الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الموضوعات العامه
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الموضوعات العامه الموضوعات الغير متعلقه بالصيد.

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 13-03-14, 08:12 PM   #1
Abdoo
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Abdoo

المدينه: القاهره
Abdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدى
افتراضي رد: مثال للمسلم المعتدل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the ghost مشاهدة المشاركة
والله موضوع حلو وانا استفدت منه
الله يباركلك بس انا نفسى شايف فى الردود حاجات ممكن تعمل اختلاف زى مثلا

اقتباس:
الآية 58 سورة الاحزاب وانا اسف انى هكتبها بدون تشكيل .

( يا ايها النبى قل لأزواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادنى ان يعرفن فلا يؤذين وكان الله غفور رحيم )

التفسير من تفسير الامام الطبرى اذا هن خرجن من بيوتهن لحاجة لا يتشبعن بالاماء فى لباسهن وكشف الشعور والوجوه .

يبقى معناها ايه الاية الكريمة دى ؟

الموضوع مش مسألة جدال صدقنى انا عاوز الخير للناس كلها
الايه مجابتشى سيرة الوجه او ان النقاب فريضه ومعظم الشيوخ والعلماء الكبار قالو انو النقاب سنه عن زوجات الرسول وان الحج نفسو لازم المرأه تبقى محجبه فيه مش منقبه

اقتباس:
انا متفق معك اخى فى نقطة الامر بالمعروف والنهى عن المنكر ودعوه الناس الى طاعة الله فى الاطار الشرعى المتفق عليه
وقال الله تعالى فى سورة المائده وهذه الاية نزلت فى حجه الوداع على رسول الله
( اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الإسلام دينا )
وقال رسول الله
" قد تركتكم على البيضاء ليلها كنهارها لا يزيغ عنها بعدي إلا هالك، من يعش منكم فسيرى اختلافا كثيرا، فعليكم بما عرفتم من سنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين عضوا عليها بالنواجذ، وعليكم بالطاعة وإن عبدا حبشيا، فإنما المؤمن كالجمل الأنف حيثما قيد انقاد." قال الشيخ الألباني : صحيح.

فالشاهد من كلامى الأتى {وَمَا آَتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ} . [الحشر/7]
والنتجية حتما ستكون واجب على كل مسلم ان يمسك بيده وأسنانه على سنه رسول الله والتسليم الكامل لما أمرنا به الله والرسول والاصل فى ديننا السند اى اتباع ما امرنا به الله والرسول ونفهم ونطبق ذلك على فهم سلف الأمة والكل يؤخذ منه ويرد إلا رسول الله يؤخذ منه ولا يرد له
وأسال الله ان يرزقك العفو والعافية
وده انا معاه فى الكلام الى بيقولو بس برضو مينفعشى كل حاجه بالظبط طبعا الى بيعمل كل حاجه بالظبط دا ربنا يجازيه كل خير بس فيه ناس ايمانها ضعيف وفيه ناس ايمانها متوسط وفيه ناس معنديهاش ايمان خالص دول ايه يتحرقو فى نار جهنم لا واحده واحده مش لازم كل حاجه قفش ومش لازم كل حاجه تتعمل بالظبط لو انت قرأت الزاى انتشر الاسلام هتعرف ان الاسلام منتشرشى كلو مره واحده ولا اول ما نزل الاسلام قالو السارق تقطع يده وزانى يجلد وكدا مكانشى حد دخل الاسلام انما واحده واحده وبالراحه وكل واحده ومقدرتو وكل واحد وحسابو
موضوع مغلق

sponsor links