الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 08-03-11, 06:40 AM   #1
angel007c
صياد جديد

angel007c مستواه غير معروف
افتراضي لو سمحت انا عايز اعرف كل حاجة عن بنادق ضغط الهواء ياريت حد يهتم ولكم الشكر

اشكال وانواع ونوع الطلق واماكن البيع وكدة
angel007c غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 08-03-12, 01:27 AM   #2
moustafa_hunter
صياد متفاعل

المدينه: مصر
moustafa_hunter مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى moustafa_hunter
افتراضي جواب ماخص لسوأل كبير جدا

اولا :اهلا بيك فى منتدى الصيد البرى فى مصر , وان شاء اللة احاول اديك الجواب المناسب لسوألك.
انت عايز تعرف كل حاجة عن بنادق ضغط الهواء. بص ياسيدى انا هديك الملخص.

العيار(حجم الطلقة): عيار 177 وفى مصر بيسموا نمرة 1 ودة اصغر عيار لبنادق ضغط الهواء ومصمم لضرب الاهداف البعيدة ولانة اصغر عيار فتجد اكبر سرعة ففى بعض بنادق ضغط الهواء تتراوح السرعة ما بين 700 قدم فى الثانية الى 1600 قدم فى الثانية .
عيار 22 وفى مصر بيسموا نمرة 2 ودة اكبر فى الحجم من عيار نمرة 1 الضعف تقريبا وطبعا قتقل منة وبيولد طاقة حركية اعلى والعيار دة مناسب جدا لصيد ,وسرعة الطلقة تتراوح ما بين 550 الى 950 قدم فى الثانية.
عيار 25 بيسموا فى مصر نمرة 3 ودة نادر جدا لما تلاقية وطبعا اكبر وقتقل من عيار نمرة 2 ومناسب لصيد الحيوانات الصغيرة وبيولد اقوى طاقى حركية وسرعة الطلقى تتراوح مابين 400 الى 600 قدم فى الثانية .
عيار 177 و22و25 همة الى موجدين فى مصر فى بقة عيار تانى 20 و 45و50 بس موجدين برة مصر .
ملحوظة: كل ما حجم الطلقة يزيد كل ما الطلقة الحركية تعلى والسرعة تقل .
والطلقة الى سرعتها اعلى من 900 قدم فى الثانية مداها ققصر من الى سرعتها ققل من 900 قدم فى الثانية وعلشان كدة لو جبت بندقية قوة الدفع عندها جمدة يستحسن تستخم قتقل نوع طلق .

الطلقة(الرشاية):فى انواع كتير من الطلق بئسعار مختلفة تتراوح ما بين 3 الى 120 جنية وطبعا كل ما السعر يزيد كل ما تصميم الطلقة يبقى احسن والانواع المستوردة احسن من المصرية علشان هما بيقيسوا الطلق بالوزن على شان يعرفوا يولدوا سرعة معينو وطاقة حركية معينة فمثلا:
بندقية قوتها 900 قدم فى الثانية نمرة 2 لما تستخدم طلق وزنة خفيف 11 هتلاقى السرعة 950 والطلقة الحركية 12 ولما تستخدم وزن وسط 14 تلاقى السرعة 800 والطاقى الحركية 19 ولما تستخدم طلقة من الوزن التقيل 21 هتلاقى سرعة البندقية وصلت ل 600 والطلقة الحركية 30.
ملحوظة :دى بس معلومات اضافية مش شرط تلتزم بيها(مصطفى الصياد).

الدبشك:المراد منة خشبة البندقية او جراب الميكانزم ,فى انواع مختفة منها,فى مصنوع من خشب عادى مثل البنادق الصينى ودة نوع ردئ ,وفى مصنوع من خشب الزان مثل بنادق Gamo ودة نوع جيد وفى مصنوع من خشب الارو مثل بنادق Diana و Bsa ودة النوع الممتاز وفى الفئة العالية من البنادق ممكن تلاقى نقوش على الدبشك ورسومات علشات تدى احسن منظر للبندقية.

التقل او وزن البندقية :يتراوح وزن البنادق ما بين 2 كيلو ل 5 كيلو وكل ما يزيد وزن البندقية كل مايدى ثبات احسن علشان يسعدك فى اصابة الهدف.

انواع البنادق (المركات): احنا فى مصر عندنا كذا نوع مختلف فى نوع اسمة BSA صناعة انجليزى,DIANA صناعة المانى,GAMO صناعة اسبانى ,BAM صناعة صينى ,BEEMAN صناعة المانى ,WEBLEY صناعة انجليزى(مصطفى الصياد).
هى دى الانواع الى موجودة فى مصر ,وعلى فكرة احسن محل بنادق موجود فى مصر هو فتح اللة .

وفى النهاية انا كدة اديتك شرح ملخص ولاكن اذا كنت عايز اشرحلك جزئية معينة بالتفصيل انا موافق واتمنى انى اكون اديتك معلومات مفيدة ولو عاوز استفسار عن حاجة تانية اسأل وانا اديك الجواب المناس ان شاء اللة.
كاتب الموضوع مصطفى الصيد (egypthunt).

التعديل الأخير تم بواسطة moustafa_hunter ; 08-03-19 الساعة 04:48 PM
moustafa_hunter غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 08-03-18, 03:35 PM   #3
مهيب
صياد جديد

مهيب مستواه غير معروف
افتراضي رائع

ايه ده شكرا ليك يا مصطفي انت فعلا كتبت موضوع خطير ا واضح انك دارس الموضوع كويس جميع الاسئله الي الواحد عايز يسال عليها
مهيب غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 08-03-18, 11:04 PM   #4
moustafa_hunter
صياد متفاعل

المدينه: مصر
moustafa_hunter مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى moustafa_hunter
افتراضي الف شكر

الف شكر على الرد الجميل يا غالى , ولو حبيت تعرف حاجة تانية اسئل وانا اشكرك على اشتراكك فى المنتدى المصرى دة.
moustafa_hunter غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 08-03-19, 01:59 PM   #5
شمس الملوك
صياد جديد

شمس الملوك مستواه غير معروف
افتراضي شكرا علي الافاده

شكرا علي الافاده معلومات وافيه
شمس الملوك غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 08-04-06, 08:15 PM   #6
اوراق الخريف
صياد جديد

اوراق الخريف مستواه غير معروف

اخوكم اوراق الخريف يتمنى لكم الموفقية والصحة والسلامة اخواني اهل الخبرة والمعرفة للي بيعرف ارقام او عناوين بيع اسلحة ضغط الهواء في دمشق سوريا ولكم جزيل الشكر اخوكم اوراق
اوراق الخريف غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 08-05-06, 02:11 PM   #7
علاء معيوف
صياد جديد

علاء معيوف مستواه غير معروف

عايزين الاسعار يا اخ مصطفى وشكرا
علاء معيوف غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 08-05-13, 10:36 PM   #8
msgm
صياد متقدم

الصورة الرمزية msgm

msgm مستواه غير معروف
افتراضي رد: لو سمحت انا عايز اعرف كل حاجة عن بنادق ضغط الهواء ياريت حد يهتم ولكم الشكر

ما شاء الله عليك يا مصطفى ...

ربنا يزيدك من العلم ..
msgm غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 08-05-14, 12:49 PM   #9
venatic13
صياد نشيط

venatic13 مستواه غير معروف
افتراضي رد: لو سمحت انا عايز اعرف كل حاجة عن بنادق ضغط الهواء ياريت حد يهتم ولكم الشكر

الف شكر يا باشا

وتســــــــــــــــــــلم
غير مقروء 08-07-24, 02:47 PM   #10
aanis
صياد جديد

aanis مستواه غير معروف

هايل مصطفي باشا
بس انتا نسيت ماركه يمكن تكون مهمه " النوريكا "
وياريت لو تسمح توضحلي الفرق بين "النوريكا " و " الجامو " ايهما افضل من حيث (القوه & السعر ) وهل فيه وجه مقارنه بينهم او الافضل منهم و "الديانا "
مع الشكر يا باشا
aanis غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-01-24, 02:39 PM   #11
مختار الناغي
صياد جديد

مختار الناغي مستواه غير معروف
افتراضي رد: جواب ماخص لسوأل كبير جدا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moustafa_hunter مشاهدة المشاركة
اولا :اهلا بيك فى منتدى الصيد البرى فى مصر , وان شاء اللة احاول اديك الجواب المناسب لسوألك.
انت عايز تعرف كل حاجة عن بنادق ضغط الهواء. بص ياسيدى انا هديك الملخص.

العيار(حجم الطلقة): عيار 177 وفى مصر بيسموا نمرة 1 ودة اصغر عيار لبنادق ضغط الهواء ومصمم لضرب الاهداف البعيدة ولانة اصغر عيار فتجد اكبر سرعة ففى بعض بنادق ضغط الهواء تتراوح السرعة ما بين 700 قدم فى الثانية الى 1600 قدم فى الثانية .
عيار 22 وفى مصر بيسموا نمرة 2 ودة اكبر فى الحجم من عيار نمرة 1 الضعف تقريبا وطبعا قتقل منة وبيولد طاقة حركية اعلى والعيار دة مناسب جدا لصيد ,وسرعة الطلقة تتراوح ما بين 550 الى 950 قدم فى الثانية.
عيار 25 بيسموا فى مصر نمرة 3 ودة نادر جدا لما تلاقية وطبعا اكبر وقتقل من عيار نمرة 2 ومناسب لصيد الحيوانات الصغيرة وبيولد اقوى طاقى حركية وسرعة الطلقى تتراوح مابين 400 الى 600 قدم فى الثانية .
عيار 177 و22و25 همة الى موجدين فى مصر فى بقة عيار تانى 20 و 45و50 بس موجدين برة مصر .
ملحوظة: كل ما حجم الطلقة يزيد كل ما الطلقة الحركية تعلى والسرعة تقل .
والطلقة الى سرعتها اعلى من 900 قدم فى الثانية مداها ققصر من الى سرعتها ققل من 900 قدم فى الثانية وعلشان كدة لو جبت بندقية قوة الدفع عندها جمدة يستحسن تستخم قتقل نوع طلق .

الطلقة(الرشاية):فى انواع كتير من الطلق بئسعار مختلفة تتراوح ما بين 3 الى 120 جنية وطبعا كل ما السعر يزيد كل ما تصميم الطلقة يبقى احسن والانواع المستوردة احسن من المصرية علشان هما بيقيسوا الطلق بالوزن على شان يعرفوا يولدوا سرعة معينو وطاقة حركية معينة فمثلا:
بندقية قوتها 900 قدم فى الثانية نمرة 2 لما تستخدم طلق وزنة خفيف 11 هتلاقى السرعة 950 والطلقة الحركية 12 ولما تستخدم وزن وسط 14 تلاقى السرعة 800 والطاقى الحركية 19 ولما تستخدم طلقة من الوزن التقيل 21 هتلاقى سرعة البندقية وصلت ل 600 والطلقة الحركية 30.
ملحوظة :دى بس معلومات اضافية مش شرط تلتزم بيها(مصطفى الصياد).

الدبشك:المراد منة خشبة البندقية او جراب الميكانزم ,فى انواع مختفة منها,فى مصنوع من خشب عادى مثل البنادق الصينى ودة نوع ردئ ,وفى مصنوع من خشب الزان مثل بنادق gamo ودة نوع جيد وفى مصنوع من خشب الارو مثل بنادق diana و bsa ودة النوع الممتاز وفى الفئة العالية من البنادق ممكن تلاقى نقوش على الدبشك ورسومات علشات تدى احسن منظر للبندقية.

التقل او وزن البندقية :يتراوح وزن البنادق ما بين 2 كيلو ل 5 كيلو وكل ما يزيد وزن البندقية كل مايدى ثبات احسن علشان يسعدك فى اصابة الهدف.

انواع البنادق (المركات): احنا فى مصر عندنا كذا نوع مختلف فى نوع اسمة bsa صناعة انجليزى,diana صناعة المانى,gamo صناعة اسبانى ,bam صناعة صينى ,beeman صناعة المانى ,webley صناعة انجليزى(مصطفى الصياد).
هى دى الانواع الى موجودة فى مصر ,وعلى فكرة احسن محل بنادق موجود فى مصر هو فتح اللة .

وفى النهاية انا كدة اديتك شرح ملخص ولاكن اذا كنت عايز اشرحلك جزئية معينة بالتفصيل انا موافق واتمنى انى اكون اديتك معلومات مفيدة ولو عاوز استفسار عن حاجة تانية اسأل وانا اديك الجواب المناس ان شاء اللة.
كاتب الموضوع مصطفى الصيد (egypthunt).
كلام جميل جدا يا أستاذ مصطفى لكن هل الصيد بنمره 1 أفضل أم نمره 2
مختار الناغي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links