السكندرى
صياد جديد

أولا انا مش عامل الموضوع
ثانيا مينفعش حاجة زى كدة تقال على الملئ اى حد ممكن يقراها او ينفذها و يؤذى بيها غيره و خاصةان البلطجة منتشرة و اكيد انتم عارفين ده كويس
ثالثا هل اى حد يقدر يقولى مين هم اللى قرأوا الموضوع هل ضامنين انه مفيش بلطجى ممكن يقراه و يعمل الفكرة دى و اقل ما فيها يستخدمها فى ترويع الناس أو السرقة بالأكراه

أما بالنسبه للعضو عبد الله 99 و العضو mostafa-hunter122 و العضو anaboora
ممكن ارد لكنى لو رديت عليهم هعمل لكلامهم أعتبار و هو لا يرقى لذلك لأن كلامى كان واضح
اقتباس:
و الرأي دائما يحتمل الصواب و يحتمل الخطأ
فإذا كان هناك شئ فلنتناقش حول الرأى أو وجهة النظر أما الأسلوب الرخيص و الأستهزاء بالرأى الأخر فلا أعلق عليه و إنما علق عليه الشاعر حينما قال
لو كل كلب عوى ألقمته حجرا ................................... لأصبح الصخر مثقال بدينار
غير مقروء 11-05-04, 02:13 AM   #458
عبدالله99
صياد متقدم

الصورة الرمزية عبدالله99

عبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريقعبدالله99 في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصياد السكندرى مشاهدة المشاركة
أولا انا مش عامل الموضوع
ثانيا مينفعش حاجة زى كدة تقال على الملئ اى حد ممكن يقراها او ينفذها و يؤذى بيها غيره و خاصةان البلطجة منتشرة و اكيد انتم عارفين ده كويس
ثالثا هل اى حد يقدر يقولى مين هم اللى قرأوا الموضوع هل ضامنين انه مفيش بلطجى ممكن يقراه و يعمل الفكرة دى و اقل ما فيها يستخدمها فى ترويع الناس أو السرقة بالأكراه

أما بالنسبه للعضو عبد الله 99 و العضو mostafa-hunter122 و العضو anaboora
ممكن ارد لكنى لو رديت عليهم هعمل لكلامهم أعتبار و هو لا يرقى لذلك لأن كلامى كان واضح

و الرأي دائما يحتمل الصواب و يحتمل الخطأ
فإذا كان هناك شئ فلنتناقش حول الرأى أو وجهة النظر أما الأسلوب الرخيص و الأستهزاء بالرأى الأخر فلا أعلق عليه و إنما علق عليه الشاعر حينما قال
لو كل كلب عوى ألقمته حجرا ................................... لأصبح الصخر مثقال بدينار
هههههههههههههههه يا باشا يا موادب بما انك فاهم اوى كده او تدعى الفهم فياريت تكون عارف اولا انك متتكلمش فى حاجة تختمها بقولك احتفظ بيها لنفسى واظن ان البلطجية مش مستنينك انت علشان يعملو اختراعاتك اللى بتفضل تحتفظ بيها لنفسك يا عم العلاما يلى بتعرف اللى محدش عرفع بس يظر انك نسيت ان المنتدى فيه ناس محترمة اوى وعندها علم وافكار انته لسه بدرى اوى عليك علشان تعرفها ومع ذالك لايبخلو ابدا على اى احد بمعلوماتهم وعمر المنتدى ما ذكر فيه كلمة احتفظ بيها لنفسى غير منك يا عم العلاما..... اخاف من جيشا من الخراف يقودو اسد ولا اخاف من جيش من الاسود يقودهو خروف
غير مقروء 11-05-04, 05:30 AM   #459
أبو سلطان
صياد متقدم

الصورة الرمزية أبو سلطان

أبو سلطان في بداية الطريقأبو سلطان في بداية الطريقأبو سلطان في بداية الطريقأبو سلطان في بداية الطريق

الأساتذة الأفاضل بالله عليكم يا ريت قليل من حسن النية والرفق ببعض
نحن أخوة وكلنا يستفيد من الاخر
والاخ الفاضل لو يحب يحتفظ بشئ ما يشوقكش الناس ليه من فضله ولا يذكر انه سيحتفظ به لنفسه
لعدم فتح باب لدخول الشيطان بيننا
ثانيا نرجو من اخواناا وأحبابنا أن يحسنوا الظن بالاستاذ الفاضل
لأنه ربما يرى أن فى ذكر الامر ضرر ولكنه حقا أخطا فى ذكر كلمة احتفظ بها لنفسى لن الاحتفاظ لا يكون بالعلن تقبلوا مرورى اخوانى الاحبة واسف على الاطالة
أبو سلطان غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-04, 06:32 AM   #460
sadaany
صياد قديم

الصورة الرمزية sadaany

المدينه: الهرم
sadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريق

متابع باهتمام وكنت عايز اعرف معلومه هل البرتا 84 ال8 ملل ممكن تتغير مسورتها بمسوره حيه 8 ملل ويبقى السلاح امن تمامآ ولا فى خطوره برده لان مكونات السلاح الاخرى تختلف وكيفيه فك السلاح ولو فيه فديو لانى مشعارف افكه خالص علشان انضفه
sadaany غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-04, 06:56 AM   #461
ebrahem
صياد متقدم

ebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريق

عبد الله متشكرين جدا جدا ويارب يوعدك بناس زيك تقابلهم فى كل حياتك وياخدو بالهم منك كويس فى أى وكل حاجة لأن زى مانت عارف ضعاف النفوس كتير
ebrahem غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-04, 03:02 PM   #462
عبدالله99
صياد متقدم

الصورة الرمزية عبدالله99

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ebrahem مشاهدة المشاركة
عبد الله متشكرين جدا جدا ويارب يوعدك بناس زيك تقابلهم فى كل حياتك وياخدو بالهم منك كويس فى أى وكل حاجة لأن زى مانت عارف ضعاف النفوس كتير
تسلم يابو خليل وربنا يهدى
غير مقروء 11-05-06, 08:37 PM   #463
الصياد السكندرى
صياد جديد

عبد الله 99
كبلامى ياريت تفهمه كويس
1 - أنا لما قولت أحتفظ بالشئ لنفسى فهذا ليس معناه أنى أكتم العلم (ففى حديث عن رسول الله صلى اله عليه و سلم من حبس العلم حبس فى النار ) و لكنى أقوله لمن أثق فيهم و فى عقلهم أنهم لن يستخدموه إلا فى الإستخدام الصحيح
2- أنا مختمتش كل حاجه بالجمله دى غير حاجتين أتنين و ليهم بديل على المنتدى
3- أنا لا أعرف شئ كثير و لم أدرس الكثير من الفيزياء و حتى مهما درست أو تعلمت ( قال الله تعالى
بسم الله الرحمن الرحيم
و فوق كل ذى علم عليم
صدق الله العظيم )
و ما قلته كان مبنى على أساس علمى و أكرر مبنى على أساس علمى و إليك الدليل أن تقرأ فى منتديات الرماية الأمريكيه و الأنجليزية ستجدهم يشرحونها بالتفصيل أما كونى قد ذكرت جملة
( لن أذكرها ) فهذا لأنه موضوع طويل لا يمكن كتابته فى سطر أو أثنين و لكنه يكتب فى موضوع منفصل و الكمبيوتر غير متاح لى غير فى أيام العطلات و ليس لدى الوقت الكافى للبحث عن الصور التوضيحية و عمل الموضوع
و عموما فى المنتدى أكيد ناس أفاضل و كلمتهم موثوق فيها و يضربون بالبنادق الخرطوش فياريت تسألهم لو معاهم خرطوشتين لهم نفس جرينات البارود و نفس مقاس الخردق أيهما تصيب الهدف أسرع
أ- الخردق مصنوع من الرصاص
ب- الخردق مصنوع من الحديد

4- لم أقلل قط من أن المنتدى به ناس محترمه و لكنى أيضا لم أنسى و لم أتناسى أن هذا المنتدى أى أحد من الممكن أن يطلع على أى موضوع فيه و أكيد حضرتك متعرفش كل اللى مسجلين فى المنتدى أو الى بيبحثوا على جوجل مثلا ثم يخدوا الفكرة و يستغلوها أسوأ أستغلال فمن الممكن واحد بلطجى معهوش غير سيف و عايز يعدى لمرحلة السلاح النارى يقرأ الموضوع و ينفذه

5- أشهد أنك على دراية باللغة العربية
فقد قلت
اقتباس:
اخاف من جيشا من الخراف يقودو اسد ولا اخاف من جيش من الاسود يقودهو خروف
و تلك الجمله بها 6 أخطاء نحوية و إملائية
بالإضافة إلى أن المقولة هى
خوفي من جيش من مائة خروف ويقودهم اسد................. اكبر من خوفي من جيش من مائة اسد ويقودهم خروف

و بما أنى كتبت بيت شعر فكان من الأفضل أن ترد ببيتا شعريا و ليس قول مأثور

هذا بالإضافة أنى لما وضعت هذا البيت لم يكن قصدى هو السب ولكن كان قصدى التقليل من أهمية الرأى و ذلك لأنك لم تناقش فى النواحى العلمية و لكنك أنتقدت من أجل الأنتقاد
و لو كان هدفى السب لكنت قلت أبيات أخرى و لكنى أترفع عن ذلك

6- قد عرضت رأيي و قد هاجمته و كذبته و قد أعطيتك من أين أتيت بالمعلومات و سأذكر شرحا تفصيليا فى أجازتى القدمة إن شاء الله
و أنتظر منك تبريرا لرأيك مثبت علميا
غير مقروء 11-05-06, 09:14 PM   #464
Android man
صياد متقدم

الصورة الرمزية Android man

المدينه: port said , egypt
Android man في بداية الطريقAndroid man في بداية الطريقAndroid man في بداية الطريقAndroid man في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohreda مشاهدة المشاركة
احب انوه يا جماعة ان التعديل ده فيه مسائلة قانونية طبقا
لقانون 394 لسنة 1954
فى شأن الأسلحة والذخائر

ممكن توضح لي اكثر يا اخي علاشان انا عايز اعرف هيا مسألة قانونية ازاي علشان ان شاء الله انا حاليا اقوم بصنع بندقية شخصية وعايز اعرف موقفها القانوني لو هستعمل رصاص بلي
و ابتغ بذلك وجه الله عسى ان يقيك الله ميتة السوء
اذا هممت بالقاء بقايا الطعام في حاوية القمامة فاجعل نيتك ان تكل منها الدواب
و ابتغ بذلك وجه الله عسى ان يرزقك الله من حيث لا تحتسب
اذا اشتدت حرارة الصيف فاجعل اناء به ماء في شباك غرفتك لتشرب و تتبرد فيهالطيور
و ابتغ بذلك وجه الله عسى ان يسقيك الله يوم العطش الاكبر
Android man غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-07, 03:21 AM   #465
عبدالله99
صياد متقدم

الصورة الرمزية عبدالله99

Wink رد: تعديل الصوت الي حي (تم بنجاح)

لا اله الا الله
غير مقروء 11-05-11, 08:18 PM   #466
ezzo
صياد جديد

ezzo مستواه غير معروف

يا جماعة أنا جبت Ekol Jackal Dual Compact والماسورة مفتوحة كل اللى عملتو أنى فكيت الألنكى من قدام وشغال بلى وانشاء اللة هجرب أعمل التعديل نتاع المسمار القلاووز عشان يسحب الطلقة أوتوماتيك
مع العلم أنة كان جديد بشحمة مفيش أى تعديل فى الماسورة
ezzo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-14, 03:02 PM   #467
Ahmed El Sarky
صياد قديم

الصورة الرمزية Ahmed El Sarky

المدينه: Cairo
Ahmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدى

الايكول firat magnum ممكن تفك المدور الداخلي انا عملت كدة بس الاحسن تدور على ماسورة مسدس رش بلى و سوف تحتاج الى توسيع ماسورة المسدس الصوت من الخلف وليس كلها وبعدين تحشر ماسورة المسدس الرش وتقوم بلحمها لحام خفيف وبعدين تعمل زى الاخ Mohreda و كدة هيشتغل اوتوماتيك
Ahmed El Sarky غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-18, 03:44 AM   #468
ahmed hazem
صياد جديد

ahmed hazem مستواه غير معروف

فكرة ناجحه وانا عن نفسي جربتها ببلي حديد مقاس 2 مكبوسه صح وقوه دفعها خطيرة جدا وتصيب علي مسافه لا يستهان بها وللاسف كنت أجربها وضرب بها كلب في الشارع والبليه أخترقته بالفعل ولكن علي مسافه ليست كبيره 6 متر علي ما أعتقد اإحذروا بالإضافة إلي انه يعمل أتوماتيك عادي لا أحتاج إلي شد الأخزاء مرة ثانيه
شكرا
ahmed hazem غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-19, 04:04 AM   #469
ezzo
صياد جديد

ezzo مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed hazem مشاهدة المشاركة
فكرة ناجحه وانا عن نفسي جربتها ببلي حديد مقاس 2 مكبوسه صح وقوه دفعها خطيرة جدا وتصيب علي مسافه لا يستهان بها وللاسف كنت أجربها وضرب بها كلب في الشارع والبليه أخترقته بالفعل ولكن علي مسافه ليست كبيره 6 متر علي ما أعتقد اإحذروا بالإضافة إلي انه يعمل أتوماتيك عادي لا أحتاج إلي شد الأخزاء مرة ثانيه
شكرا
أستاذ أحمد أية نوع الطبنجة اللى أستخدمتها؟؟
ezzo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم