الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > سوق المنتدى > محدثات الصوت
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

محدثات الصوت محدثات الصوت.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-04-28, 09:52 PM   #1
ملك الخرطوش 2
صياد متفاعل

ملك الخرطوش 2 نتمنى ان يقوم بتطوير نفسه (غير مرحب به )
افتراضي الى خبراء مسدسات الصوت

مساء الفل على احلى صيادين
انا عايز اعرف منكم شوية حجات كدة لان انا مليش غير فى البنادق الخرطوش اللى على رخصة طبعا
اولا-انا قراءت مواضيع ان بتقول ممكن تكبس البلية بدون تركيب للمسدس طبة
تانى -حاجة ما الفرق بين الطلق البلى والمكبوس فى فرق كبير
ماهى الطبة الداخلية
تالت -حاجة وهل ممكن انى اركب اى رقم بلية للمسدس طالما مظبطلها طبة ولا الكلام دة خطا
مثال ممكن اركب للجكال ديوال بلى نمرة 5 ولا خطا
رابعا - مازا يحدث عند الضرب بدون طبة والماسورة مقفولة ولا يوجد بها حجوزات
خامسا -اية اللى يحدث لو ضربت طلق صوت وهى الماسورة مكسورة طاير نصها بس الاجزاء شغالا تمام رايح جى
سادسا - من اين اشترى مادة الرصاص
وشكرا
ملك الخرطوش 2 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 12-04-28, 11:22 PM   #2
elmasrey123
صياد قديم

اوسمتي

المدينه: اسكن اينما وجدت الحياه
elmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: الى خبراء مسدسات الصوت

معلش كده احنا هنرد وحده وحده على كل نقطة منفردة وومكن اى حد من الاخوة الاعضاء يصححلى
اولا مفيش علاقة بين كبس البلية والطبة الطبة دى ماسورة داخليه داخل ماسورة المسدس وده للحفاظ على الماسورة من الاحتكاك مع البلية ولضبط النيشان لاكبر درجة ولضغط الغازر الناتح عن الطلقة والمساعده فى خروج المقزوف
ثانيااما كون الطلقة البلية مكبوسة ولا ل دى طريقة تركيب البلية فى الطلقة نفسها لان فى انواع بتتكبس وانواع تانية بتتلزق فيها البلية وبيتفتح ليها فى الظرف بتاع الطلقة ودى بتفرق من حجم البلية ونوع الطلقه وشكلها
ماهى الطبة قولناها فوق ايه هى
ثالثا ممكن تضرب اى بلية فى لكن كل بليه وليها مقاسها وفى مقاسات تنفع لاكتر من بليه مثلاطبة 3 تضرب منها 2 برده وفى بلى بيضرب بطبة وبلى مبيحتاجش طبة شكل 4 و5
اما بالنسبة لكونك تضرب ببلية 5 دى متعلقة بمتانة وحجم الماسورة بس بالنسبة لحجم الماسورة اظن اه اما المتانه علشان الاحتكاك بتاع البلية مع الماسورة دى حد يكون جرب الضرب بالجاكال لكن انا الصراحة مستخدمتوش قبل كده
رابعا دى بقه غلط خالص اولا الماسورة مقفولة تعنى وجود حاجز بداخلها انته قصدك مفتوحة وانا برده هرد عليك بص مش هتفرك لو انته بتضرب طلق عادية الفرق هيبقى لو بلى فى حالة الضرب والماسورة مفتوحة هتخرج الطلقة وتصيب ياكبير وهتعيش نشوة ضرب النار اما لو مقفوله خطر جداااااااااااااااااااااا فى احتمالات كتير اولا كده ممكن الطلقة ترد وتيجى فيك او ممكن الماسورة تتكسر او ممكت المسدس نفسه ينكسر وفى كلا الحالات انته معرض للخطر
خامسا لو ضربط صوت مفيش اى مشاكل خالص قدام الطلقة بايتة فى بيت النار والاجزاء شغالة
سادسا المقصود بالرصاص الى هى الطلق يعنى دى من محلات بيع الاسلحة والزخائر واداوت الصيد وقبل كل دول حبايبنا فى المنتدى هنا احسن وارخص
وده على حد علمى ووممكن اى حد من الزملاء يصحح
غير مقروء 12-04-28, 11:26 PM   #3
hema777h
تاجر مسجل بالمنتديات

hema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmasrey123 مشاهدة المشاركة
معلش كده احنا هنرد وحده وحده على كل نقطة منفردة وومكن اى حد من الاخوة الاعضاء يصححلى
اولا مفيش علاقة بين كبس البلية والطبة الطبة دى ماسورة داخليه داخل ماسورة المسدس وده للحفاظ على الماسورة من الاحتكاك مع البلية ولضبط النيشان لاكبر درجة ولضغط الغازر الناتح عن الطلقة والمساعده فى خروج المقزوف
ثانيااما كون الطلقة البلية مكبوسة ولا ل دى طريقة تركيب البلية فى الطلقة نفسها لان فى انواع بتتكبس وانواع تانية بتتلزق فيها البلية وبيتفتح ليها فى الظرف بتاع الطلقة ودى بتفرق من حجم البلية ونوع الطلقه وشكلها
ماهى الطبة قولناها فوق ايه هى
ثالثا ممكن تضرب اى بلية فى لكن كل بليه وليها مقاسها وفى مقاسات تنفع لاكتر من بليه مثلاطبة 3 تضرب منها 2 برده وفى بلى بيضرب بطبة وبلى مبيحتاجش طبة شكل 4 و5
اما بالنسبة لكونك تضرب ببلية 5 دى متعلقة بمتانة وحجم الماسورة بس بالنسبة لحجم الماسورة اظن اه اما المتانه علشان الاحتكاك بتاع البلية مع الماسورة دى حد يكون جرب الضرب بالجاكال لكن انا الصراحة مستخدمتوش قبل كده
رابعا دى بقه غلط خالص اولا الماسورة مقفولة تعنى وجود حاجز بداخلها انته قصدك مفتوحة وانا برده هرد عليك بص مش هتفرك لو انته بتضرب طلق عادية الفرق هيبقى لو بلى فى حالة الضرب والماسورة مفتوحة هتخرج الطلقة وتصيب ياكبير وهتعيش نشوة ضرب النار اما لو مقفوله خطر جداااااااااااااااااااااا فى احتمالات كتير اولا كده ممكن الطلقة ترد وتيجى فيك او ممكن الماسورة تتكسر او ممكت المسدس نسه ينكسر وفى كلا الحالات انته معرض للخطر
خامسا لو ضربط صوت مفيش اى مشاكل خالص قدام الطلقة بايتة فى بيت النار والاجزاء شغالة
سادسا المقصود بالرصاص الى هى الطلق يعنى دى من محلات بيع الاسلحة والزخائر واداوت الصيد وقبل كل دول حبايبنا فى المنتدى هنا احسن وارخص
وده على حد علمى ووممكن اى حد من الزملاء يصحح
++++++++++++++++++++++++++++++1 كلامك مظبوط 100%
48 شارع بغداد امام فندق بيروت
محافظة القاهرة
يسعدنا توفير خدمة الشحن الي جميع الاعضاء في جميع المحافظات
وتكلفة الشحن علي حسب المحافظة

01000131401
01093635793
hema777h غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-04-29, 01:28 PM   #4
old hunter
Banned

المدينه: طنطا
old hunter مستواه غير معروفold hunter مستواه غير معروف

كلا الاستاذ المصري تمام بس انا هزود عليه بعض الحجات بنسبه انك تضرب بليه نمره خمسه بمسدس من الي مفتوح من المصدر ده مستحيل لان النسدس هيكسر منه الماسوره او الكبري وانت ممكن تتعور لان مثلا الجكال او اي مسدس مفتوح من المصدر اخر الماسوره بتاعه بليه نمره 3 مبيعديش نمره 4 بنسبه ان ماسوره المسدس مكسوره بس المسدس شغال تمام وبفتراض ان الماسوره مفتوحه اوعي تفكر تضرب بلي لان البليه مسارها مبيبقاش ثابت 100 % بيبقي فيه انحراف فهتطلع من الماسوره تخبط في الاجزاء ده احتمال كبير جدا فهتكسرها هيا كمان لو عايز تشتغل بلي بطريق سهله مسدس تركي مفتوح من المصدر ودلوقتي بيتباع معاه الطبه واشتغل علي بلي نمره 3 ده ممتاز
انا عندي ملحوظه لمستخدمي البلي كل لما تكبر المقذوف لازم تزودله بارود عشان يديك الاداء المظبوط لان المقذوف كل ما وزنه زاد سرعته هتقل بنسبه لنفس الضغط لو انا عايز ازود السرعه لازم ازود الضغط بتاع الطلقه عن طريق تزويد بارود والكلام ده مبينفعش يتعمل غير في الطلق الفضي لان جسمه يستحمل ومبينفش في بيت النار انما الاصفر لو البليه مكبوسه او ملزوقه جامد الظرف بيتحشر في بيت النار عشان كده بقول بلي نمره 3 افضل وعملي لانه وزنه مناسب والضغط الي في الطلقه بيديله سرعه كبيره تخلي قوه ممتازه في الاختراق ومدي الاصابه
old hunter غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-04-29, 07:55 PM   #5
الجباروت
صياد متقدم

المدينه: امبابة قلب الجيزة النابض
الجباروت مستواه غير معروفالجباروت مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى الجباروت

كل الكلام دة مظبوط بس انا بخاف ازود بارود فى الطلقة لبيت النار يضرب
او فى حاجة حلوة نشترى طلق المانى الصنع وانظف واحسن وقوتة انتو طبعا عارفين
وفية حاجة بردك انا كنت بسال عليها والحمد لله انة اضافها
ينفعالمسدس يشتغل من غير ماسورة مش بلى صوت ودى نقطة مهمة جدااااااااااااا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ
مطلوب ايكول جكال مستعمل مفتوح من المنشاء
الجباروت غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-04-29, 09:28 PM   #6
lordahmed
صياد متفاعل

lordahmed مستواه غير معروف

انظر التوقيع
lordahmed غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-04-29, 09:45 PM   #7
الجباروت
صياد متقدم

المدينه: امبابة قلب الجيزة النابض
الجباروت مستواه غير معروفالجباروت مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى الجباروت

انا قريت ياباشا ومتشكرين على المجهود العظيم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ
مطلوب ايكول جكال مستعمل مفتوح من المنشاء
الجباروت غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-04-29, 10:25 PM   #8
elmasrey123
صياد قديم

اوسمتي

المدينه: اسكن اينما وجدت الحياه
elmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدى

الاخ الى عمل الموضوع راح فين

sponsor links