الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > ادوات الصيد الثقيله
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

ادوات الصيد الثقيله معلومات عن اادوات الصيد الثقيله

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-07-29, 10:03 PM   #1
Ahmed914
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Ahmed914

المدينه: المنيا
Ahmed914 مستواه غير معروف
افتراضي إستهبال التجار !!!!!!!!!

أيها السادة الأفاضل .... إستمراراً لمسلسل إستهبال وإستعباط التجار ... معاً أشرككم فى التجربة التالية :-
قمت ووالدى أثناء قضاء بعض حاجاتنا فى محافظة الجيزة الموقرة , ومن باب الفضول , قمنا بدخول أحد المحلات الخاصة بالأسلحة والذخيرة بالجيزة وهو محل شهير جداً , .... ومن باب الفضول دار بينى وبين أحد البائعين بالمحل الحوار التالى :-
أنا : السلام عليكم .
البائع : وعليكم السلام ... تحت أمرك ؟
أنا : ممكن أسأل عن حاجة تخص أسعار السلاح النارى ؟ و ...
البائع " مقاطعاً " : ممنوع أى سؤال الإ لما تجيب الترخيص !!!
أنا : يا سيدى صبراً .. أنا ماشى فى الإجراءات ... أنا بسأل عن حالة إصدار ترخيص وإستيراد سلاح من الخارج !!
البائع : أصل الأستيراد مقفول اليومين دول ... بس ممكن فيه حل ..
أنا : وأيه الحل ؟
البائع : بنخلى واحد يشترى سلاح من المانيا مثلاً , وبعدين يبعته لتركيا ومنه لمصر .
أنا : طب حاجة زى " السيج زاور " ثمنه من ألمانيا + الجمارك = حوالى ستة الآف جنية ... مش كده ؟ ... طب عملوتكم كام ؟
البائع : مظبوط ... بس اللفة طويلة ومحتاجة مصاريف ولازم شخص موثوق فيه و....
أنا " دورى فى المقاطعة !! " : حوالى كام من الآخر ؟
البائع : خمسة وثلاثون ألف جنيه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
.......
.......
طبعاً أنا تنحت وأسبهليت وقولت بصوت وصل للمنيا أنا ووالدى فى نفس واحد " كااااااام ؟!!! " ....
إلى هنا أكتفى بالرواية وأحب أسألكم أيه الأخبار يا صيادينا الحلوين ؟ .....
مستنى ردودكم !!!!
sponsor links
غير مقروء 11-07-29, 10:17 PM   #2
أميجو
صياد متقدم

الصورة الرمزية أميجو

المدينه: مدينة نصر / القاهره
أميجو مستواه غير معروف
افتراضي رد: إستهبال التجار !!!!!!!!!

يا بشمهندس أحمد
تحياتى أولا لشخصكم الكريم .
وثانياً : سعادتكم سميتم ماحدث فى بداية المقال ( العنوان )
ثالثاً ً : هو الاستيراد مقفول من ألمانيا ومفتوح لتركيا ؟؟؟ ده كلام عاقل .
رابعا ً : لا يمنع الاستراد من أى دولة إلا بقرار من وزير التجارة والصناعة أو من سلطه أعلى طبقا لأتفاقية الجات والتى وقعت عليها مصر أو إعتراض الجهات الامنية السيادية وذلكم لإعتبرات الامن القومى .
خامسا ً : أنت غلطان أنك تكمل حديث مع بائع غبى وجاهل بالشكل ده لأن ده مضيعة للوقت .
كن على حذر من الكريم إذا أهنته أو من العاقل إذا أحرجته أو من اللئيم إذا أكرمته أو من الفاسق إذا عاشرته أو من الأحمق إذا ماذحته وإنى ذقت الطيبات فلم أجد أطيب من العافية وإنى ذقت المرارات كلها فلم أجد أمر من الحاجة إلى الناس ونقلت الحديد و الصخر فلم أجد أثقل من الدين وأعلم أن الدهر يوم لك و يوم عليك ،فإذا كان لك فلا تبطر وإن كان عليك فاصبروكلهما سيخسر.
حديث سيدنا على بن أبى طالب (رضى الله عنه و أرضاه) .
أميجو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-29, 10:17 PM   #3
0104145142
صياد متفاعل

الصورة الرمزية 0104145142

المدينه: دقهلية - مصر
0104145142 مستواه غير معروف0104145142 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى 0104145142 إرسال رسالة عبر Skype إلى 0104145142

أكيد بيهرج معاكم
يأما مجنون رسمى
0104145142 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-29, 10:23 PM   #4
Ahmed914
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Ahmed914

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أميجو مشاهدة المشاركة
يا بشمهندس أحمد
رابعا ً : لا يمنع الاستراد من أى دولة إلا بقرار من وزير التجارة والصناعة أو من سلطه أعلى طبقا لأتفاقية الجات والتى وقعت عليها مصر أو إعتراض الجهات الامنية السيادية وذلكم لإعتبرات الامن القومى .
خامسا ً : أنت غلطان أنك تكمل حديث مع بائع غبى وجاهل بالشكل ده لأن ده مضيعة للوقت .
مع جزيل شكرى أحب أوضح لحضرتك إنى عارف قبل ما أتكلم مع البائع إن الإستيراد مفتوح ولكن كان مغلق من الدول الخارجية أى أن ألمانيا وأمريكا وبعض دول الإتحاد الأوروبى كانت مانعة التصدير لمصر بسبب الثورة ... أما كلامى وسؤال البائع كان بغرض الفضول لإنى عارف أنه 100% حرامى لسبب بسيط .... أول ما جبت سيرة المسدس الكراكال الإماراتى واللى سمعت وشوفت على النت أن مسدس جيد جداً برغم رد فعله القوى .... البائع قال " لا لا لا ... دا فايبر ... دا مش كويس ... دا الناس بتشتكى منه .... " دا برغم أيضاً أن المسدس لسه متمتش تجربته فى مصر بشكل كاف .... وسعره أرخص من الحلوان حسب ما سمعت بعد ما خاطبت الشركة الإماراتية المنتجة له أن الوكيل المصرى هو محلات السجلابى .. وسعره حوالى 7500 ج مصرى !!!!
غير مقروء 11-07-29, 11:28 PM   #5
don'tshoot
صياد نشيط

الصورة الرمزية don'tshoot

المدينه: القاهرة
don'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed914 مشاهدة المشاركة
وسعره أرخص من الحلوان حسب ما سمعت بعد ما خاطبت الشركة الإماراتية المنتجة له أن الوكيل المصرى هو محلات السجلابى .. وسعره حوالى 7500 ج مصرى !!!!
اعتقد إن ده كلام وخلاص.... أو ممكن يكون لفئات معينة من الشعب المصري (شرطة، جيش، قضاء) وحضرتك شايف الناس بتشتري الحلوان دلوقتي بـ 16 ألف و 20 ألف كانوا راحوا اشتروا الكراكال.....!!
don'tshoot غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-29, 11:53 PM   #6
Ahmed914
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Ahmed914

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة don'tshoot مشاهدة المشاركة
اعتقد إن ده كلام وخلاص.... أو ممكن يكون لفئات معينة من الشعب المصري (شرطة، جيش، قضاء) وحضرتك شايف الناس بتشتري الحلوان دلوقتي بـ 16 ألف و 20 ألف كانوا راحوا اشتروا الكراكال.....!!
الكلام ده بعد ما أنا بعت لشركة كراكال الإمارتية إميل وأرسلوا رد بمنتهى الإحترام يوضح إن الوكيل المصرى هو السجلابى ........
غير مقروء 11-07-30, 12:02 AM   #7
YOSSEF EL MASRY
صياد متقدم

الصورة الرمزية YOSSEF EL MASRY

المدينه: الاسكندرية - القاهرة
YOSSEF EL MASRY في بداية الطريقYOSSEF EL MASRY في بداية الطريقYOSSEF EL MASRY في بداية الطريقYOSSEF EL MASRY في بداية الطريقYOSSEF EL MASRY في بداية الطريق

اقتباس:
أيها السادة الأفاضل .... إستمراراً لمسلسل إستهبال وإستعباط التجار ... معاً أشرككم فى التجربة التالية :-
قمت ووالدى أثناء قضاء بعض حاجاتنا فى محافظة الجيزة الموقرة , ومن باب الفضول , قمنا بدخول أحد المحلات الخاصة بالأسلحة والذخيرة بالجيزة وهو محل شهير جداً , .... ومن باب الفضول دار بينى وبين أحد البائعين بالمحل الحوار التالى :-
أنا : السلام عليكم .
البائع : وعليكم السلام ... تحت أمرك ؟
أنا : ممكن أسأل عن حاجة تخص أسعار السلاح النارى ؟ و ...
البائع " مقاطعاً " : ممنوع أى سؤال الإ لما تجيب الترخيص !!!
أنا : يا سيدى صبراً .. أنا ماشى فى الإجراءات ... أنا بسأل عن حالة إصدار ترخيص وإستيراد سلاح من الخارج !!
البائع : أصل الأستيراد مقفول اليومين دول ... بس ممكن فيه حل ..
أنا : وأيه الحل ؟
البائع : بنخلى واحد يشترى سلاح من المانيا مثلاً , وبعدين يبعته لتركيا ومنه لمصر .
أنا : طب حاجة زى " السيج زاور " ثمنه من ألمانيا + الجمارك = حوالى ستة الآف جنية ... مش كده ؟ ... طب عملوتكم كام ؟
البائع : مظبوط ... بس اللفة طويلة ومحتاجة مصاريف ولازم شخص موثوق فيه و....
أنا " دورى فى المقاطعة !! " : حوالى كام من الآخر ؟
البائع : خمسة وثلاثون ألف جنيه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
.......
.......
طبعاً أنا تنحت وأسبهليت وقولت بصوت وصل للمنيا أنا ووالدى فى نفس واحد " كااااااام ؟!!! " ....
إلى هنا أكتفى بالرواية وأحب أسألكم أيه الأخبار يا صيادينا الحلوين ؟ .....
مستنى ردودكم !!!!
ياباشا اوافق حضرتك الراي
ولازم الناس تفهم ان سياسة التجار كلها وحدة
ولكن المختلف فقط هو سياسة التطبيق وهو دة اللي بيخلي الناس تعتقد ان فية اختلاف
ويمكن والله واعلم لهم اجتماعات مشتركة لتنظيم السوق
هما كلهم كام واحد في مصر كلها
شكرا
27-6-2011
YOSSEF EL MASRY غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-30, 02:29 AM   #8
don'tshoot
صياد نشيط

الصورة الرمزية don'tshoot

don'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريقdon'tshoot في بداية الطريق

اقتباس:
الكلام ده بعد ما أنا بعت لشركة كراكال الإمارتية إميل وأرسلوا رد بمنتهى الإحترام يوضح إن الوكيل المصرى هو السجلابى ........
أنا مش مختلف مع حضرتك في إن الوكيل هو السجلابي، أنا بتكلم في الثمن، علي أرض الواقع هتلاقيه أضعاف أضعاف التمن الحقيقي، أو بتمن قريب لو لفئات معينة... والموضوع اسمه استهبال التجار فمش عايز السجلابي هو كمان يستهبل
don'tshoot غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-30, 05:50 AM   #9
Seiko
صياد نشيط

المدينه: ممتنع عن المنتدى
Seiko مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أميجو مشاهدة المشاركة
يا بشمهندس أحمد

أميجو باشا

دلوقتى فعلا ممنوع تصدير اى نوع سلاح او ذخيرة لينا من اوروبا و امريكا و معظم الدول حتى انتخاب رئيس للبلاد .

فعلا تركيا هى البلد الوحيدة اللى ممكن التجار يجيبوا منها سلاح صوت او حى.....................
طيب اشمعنى ؟؟؟
بعد تنحى مبارك حصل تطبيع جامد مع تركيا ساعة زيارة الوفد التركى رفيع المستوى لمصر و عملوا معاهم لقاءات مسجلة اتذاعت فى الفضائيات (ده لو عايز تتأكد) و تم الترويج للمنتجات التركية كلها و العسكرية كمان التى لم تلقى استحسان المسئولين فى مصر و لكن تم السماح بكل ما هو غير مششخن و غير مجهز لضرب البلى المطاطى من الصانع و تم فتح السفر للمصريين بدون تاشيرة لتركيا .

هذه مجرد وجهة نظر شخصية من متابعتى السياسية و الاقتصادية للبلد, و يمكن التأكد مثلا من العضو شريف ابو ضيف لامتلاكه احد المحلات و لتعاونه الدائم الذى الاحظه فى المنتدى

بس برده ده مش معناه ان الطبنجات توصل للى هى فيه , وكل الحى اللى موجود فى المحلات متخزن طبعا من قبل الثورة يا اما من التهريب الشرعى للتجار التقال (سلاح بورقه كامل) و اسمه شرعى عشان بيبقى القانون مانع و الامن عارف و بيحمى اللى بيعمل كده كمان وبيساعده لو طلب و طبعا انتوا عارفين كويس ان فى ناس ملهاش دعوة بالقانون بتاعنا و ممنوع يطبق عليهم عشان عيب دول الكريم شانتى. http://www.egypthunt.net/images/icons/icon9.gif
Seiko غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-30, 05:46 PM   #10
اسلام_وى
صياد متفاعل

اسلام_وى مستواه غير معروف

الله يكون فى عونك بجد دة استهبال وتهريج
اسلام_وى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-30, 07:03 PM   #11
أميجو
صياد متقدم

الصورة الرمزية أميجو

المدينه: مدينة نصر / القاهره
أميجو مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Seiko مشاهدة المشاركة
أميجو باشا

دلوقتى فعلا ممنوع تصدير اى نوع سلاح او ذخيرة لينا من اوروبا و امريكا و معظم الدول حتى انتخاب رئيس للبلاد .

فعلا تركيا هى البلد الوحيدة اللى ممكن التجار يجيبوا منها سلاح صوت او حى.....................
طيب اشمعنى ؟؟؟
بعد تنحى مبارك حصل تطبيع جامد مع تركيا ساعة زيارة الوفد التركى رفيع المستوى لمصر و عملوا معاهم لقاءات مسجلة اتذاعت فى الفضائيات (ده لو عايز تتأكد) و تم الترويج للمنتجات التركية كلها و العسكرية كمان التى لم تلقى استحسان المسئولين فى مصر و لكن تم السماح بكل ما هو غير مششخن و غير مجهز لضرب البلى المطاطى من الصانع و تم فتح السفر للمصريين بدون تاشيرة لتركيا .

هذه مجرد وجهة نظر شخصية من متابعتى السياسية و الاقتصادية للبلد, و يمكن التأكد مثلا من العضو شريف ابو ضيف لامتلاكه احد المحلات و لتعاونه الدائم الذى الاحظه فى المنتدى

بس برده ده مش معناه ان الطبنجات توصل للى هى فيه , وكل الحى اللى موجود فى المحلات متخزن طبعا من قبل الثورة يا اما من التهريب الشرعى للتجار التقال (سلاح بورقه كامل) و اسمه شرعى عشان بيبقى القانون مانع و الامن عارف و بيحمى اللى بيعمل كده كمان وبيساعده لو طلب و طبعا انتوا عارفين كويس ان فى ناس ملهاش دعوة بالقانون بتاعنا و ممنوع يطبق عليهم عشان عيب دول الكريم شانتى. http://www.egypthunt.net/images/icons/icon9.gif
استاذى العزيز / Seiko
اولاً : تحيات لشخصك الكريم
ثانياً : بالفعل من خلال الاحداث السياسية فى حظر على لبيا فقط وليس تونس أو مصر أما موضوع الاستيراد من الخارج فده عادى ولكن من خلال قرأتى المتواضعه للوضع السياسى فى مصر فهناك مشاكل فى توفر العملة الصعبة و خطابات الضمان من خلال البنوك .
أما عن الاستراد فتلك المعلومة أعرفها من صديق شخصى فى وزارة التجارة الخارجية والصناعة وإن كانت هناك أى منزانع للتصدير لكان هو أعلم بها أليس كذلك ؟
الموضوع ببساطة اخى العزيز هو ان هناك ما يعرف بمستغلى الاحداث او كما يقال عنهم غنى حرب وهذا حرام شرعا فى الشريعة الاسلامية وفى المجمل العام ليس فقط السلاح هو المتهم بل كافة السلع الموجوده فى الاسواق لأنعدام الرقابة وغياب الوازع الدينى والضمير .
لم أفند قصة صديقنا المهندس أحمد ولكن قصدت إعطاء بعض المعلومات ربما تنفع من يواجه مثله ذلك الموقف فمن خلال خبرتى المتواضعه البائع عندجما يجد شخص فاهم أمامه يحاول عدم بيان أنه غير منضبط وربما يكتفى بالحصول على مكسب معقول حتى يبيع .
أرجو أن تكون وجهة نظرى المتواضعه قد وصلت الان للجميع .
خالص تحياتى وعظيم تقديرى للأعضاء الموقرين وكل عام والاخوة جميعا بخير ويمن وبركات .
كن على حذر من الكريم إذا أهنته أو من العاقل إذا أحرجته أو من اللئيم إذا أكرمته أو من الفاسق إذا عاشرته أو من الأحمق إذا ماذحته وإنى ذقت الطيبات فلم أجد أطيب من العافية وإنى ذقت المرارات كلها فلم أجد أمر من الحاجة إلى الناس ونقلت الحديد و الصخر فلم أجد أثقل من الدين وأعلم أن الدهر يوم لك و يوم عليك ،فإذا كان لك فلا تبطر وإن كان عليك فاصبروكلهما سيخسر.
حديث سيدنا على بن أبى طالب (رضى الله عنه و أرضاه) .
أميجو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-30, 09:00 PM   #12
Seiko
صياد نشيط

المدينه: ممتنع عن المنتدى
Seiko مستواه غير معروف

طيب انا الحمد لله فاهم غلى قدى بحكم الممارسة فى الطبنجات الحى و اتقالى 170000 جنيه فى طبنجة اف ان فى محل بشارع الجمهورية , لو مش فاهم يبقى 200000 جنيه بقى ....... فاهم مش فاهم مش فارقة كتير .... اصل اللى حيدفع حتى 120000 بعد الفصال المريع يدفى 170000 لما يتقله 200000 ..... احب اقولك ان الطبنجة اف ان نفس الموديل ب 450 دولار فى امريكا.
و لما الحلوان يبقى داخل على 25000 جنيه من المصنع دلوقتى يبقى من حق التجار يفتروا كمان و كمان و رفع سعر الحلوان اللى هو ترمومتر اسعار طبنجات الحى فى مصر حيخلى الحى كله يولع اكتر ما هوه والع اصلا !!!!
Seiko غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-30, 10:38 PM   #13
جنرال
صياد متقدم

الصورة الرمزية جنرال

جنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدى

يا سيدي لو تعرف تدخل المسدس إشتريه أونلاين بأسم مستورد و إديله المصاريف و أجرته
غير مقروء 11-07-31, 02:45 AM   #14
Ahmed914
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Ahmed914

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جنرال مشاهدة المشاركة
يا سيدي لو تعرف تدخل المسدس إشتريه أونلاين بأسم مستورد و إديله المصاريف و أجرته

هتلاقى نفسك وأنت بتتكلم مع المستورد هيجيلك شلل - والعياذ بالله - نظراً لإن المستورد هيبيع ويشترى فيك .... نفس نظرية التاجر !!!
غير مقروء 11-07-31, 02:48 AM   #15
Ahmed914
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Ahmed914

بمناسبة موضوع الإستيراد أنا خاطبت شركة أمريكية عن طريق موقعها الإلكترونى على الإيميل وجاء الرد .... " نحن لا نقوم بتصدير أى أسلحة خارج الولايات المتحدة الأمريكية !!! " شكلهم هما والتجار متفقين مع بعض !!!!!!!!!!!

sponsor links