الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > ادوات الصيد الثقيله
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

ادوات الصيد الثقيله معلومات عن اادوات الصيد الثقيله

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-07-10, 05:39 PM   #1
gaber
صياد جديد

المدينه: المعادي
gaber مستواه غير معروف
افتراضي رخصة السلاح واسعاره

السلام عليكم الأعضاء الكرام
بعد ما تقدمت بالحصول على رخصة والحمد لله جبتها شوفت فاجعة اسعار السلاح في مصر
انا كنت برا مصر لحد مارجعت بعد وقت الثورة على أمل ان البلد تظبط
كان معايا برا Walther P99 9MM -في امريكا وزوجتي امريكية لبنانية-
المهم كنت جايبه بـ 750 دولار يعني يعادل 4500 جنيه ودا السعر الطبيعي للأسلحة في امريكا وممكن تجيب من اول 300 دولار كمان يعني اقل من 2000 جنيه
لما جيت هنا طبعا بيعته هناك قبل ماجي وهنا الأول سألت ع المنتدى هنا ع سلاح قالولي رخصة ولما سألت على فعالية المسدسات اللي بتتفتح دي الناس عملتلي محاضرة في انه مش صح تشيل دا وخطر وكذلك مع شيل سلاح غير مرخص مع العلم ان الواحد عايزه عشان يأمن اهل بيته بس
انا قدمت على رخصة واستوفيت اوراقها واخدتها ومرمية في الدرج وهخش اقطعها كمان شوية لأن لما يبقى طبنجة جايبه من سنتين ب 4500 جنيه تتباعلي دلوقتي بـ 80 الف جنيه عشان هي دي الأسعار في مصر يبقى ابقى بستهبل لو اشتريتها اصلا
انا قريت شكاوي كتير هنا من اسعار السلاح وناس اشتكت من اعضاء المنتدى بس انا عارف ان المشكلة دي سببها وزارة الدفاع والتجارة اللي مبتديش تراخيص استيراد وبتاخد ضرايب مجنونة على الأسحة الواردة وكمان وجب الذكر ان تجار السلاح المحترمين بعد ماتبقي الطبنجة نزل عليها ضرايب وجمارك مجنونه يجوا حاطين نص تمن الطبنجة بعد الضرايب مكسب واوقات بيضاعفوا كمان
سوق وعرض وطلب زي اي منتج في الدنيا
بس انا مش لاعب اللعبة دي
ومش هشتري طبنجة بثمن رشاش آلي متعدد بحصيرة في اي دولة محترمة
وبرضوا مش هقعد انا واهل بيتي عرضة لشوية صيع شاربين
قولولي انتوا لو مكاني اعمل ايه وانا هسمع كلامكوا
انا دلوقتي شايف السلاح المتهرب وانتوا العلم بأسعاره اللي في متناول ايدين الجميع
وعايز احمي اهل بيتي -يعني السلاح مش هيخرج من اوضة النوم وعمري مانزل بيه الشارع والحمد لله انا عمري في حياتي ماتخانقت والواحد مش بتاع مشاكل خالص-
اتصرف ازاي؟
gaber غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 12-07-10, 05:47 PM   #2
تيكا
صياد نشيط

الصورة الرمزية تيكا

المدينه: الهرم
تيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيده
افتراضي رد: رخصة السلاح واسعاره

هات موافقه الامانه العامه وانا اجيبلك باسعار بره مع مكسب قليل
يعني اجدع واجدد سيج زاور من ام 150 الف مش هتعدي ال 40 الف جنيه مصري شامله ضرائب وجمارك ولحد باب البيت كمان
غير مقروء 12-07-10, 05:48 PM   #3
تيكا
صياد نشيط

الصورة الرمزية تيكا

المدينه: الهرم
تيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيده

ولو عاوز سي زي ممكن من اول 2500 دولار
غير مقروء 12-07-11, 01:54 AM   #4
بوبس
صياد متفاعل

الصورة الرمزية بوبس

بوبس نتمنى ان يقوم بتطوير نفسه (غير مرحب به )

كله عقدها ليك بيقولوك هات موافقة استيراد وده مستحيلة انها تطلع
وهتكون مدة 3 شهور الهتشترى فيها السلاح فاتوا والرخصة انتهت
بوبس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-11, 10:16 AM   #5
tarekvb
مشرف عام سابق

الصورة الرمزية tarekvb

المدينه: القاهرة
tarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدى

على فكرة لو جيبت سلاح غير مرخص وانت فى بيتك وطلع عليك حرامى وقتلته هتطلع من تهمة القتل عشان دفاع عن النفس بس مش هتطلع من تهمة حيازة سلاح غير مرخص المستخدم فى القتل
tarekvb غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-11, 02:11 PM   #6
gaber
صياد جديد

gaber مستواه غير معروف
Unhappy رد: رخصة السلاح واسعاره

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarekvb مشاهدة المشاركة
على فكرة لو جيبت سلاح غير مرخص وانت فى بيتك وطلع عليك حرامى وقتلته هتطلع من تهمة القتل عشان دفاع عن النفس بس مش هتطلع من تهمة حيازة سلاح غير مرخص المستخدم فى القتل
ماهو دي مصيبة انا مدركها دلوقتي فعلا انه لو لاقدر الله وطلع علينا حرامي وديحصلت في بيت جمبنا من اسبوعين
لو طلعت المسدس وضربته طلقة في رجله -لأني اكيد مش هضربه في مقتل يعني- برضو هيتعملي قضية حيازة سلاح بدون ترخيص ولو الضابط جدع هيكتفي انه يحرز مني السلاح منغير مايعملي مشاكل يعني
خسرانه خسرانه يعني
اعمل ايه انا بقى؟ اقعد استنى الحرامي بسكينة المطبخ؟
غير مقروء 12-07-11, 04:03 PM   #7
mr vigo
صياد قديم

الصورة الرمزية mr vigo

mr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيده

للأسف مفيش قدامك غير وسائل الدفاع غير السلاح الناري

يعني الالكتريك والمطاوي
غير مقروء 12-07-11, 04:13 PM   #8
Egyptian_Destroyer
صياد قديم

الصورة الرمزية Egyptian_Destroyer

المدينه: alex
Egyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدى

جبلك بقا يا باشا طبنجه صوت مقفوله بس لو الحرامي معاه سلاح ناري مطلعهاش احسن علشان ساعتها هو مش حيسمي عليك ............... معلش هي حقيقه مره بس مش حنقول غير عظيمه يا مصر
و كم من شاب لم يشب و لكن الزمان اجبره علي المشيب
Egyptian_Destroyer غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-11, 04:15 PM   #9
Egyptian_Destroyer
صياد قديم

الصورة الرمزية Egyptian_Destroyer

المدينه: alex
Egyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدى

و علي فكره لما واحد بيبقي ضارب حد في بيته بمسدس غير مرخص ( شمال ) ممكن تدبسو المسدس يعني تقول انه بتاعه و انت خدتو منه و عالفكره بيعدوها علشان الظابط بيبقي عارف انك كنت بدافع عن نفسك و بيعمل نفسه مش واخد باله ان المسدس بتاعك اساسا .... ده رأي شخصي والله اعلم
و كم من شاب لم يشب و لكن الزمان اجبره علي المشيب
Egyptian_Destroyer غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-11, 05:05 PM   #10
Devil advocate
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Devil advocate

Devil advocate نتمنى ان يقوم بتطوير نفسه (غير مرحب به )

سيدي الفاضل انا اوفق كلام سيادتك تماما .. وانا شخصيا عندي في البيت اسلحه كثيره .. سيف ,, طبنجه شمال 9 ملي .. وبلو سي صوت متحول لبلي , بس هيا امتي تستخدم الحاجات دي بس انا مؤخرا اضفت سلاح جميل مايه نار في زجاجه
بحيث ان كل موقف هيحتاج شيئ معين وحسب تسليح الي قدام حضرتك بس نصيحه لو تقدر تبعد عن الطبنجات الشمال دي ابعد عنها علشان هيا تهمه .. وانا مع حضرتك في الاسعار فبتمن مسدس حلوان في مصر تقدر تجيب 2 الي سريع الطلقات وبتمن سيج زور تقدر تجيب ترسانه اسلحه في البيت ,, بس عامه احنا بندعي ربنا الدنيا تنزل شويه في الاتمان بس حضرتك طلعت الرخصه بسهوله وايه الورق الي حضرتك قدمته
غير مقروء 12-07-11, 06:36 PM   #11
gaber
صياد جديد

gaber مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr vigo مشاهدة المشاركة

يعني الالكتريك والمطاوي
ماهو المصيبة ان اللي بيسرق شقة دا بيكون متسلح سلاح ناري يعني الأليكتريك والسلاح الأبيض هيكونوا عديمي الفايدة!

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyptian_destroyer مشاهدة المشاركة
جبلك بقا يا باشا طبنجه صوت مقفوله بس لو الحرامي معاه سلاح ناري مطلعهاش احسن علشان ساعتها هو مش حيسمي عليك ............... معلش هي حقيقه مره بس مش حنقول غير عظيمه يا مصر
انت ادرى مني ان الطبنجة الصوت هتخليه يفتركها حي ويضربني مقتل ولو طبنجة بلي البلية بالنسباله قرصة نمله لأنهم غالبا بيشربوا برشام ومبيحسوش بأي حاجه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة devil advocate مشاهدة المشاركة
سيدي الفاضل انا اوفق كلام سيادتك تماما .. وانا شخصيا عندي في البيت اسلحه كثيره .. سيف ,, طبنجه شمال 9 ملي .. وبلو سي صوت متحول لبلي , بس هيا امتي تستخدم الحاجات دي بس انا مؤخرا اضفت سلاح جميل مايه نار في زجاجه
بحيث ان كل موقف هيحتاج شيئ معين وحسب تسليح الي قدام حضرتك بس نصيحه لو تقدر تبعد عن الطبنجات الشمال دي ابعد عنها علشان هيا تهمه .. وانا مع حضرتك في الاسعار فبتمن مسدس حلوان في مصر تقدر تجيب 2 الي سريع الطلقات وبتمن سيج زور تقدر تجيب ترسانه اسلحه في البيت ,, بس عامه احنا بندعي ربنا الدنيا تنزل شويه في الاتمان بس حضرتك طلعت الرخصه بسهوله وايه الورق الي حضرتك قدمته
والله انا بفكر اجيب شمال وخلاص ولو لاقدر الله حصل حاجة ساعتها يبقى ربنا يسهل ودا اهون من ان يخش عي وعلى اهل بيتي حرامي ومعرفش احميهم ولا احمي نفسي واحاول اضربة ضربات اصابة واثبته لحد مايبقى البوليس يعبرنا وانت عارف مافيش بوليس بيروح لحد اليومين دول

بمناسبة الترخيص بعمل موضوع شامل دلوقتي فيه كل التفاصيل والخطوان وشروط حيازة الرخصة
غير مقروء 12-07-11, 06:45 PM   #12
الغاوى
صياد متفاعل

الصورة الرمزية الغاوى

الغاوى مستواه غير معروفالغاوى مستواه غير معروف

من فضلك يعنى ايه طبنجه شمال 9 مم؟

م. خالد

قد أفلح من زكاها و قد خاب من دساها
الا بذكر الله تطمئن القلوب
ربنا اتنا فى الدنيا حسنه و فى الاخرة حسنه و قنا عذاب النار
الغاوى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-11, 06:48 PM   #13
الغاوى
صياد متفاعل

الصورة الرمزية الغاوى

هل الطبنجه الشمال هى الطبنجه الصوت بعد تعديلها لتضرب طلق حى؟

م. خالد

غير مقروء 12-07-11, 06:56 PM   #14
Ahmed El Sarky
صياد قديم

الصورة الرمزية Ahmed El Sarky

المدينه: Cairo
Ahmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الغاوى مشاهدة المشاركة
من فضلك يعنى ايه طبنجه شمال 9 مم؟
شمال يعني بدون ترخيص وبتبقي يا مسروقة يا متهربة

مات فى الحى كلب فأسترحنا من عواه فخلف الملعون جرو فاق فى النبح أباه، احرار قومى يقتلون ويذبحون كالشياه وفئة من القوم تنبح وتبرر للجرو مبتغاه
Ahmed El Sarky غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-11, 07:58 PM   #15
loverlover
عضو مميز جداً

المدينه: الاسكندرية
loverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدىloverlover عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى loverlover

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr vigo مشاهدة المشاركة

يعني الالكتريك والمطاوي
على اساس انهم مش مجرمين ؟؟؟
وقانوني ؟
loverlover غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-11, 08:09 PM   #16
الغاوى
صياد متفاعل

الصورة الرمزية الغاوى

شكرا للايضاح يا أحمد باشا

م. خالد

غير مقروء 12-07-11, 08:31 PM   #17
Ahmed El Sarky
صياد قديم

الصورة الرمزية Ahmed El Sarky

المدينه: Cairo
Ahmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدىAhmed El Sarky من كبار اسرة المنتدى

لا شكر علي واجب يا استاذ خالد
وطالما معاك تصريح يبقي اقلك علي فكرة عملتها مع عقيد علي المعاش .... هو اشتري طبنجة Mauser عيار 6.35 وعلشان العيار دة مش متوفر وغالي جاب 10 طلقات خلي 5 في البيت و5 في السلاح و اشتري ريتاي بلي وبقي يخرج بيهم الاتنين .... ال Mauser حجمها صغير فبيشيلها في البنطلون والريتاي بيشيلة في جراب ....... من رايي اعمل كدة علشان الاسعار مولعة علي الفاضي .
واخيرا ربنا يبعد عنا وعنك اي سؤ

مات فى الحى كلب فأسترحنا من عواه فخلف الملعون جرو فاق فى النبح أباه، احرار قومى يقتلون ويذبحون كالشياه وفئة من القوم تنبح وتبرر للجرو مبتغاه
Ahmed El Sarky غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-11, 08:47 PM   #18
M.SHADY
مشرف قسم السوق و المسابقات

اوسمتي

الصورة الرمزية M.SHADY

المدينه: القاهره
M.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى M.SHADY

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el sarky مشاهدة المشاركة
وطالما معاك تصريح يبقي اقلك علي فكرة عملتها مع عقيد علي المعاش .... هو اشتري طبنجة mauser عيار 6.35 وعلشان العيار دة مش متوفر وغالي جاب 10 طلقات خلي 5 في البيت و5 في السلاح و اشتري ريتاي بلي وبقي يخرج بيهم الاتنين .... ال mauser حجمها صغير فبيشيلها في البنطلون والريتاي بيشيلة في جراب ....... من رايي اعمل كدة علشان الاسعار مولعة علي الفاضي .
ازيك يا استاذ احمد . و اخبارك ايه انا شايف ان فكرتك كويسه و هو ده احسن حل
غير مقروء 12-07-11, 08:59 PM   #19
الغاوى
صياد متفاعل

الصورة الرمزية الغاوى

شكرا جزيلا يا أحمد بك على ردك المفيد و على الفكره النيره ... و لكن مع الأسف أنا لا يوجد عندى تصريح ...

فهل عندك طريقه تساعدنى لأحصل على تصريح؟ حيث أننى فى غاية الاحتياج له ... ولكنى لا أملك سجل تجارى

أو أرض ... ألخ ....

م. خالد

غير مقروء 12-07-11, 11:51 PM   #20
gaber
صياد جديد

gaber مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el sarky مشاهدة المشاركة
وطالما معاك تصريح يبقي اقلك علي فكرة عملتها مع عقيد علي المعاش .... هو اشتري طبنجة mauser عيار 6.35 وعلشان العيار دة مش متوفر وغالي جاب 10 طلقات خلي 5 في البيت و5 في السلاح و اشتري ريتاي بلي وبقي يخرج بيهم الاتنين .... ال mauser حجمها صغير فبيشيلها في البنطلون والريتاي بيشيلة في جراب ....... من رايي اعمل كدة علشان الاسعار مولعة علي الفاضي .
الفكرة دي عظيمة جدا ازاي مفكرتش فيها
واصلا اصلا انا لو جبت 10 ولا 2- طلقة هعورز اكتر من كدا ايه يعني انا مش طالع حرب يعني بس اجيب المسدس نفسه بحالة كويسه وشغال كويس
غير مقروء 12-07-12, 05:55 AM   #21
tifa4000
صياد جديد

tifa4000 مستواه غير معروف
افتراضي Re: رخصة السلاح واسعاره

واضح انك كنت بره مصر فتره طويله علشان كده انت حريص قوى فى موضوع السلاح الغير مرخص ده ...ده انت لوضربته واصابته وبلغت البوليس او حد من الجيران بلغ البوليس ممكن تبعت تجيب دكتور يعالجه ويخف ويقوم بالسلامه وتروح تصيف وترجع وفين وفين لما البوليس يجى

احنا عندنا البوليس المصرى مبيحبش الاشتباك يعنى يحب ياخد القضيه مقشره كده

يعنى لا بيحمونا ولا سيبنا نحمى نفسنا كويس

ما عالينا عموما انا بفكر زيك برده بس انا مش هعرف اجيب رخصه ولا حتى هعرف اجيب سلاح مش مترخص لان حتى المش مترخص ده تمنه غالى ففكرت اجيب طبنجه صوت واقلبها بلى بس لسه فى مرحله الدراسه
tifa4000 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-12, 06:41 AM   #22
غاوي
صياد جديد

الصورة الرمزية غاوي

غاوي مستواه غير معروف

الحافظ هو الله ......بس فعلا مفارقة غريبة ولا بيحمونا و لا يسيبونا نحمي نفسنا ..الاحتفاظ بينا في الحالة الداجنة !!!!!....اشوف مجتمعات كتيرة فيها سلاح و فيها امان ...و المجتمع المصري مع كل التدابير الغريبة دي من منع حيازة السلاح ..السلاح مالي الدنيا بشكل غير قانوني و لو حد اتصاب ما يعرفهوش لان بصمة السلاح مش موجودة ..في حين انه لو فتح باب الحيازة سوق الشمال حيقف و اسعار السلاح حتنزل لمستوياتها الطبيعية و كمان انتاج حلوان حيمشي اكتر ....و اللي يستعمل سلاحه غلط يتحمل النتيجة .ده المنطق ربنا خلق الكون كده ...لكن عندنا لازم يحتفظ بيك في الحالة الداجنة ..زي الطيور كده ولا مؤاخذة
غير مقروء 12-07-13, 01:05 PM   #23
Angel of Death
صياد متقدم

الصورة الرمزية Angel of Death

المدينه: الكلية الجوية بيتي و عنواني
Angel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر MSN إلى Angel of Death إرسال رسالة عبر Skype إلى Angel of Death

معلش هو السلاح الشمال بيتجاب إزاي من أساسه؟؟؟ أصل أكيد الواحد مش هيروح لمحل و يقول له عاوز طبنجة شمال؟؟

عندما ترى طائرات العدو تسقط كالمطر
وصواريخ تطلق بدقة فائقة
و مهارة فريدة نادرا ما تري في القتال و المناورة
3> فأعلم أن نسور الجو يقاتلون 3>
" القوات الجوية المصرية "

عشقي هو الطيران

بيتي هو السحاب

إلى العلا في سبيل المجد

تحيا قواتنا المسلحة درع الوطن و الشعب
فذلك الجند خير أجناد الأرض

تحياتي لكل أفراد قواتنا المسلحة,
محمد قطب الدكاماوي
Angel of Death غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-13, 03:59 PM   #24
mr vigo
صياد قديم

الصورة الرمزية mr vigo

mr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غاوي مشاهدة المشاركة
الحافظ هو الله ......بس فعلا مفارقة غريبة ولا بيحمونا و لا يسيبونا نحمي نفسنا ..الاحتفاظ بينا في الحالة الداجنة !!!!!....اشوف مجتمعات كتيرة فيها سلاح و فيها امان ...و المجتمع المصري مع كل التدابير الغريبة دي من منع حيازة السلاح ..السلاح مالي الدنيا بشكل غير قانوني و لو حد اتصاب ما يعرفهوش لان بصمة السلاح مش موجودة ..في حين انه لو فتح باب الحيازة سوق الشمال حيقف و اسعار السلاح حتنزل لمستوياتها الطبيعية و كمان انتاج حلوان حيمشي اكتر ....و اللي يستعمل سلاحه غلط يتحمل النتيجة .ده المنطق ربنا خلق الكون كده ...لكن عندنا لازم يحتفظ بيك في الحالة الداجنة ..زي الطيور كده ولا مؤاخذة

كلامك منطقي جدا جدا والله يا غاوي

وانا كنت قاعد من فتره في قعده كلها لواءات

وقولت الكلام ده ولا حد حتى قالي كلامك صح قالولي غير الموضوع

تخيل !!!! :mad:
غير مقروء 12-07-14, 05:10 AM   #25
غاوي
صياد جديد

الصورة الرمزية غاوي

غاوي مستواه غير معروف

مستر فيجو ... زي ما بقولك انه ""الاحتفاظ بالفراخ في التلاجة"" ..لحد ما يكتشف العبقري اللي عملها و مقفلها ان الفراخ اتكلت و التلاجة بايظة ...ابتسم انت في مصر ....
غير مقروء 12-07-15, 08:25 PM   #26
Devil advocate
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Devil advocate

Devil advocate نتمنى ان يقوم بتطوير نفسه (غير مرحب به )

باشا الطبنجه الشمال دي هيا الطبنجات المهربه من الخارج ودخلت مصر عن طريق التهريب يعني من غير ورق ولا تصاريح ولا تراخيص .. في منها مستعمل وجديد طبعا بتختلف في التمن وطبعا دي لازم تجيبها عن طريق حد يعرف سكك للناس دي ..
واكيد لازم تعرف انك هتشيله في البيت مش هتمشي بيه في الشارع وطبعا لو هتشتري حاجه لازم يكون معاك حد او انت بتكون بتفهم في الطبنجات كويس وخد بالك من التخزين
غير مقروء 12-07-15, 09:52 PM   #27
tifa4000
صياد جديد

tifa4000 مستواه غير معروف
افتراضي Re: رد: رخصة السلاح واسعاره

اقتباس:
فعلا هو ده التعبير السليم احنا فى مصر عايشين دواجن
tifa4000 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-15, 11:20 PM   #28
mr vigo
صياد قديم

الصورة الرمزية mr vigo

اقتباس:
مستر فيجو ... زي ما بقولك انه ""الاحتفاظ بالفراخ في التلاجة"" ..لحد ما يكتشف العبقري اللي عملها و مقفلها ان الفراخ اتكلت و التلاجة بايظة ...ابتسم انت في مصر ....
هههههههههههههههههه

معاك حق والله

بالهنا والشفا على اللي لهط :d
غير مقروء 12-07-23, 04:54 AM   #29
راكان
صياد جديد

راكان غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهراكان غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهراكان غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهراكان غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهراكان غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معه

يا خونا السلاح نزل اسعارة الموافقات اشتغلت جامد وناس كثير خدت موافقات والسلاح سعرة بيهوي الان والحمد اللة
راكان غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-23, 04:57 AM   #30
راكان
صياد جديد

راكان غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهراكان غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهراكان غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهراكان غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهراكان غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معه

السيج زور الي معاة موافق في ناس بتجيبة من اوكرانيا ب21 الف لسة صاحبي جايبة من غير شركة ولا نصب اردر مباشرتا
راكان غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-24, 11:31 PM   #31
mr vigo
صياد قديم

الصورة الرمزية mr vigo

طيب ماتقولنا التسلسل بتاع الاجرائات دي يا راكان!!!
غير مقروء 12-07-25, 02:39 AM   #32
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

المدينه: الاسماعيلية
_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى

ههههههههههه يا باشا هي دي مصر ... ام الدنيا

معلش و ف الاول و الاخر ربنا هو الحافظ

_SAIKO_ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-25, 02:43 AM   #33
الصياد الصعيدى
صياد جديد

الصياد الصعيدى مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _saiko_ مشاهدة المشاركة
ههههههههههه يا باشا هي دي مصر ... ام الدنيا