الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > ادوات الصيد الثقيله
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

ادوات الصيد الثقيله معلومات عن اادوات الصيد الثقيله

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-06-14, 10:58 AM   #1
the necromancer
Banned

المدينه: Alex
the necromancer مستواه غير معروف
افتراضي مسدس بريتا حي بدون رخصة !!! محتاج رأيكم

السلام عليكم
صباح الفل على اجمل اعضاء

لو ملاحظين بقالي فترة بدور على بريتا ايطالي صوت
امبارح بس بالصدفه لقيت مع واحد قريبي بريتا 84fs حي لكن شمال, مفيش خوف من تاريخه هو شاريه جديد من كذا سنه ومستخدموش خالص غير للتجربة وكده لأنه من هواة التجميع مش اكتر...
وانا عندي حاجه هو عايزها وعرض علي التبديل وانا كسبان من الصفقه طبعا

لكن انا مش عايز حي ومش محتاجه مش عايز اجيب لنفسي مصيبه ومش هعمل بيه حاجه مش محتاج غير صوت وبس ... لكن طبعا العرض ميترفضتش

دلوقتي السؤال : لو غيرت الماسورة وخليتها مقفوله وطبعا الطلق هيبقى صوت فقط , هل هيبان اللي حصل ويكون فيه مسائله قانونيه او شبهه لو اتمسك معايا ؟؟؟
واعمل ايه عشان اخليه شرعي لو لسه فيه مشاكل؟؟

ومتشكر جدا لحضراتكم

ملاحظة: المسدس مش للبيع او البدل او اي حاجه فبرجاء عدم وضع ردود بهذا الشأن احتراما للمنتدى ومنزعلش حد مننا ...
the necromancer غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 12-06-14, 11:26 AM   #2
TRIGGER
صياد متفاعل

TRIGGER في بداية الطريقTRIGGER في بداية الطريقTRIGGER في بداية الطريقTRIGGER في بداية الطريقTRIGGER في بداية الطريقTRIGGER في بداية الطريقTRIGGER في بداية الطريقTRIGGER في بداية الطريق
افتراضي رد: مسدس بريتا حي بدون رخصة !!! محتاج رأيكم

لو ضابط بيفهم حيعرف من الكﻻم المحفور على اﻻجزاء حتى لو غيرت الماسورة و الطلقات
TRIGGER غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-14, 11:39 AM   #3
the necromancer
Banned

اعتقد الموضوع اكبر من ظابط ,في معمل جنائي وحاجات كده مش عارف ايه نظامها.
انا حاولت ادور على صور وفيديوهات للأتنين اشوف الفروقات بس ملقيتش حاجه واضحه للصوت عشان اعرف الفرق.. الخبراء يفيدونا ان شاء الله ويقولوا اعمل ايه عشان اخليه شرعي , شوفتوا طيبه كده عكس الناس كلها :d
غير مقروء 12-06-14, 11:44 AM   #4
Angel of Death
صياد متقدم

الصورة الرمزية Angel of Death

المدينه: الكلية الجوية بيتي و عنواني
Angel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر MSN إلى Angel of Death إرسال رسالة عبر Skype إلى Angel of Death

أنا لو منك يا فندم, أخدو و أجيب تصريح حمل سلاح و خلصت الحكاية. تقبل مروري..

عندما ترى طائرات العدو تسقط كالمطر
وصواريخ تطلق بدقة فائقة
و مهارة فريدة نادرا ما تري في القتال و المناورة
3> فأعلم أن نسور الجو يقاتلون 3>
" القوات الجوية المصرية "

عشقي هو الطيران

بيتي هو السحاب

إلى العلا في سبيل المجد

تحيا قواتنا المسلحة درع الوطن و الشعب
فذلك الجند خير أجناد الأرض

تحياتي لكل أفراد قواتنا المسلحة,
محمد قطب الدكاماوي
Angel of Death غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-14, 11:53 AM   #5
the necromancer
Banned

بانتظار الخبراء
غير مقروء 12-06-14, 12:16 PM   #6
loverlover
عضو مميز جداً

المدينه: الاسكندرية
loverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى loverlover

...........................
loverlover غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-14, 12:21 PM   #7
the necromancer
Banned

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة loverlover مشاهدة المشاركة
ياباشا اي ظابط عبيط لسة متخرج هيمسكه هيعرف انه حي
خصوصا انك جايب له اشهر مسدس فى الدنيا
اللى مافيش مخلوق ليه فى السلاح مامسكهوش
كفاية الخزنة بس ,, وسيبك من حاجات كتير هتفقسه
انت ممكن تجيب تصريح حيازة سلاح ناري
وابقى حط فيه طلقات فشنك ولاتغير ماسورة ولا تدوش نفسك
ومبروك عامة على التحفة دي ، وربنا يكفيك شرها
هي البيضه الاول ولا الفرخه ؟
يعني قصدي ينفع تجيب حاجه كده وبعدين ترخصها !! ولا تاخد الترخيص الاول وبعدين تشتري بيه؟ مكنش حد غلب ودفع المبالغ ديه كلها في المحلات!
غير مقروء 12-06-14, 01:31 PM   #8
Compact
صياد قديم

الصورة الرمزية Compact

Compact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة angel of death مشاهدة المشاركة
أنا لو منك يا فندم, أخدو و أجيب تصريح حمل سلاح و خلصت الحكاية. تقبل مروري..
ممكن اعرف ازاى حيرخص مسدس شمال و ملوش ورق !!؟
Compact غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-14, 01:33 PM   #9
Compact
صياد قديم

الصورة الرمزية Compact

Compact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة trigger مشاهدة المشاركة
لو ضابط بيفهم حيعرف من الكﻻم المحفور على اﻻجزاء حتى لو غيرت الماسورة و الطلقات
كلام مضبوط 100%
Compact غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-14, 01:37 PM   #10
Egyptian_Destroyer
صياد قديم

الصورة الرمزية Egyptian_Destroyer

المدينه: alex
Egyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدى

مينفعش يا باشا ترخص مسدس شمال و متفكرش احسن متكون معموله بيه مصايب و انت اللي حتشيلها كلها مع احترامي للتاجر اللي باع لقريبك لان المسدس بيبقا ليه بصمه ... والله اعلم
و كم من شاب لم يشب و لكن الزمان اجبره علي المشيب
Egyptian_Destroyer غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-14, 02:16 PM   #11
Eng Badran
صياد نشيط

الصورة الرمزية Eng Badran

المدينه: الزقازيق
Eng Badran مستواه غير معروفEng Badran مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى Eng Badran

انت ازاي تغامر اصلا بحاجة زي كده وتشيلة علي انه صوت هوا السلاح ده بتاع مغامرة ؟؟ انت تحتفظ بيه كأقتناء وتجيب مسدس صوت معفن ب 1000 جنية وتريح دماغك من الهبل ده حد يلاقي بريتا ويعمل كده ؟
وبعدين تقولي هقفل الماسورة بتاعتة يا راجل كل الناس بتفتح مواسيرها وانت الوحيد اللي في الجمهورية هتروح لخراط تقوله اقفلي الماسورة ؟ حرام عليك يا عم تهتك عرض السلاح بالطريقة دي
E5la3@yahoo.com
01272215456
Eng Badran غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-14, 02:45 PM   #12
ِAhmedAlaa2007
صياد قديم

المدينه: القاهرة
ِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ِAhmedAlaa2007 إرسال رسالة عبر Skype إلى ِAhmedAlaa2007

طبعا مينفعش ترخص سلاح شمال لانه ملوش ورق ( السلاح عامل زي العربية كده في حوار الورق ده عشان كده مينفعش تروح تهرب عربية وتيجي ترخصها ولا ايه ) وبعدين انا لو مكان حضرتك اخده واسيبه في البيت ولا من شاف ولا من دري وخلصنا واهوا معايا حاجة سلف وشكرا
ِAhmedAlaa2007 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-14, 02:46 PM   #13
ِAhmedAlaa2007
صياد قديم

ِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ِAhmedAlaa2007 إرسال رسالة عبر Skype إلى ِAhmedAlaa2007

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng badran مشاهدة المشاركة
انت ازاي تغامر اصلا بحاجة زي كده وتشيلة علي انه صوت هوا السلاح ده بتاع مغامرة ؟؟ انت تحتفظ بيه كأقتناء وتجيب مسدس صوت معفن ب 1000 جنية وتريح دماغك من الهبل ده حد يلاقي بريتا ويعمل كده ؟
وبعدين تقولي هقفل الماسورة بتاعتة يا راجل كل الناس بتفتح مواسيرها وانت الوحيد اللي في الجمهورية هتروح لخراط تقوله اقفلي الماسورة ؟ حرام عليك يا عم تهتك عرض السلاح بالطريقة دي
ههههههههههههههه والله عندك حق
ده حتي الخراط ممكن يشك فيه اصلا
ِAhmedAlaa2007 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-14, 03:20 PM   #14
Angel of Death
صياد متقدم

الصورة الرمزية Angel of Death

المدينه: الكلية الجوية بيتي و عنواني
Angel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر MSN إلى Angel of Death إرسال رسالة عبر Skype إلى Angel of Death

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact مشاهدة المشاركة
تصدق صح.. هيقولو الراجل بيهربهم من السلوم.. صخ يا باشا أنا أسف على المعلومة المضللة..

عندما ترى طائرات العدو تسقط كالمطر
وصواريخ تطلق بدقة فائقة
و مهارة فريدة نادرا ما تري في القتال و المناورة
3> فأعلم أن نسور الجو يقاتلون 3>
" القوات الجوية المصرية "

عشقي هو الطيران

بيتي هو السحاب

إلى العلا في سبيل المجد

تحيا قواتنا المسلحة درع الوطن و الشعب
فذلك الجند خير أجناد الأرض

تحياتي لكل أفراد قواتنا المسلحة,
محمد قطب الدكاماوي
Angel of Death غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-14, 09:47 PM   #15
the necromancer
Banned

شكرا ياشباب على الافاده ...

كنت عايز اعرف بس ايه الفروقات بين البريتا الصوت والحي ياريت حد يفيد في الموضوع ده اكون شاكر جدا
غير مقروء 12-06-14, 10:33 PM   #16
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the necromancer مشاهدة المشاركة
شكرا ياشباب على الافاده ...

كنت عايز اعرف بس ايه الفروقات بين البريتا الصوت والحي ياريت حد يفيد في الموضوع ده اكون شاكر جدا
بارك الله فيك أخي الحبيب وإبني الغالي...واضح جدا إنك شاكك في المسدس المعروض عليك للبدل وغير متأكد إذا كان حي...أو متحول ( متعدل ) لإطلاق ذخيرة حية...وهذا من أخطر ما يكون وعليك أنت أولا قبل أي أحد...الشيطان يكمن في التفاصيل...ويجري من إبن آدم مجرى الدم...يغريه ويغويه حتى يقع في المحظور ويحدث مالا يحمد عقباه...وقتها لا ينفع الندم ولا تفيد الحسرة والأسف...خذ بنصيحتى وأنبذ الفكرة وأنفضها وأطردها من دماغك من أصله وخليك في السليم...نفسك في مسدس صوت عادي مافيش مشكلة وإن كنت عن نفسي لا أحبذ ولا أنصح أحد حتى بتعديله وفتح ماسورته لضرب البلي لما قد يسببه من مشاكل ومخاطر عليك وعلى المحيطين بك بالإضافه إلى أنه مجرم ويضع حامله تحت طائلة القانون كما يعلم الجميع...إسمع نصيحتي وبلاش الشيطان يغريك...إستمع إلى عقلك وقلبك...ولا تستهين أو تستخف بنصيحة وتجارب وخبرات الأكبر منك سنا...وهذا لا يقلل من قيمتك أو شأنك لا سمح الله...بل هو عين العقل والمنطق والسلامة...تقبل مروري...مع خالص تحياتي...
غير مقروء 12-06-14, 10:39 PM   #17
Egyptian_Destroyer
صياد قديم

الصورة الرمزية Egyptian_Destroyer

المدينه: alex
Egyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة consul مشاهدة المشاركة
بارك الله فيك أخي الحبيب وإبني الغالي...واضح جدا إنك شاكك في المسدس المعروض عليك للبدل وغير متأكد إذا كان حي...أو متحول ( متعدل ) لإطلاق ذخيرة حية...وهذا من أخطر ما يكون وعليك أنت أولا قبل أي أحد...الشيطان يكمن في التفاصيل...ويجري من إبن آدم مجرى الدم...يغريه ويغويه حتى يقع في المحظور ويحدث مالا يحمد عقباه...وقتها لا ينفع الندم ولا تفيد الحسرة والأسف...خذ بنصيحتى وأنبذ الفكرة وأنفضها وأطردها من دماغك من أصله وخليك في السليم...نفسك في مسدس صوت عادي مافيش مشكلة وإن كنت عن نفسي لا أحبذ ولا أنصح أحد حتى بتعديله وفتح ماسورته لضرب البلي لما قد يسببه من مشاكل ومخاطر عليك وعلى المحيطين بك بالإضافه إلى أنه مجرم ويضع حامله تحت طائلة القانون كما يعلم الجميع...إسمع نصيحتي وبلاش الشيطان يغريك...إستمع إلى عقلك وقلبك...ولا تستهين أو تستخف بنصيحة وتجارب وخبرات الأكبر منك سنا...وهذا لا يقلل من قيمتك أو شأنك لا سمح الله...بل هو عين العقل والمنطق والسلامة...تقبل مروري...مع خالص تحياتي...
سياده القنصل جابلك من الاخر
و كم من شاب لم يشب و لكن الزمان اجبره علي المشيب
Egyptian_Destroyer غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-14, 10:55 PM   #18
the necromancer
Banned

اقتباس:
شكرا جدا لنصيحتك الغاليه واهتمامك ولا اتكبر ابدا اني اقبلها من شخص زي حضرتك او غيرك من الحريصين على مصلحة الناس ومن ادرى مننا علما واكبر مننا سنا...
لكن الحاله المرادي مش اني شاكك في المسدس انا واثق فيه وفي قريبي وكلامه ولو المسدس متحول مكنش هيبقى فيه مشكله هغيرله الماسورة وارجعه لطبيعته وخلاص ,
الفكره كلها اني كنت اتمنى ان يكون فيه مقارنة الاتنين قدام بعض الصوت والحي عشان اعرف الفروقات ولو فيه اجزاء تتغير او حاجه تتبدل عشان المسدس يبقى قانوني اعملها .
اكيد حضرتك عارف ان الانسان مننا ضعيف قدام رغباته وهواياته وانا عاشق للأسلحه ومش هقدر اضيع فرصه زي ديه لكن في نفس الوقت عايز اكون في السليم لما اعوز استخدمه .. وكده كده اجزاء الحي هتفضل موجوده لو حبيت ارجعه لحالته كمقتنى وتحفه غاليه . وبكده ابقى ضربت عصفورين بحجر ووفرت كتير جدا ومن غير ما ادفع فلوس سايله
شكرا لحضرتك
غير مقروء 12-06-14, 11:40 PM   #19
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the necromancer مشاهدة المشاركة
شكرا جدا لنصيحتك الغاليه واهتمامك ولا اتكبر ابدا اني اقبلها من شخص زي حضرتك او غيرك من الحريصين على مصلحة الناس ومن ادرى مننا علما واكبر مننا سنا...
لكن الحاله المرادي مش اني شاكك في المسدس انا واثق فيه وفي قريبي وكلامه ولو المسدس متحول مكنش هيبقى فيه مشكله هغيرله الماسورة وارجعه لطبيعته وخلاص ,
الفكره كلها اني كنت اتمنى ان يكون فيه مقارنة الاتنين قدام بعض الصوت والحي عشان اعرف الفروقات ولو فيه اجزاء تتغير او حاجه تتبدل عشان المسدس يبقى قانوني اعملها .
اكيد حضرتك عارف ان الانسان مننا ضعيف قدام رغباته وهواياته وانا عاشق للأسلحه ومش هقدر اضيع فرصه زي ديه لكن في نفس الوقت عايز اكون في السليم لما اعوز استخدمه .. وكده كده اجزاء الحي هتفضل موجوده لو حبيت ارجعه لحالته كمقتنى وتحفه غاليه .
شكرا لحضرتك
بارك الله فيك أخي الحبيب وإبني الغالي...مش إنت لوحدك كلنا هنا في المنتدى بنحب وعاشقين للسلاح لكن لازم ما نضعفش ونسيطر على رغباتنا ونتحكم في أهوائنا وعواطفنا...هذه ليست بفرصة يخشى عليها من الضياع بل جناية إحراز وحمل سلاح حي بدون ترخيص...ولو عايز سلاح حي شمال السكة معروفة بس تحمل النتيجة والعواقب المؤكده وليست المحتملة...لا تضحك على نفسك فالثمن المدفوع والمقابل لهذه لرغبة الجارفة والنزوة الغير محسوبة فادح وغالي جدا ( حياتك ومستقبلك وخيبة أمل الأهل فيك وحرقة قلبهم عليك )...الشيطان يغويك ويزين لك حتى تقع في المحظور...الشرطة والجيش ليس بساذج أو عبيط والسلاح بهذا الشكل لن يكون في السليم أبدا...لا تخدع نفسك...إذا كان الصوت المعدل لضرب البلي بيتعرف بسهولة ويجرم حامله ويضعه تحت طائلة القانون ويعرضه للحبس الوجوبي والمشدد...فما بالك بالمسدس الحي...سواء سادد ماسورته أو مغيرها بماسورة مسدودة...بيتعرف على طول...أي واحد بيفهم في السلاح ها يعرفه بمجرد ما يمسكه في إيده...ووقتها لن يعفيك من العقوبة إنك مغير ماسورته أو ساددها و أنك إشتريته هكذا ولا تعرف...الجهل بالقانون لا يعفي من العقوبة...الإختيار لك وأنت صاحب القرار ولا يضربك أحد على يدك أو يجبرك على فعل شيئ...إللي قبلنا والأكبر منا سنا قالوا إذا لم تعجبك النصيحة أو لم تكن على هواك فأمامك الحياة مدرسة كبيرة تعلمك الدرس الذي لا تنساه طوال حياتك لأنها لا تعلمك ببلاش بل تأخذ منك مقابل...وأي مقابل...مقابل ثمين وغالي جدا تعيش طول عمرك تسدده...صدقني أنا خايف عليك...اللهم بلغت...اللهم فاشهد...خالص تحياتي...
غير مقروء 12-06-15, 03:44 AM   #20
okapi knife
صياد قديم

الصورة الرمزية okapi knife

okapi knife حائز على اهتمام المنتدىokapi knife حائز على اهتمام المنتدىokapi knife حائز على اهتمام المنتدىokapi knife حائز على اهتمام المنتدىokapi knife حائز على اهتمام المنتدىokapi knife حائز على اهتمام المنتدىokapi knife حائز على اهتمام المنتدىokapi knife حائز على اهتمام المنتدىokapi knife حائز على اهتمام المنتدىokapi knife حائز على اهتمام المنتدىokapi knife حائز على اهتمام المنتدى

طول ما السلاح مش مترخص و مش معمول ليه قضية او مش معمول بيه مصيبة يترخص مش حكاية
غير مقروء 12-06-15, 04:13 AM   #21
fidodido
مشرف قسم السوق

الصورة الرمزية fidodido

المدينه: كورنيش مصر القديمه - القاهره
fidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيدهfidodido لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر MSN إلى fidodido إرسال رسالة عبر Yahoo إلى fidodido

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة compact مشاهدة المشاركة
يافندم في نقيب جيش جاب البريتا متهرب من الصف و عمله ورق و رخصه
و ياريت ماتسالنيش ازاي لاني انا شخصيا مش مقتنع
ملحوظه النقيب ده جاري و هوا اللي قالي
fidodido غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-15, 04:30 AM   #22
sherothebest
صياد متقدم

الصورة الرمزية sherothebest

sherothebest مستواه غير معروفsherothebest مستواه غير معروفsherothebest مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fidodido مشاهدة المشاركة
كداب وما تصدقوش الا اذا كان زور فى دفاتر الرخص والسلاح فى القسم والمديرية والاسلحة والذخيرة يعنى بالعربى حاطط الداخلية كلها فى جيبه لان كل سلاح موجود رسمى فى مصر مثبت فى الدفاتر الرسمية ومستحيل سلاح غير مثبوت يترخص الا اذا كان جاى موافقة استيرادية ومعاه ورق الاستيراد
غير مقروء 12-06-15, 08:34 AM   #23
TRIGGER
صياد متفاعل

TRIGGER في بداية الطريقTRIGGER في بداية الطريقTRIGGER في بداية الطريقTRIGGER في بداية الطريقTRIGGER في بداية الطريقTRIGGER في بداية الطريقTRIGGER في بداية الطريقTRIGGER في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fidodido مشاهدة المشاركة
مفيش تسليح شخصى فى الجيش لرتبة اقل من عقيد اصﻻ
TRIGGER غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-15, 10:58 AM   #24
the necromancer
Banned

اقتباس:
بارك الله فيك أخي الحبيب وإبني الغالي...
اشكرك استاذي الكريم , وكلام حضرتك سليم ومقنع وفكرت جديا ابتعد عن اي مشاكل وربنا يكفينا الشر
غير مقروء 12-06-15, 08:23 PM   #25
negm33
صياد متفاعل

المدينه: الزقازيق
negm33 مستواه غير معروف

هذه ليست بفرصة يخشى عليها من الضياع بل جناية إحراز وحمل سلاح حي بدون ترخيص.الفروق ان الخزنة مختلفة تماما و الماسورة مختلفة تماما.
negm33 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-17, 09:08 AM   #26
قناص الظلم
عضو مميز

الصورة الرمزية قناص الظلم

المدينه: مثلث برمودا
قناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة angel of death مشاهدة المشاركة
تصدق صح.. هيقولو الراجل بيهربهم من السلوم.. صخ يا باشا أنا أسف على المعلومة المضللة..
يا سلام لاء مش هايقولو كدا دا هايتحبس فورا فى جنايه تزوير اولا وثانيا جنايه سلاح نارى بدون ترخيص
قناص الظلم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-06-17, 09:09 AM   #27
قناص الظلم
عضو مميز

قناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة trigger مشاهدة المشاركة
مفيش تسليح شخصى فى الجيش لرتبة اقل من عقيد اصﻻ
كلام مضبوط 100%100 بنص قانون الاسلحه والذخائر المصرى
غير مقروء 12-06-17, 09:10 AM   #28
قناص الظلم
عضو مميز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherothebest مشاهدة المشاركة
كداب وما تصدقوش الا اذا كان زور فى دفاتر الرخص والسلاح فى القسم والمديرية والاسلحة والذخيرة يعنى بالعربى حاطط الداخلية كلها فى جيبه لان كل سلاح موجود رسمى فى مصر مثبت فى الدفاتر الرسمية ومستحيل سلاح غير مثبوت يترخص الا اذا كان جاى موافقة استيرادية ومعاه ورق الاستيراد
كلا م حضرتك من الاخر فعلا

sponsor links