الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الصيد البري > الصيد بالكلاب

الصيد بالكلاب كل ما يخص كلاب الصيد.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-08-25, 02:28 AM   #1
mido
صياد متفاعل

الصورة الرمزية mido

المدينه: 6 اكتوبر
mido مستواه غير معروف
افتراضي شراء كلب للحراسه

السلام عليكم
لو سمحت انا عايز اشتري كلب للحراسه من اي جهه عسكريه غير كليه الشرطه زي الجيش مثلا ويكون جرو لان كلاب كليه الشرطه تعبانه فهل ينفع ولا لا ؟
غير مقروء 11-08-25, 06:28 AM   #2
سامح عاشور
صياد متفاعل

المدينه: أرض الله المحروسة - الأسكندرية
سامح عاشور مستواه غير معروف
افتراضي رد: شراء كلب للحراسه

هما الجيش بيستعملوا كلاب؟
سامح عاشور غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-25, 12:16 PM   #3
doos99
صياد قديم

الصورة الرمزية doos99

المدينه: بنى سويف
doos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدى

بجد كلاب كليه الشرطه مش تعبانه ابدا دى كلاب بتبقي سلالات نقيه جدا و بتكون واخده تطعيماتها في معادها
فانظر الى تلك الأوراق التي تغطي وجه السماء
ودعك مما سقط على الأرض فقد صارت جزءاً منها

عندمآ يوِزِع آلله آلأقدآرِ وِلآ يمنحني شيئاً أرِيدهُ .. أدرِك تمآماً أن آلله سيمنحني شيئاً أجمل ممآ أُرِيد ..
آللهم لآ تعلق قلبي لمآ ليس لي وِإجعل لي فيمآ أُحب نصيب
doos99 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-25, 05:56 PM   #4
mido
صياد متفاعل

الصورة الرمزية mido

mido مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامح عاشور مشاهدة المشاركة
هما الجيش بيستعملوا كلاب؟
السلام عليكم
الجيش بيستخدمو كلاب اسمها كلاب حرب ولكن الكلاب تخص اكتر وزاره الداخليه والشرطه وحرس الحدود
غير مقروء 11-08-25, 06:00 PM   #5
mido
صياد متفاعل

الصورة الرمزية mido

mido مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doos99 مشاهدة المشاركة
بجد كلاب كليه الشرطه مش تعبانه ابدا دى كلاب بتبقي سلالات نقيه جدا و بتكون واخده تطعيماتها في معادها
السلام عليكم انا سمعت انو كليه الشرطه بتبيع الكلاب اللي ملهاش لزمه وبتكون وحشه واسعارها بتكون غاليه لدرجه انها ممكن توصل لي 10000 جنيه لانها في مزادات
فا انا حابب انها تكون من الجيش اضمن ان امكن ولو في في كليه الشرطه بس تكون حاجه نظيفه علي مستوي يعين مثلا انا مش عايز من الكلاب اللي بيتبعهم في المزادات انا عايز من الكلاب اللي هياخدوها يضربوها بس اشتريه انا
غير مقروء 11-08-25, 07:37 PM   #6
SMART141366
صياد نشيط

SMART141366 في بداية الطريقSMART141366 في بداية الطريقSMART141366 في بداية الطريقSMART141366 في بداية الطريقSMART141366 في بداية الطريقSMART141366 في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Skype إلى SMART141366

اخى الفاضل كلب الحراسة بيتوقف على شيئين 1- السلالة (التقليب) اى درجة نقاوة العائلة 2- التربية والتدريب
حضرتك عايز جرو صغير يعنى الشق الخاص بالتربية او التدريب هيعتمد على حضرتك يبقا بحثك هيعتمد على السلالة والتقليب ومعنى كدة انة مش هيفرق معاك الا انك تنقى سلالة كويسة وذى ما وضحلك الاخ doos99 كلاب كلية الشرطة سلالتها جيدة لانها غالبا بتكون جراوى لاباء بتستخدم عندهم ومن نفس العائلة
SMART141366 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-25, 08:23 PM   #7
mido
صياد متفاعل

الصورة الرمزية mido

mido مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smart141366 مشاهدة المشاركة
اخى الفاضل كلب الحراسة بيتوقف على شيئين 1- السلالة (التقليب) اى درجة نقاوة العائلة 2- التربية والتدريب
حضرتك عايز جرو صغير يعنى الشق الخاص بالتربية او التدريب هيعتمد على حضرتك يبقا بحثك هيعتمد على السلالة والتقليب ومعنى كدة انة مش هيفرق معاك الا انك تنقى سلالة كويسة وذى ما وضحلك الاخ doos99 كلاب كلية الشرطة سلالتها جيدة لانها غالبا بتكون جراوى لاباء بتستخدم عندهم ومن نفس العائلة
السلام عليكم
انا السلاله اللي انا عايزها روت وايلر الماني المشكله معايا في التقليب لاني مش بعرف في الكلاب اوي اما بالنسبه لكلاب كليه الشرطه فا انا هفكر وي اشوف الموضوع لو ما عرفتش اجيب الجرو من الجيش انا عايز اجيبه من الجيش لانو درجه التقليب بتاعته اكيد هتكون اجمد من كليه الشرطه وممكن تكون مدربه ولو تدريبات قليله وانا اكمل تدريبها
غير مقروء 11-08-25, 08:56 PM   #8
smsmn8888
صياد قديم

الصورة الرمزية smsmn8888

smsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريق

لان مش لازم انت ممكن تجيب جرو من الشرطة يكون علي ابوة بس لازم تقلبة كويس اوى
غير مقروء 11-08-27, 04:20 AM   #9
ASHRAF BARKY
صياد جديد

الصورة الرمزية ASHRAF BARKY

المدينه: المعادي الجديدة - القاهرة
ASHRAF BARKY مستواه غير معروف

أعلم يا أخي أن الكلاب ذات الأصول المميزة تأتي من الخارج بالنسبة للجيرمن شيبرد تأتي من ألمانيا كأفضل أصول
سعر الكلب من ألمانيا إذا كان بشهادات إثبات النسب لأربع أجيال يبدأ من 2000 يورو ( للجرو عمر ثلاث شهور) ضع في اعتبارك ان تكلفة التطعيمات والشحن والجمارك والحجر الطبي والباكينج أي صندوق الشحن بحوالي 1000 يورو للكلب الواحد
يعني يإختصار أقل كلب بالشهادات يتكلف 3000 يورو يعني حوالي 25000 جنيها للجرو عمر شهرين
وقد يصل المبلغ الي 40,000 جنيها للكلب عمر سنة فما فوق.
مع الأخذ في الاعتبار إن الكلاب التي تدخل المسابقة العالمية في ألمانيا لإثبات نقاء السلالة يتراح سعرها من 10,000 الي 50,000 يورو للكلب إذا كان الكلب حاصل في المسابقة علي واحد من العشرين مركز الأولي
يوجد في مصر مزرعتين متخصصتين في إستيراد الرؤوس الأصلية وإنتاج سلالات نقية من أب وأم وارد الخارج ولهم ترتيب في المسابقة أو أبناء كلاب لها ترتيب
في هذه المزارع سعر الكلب عمر شهرين بيكون حوالي 6000 جنيها .
بالنسبة للفرق بين كلاب الجيش وكلاب كلية الشرطة .. كلاب الشرطة تستخدم للإستدلال علي هدف مثل المخدرات أو التعرف علي صاحب شيء أما كلاب الجيش فتستخدم كجزء من خطة الدفاع والحماية كما إن ظروف إستخدامها في الصحراء القاسية لذا فكلاب الجيش لا تهتم بنقاء السلالة بقدر ما تهتم بأن تكون السلالة الموجودة تخدم أغراضهم
كما يجب أن تعلم أن الكلب هو حيوان يوظف لأداء مهمة معينة لذا فنوعه وسلالته وتدريبه تعتمد علي نوعيه المهام التي سيقوم بها الكلب
هناك بعض النقاط يجب أخذها في الإعتبار عند شراء كلب سأوضحها فيما بعد بإذن الله

والله لو قيل لي تأتي بفاحشة * وأن عقباك دنيانا وما فيها
لقلت لا والذي أخشى عقوبته * ولا بأضعافها ما كنت آتيها

أشـــرف البـــرقي
88 55 88 6 - 010
ashrafbarky@gmail.com

ASHRAF BARKY غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-27, 05:27 AM   #10
essam assem
صياد قديم

الصورة الرمزية essam assem

المدينه: cairo
essam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريق

السلام عليكم استاذ ميدو عذرا تم نقل الموضوع الى قسم الصيد بالكلاب وهذ هو مكانة الصحيح وربنا يوفقك فى شراء كلب كويس وبالماسبة فى سوق بيقام كل جمعة فى التجمع الخامس فى حديقة كبير فى الحى التانى والسوق دة بيكون خاص باصحاب الفيلل وطبعا زى ما انتا عارف بتكون كلاب متربية على الغلى بالاضافة ان بيكون فى حاجات لقطة
وتحياتى
غير مقروء 11-08-27, 06:32 AM   #11
ASHRAF BARKY
صياد جديد

الصورة الرمزية ASHRAF BARKY

المدينه: المعادي الجديدة - القاهرة
ASHRAF BARKY مستواه غير معروف

أخي الكريم
هذا الكلب حاصل علي المركز التاسع في المسابقة العالمية لنقاء السلالة بألمانيا عام 2009
تمنياتي بالتوفيق
الصور المصغرة للصور المرفقة
اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	V9-IGOR.jpg‏
المشاهدات:	164
الحجـــم:	82.5 كيلوبايت
الرقم:	20920  

والله لو قيل لي تأتي بفاحشة * وأن عقباك دنيانا وما فيها
لقلت لا والذي أخشى عقوبته * ولا بأضعافها ما كنت آتيها

أشـــرف البـــرقي
88 55 88 6 - 010
ashrafbarky@gmail.com

ASHRAF BARKY غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-27, 05:51 PM   #12
koktal
صياد قديم

الصورة الرمزية koktal

المدينه: جمهورية مصر العربية
koktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريقkoktal في بداية الطريق

لم أرى فى حياتى من يربى كلب بلدى .. لماذا لا أعرف ..

هذه مشاركه لدكتور فى إحدى المنتديات يصف فيها الكلب البلدى .. وتفوقه فى الذكاء ومقاومة الأمراض بعكس يعض السلالات المعروفه عالميا ومدى حبه وإخلاصه لصاحبه والخوف عليه ..

بالنسبه للكلب البلدي فليس له اي عيوب علي الاطلاق و اذا تمت مقارنه باي كلب حراسه من سلاله معروفه عالميا فلن يقل الكلب المصري البلدي في اي شيء ان لم يكن افضل في كثير من الامور مثل تحمل الامراض و التاقلم مع جومصر و الذكاء و قوه التحمل .بينما السلالات العالميه اغلبها لديها عيوب فلا يوجد سلاله الا وبها عيب او اكثر بعضها عيوب رهيبه خصوصا الكلاب الولف (الراعي الالماني ).
و البلدي بطبيعته اذا احسن معاملته يكون شديد الرقه علي اصحابه و شديد الشراسه علي الاغراب و بدون اي تدريب.
بالنسبه للاكل فيعتبر هو اكبر عبا مالي .
و الوجبه المثاليه للكلب تتون من حوالي 40% بروتين حيواني و 30% خضروات و 30 % نشويات

البروتين الحيواني مثل : اللحم - الدجاج - البيض - الجبن
الخضروات : كوسه -جزر- بازلاء-
النشويات مثل : الخبز- الارز - المكرونه - البطاطس-
يجب الا يحتوي طعام الكلاب علي بصل او ثوم بقدر الامكان و يجب تجنب اي طعام يحتوي علي اي عظام حتي عمر 6 اشهر و يفضل حتي عمر عام.
لذلك فان اقل تكلفه لتغذيه صحيه لكلب بالغ لن تقل 300 جنيه شهريا.

بالنسبه للتطعيمات فيحتا ج الكلب في السنه الاولي جرعتين من التطعيم السباعي او الثماني و لا يقل سعر الجرعه الواحده عن 80 جنيه كما يحتاج الي جرعه سعار لا يقل سعرها عن 50 جنيه .و يوجد سعار مصري سعره حوالي 25-30 جنيه .
كما يحتاج لادويه ضد الديدان و غالبا رخيصه الثمن جدا .

سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر

سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته
koktal غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-28, 11:18 PM   #13
mido
صياد متفاعل

الصورة الرمزية mido

mido مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf barky مشاهدة المشاركة
أعلم يا أخي أن الكلاب ذات الأصول المميزة تأتي من الخارج بالنسبة للجيرمن شيبرد تأتي من ألمانيا كأفضل أصول
سعر الكلب من ألمانيا إذا كان بشهادات إثبات النسب لأربع أجيال يبدأ من 2000 يورو ( للجرو عمر ثلاث شهور) ضع في اعتبارك ان تكلفة التطعيمات والشحن والجمارك والحجر الطبي والباكينج أي صندوق الشحن بحوالي 1000 يورو للكلب الواحد
يعني يإختصار أقل كلب بالشهادات يتكلف 3000 يورو يعني حوالي 25000 جنيها للجرو عمر شهرين
مع الأخذ في الاعتبار إن الكلاب التي تدخل المسابقة العالمية في ألمانيا لإثبات نقاء السلالة يتراح سعرها من 10,000 الي 50,000 يورو للكلب إذا كان الكلب حاصل في المسابقة علي واحد من العشرين مركز الأولي
يوجد في مصر مزرعتين متخصصتين في إستيراد الرؤوس الأصلية وإنتاج سلالات نقية من أب وأم وارد الخارج ولهم ترتيب في المسابقة أو أبناء كلاب لها ترتيب
بالنسبة للفرق بين كلاب الجيش وكلاب كلية الشرطة .. كلاب الشرطة تستخدم للإستدلال علي هدف مثل المخدرات أو التعرف علي صاحب شيء أما كلاب الجيش فتستخدم كجزء من خطة الدفاع والحماية كما إن ظروف إستخدامها في الصحراء القاسية لذا فكلاب الجيش لا تهتم بنقاء السلالة بقدر ما تهتم بأن تكون السلالة الموجودة تخدم أغراضهم
كما يجب أن تعلم أن الكلب هو حيوان يوظف لأداء مهمة معينة لذا فنوعه وسلالته وتدريبه تعتمد علي نوعيه المهام التي سيقوم بها الكلب
اما بالنسبه للكلب اللي انا عايزه انا اول حاجه عايزه للحراسه الشخصيه والبيت بعدين ممكن بعد كده ادربه تتدريب عالي المستوي زي كلاب كليه الشرطه اما فا غرضي اني اجيبها من الجيش عشان من المعروف انو الجيش اكيد هيبقي علي مستوي عالي وياريت يا اخي تشرح الاسس اللي يقوم عليها اختيار كلب ممتاز الصفات
غير مقروء 11-08-29, 12:48 AM   #14
mido
صياد متفاعل

الصورة الرمزية mido

mido مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam assem مشاهدة المشاركة
السلام عليكم استاذ ميدو عذرا تم نقل الموضوع الى قسم الصيد بالكلاب وهذ هو مكانة الصحيح وربنا يوفقك فى شراء كلب كويس وبالماسبة فى سوق بيقام كل جمعة فى التجمع الخامس فى حديقة كبير فى الحى التانى والسوق دة بيكون خاص باصحاب الفيلل وطبعا زى ما انتا عارف بتكون كلاب متربية على الغلى بالاضافة ان بيكون فى حاجات لقطة
وتحياتى
السلام عليكم
عادي ولا يهمك انا اللي اتسرعت وحطيت الموضوع في مكان غلط انا طيب انزل من اكتوبر للتجمع الخامس ازاي مش مهم الكلب يكون متربي علي الغالي قد ما يكون ممتار وكويس
غير مقروء 11-08-29, 12:50 AM   #15
mido
صياد متفاعل

الصورة الرمزية mido

mido مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf barky مشاهدة المشاركة
أخي الكريم
هذا الكلب حاصل علي المركز التاسع في المسابقة العالمية لنقاء السلالة بألمانيا عام 2009
تمنياتي بالتوفيق
السلام عليكم
ده كلب الراعي الالماني اللي هو الجيرمن شيبرد ده برضو كان من ضمن تفكيري بس انا لاقيت انو الروت احسن لانو وسط ما بين البيتبول والجيرمن شيبرد
وربنا يسهل
غير مقروء 11-08-29, 12:52 AM   #16
mido
صياد متفاعل

الصورة الرمزية mido

mido مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koktal مشاهدة المشاركة
لم أرى فى حياتى من يربى كلب بلدى .. لماذا لا أعرف ..

هذه مشاركه لدكتور فى إحدى المنتديات يصف فيها الكلب البلدى .. وتفوقه فى الذكاء ومقاومة الأمراض بعكس يعض السلالات المعروفه عالميا ومدى حبه وإخلاصه لصاحبه والخوف عليه ..

بالنسبه للكلب البلدي فليس له اي عيوب علي الاطلاق و اذا تمت مقارنه باي كلب حراسه من سلاله معروفه عالميا فلن يقل الكلب المصري البلدي في اي شيء ان لم يكن افضل في كثير من الامور مثل تحمل الامراض و التاقلم مع جومصر و الذكاء و قوه التحمل .بينما السلالات العالميه اغلبها لديها عيوب فلا يوجد سلاله الا وبها عيب او اكثر بعضها عيوب رهيبه خصوصا الكلاب الولف (الراعي الالماني ).
و البلدي بطبيعته اذا احسن معاملته يكون شديد الرقه علي اصحابه و شديد الشراسه علي الاغراب و بدون اي تدريب.
بالنسبه للاكل فيعتبر هو اكبر عبا مالي .
و الوجبه المثاليه للكلب تتون من حوالي 40% بروتين حيواني و 30% خضروات و 30 % نشويات

البروتين الحيواني مثل : اللحم - الدجاج - البيض - الجبن
الخضروات : كوسه -جزر- بازلاء-
النشويات مثل : الخبز- الارز - المكرونه - البطاطس-
يجب الا يحتوي طعام الكلاب علي بصل او ثوم بقدر الامكان و يجب تجنب اي طعام يحتوي علي اي عظام حتي عمر 6 اشهر و يفضل حتي عمر عام.
لذلك فان اقل تكلفه لتغذيه صحيه لكلب بالغ لن تقل 300 جنيه شهريا.

بالنسبه للتطعيمات فيحتا ج الكلب في السنه الاولي جرعتين من التطعيم السباعي او الثماني و لا يقل سعر الجرعه الواحده عن 80 جنيه كما يحتاج الي جرعه سعار لا يقل سعرها عن 50 جنيه .و يوجد سعار مصري سعره حوالي 25-30 جنيه .
كما يحتاج لادويه ضد الديدان و غالبا رخيصه الثمن جدا .
السلام عليكم
بالنسبه للكلب البلدي فا للاسف انا مش عارف له حاجه لانو بيكون كلب شوارع يعني ولا معروف اصله ايه بعدين انا لا اعتقد انو يكون شجاع لانو بمجرد ما الواحد بيعمل نفسه هيجيب طوبه من الارض ويحدفها عليه بيجري
غير مقروء 11-09-14, 01:14 AM   #17
mohammed atef
صياد جديد

mohammed atef مستواه غير معروف
Smile رد: شراء كلب للحراسه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ASHRAF BARKY مشاهدة المشاركة
el klaam dah mazboot ely 7aad kbeer awii ana 3andy rottweiler "tex haus of lazic" gayboo be 28000 dah ta2reban byb2a rang el klaab el kbeera ely ma3aha pedigree " deh shahada betsbet asl el kalb we eno pure" law enta 3awez 7aga lesa sogyara momken tela2y 7aga fe 7dood 10000 we deh tekoon 100% pure we ma3aha el pedigree bet3etha we deh betkoon mostawrada galeban men almania bas mesh shart belnesba lel 7agaat ely lazem tebos 3leeha lma tegy teshtery kalb
betet2aked en el kalb nedeef ya3ny mafhoosh 7ashraat aw 2oraaad aw ay 7aga zay kedah betbos fe wedanoo tet2aked enaha nedefa we el 7eta ely ta7t wedano we betbos been asaabe3 regleeh dool akter mante2teen fel kalb bytgaam3 fehom el 7ashraat ba3d keda betbos 3ly mashiet el kalb tet2aked en dahroo mostakeem mesh ma3woog we en bymshy mashya mazbota we tebos 3ly ras el kalb kol lma teb2a 2a3rd kol ma yeb2a a7saan we el farwa beta3to el mafrood teb2a na3ma mesh feha tag3eed deh ta2reban el 7agaat ely betbos 3lyha wenta betshtery el kalb belnesba le el amaaken ely teshtery menha fa 3andak vangaurd k-9 security deh mazra3a kweisa we 7agetha madmoona ana shary kalby men henaak we law betfakr fe rottweiler 3adak shireef abdelgawaad el ragel dah mo7taarem gedan we ana admano sha5seyaan we dah rakmy law e7tagt ay estefaar 0105252241
mohammed atef غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-14, 01:19 AM   #18
mohammed atef
صياد جديد

mohammed atef مستواه غير معروف

ah sa7 nesset 2a2olak 3ly el alwaan yefodaal enaha tekoon gam2aa
we ma3na en dahr el kalb mostakeem ya3ny yeb2a mafrood we yeb2aa a7saan lma byb2a fe kas7a fe a5er el dahr ya3ny yekoon a5ro mayl le ta7 we kol lma tekoon el kas7a agmaad kol lma yeb2a a7saan laken mykoonsh ma3woog men el nos
mohammed atef غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-15, 11:20 AM   #19
1stlotengargidrees
صياد متفاعل

الصورة الرمزية 1stlotengargidrees

المدينه: الجيزة
1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده

طالما الكلب البلدي كويس كدا و تمام التمام
يا ريت احد البيطريين المحترمين يعمل حملة قومية للاعلان عن سلالة جديدة و ليكن مثلا اسمها الحارس المصري زي الراعي الالماني و الماستيف الايطالي و البولدوج الريطاني
ولا هوا احنا فشلنا حتي في الكلاب البلدي او علي رائ اللمبي الكلاب الخارمنت
انا بقا عندي مشكلة ظريفة حبتين
انا اصلا بخاف من الكلاب خوف مرضي رهيب بسبب حادثة قديمة و انا صغير عندي 3 سنين كان هيموتني كلبين دوبر مان و بلك جاكت بتوع خالي الله يرحمو و من ساعتها كاره الكلاب
عاوز اربي جوز كلاب في الفيلا عندي للحراسة بس خوفي من الكلاب مصعب الموضوع
هل هناك حل؟؟؟
1stlotengargidrees غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-15, 11:24 AM   #20
1stlotengargidrees
صياد متفاعل

1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده1stlotengargidrees لديه مشاركات جيده

اما كلاب الجيش لا تباع
مدرسة كلاب الحرب موجودة داخل قيادة وحدات الصاعقة بانشاص جوا خالص بجوار مدرسة الصاعقة
لها مهام عديدة في الجيش
بس و انا بخدم في رفح حصل هوجة من مجموعة من الفلسطينيين في يناير2006
الاوامر جت بعدم ضرب النار و استخدام كلاب الحرب اللي عند حرس الحدود
عدد الكلاب 7 و تمت السيطرة علي 550 فلسطييني خلال 4 ساعات فقط
الكلب الجيرمن شيبرد عشان يدخل الخدمة بيكلف الجيش 40 الف دولار في 6شهور
غير مقروء 11-11-13, 10:06 PM   #21
ابوجودة
صياد نشيط

الصورة الرمزية ابوجودة

المدينه: القاهرة
ابوجودة في بداية الطريقابوجودة في بداية الطريقابوجودة في بداية الطريقابوجودة في بداية الطريقابوجودة في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ابوجودة

بالتوفيق ان شاء الله
ابوجودة غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-12-04, 11:42 AM   #22
farouk
صياد قديم

الصورة الرمزية farouk

المدينه: الاسكندريه
farouk لديه مشاركات جيدهfarouk لديه مشاركات جيدهfarouk لديه مشاركات جيدهfarouk لديه مشاركات جيدهfarouk لديه مشاركات جيدهfarouk لديه مشاركات جيدهfarouk لديه مشاركات جيدهfarouk لديه مشاركات جيدهfarouk لديه مشاركات جيدهfarouk لديه مشاركات جيدهfarouk لديه مشاركات جيده

2000 جنيه ادفعهم في كلب؟

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
farouk غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-12-04, 05:33 PM   #23
~__e__~
صياد متفاعل

المدينه: القاهرة وتعالي تنور
~__e__~ مستواه غير معروف

السلام عليكم
اولا ازيك يا باشا يارب تكون بخير
ثانيا انا بربي كلاب وربيت كذا نوع قبل كدا
واحب اصحح لحضرتك المعلومة الخطأ
ان كلاب كلية الشرطة زي الفل مش كلاب اي كلام
لان وهما بيجبوها اصلا بيكون معاهم جهاز بيكشفو علي الكلب بية الجهاز دا صغير كدا بيمشو علي جسم الكلب بية بيعرفو الكلب دا مريض او في اي شيئ تعبان يعني
ثانيا انت لما تروح مش محتاج اصلا حد يبقي معاك لانك مش بتعرف في الكلاب لان كل تقليب علي قد سعرة
ولو عاوز حاجة عالية انا اعرف اصحابي واعرف ناس في كلية الشرطة ممكن يخدموك في الموضوع دا
ولو عاوز تدرب الكلب طاعة وشراسة وكل الكلام دا عادي بردو
بس عاوزك تعرف حاجة ان تربية الكلاب مش سهلة ولازم تعتني بالكلب
يعني مش هتجيب كلب وترمية في مكان يحرسة بس
وانت عاوز جرو يعني عاوز كلب من 45 يوم لحد 3 شهور كدا
فدا هيكون عاوز اعتناء منك سواء في اكل او شرب او تغير المكان والاعتناء بالكلب
فلو انت شايف انك تقدر تعمل كدا هات كلب وربية ولما يكبر شوية ساعتها تقدر تعتمد علية في الحراسة
وربنا يوفقك
وعلي فكرة انا من محبي الجيرمان شيبرد
~__e__~ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-12-08, 02:28 AM   #24
mrjak2003
صياد جديد

mrjak2003 مستواه غير معروف

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
عندى سوال فى الموضوع دا لوسمحتم لو انا اشتريت كلب كبير عمره سنه وما فوق يعنى يكون متدرب جاهز فهل هعرف اتعامل معااه بسهوله لانى معرفش اربى كلاب
mrjak2003 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-12-08, 09:47 AM   #25
fendeka
صياد متفاعل

fendeka في بداية الطريقfendeka في بداية الطريقfendeka في بداية الطريق

ممتاززززززززززززز
fendeka غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-12-10, 02:30 AM   #26
Compact
صياد قديم

الصورة الرمزية Compact

Compact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 1stlotengargidrees مشاهدة المشاركة
اما كلاب الجيش لا تباع
مدرسة كلاب الحرب موجودة داخل قيادة وحدات الصاعقة بانشاص جوا خالص بجوار مدرسة الصاعقة
لها مهام عديدة في الجيش
بس و انا بخدم في رفح حصل هوجة من مجموعة من الفلسطينيين في يناير2006
الاوامر جت بعدم ضرب النار و استخدام كلاب الحرب اللي عند حرس الحدود
عدد الكلاب 7 و تمت السيطرة علي 550 فلسطييني خلال 4 ساعات فقط
الكلب الجيرمن شيبرد عشان يدخل الخدمة بيكلف الجيش 40 الف دولار في 6شهور
كلامك مضبوط 100% .. كلاب الجيش ليست للبيع

بالنسبة لكلاب الجيش ...

بيكلف 50 الف دولار فى دورة من 9 شهور (اقتحامات)

يوجد كلاب للحرب و للاقتحامات و المخدرات و المتفجرات و أذكاهم هو المخصص للاقتحامات و تحس انو بيفهم زى البنى ادم من كتر ذكاءه و بيبقى نوعة شيبرد المانى و بلجيكى, واكتر ناس بيستخدموا الكلاب فى الجيش هم حرس الحدود
Compact غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-01-10, 01:05 PM   #27
1stlotengargidrees
صياد متفاعل

السلام عليكم
شكرا اخي علي ذزقك الرفيع في الكلام و تصحيح المعلومات
اكيد حضرتك اعلم مني لانك كنت ضابط عامل بالقوات الخاصة اللي هيا طبعا الصاعقة جزء منها
انا كنت ضابط احتياط و معلوماتي دي كانت في مامورية في انشاص مدتها 3 اسابيع و انا في سلاح المهندسين عشان كدا معلوماتي يمكن تكون مش دقيقة اوي
شكرا

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم