الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > الورشة

الورشة صيانه البنادق واصلاح مشاكلها الفنيه.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-11-14, 01:59 PM   #1
amin hegazy
صياد قديم

الصورة الرمزية amin hegazy

المدينه: الهــرم
amin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريق
افتراضي ارجو المساعدة للاهمية (بخصوص البارونى جاب)

السلام عليكم ورحمه الله
لدي مسدس باروني جاب شبية الجلوك
فيها مشكلة وهيا صعوبه شد الاجزاء بشكل ملحوظ ولو رعجت الاجزاء ساعات مش بتسحب الطلق بتعلق يعنى
قمت بتنظيفها واعادة تركيبها نفس المشكلة ارجو الافادة
sponsor links
غير مقروء 11-11-14, 02:18 PM   #2
Qoldus
صياد نشيط

الصورة الرمزية Qoldus

المدينه: مدينة نصر- القاهرة
Qoldus مستواه غير معروفQoldus مستواه غير معروفQoldus مستواه غير معروف
افتراضي رد: ارجو المساعدة للاهمية (بخصوص البارونى جاب)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amin hegazy مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمه الله
لدي مسدس باروني جاب شبية الجلوك
فيها مشكلة وهيا صعوبه شد الاجزاء بشكل ملحوظ ولو رعجت الاجزاء ساعات مش بتسحب الطلق بتعلق يعنى
قمت بتنظيفها واعادة تركيبها نفس المشكلة ارجو الافادة
جرب يا باشا تطلع الخزنة بره وتشد الأجزاء...لو سلسة ومافيش مشكلة يبقي العيب في شفة أو حرف الخزنة من فوق ناحية الأجزاء ( ممكن يكون مفتوح شوية أو عالي )...وحاول تحط نقطة زيت بين مجاري الأجزاء وجسم المسدس...إن شاء الله تتحل...غالبا إنت حاولت توسع شفة أو حرف الخزنة من فوق والمحيط بالطلقة علشان تطلع بسهولة فعليت منك أو وسعت زيادة عن اللزوم فبتحك في الأجزاء من تحت وتسبب ثقل وصعوبة شد الأجزاء وأيضا تتسبب في تعليق الطلقات ( الشفة الواسعة أو العالية تجعل الطلقة لا تسير في مسارها الطبيعي ناحية بيت النار وتجعلها إما أعلى أو أوطي من بيت النار فتسبب الحشر...جرب كده وقوللي النتيجة إيه...وماتنساش تدعيلي...
غير مقروء 11-11-14, 02:25 PM   #3
NSAA
صياد نشيط

NSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Qoldus مشاهدة المشاركة
جرب يا باشا تطلع الخزنة بره وتشد الأجزاء...لو سلسة ومافيش مشكلة يبقي العيب في شفة أو حرف الخزنة من فوق ناحية الأجزاء ( ممكن يكون مفتوح شوية أو عالي )...وحاول تحط نقطة زيت بين مجاري الأجزاء وجسم المسدس...إن شاء الله تتحل...غالبا إنت حاولت توسع شفة أو حرف الخزنة من فوق والمحيط بالطلقة علشان تطلع بسهولة فعليت منك أو وسعت زيادة عن اللزوم فبتحك في الأجزاء من تحت وتسبب ثقل وصعوبة شد الأجزاء وأيضا تتسبب في تعليق الطلقات ( الشفة الواسعة أو العالية تجعل الطلقة لا تسير في مسارها الطبيعي ناحية بيت النار وتجعلها إما أعلى أو أوطي من بيت النار فتسبب الحشر...جرب كده وقوللي النتيجة إيه...وماتنساش تدعيلي...
جميل أوي الكلام ده ...
طيب ليه بقى حضرتك ما شاركتش في موضوع الخزنة ده ...
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=18085
NSAA غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-11-14, 02:55 PM   #4
Qoldus
صياد نشيط

الصورة الرمزية Qoldus

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nsaa مشاهدة المشاركة
جميل أوي الكلام ده ...
طيب ليه بقى حضرتك ما شاركتش في موضوع الخزنة ده ...
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=18085
والله إنت الأجمل يا باشا...وسؤالك ليه بقي ما شاركتش في موضوعك؟!...فده لأني غير منتظم في دخول المنتدي وأنا حاليا داخل على النت من الشغل لإن التليفونات عندنا في منطقة سكني في مدينة نصر عطلانة من أول يوم العيد وبالتالي النت مش شغال حتى تاريخه وبلغت الأعطال ومش عارفين إمتي يتصلح...أكيد طبعا لو كنت شفت موضوعك كنت رديت عليه وشاركت فيه...والأحتمالات عندك كثيرة ممكن تكون سوستة الخزنة ضعيفة...وممكن تكون سوستة المسدس نفسه إللي بترجع الأجزاء ضعيفة أيضا...وممكن تكون الخزنة غير مستوية وفيها أجزاء معرجة أو معووجة تعمل على حشر وخنق الطلقة في بعض الأماكن أو حرف أوشفة أو الخزنة واسعة أو ضيقة وبالتاي تختل المنظومة والحركة الميكانيكية بالكامل من تلقيم ( تعمير ) طلقة جديدة وأخراج الفارغ وهكذا...بالنسبة لحشر الطلقة في بيت النار...ممكن يكون بيت النار من الإستعمال وسع وبالتالي يسبب إنتفاخ المطروف الفارغ ويكون هذا سببا في الحشر...وممكن يكون ظافر إخراج الطلق الفارغ من الكعب مكسور أو إتلحس...وممكن نوع الطلق نفسه مختلف أو غير متوافق...وعلشان كده بتلاقي ناس بتفضل أنواع طلق عن أنواع أخرى...كما ترى الإحتمالات كثيرة ولن يعرفها إلا خبير ومتمرس...وما أنصحكش تجرب أو تغير فيه حاجة حتى لا تتسبب في تلف أكثر أو تلف أجزاء أخرى...لو على الخزنة يبقي أمرها سهل حتى ممكن تغيرها بأخرى جديدة وسليمة...ولو على الطلقات ممكن تغيرها بنوع ثاني...لكن الخوف إن المشكلة تكون في المسدس نفسه...
غير مقروء 11-11-14, 06:16 PM   #5
amin hegazy
صياد قديم

amin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qoldus مشاهدة المشاركة
شكرا لمرورك اخي الكريم
بس انا موسعتش الخزنه اصلا ولا قربت منها خالص
غير مقروء 11-11-15, 07:09 AM   #6
Qoldus
صياد نشيط

الصورة الرمزية Qoldus

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amin hegazy مشاهدة المشاركة
شكرا لمرورك اخي الكريم
بس انا موسعتش الخزنه اصلا ولا قربت منها خالص
العفو يا أخي تحت أمرك في أي وقت نحن أخوة في الله وفي الإنسانية وفي أسرة المنتدى...شكلك كده مش عايز تدعيلي...وبرضو ماردتشي عليا؟!...جربت تطلع الخزنة بره المسدس وتشد الأجزاء؟...إيه النتيجة تقيلة برضو ولا سلسة وبتسحب عادي بدون مشاكل؟...قوللي علشان الدكتوووور يعرف يشخص المرض صح...وبالتالي يوصف العلاج الصح...مش كده ولا إيه؟!...وبرضو فرصة نستفيد بخبرة الأخوة إللي عندهم تجارب سابقة أو قابلتهم نفسه المشكلة يشاركوا برأيهم ويفيدوك في هذا الموضوع...
غير مقروء 11-11-15, 08:43 AM   #7
NSAA
صياد نشيط

NSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريقNSAA في بداية الطريق

اقتباس:
والله إنت الأجمل يا باشا...وسؤالك ليه بقي ما شاركتش في موضوعك؟!...فده لأني غير منتظم في دخول المنتدي وأنا حاليا داخل على النت من الشغل لإن التليفونات عندنا في منطقة سكني في مدينة نصر عطلانة من أول يوم العيد وبالتالي النت مش شغال حتى تاريخه وبلغت الأعطال ومش عارفين إمتي يتصلح...أكيد طبعا لو كنت شفت موضوعك كنت رديت عليه وشاركت فيه...والأحتمالات عندك كثيرة ممكن تكون سوستة الخزنة ضعيفة...وممكن تكون سوستة المسدس نفسه إللي بترجع الأجزاء ضعيفة أيضا...وممكن تكون الخزنة غير مستوية وفيها أجزاء معرجة أو معووجة تعمل على حشر وخنق الطلقة في بعض الأماكن أو حرف أوشفة أو الخزنة واسعة أو ضيقة وبالتاي تختل المنظومة والحركة الميكانيكية بالكامل من تلقيم ( تعمير ) طلقة جديدة وأخراج الفارغ وهكذا...بالنسبة لحشر الطلقة في بيت النار...ممكن يكون بيت النار من الإستعمال وسع وبالتالي يسبب إنتفاخ المطروف الفارغ ويكون هذا سببا في الحشر...وممكن يكون ظافر إخراج الطلق الفارغ من الكعب مكسور أو إتلحس...وممكن نوع الطلق نفسه مختلف أو غير متوافق...وعلشان كده بتلاقي ناس بتفضل أنواع طلق عن أنواع أخرى...كما ترى الإحتمالات كثيرة ولن يعرفها إلا خبير ومتمرس...وما أنصحكش تجرب أو تغير فيه حاجة حتى لا تتسبب في تلف أكثر أو تلف أجزاء أخرى...لو على الخزنة يبقي أمرها سهل حتى ممكن تغيرها بأخرى جديدة وسليمة...ولو على الطلقات ممكن تغيرها بنوع ثاني...لكن الخوف إن المشكلة تكون في المسدس نفسه...

و الله كلام أكثر من رائع
و بعد إذنك ليك رسالة على الخاص بخصوص التليفون المعطل
NSAA غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-11-15, 09:32 AM   #8
amin hegazy
صياد قديم

اقتباس:
العفو يا أخي تحت أمرك في أي وقت نحن أخوة في الله وفي الإنسانية وفي أسرة المنتدى...شكلك كده مش عايز تدعيلي...وبرضو ماردتشي عليا؟!...جربت تطلع الخزنة بره المسدس وتشد الأجزاء؟...إيه النتيجة تقيلة برضو ولا سلسة وبتسحب عادي بدون مشاكل؟...قوللي علشان الدكتوووور يعرف يشخص المرض صح...وبالتالي يوصف العلاج الصح...مش كده ولا إيه؟!...وبرضو فرصة نستفيد بخبرة الأخوة إللي عندهم تجارب سابقة أو قابلتهم نفسه المشكلة يشاركوا برأيهم ويفيدوك في هذا الموضوع...
يعنى عشان قولتلك المشكلة مش في الخزنة بيقى مش عايز ادعيلك
طيب روح يا شيخ الهي ربنا يزيدك من علمه ويوسع عليك ويزقك الجنه
انا فعلا شلك الخزنه ومش بتسحب برده بتسحب لحد نص السكه كده وتقف مش راضية تكمل للاخر لازم تشدها بالعافية جدا عشان ترجع للاخر
ولو سحب الاجزاء ورجعت معاك مش بترجع لوحدها لازم تلمسها حتى لو لمه خفيفة كده عشان ترجع تانى يارب اكون عرفت اوصف المرض عشان تقولى العلاج
وشكرا لردك الكريم
غير مقروء 11-11-22, 11:40 PM   #9
القناص العالمي
صياد متقدم

المدينه: العمرانية _ جيزة
القناص العالمي مستواه غير معروفالقناص العالمي مستواه غير معروف
Exclamation رد: ارجو المساعدة للاهمية (بخصوص البارونى جاب)

ان شاء الله حد من الاعضاء يفيدك

مهندس/ عبدالرحيم

أُسبح باسمك الله "" وليس سواك أخشاه

وأعلم أن لي قدراً "" سألقاه سألقاه

أذكر الله في الرخاء

يذكرك في الشده

(اتقي الله )
القناص العالمي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-12-08, 10:04 PM   #10
Compact
صياد قديم

الصورة الرمزية Compact

Compact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريقCompact في بداية الطريق

مجرى المنزلق الداخلى للاجزاء به عائق امشى عليه بصباعك لحد متحس بالخشونة او العائق
لو ملقتش حاجة
شوف المجرى اللى على شاسيه الطبنجة
Compact غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم