الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الموضوعات العامه
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الموضوعات العامه الموضوعات الغير متعلقه بالصيد.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-09-06, 06:03 PM   #1
Axel
صياد نشيط

المدينه: القاهرة
Axel مستواه غير معروفAxel مستواه غير معروف
Lightbulb مــبــادرة يــلا نــركــب عــجــل تــانــي ( ارجو من الجميع الدخول و ابداء الرأي )

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الموضوع دايما يخطر في بالي لما بشوف فيه ازمة في البنزين مثلا

او الناس اللي بتركب العربية عشان يروحوا الشارع اللي وراهم
او مثلا رايح المسجد لازم يركب و يدور و يسخن و يروح و يرجع طب ايه لازمتها ؟؟؟ مش عارف , الناس دول مش هيحسوا غير لما يكونوا مش قادرين يحطوا بنزين هيقولوا كنا بنهدر في البنزين في الهوا زي ما بنعمل للأسف في المية دلوقتي

فدايما بفكر في القصة ديه فجت في دماغي الفكرة اننا نرجع العجل تاني و نستخدمه زي الصين و اليابان و الهند

يعني مثلا اليابان ع كل التقدم ده و العربيات اللي منحلمش نشوف نصها هنا لكن بيستخدموا العجل و خاصة عشان يروحوا المدارس
و ممكن تلاقي واحد لابس بدلة و راكب عجلة رايح شغله يا حلاوة يا ولاد

فايه اللي يحصل لو نعمل زي مبادرة لركوب العجل تاني

يعني مثلا ان نازل اخر الشارع اشتري حاجة بدل العربية اركب العجلة و اروح بيها

او رايح مشوار قريب و الدنيا عارف انها هتبقي زحمة خلاص اخد العجلة و انزل
لو حصلت ازمة بنزين العجل هيكون البديل و تروح اي حتة ...الخ...الخ

و الموضوع مش للاطفال و الشباب بس لأ و الرجال كمان

ده بالعكس المفروض الرجال اللي هم اربعينات و طالع هم اللي يركبوا العجل عشان تبقي رياضة ليهم و يفضل عندهم نشاط و ميبقوش كسلانين

طبعا هيجي واحد و يقولي طب هنستفاد ايه من القصة ديه

هقول اللي هنستفاده كالآتي :
1- توفيرا للبنزين سواء للفلوس او لو مثلا حصلت ازمة في وجوده و التوفير للطرفين لينا و للبلد
2- التكدس المروري اللي بنشوفه هيقل في بعض المناطق و هنبتدي نلاقي مناطق زي الاسواق قلت العربيات فيها و التسوق فيها يبقي افضل و مش بعيد نلاقي العربيات الراكنة اكتر من اللي ماشية في بعض المناطق
3- طبعا رياضة مفيدة و تنشط الجسم
4- اهو الواحد يرجع يفتكر ايام زمان لما كان لسه صغير ههههه
و نغني اغنية
زمان و انا صغير كنت بحلم ابقي كبيير ابقي كبيير
و لما كبرت تعبت من الشغل و المواويل هههههه

بس هنبقي محتاجين حاجتين بقي اولهما

اننا فعلا ننفذ الموضوع مش ندخل نقول اه و ماشي و هجيب و اول ما يخرج يكبر دماغه
كعادتنا التنفيض اللي مودينا في داهية في اي حاجة جدية لازم تكون حاجة هايفة عشان نتصدر فيها

ثانيهما :

اتمني ان الحكومة تساعد معانا في حالة ان الناس ابتدت تتجه لتطبيق الفكرة
و هو ان يتعمل زي جراجات خاصة للعجل في المدراس و الجامعات اللي هي زي بتاعت موتسيكلات الدليفيري اللي بتحطها كنتاكي للديليفري عشان بدل العربيات بتاعت اهاليهم و التوصيل او المشي او المواصلات يبقي بالعجل عالطول و خاصة لو قريب و منها رياضة الطالب يبقي رايح نشيط او مثلا طالب جامعي معهوش عربية او موتسيكل او هيصرف كتيير ع المواصلات يركب العجلة و عالطول يبقي هناك و يركنها جوة الجامعة
و يبقي جراجات برده للعجل في الشوارع زي برة و يكون واحد متعين من الحكومة يبقي زي حارس عليهم منها حراسة و منها توفير فرص للعمل و يبقي كل واحد راكن بسلسلته و بكارت للعجلة بتاعته بس من غير رسوم لأنها اساسا للتوفير
يبقي زي الكارت اللي بناخده لما ندخل سوبر ماركت و ندي الشنطة للامانات

و اخيراهي حاجة بعيدة بس هقولها و هي بعد ما الشوارع تتظبط و ديه محتاجة وقت شوية بس خلي عندنا امل ان يتعمل حارات في بعض المناطق للعجل هو احتمال الي حدا ما بعيد بس اهو خلي عندنا امل

و بالنسبة العجل

العجل عامة مش غالي يعني العجلة الجديدة كلها بكام 200-600 جنيه ع حسب النوعية او المقاس و احنا بنضيع فلوس زي ديه و اكتر في حاجات هايفة اساسا فنستخدمها في حاجات مفيدة زي كده

و طبعا محدش ينسي السيفتي و هو كالآتي :

-حامي كوع و ركب
-و خوذة راكبي الدراجات
-و ممكن لو عايزين جوانتي او نضارة واقية
-و برده في سفتي زي بتاع الموتسيكلات بيتلبس تحت اللبس بيكون زي اير باج بحيث لو وقعت يحميك
و كلهم انواع وا شكال و اسعار بسيطة
بس كده
و لو عايزين بليل انوار بقي تشتري دينامو و تركبه بيولد كهربا لما بتمشي بينور اللمبات
و سرينة و ظبط نفسك

و الموضوع بجد مش هزار

و انا عن نفسي هبتدي كأول واحد يطبق الفكرة و اجيب عجلة تاني و استخدمها بدل العربية في اوقات كتيير

طبعا اكيد فيه ناس هتدخل تضحك و تقول ايه اللي بيقوله الشخصية ده

بس يا ريت نبصلها من الناحية الايجابية بلاش عدم المبالاة اللي احنا فيها اللي مضيعانا ديه

و ارجو ان كل واحد يدخل يشارك برأيه موافق و لا لأ و ايه اسباب موافقته او اعتراضه

كام كلمة يعني مش هياخدوا من وقتك كتيير ولا البخل هيظهر بقي ههههههه

و رجاء لو فعلا اللي موافقي ينفذ فعلا و يفهم كل اللي يعرفهما الكلام ده و يخلي اولاده يعلموا كده و يقولوا لاصحابهم كده و هكذا لحد ام تنتشر

لازم نبتدي بنفسنا عشان الباقي يتغير
و لا الكلام ده مش بنقوله غير في حالات حالات

اظن محدش عنده حجة

في انتظار ردكم و فكروا من الناحية الايجابية للموضوع

و ديه الصفحة الرسمية للمبادرة في انتظار انضمامكم جميعا
111
111
111111
1111
11
http://www.facebook.com/pages/%D9%8A...11233682269618
Axel غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-09-06, 06:10 PM   #2
خالد أبو الفتوح
صياد نشيط

خالد أبو الفتوح في بداية الطريقخالد أبو الفتوح في بداية الطريقخالد أبو الفتوح في بداية الطريقخالد أبو الفتوح في بداية الطريقخالد أبو الفتوح في بداية الطريق
افتراضي رد: مــبــادرة يــلا نــركــب عــجــل تــانــي ( ارجو من الجميع الدخول و ابداء الرأي )

وتانى تانى تانى هنروح للحيرة تانى والعذاب من تانى هههههه موضوع جميل يا باشا ورياضى وأنا عندى عجلة بس مبستعملهاش ههه
خالد أبو الفتوح غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-06, 06:12 PM   #3
سرسور
صياد قديم

المدينه: الإسكندرية
سرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريقسرسور في بداية الطريق
افتراضي رد: مــبــادرة يــلا نــركــب عــجــل تــانــي ( ارجو من الجميع الدخول و ابداء الرأي )

ما شاء الله فكرة رائعة
في الاسكندرية يكون هناك سباق دراجات على البحر كل فترة صغيرة
و دعوة لا للتدخين فتكون فرصة لكى يقلع المدخنين عن التدخين
لكن في مطروح هي وسيلة اساسية ومنتشرة بكثرة داخل المدينة
وان شاء الله سوف اصور دراجتى و اعرض صورتها فى الموضوع

فـــأطلق لـروحك إشــراقها . . . ترى الفجر يرمقنا مــــــن بعيد
سرسور غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-06, 06:32 PM   #4
ahmedalim
صياد نشيط

الصورة الرمزية ahmedalim

المدينه: فايده كامل المعادى القاهره
ahmedalim مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ahmedalim

فكره جميله ويريت تتنفز لانها هتوفر كتير بلتوفيق
غير مقروء 11-09-06, 06:54 PM   #5
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

المدينه: القطاميه
عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده

فكره فى منتهى الجمال وانا كنت بفكر فيها فعلا وعلى الله فليتوكل المتوكلون وانا امبارح كنت بصلح لواحد جارى عجلته وكان نفسى اخد لفه والله بس طمع ياخد لفه بالموتوسيكل فمردتش
بس الصراحه كان نفسى ارجع للذى مضى بقى وكده يالا المره الجايه ابقى اخد لفه

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *
عادل عبده غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-06, 07:44 PM   #6
Axel
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد أبو الفتوح مشاهدة المشاركة
وتانى تانى تانى هنروح للحيرة تانى والعذاب من تانى هههههه موضوع جميل يا باشا ورياضى وأنا عندى عجلة بس مبستعملهاش ههه

هههههه ايه الاحباط ده يا استاذ خالد

لا لا لازم نتغير بقي و نبدأ بنفسنا عشان الباقي يتغير
غير مقروء 11-09-06, 07:46 PM   #7
Axel
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سرسور مشاهدة المشاركة
ما شاء الله فكرة رائعة
في الاسكندرية يكون هناك سباق دراجات على البحر كل فترة صغيرة
و دعوة لا للتدخين فتكون فرصة لكى يقلع المدخنين عن التدخين
لكن في مطروح هي وسيلة اساسية ومنتشرة بكثرة داخل المدينة
وان شاء الله سوف اصور دراجتى و اعرض صورتها فى الموضوع

احنا بقي مش عايزينها مسابقات بس او لعب بس
لأ احنا عايزين الموضوع يبقي كمان كوسيلة تنقل

و في انتظار الصور
غير مقروء 11-09-06, 07:49 PM   #8
Axel
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedalim مشاهدة المشاركة
فكره جميله ويريت تتنفز لانها هتوفر كتير بلتوفيق
يا رب بس الناس تنفذ و يلا يا ريس مش هتنفذ معانا و لا ايه هههههههه
ده المفروض كل واحد فينا يا جماعة يقول قرايبه و اصدقائه و زمايله و يوعي كل اللي يعرفهم بالموضوع ده عشان ينتشر
غير مقروء 11-09-06, 07:54 PM   #9
Axel
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
فكره فى منتهى الجمال وانا كنت بفكر فيها فعلا وعلى الله فليتوكل المتوكلون وانا امبارح كنت بصلح لواحد جارى عجلته وكان نفسى اخد لفه والله بس طمع ياخد لفه بالموتوسيكل فمردتش
بس الصراحه كان نفسى ارجع للذى مضى بقى وكده يالا المره الجايه ابقى اخد لفه
طب تمام يا باشا خلاص طالما كده اتوكل ع الله و انضم لينا
غير مقروء 11-09-06, 08:07 PM   #10
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

المدينه: جمال عبد الناصر- جسر السويس
mman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى mman2005

هى فكرة كويسة وأنا معايا واحد فى الشغل بيجى بعجلة من مشوار كبير أوى وبياخد نفس وقت العربية لأن طبعاً العربيات بتعطلها إشارات مرور، وهو تقريباً قريب من سكنى فأنا بطلع من شغلى فى أرض الجولف أركب الميكروباص وهو بيكون طالع بعجلته وتقريباً بوصل أنا وهو فى نفس الوقت وساعات هو الى بيسبق بعجلته، وأنا كنت هشترى عجلة من كم شهر بس الراجل صاحبها للاسف كان فى المعادى وبعيد عنى، بس أستخدام العجل منتشر فى الفلاحين والمحافظات الإقليمية أكثر من القاهرة، بس أنا مقدرشى اروح شغلى بعجلة لأسباب كثيرة منها نظرة الناس ودى لازم تتغير فى المجتمع، بالإضافة إلى طول المشوار وعدم وجود جراجات مخصصة للدراجات، ومع ذلك أنا برحب جداً أن الواحد يشترى دراجة يستخدمها كرياضة وفى المشاوير القريبة هتوفر كثير وقت وتعب وفلوس.
غير مقروء 11-09-06, 08:12 PM   #11
momo44
صياد قديم

الصورة الرمزية momo44

momo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيده

انا كنت ناوى عمل كده من فترة
بس للاسف
لما نويت لقيت الناس هتتريق
قلت بلاش منها
بس فكرة عملية جداااااااااااااا

الصيد رياضة الملوك
momo44 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-06, 08:52 PM   #12
blow c06
صياد متقدم

blow c06 مستواه غير معروفblow c06 مستواه غير معروفblow c06 مستواه غير معروف

انا جربتها من عشرين سنه كده و انا فى الكليه لانى كنت تعبت من المواصلات.. جبت عجله و روحت من مدينة نصر لهندسة القاهره.. طبعا روحت عرقان و مينفعش اعمل اى حاجه و رجعت البيت تانى... هى فكره جميله جدا بس للمسافات القصيره و الشمس هتبقى مشكله برده.. انا لسه ساكن فى مدينة نصر و باشتغل فى اكتوبر.. العربيه بتكمل المشوار بالعافيه اصلا.. ههههه
blow c06 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-06, 09:16 PM   #13
Axel
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mman2005 مشاهدة المشاركة
هى فكرة كويسة وأنا معايا واحد فى الشغل بيجى بعجلة من مشوار كبير أوى وبياخد نفس وقت العربية لأن طبعاً العربيات بتعطلها إشارات مرور، وهو تقريباً قريب من سكنى فأنا بطلع من شغلى فى أرض الجولف أركب الميكروباص وهو بيكون طالع بعجلته وتقريباً بوصل أنا وهو فى نفس الوقت وساعات هو الى بيسبق بعجلته، وأنا كنت هشترى عجلة من كم شهر بس الراجل صاحبها للاسف كان فى المعادى وبعيد عنى، بس أستخدام العجل منتشر فى الفلاحين والمحافظات الإقليمية أكثر من القاهرة، بس أنا مقدرشى اروح شغلى بعجلة لأسباب كثيرة منها نظرة الناس ودى لازم تتغير فى المجتمع، بالإضافة إلى طول المشوار وعدم وجود جراجات مخصصة للدراجات، ومع ذلك أنا برحب جداً أن الواحد يشترى دراجة يستخدمها كرياضة وفى المشاوير القريبة هتوفر كثير وقت وتعب وفلوس.

طيب يعني فيه امل اهو ان الناس تبتدي تتجه للموضوع ده هيوفر وقت و مصاريف و رياضة كمان
و يا ريت حضرتك كمان تنضم لينا كلنا و تجيب عجلة و تعمل زي زميلك و توعي كل زمايلكم في الشغل مثلا و كل اللي تعرفهم يبقي فيه توعية عشان نظرة الناس تتغير للموضوع
غير مقروء 11-09-06, 09:28 PM   #14
Axel
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momo44 مشاهدة المشاركة
انا كنت ناوى عمل كده من فترة
بس للاسف
لما نويت لقيت الناس هتتريق
قلت بلاش منها
بس فكرة عملية جداااااااااااااا
مهي ديه المشكلة اللي بتخلي ناس كتيير يسيبوا اللي بيفكروا فيه
حكاية نظرة الناس و كلامهم
بالعكس يا ريس المفروض تعمل كده و اللي يتكلم فهمه الموضوع و اللي مش عجبه ميبصش مهي ديه للأسف من ضمن الحاجات اللي جايبانا ورا كلام الناس و نظرتهم
و ع فكرة انا شوفت شباب مع بعض في مناطق زي مصر الجديدة ماشيين بالعجل عادي ع جنب مع العربيات و محدش و لا اتريق و لا اتكلم و لابسيين السيفتي كمان خوذة و حامي كوع و ركب و جوانتيو نضارة عادي جدااا
ده احنا كنا بنفكر كمان ان بعد ما كله يبتدي يجيب عجل في مجموعتنا نتقابل في مناطق زي مصر الجديدة و ننزل وسط الناس و الناس تبتدي تشوفنا و تتعود ع العجل وسط الشوارع و اللي يسال و لا يكلم نفهمه بل الشباب هيبقوا عايزين يقلدونا و تبقي موضة كمان ههههههه
و بكده يبعدوا عن العربيات شوية و الناس طبيعي زي ما قالت ع راكبي الموتسيكلات انهم جايبنها للتوفير و يسلكوا في الزحمة نفس الموضوع هيتقال ع العجل بالاضافة ان العجل بيمتاز عن الموتسيكل انه مصاريفه لا تذكر و صيانته تتعمل بايديك و مش مكلف في اي حاجة و مش هيبقي فيه الطمع زي الموتسيكلات
غير مقروء 11-09-06, 09:34 PM   #15
elexlns1
صياد قديم

الصورة الرمزية elexlns1

المدينه: ضفاف النيل
elexlns1 في بداية الطريقelexlns1 في بداية الطريقelexlns1 في بداية الطريقelexlns1 في بداية الطريقelexlns1 في بداية الطريقelexlns1 في بداية الطريقelexlns1 في بداية الطريق

هى فكرة أخر حلاوة

والاجمل اننا نحول الموتوسيكل لعربية ونقفله كمان مع توفير الحجم

يكون كرسيين بس مثلا

محاضر ومدرب بأكاديمية كبرى للعلوم والتكنولوجيا

لا للبلطجة لا للنصب والاحتيال .. نعم لمصر أهلى وناسى

الايجيبشن ستيك اختراع مصرى ضد البلطجة

Chiropractor_cairo@hotmail.com

حذفت الرقم

شاهد الفيديو من هنا
http://www.youtube.com/watch?v=iSrd4WxnTEc

http://www.youtube.com/watch?v=UvKJhlORZEo

شاهد ماذا تفعل الصعقة فى اليد

http://www.egypthunt.net/attachment....6&d=1309719769
elexlns1 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-06, 09:37 PM   #16
Axel
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blow c06 مشاهدة المشاركة
انا جربتها من عشرين سنه كده و انا فى الكليه لانى كنت تعبت من المواصلات.. جبت عجله و روحت من مدينة نصر لهندسة القاهره.. طبعا روحت عرقان و مينفعش اعمل اى حاجه و رجعت البيت تانى... هى فكره جميله جدا بس للمسافات القصيره و الشمس هتبقى مشكله برده.. انا لسه ساكن فى مدينة نصر و باشتغل فى اكتوبر.. العربيه بتكمل المشوار بالعافيه اصلا.. ههههه

لا عندك حق المشوار بعيد و انا قصدت المشواير القريبة
بس هي في الشتا في المشاوير البعيدة متعة هههههه
بس انا بتكلم نحاول ع اد ما نقدر نبعد عنا لعربية

يعني مثلا اعمل الآتي اتفق حضرتك و واحد هو بالعجلة و حضرتك بالعربية و روحوا مثلا من النقطة ( أ ) الي النقطة ( ب ) يعني فليكن من الحديقة الدولية لأول عباس العقاد هو هيوصل قبلك و مرتاح كمان و حضرتك هتكون لسه في الطريق مزنوق او بتدور ع ركنة
غير مقروء 11-09-06, 09:47 PM   #17
Axel
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elexlns1 مشاهدة المشاركة
هى فكرة أخر حلاوة

والاجمل اننا نحول الموتوسيكل لعربية ونقفله كمان مع توفير الحجم

يكون كرسيين بس مثلا

احنا كده هنخليه توك توك هههه يبدو ان الفكرة مازلت قائمة
و موضوع موتسيكل متقفل و معمول بكرسيين الصين عملته فعلا في عربيتين واحدة بـ3 عجلات و واحدة 4 عجلات و لم تلق قبول في العالم

لكن الفكرة او المقصود هنا ان حتي الموضوع ميكونش محتاج للوقود حتي او مصاريف للصيانة تذكر و حاجة سهلة النقل و الركن و الصيانة و متاخدش حيز كبيير من الشارع
و في نفس الوقت رياضة و التلوث طبعا هيقل مع الوقت و انتشارها
غير مقروء 11-09-06, 09:53 PM   #18
محمود شلبي
صياد نشيط

محمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريق

انشاء الله انا مع المبادرة الرياه انا مرة كنت نازل بلد فىبحرى طريق القناطر ولاقيت واحد على كتفه بندقيه وراكب عجله وعمال يخلص قبل منى على اليمام و انا طبعا كنت بالعربيه و هو بيقرب للصيد عادى مفيش صوت يعنى رياضه للبدن حتى لو بدخن الموضوع جميل واتمنى ان ينتشر فى مصر لك الشكر
محمود شلبي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-06, 09:57 PM   #19
blow c06
صياد متقدم

blow c06 مستواه غير معروفblow c06 مستواه غير معروفblow c06 مستواه غير معروف

هى اكيد اسرع فى المسافات لحد 5 كيلو و اسهل من اليوتيرنات و الزحمه و الركن و بليل مفيش فيها مشكله خالص.. بس فى الطريق الدائرى او النصر او الطرق السريعه شويه لازم يكون فى حاره للعجل زى بتاعة الكارو زمان و الحاره دى موجوده فى هولندا و بلاد اوروبيه تانيه
blow c06 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-06, 10:48 PM   #20
القناص2010
صياد نشيط

القناص2010 مستواه غير معروف

والله فكرة جامدة وان وضحت كل مميزاتها انا ناوى اعمل كدة ان شاء الله
القناص2010 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-06, 10:59 PM   #21
moorg
صياد متفاعل

الصورة الرمزية moorg

المدينه: cairo
moorg مستواه غير معروفmoorg مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى moorg

fkra gmdaaaa gdn ws7ya awi
moorg غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-07, 12:19 AM   #22
medo_hunt2012
صياد متفاعل

الصورة الرمزية medo_hunt2012

المدينه: القاهره
medo_hunt2012 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى medo_hunt2012
Smile رد: مــبــادرة يــلا نــركــب عــجــل تــانــي ( ارجو من الجميع الدخول و ابداء الرأي )

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة axel مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الموضوع دايما يخطر في بالي لما بشوف فيه ازمة في البنزين مثلا

او الناس اللي بتركب العربية عشان يروحوا الشارع اللي وراهم
او مثلا رايح المسجد لازم يركب و يدور و يسخن و يروح و يرجع طب ايه لازمتها ؟؟؟ مش عارف , الناس دول مش هيحسوا غير لما يكونوا مش قادرين يحطوا بنزين هيقولوا كنا بنهدر في البنزين في الهوا زي ما بنعمل للأسف في المية دلوقتي

فدايما بفكر في القصة ديه فجت في دماغي الفكرة اننا نرجع العجل تاني و نستخدمه زي الصين و اليابان و الهند

يعني مثلا اليابان ع كل التقدم ده و العربيات اللي منحلمش نشوف نصها هنا لكن بيستخدموا العجل و خاصة عشان يروحوا المدارس
و ممكن تلاقي واحد لابس بدلة و راكب عجلة رايح شغله يا حلاوة يا ولاد

فايه اللي يحصل لو نعمل زي مبادرة لركوب العجل تاني

يعني مثلا ان نازل اخر الشارع اشتري حاجة بدل العربية اركب العجلة و اروح بيها

او رايح مشوار قريب و الدنيا عارف انها هتبقي زحمة خلاص اخد العجلة و انزل
لو حصلت ازمة بنزين العجل هيكون البديل و تروح اي حتة ...الخ...الخ

و الموضوع مش للاطفال و الشباب بس لأ و الرجال كمان

ده بالعكس المفروض الرجال اللي هم اربعينات و طالع هم اللي يركبوا العجل عشان تبقي رياضة ليهم و يفضل عندهم نشاط و ميبقوش كسلانين

طبعا هيجي واحد و يقولي طب هنستفاد ايه من القصة ديه

هقول اللي هنستفاده كالآتي :
1- توفيرا للبنزين سواء للفلوس او لو مثلا حصلت ازمة في وجوده و التوفير للطرفين لينا و للبلد
2- التكدس المروري اللي بنشوفه هيقل في بعض المناطق و هنبتدي نلاقي مناطق زي الاسواق قلت العربيات فيها و التسوق فيها يبقي افضل و مش بعيد نلاقي العربيات الراكنة اكتر من اللي ماشية في بعض المناطق
3- طبعا رياضة مفيدة و تنشط الجسم
4- اهو الواحد يرجع يفتكر ايام زمان لما كان لسه صغير ههههه
و نغني اغنية
زمان و انا صغير كنت بحلم ابقي كبيير ابقي كبيير
و لما كبرت تعبت من الشغل و المواويل هههههه

بس هنبقي محتاجين حاجتين بقي اولهما

اننا فعلا ننفذ الموضوع مش ندخل نقول اه و ماشي و هجيب و اول ما يخرج يكبر دماغه
كعادتنا التنفيض اللي مودينا في داهية في اي حاجة جدية لازم تكون حاجة هايفة عشان نتصدر فيها

ثانيهما :

اتمني ان الحكومة تساعد معانا في حالة ان الناس ابتدت تتجه لتطبيق الفكرة
و هو ان يتعمل زي جراجات خاصة للعجل في المدراس و الجامعات اللي هي زي بتاعت موتسيكلات الدليفيري اللي بتحطها كنتاكي للديليفري عشان بدل العربيات بتاعت اهاليهم و التوصيل او المشي او المواصلات يبقي بالعجل عالطول و خاصة لو قريب و منها رياضة الطالب يبقي رايح نشيط او مثلا طالب جامعي معهوش عربية او موتسيكل او هيصرف كتيير ع المواصلات يركب العجلة و عالطول يبقي هناك و يركنها جوة الجامعة
و يبقي جراجات برده للعجل في الشوارع زي برة و يكون واحد متعين من الحكومة يبقي زي حارس عليهم منها حراسة و منها توفير فرص للعمل و يبقي كل واحد راكن بسلسلته و بكارت للعجلة بتاعته بس من غير رسوم لأنها اساسا للتوفير
يبقي زي الكارت اللي بناخده لما ندخل سوبر ماركت و ندي الشنطة للامانات

و اخيراهي حاجة بعيدة بس هقولها و هي بعد ما الشوارع تتظبط و ديه محتاجة وقت شوية بس خلي عندنا امل ان يتعمل حارات في بعض المناطق للعجل هو احتمال الي حدا ما بعيد بس اهو خلي عندنا امل

و بالنسبة العجل

العجل عامة مش غالي يعني العجلة الجديدة كلها بكام 200-600 جنيه ع حسب النوعية او المقاس و احنا بنضيع فلوس زي ديه و اكتر في حاجات هايفة اساسا فنستخدمها في حاجات مفيدة زي كده

و طبعا محدش ينسي السيفتي و هو كالآتي :

-حامي كوع و ركب
-و خوذة راكبي الدراجات
-و ممكن لو عايزين جوانتي او نضارة واقية
-و برده في سفتي زي بتاع الموتسيكلات بيتلبس تحت اللبس بيكون زي اير باج بحيث لو وقعت يحميك
و كلهم انواع وا شكال و اسعار بسيطة
بس كده
و لو عايزين بليل انوار بقي تشتري دينامو و تركبه بيولد كهربا لما بتمشي بينور اللمبات
و سرينة و ظبط نفسك

و الموضوع بجد مش هزار

و انا عن نفسي هبتدي كأول واحد يطبق الفكرة و اجيب عجلة تاني و استخدمها بدل العربية في اوقات كتيير

طبعا اكيد فيه ناس هتدخل تضحك و تقول ايه اللي بيقوله الشخصية ده

بس يا ريت نبصلها من الناحية الايجابية بلاش عدم المبالاة اللي احنا فيها اللي مضيعانا ديه

و ارجو ان كل واحد يدخل يشارك برأيه موافق و لا لأ و ايه اسباب موافقته او اعتراضه

كام كلمة يعني مش هياخدوا من وقتك كتيير ولا البخل هيظهر بقي ههههههه

و رجاء لو فعلا اللي موافقي ينفذ فعلا و يفهم كل اللي يعرفهما الكلام ده و يخلي اولاده يعلموا كده و يقولوا لاصحابهم كده و هكذا لحد ام تنتشر

لازم نبتدي بنفسنا عشان الباقي يتغير
و لا الكلام ده مش بنقوله غير في حالات حالات

اظن محدش عنده حجة

في انتظار ردكم و فكروا من الناحية الايجابية للموضوع

و ديه الصفحة الرسمية للمبادرة في انتظار انضمامكم جميعا
111
111
111111
1111
11
مبادرة يلا نركب عجل تاني
والله الراجل ده بيتكلم كلام ذى الفل وعلى فكره فى الارياف يعتبر 90%من الناس عندهم عجل بيقضوا بيه المشاوري القريبه
غير مقروء 11-09-07, 01:10 AM   #23
ahmadkhalaf
صياد متقدم

الصورة الرمزية ahmadkhalaf

المدينه: الاسكندرية
ahmadkhalaf في بداية الطريقahmadkhalaf في بداية الطريقahmadkhalaf في بداية الطريقahmadkhalaf في بداية الطريقahmadkhalaf في بداية الطريقahmadkhalaf في بداية الطريقahmadkhalaf في بداية الطريقahmadkhalaf في بداية الطريقahmadkhalaf في بداية الطريق

والله انتا بتقول كلام زى العسل .... واحنا عايزين نعمل صفحة على الفيس او جروب للموضوع دة ..... تحياتى ليك
غير مقروء 11-09-07, 01:14 AM   #24
Axel
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود شلبي مشاهدة المشاركة
انشاء الله انا مع المبادرة الرياه انا مرة كنت نازل بلد فىبحرى طريق القناطر ولاقيت واحد على كتفه بندقيه وراكب عجله وعمال يخلص قبل منى على اليمام و انا طبعا كنت بالعربيه و هو بيقرب للصيد عادى مفيش صوت يعنى رياضه للبدن حتى لو بدخن الموضوع جميل واتمنى ان ينتشر فى مصر لك الشكر
طب يلا بقي شد حيلك و اتعامل بالعجل هههههه
غير مقروء 11-09-07, 01:16 AM   #25
Axel
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blow c06 مشاهدة المشاركة
هى اكيد اسرع فى المسافات لحد 5 كيلو و اسهل من اليوتيرنات و الزحمه و الركن و بليل مفيش فيها مشكله خالص.. بس فى الطريق الدائرى او النصر او الطرق السريعه شويه لازم يكون فى حاره للعجل زى بتاعة الكارو زمان و الحاره دى موجوده فى هولندا و بلاد اوروبيه تانيه

مهو ده اللي ان شاء الله المفروض يتعمل بس تنتشر و بعدين نقدر نطالب بحارة للعجل في الشوارع الكبييرة و الميادين
غير مقروء 11-09-07, 01:18 AM   #26
Axel
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القناص2010 مشاهدة المشاركة
والله فكرة جامدة وان وضحت كل مميزاتها انا ناوى اعمل كدة ان شاء الله

طب تمام ايوة كده يا جماعة يلا شدوا حيلكم

و عايزكم تفهموا كل اللي تعرفوهم الكلام ده
غير مقروء 11-09-07, 01:19 AM   #27
Axel
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moorg مشاهدة المشاركة
fkra gmdaaaa gdn ws7ya awi
فعلا هي تعتبر رياضة و مفيدة للجسم يلا معانا في المبادرة و لا بايعنا ههههههههه
غير مقروء 11-09-07, 01:20 AM   #28
Axel
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo_hunt2012 مشاهدة المشاركة
والله الراجل ده بيتكلم كلام ذى الفل وعلى فكره فى الارياف يعتبر 90%من الناس عندهم عجل بيقضوا بيه المشاوري القريبه
عشان كده معندهمش تلوث و لا زحمة
يوم ما نقول حاجة عملت تلوث او زحمة يبقي الجرار هو السبب هههههه

يلا يا ريس انضم لينا و لا مش ناوي ؟
غير مقروء 11-09-07, 01:21 AM   #29
Axel
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkhalaf مشاهدة المشاركة
والله انتا بتقول كلام زى العسل .... واحنا عايزين نعمل صفحة على الفيس او جروب للموضوع دة ..... تحياتى ليك
الله يكرمك يا استاذ احمد
انا فعلا عامل صفحة ع الفيس و حاططها في اول الموضوع

اهي

http://www.facebook.com/pages/%D9%8A...11233682269618

sponsor links