الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 10-11-03, 10:58 PM   #1
wegdan12345
صياد نشيط

wegdan12345 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى wegdan12345 إرسال رسالة عبر Yahoo إلى wegdan12345
افتراضي مقارنة بين الديانا 54 اير كنج و الويبلي باتريوت

لاحظت في المشاركات الاخيرة لبعض الاعضاء التحيز لما يحبونة من بنادق خصوصا الديانا 54 والويبلي باتريوت فاردت توضيح وجة نظري ايضا عن كلا البندقيتين الرائعتين فنقارن بالارقام
وجة المقارنة ديانا 54 ويبلي باتريوت
الدقة في الاصابة 9 /// 5
رد الفعل 10 /// 5
الوزن 7 /// 7
التحكم في امساك البندقية 8 /// 6
((توازن البندقية))
السعر 8 /// 6
((في مصر وليس الاسعار العالمية))
الطاقة الحركية المتولدة بالمقذوف 7 /// 10
((الناتجة عن سرعة المقذوف ووزنة اي قوة البندقية ))
الخامات المصنع منها 9 /// 9
توافر قطع الغيار 9 /// 5
الناشينكان 7 /// 9
تحمل التليسكوبات 8 /// 7
تفكك المسامير 9 /// 6
((تفكك الاجزاء عموما واحتياجها للتربيط الدائم))
اجمالي الدرجات
الديانا 54 91/110
الويبلي باتريوت 75/110
اتمني اني اكون غطيت كل اوجة المقارنة بين البندقيتين .....
وجدان
wegdan12345 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 10-11-03, 11:18 PM   #2
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

hoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريق
افتراضي رد: مقارنة بين الديانا 54 اير كنج و الويبلي باتريوت

ويييييييييييجووووووووووووووو
معلش يا باشا انا عندى استفسار صغنتوتى
المقارنه ديه على اساس ايه؟؟
غير مقروء 10-11-03, 11:21 PM   #3
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

أخي العزيز وبلدياتي الغالي...الأستاذ وجدان...نرجو من سيادتكم التكرم والتعطف والتلطف والرأفة...والتفضل وتقول كمان...ونرجو هذه المرة تعيد ما قلته ولكن بالحروف وبلاش الأرقام دي وحياة والديك...علشان أنا واحد من الناس ثقافتي روسي ومش فاهم لوغاريتمات الأرقام دي...وبالراحة كده...ياواش ياواش...علشان ما أتوهش منك...أو أنام...نبدأ من الأول...أنا مستنيك أهه...ربنا يكرمك...ويبعد عنك المرض...خالص تحياتي واحترامي للجميع...
Consul غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-11-03, 11:40 PM   #4
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoka مشاهدة المشاركة
ويييييييييييجووووووووووووووو
معلش يا باشا انا عندى استفسار صغنتوتى
المقارنه ديه على اساس ايه؟؟
علي اساس المعلومات المتوفرة عن كل من البندقيتين
غير مقروء 10-11-03, 11:47 PM   #5
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

hoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريق

بس المفروض المقارنه تتعمل على اساس المعلومات المتاحه من قبل الشركتين عن بنادقهم او عن طريق استعمال كلتا البندقيتين على المدى البعيد
لان المقارنه بينهم صعبه اوى وخاصه شركه عريقه زى الديانا
بس ننتظر راى الخبراء لانك بصراحه ظالم الويبلى اوى وانا من عشاقها
ولكن الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه
غير مقروء 10-11-03, 11:51 PM   #6
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gelgel مشاهدة المشاركة
أخي العزيز وبلدياتي الغالي...الأستاذ وجدان...نرجو من سيادتكم التكرم والتعطف والتلطف والرأفة...والتفضل وتقول كمان...ونرجو هذه المرة تعيد ما قلته ولكن بالحروف وبلاش الأرقام دي وحياة والديك...علشان أنا واحد من الناس ثقافتي روسي ومش فاهم لوغاريتمات الأرقام دي...وبالراحة كده...ياواش ياواش...علشان ما أتوهش منك...أو أنام...نبدأ من الأول...أنا مستنيك أهه...ربنا يكرمك...ويبعد عنك المرض...خالص تحياتي واحترامي للجميع...
عمي جمال انت تأمر
انا اقصد مثلا في الدقة في الاصابة 9 /// 5 الديانا تاخد 9 من 10 والويبلي تاخد 5 من 10 وهكذا ((اول رقم بيكون نتيجة الديانا وثاني رقم نتيجة الويبلي وكل الارقام من 10 فكلما زاد الرقم مقابل 10 كان افضل في النتيجة)) وفي النهاية جمعت درجات كل من الديانا والويبلي وكانت الافضل الديانا.... اي سوال ثاني متتردتش يابلدينا وانا اسف علي الوبي في الكتابة والتوضيح لاني كنت عامل المقارنة دي علي ورقة بالانجليزي وكانت منظمة اكتر من كدة لكن خفت لاتهزق زي اخينا بتاع الكيبورد وكمان معرفتش اعمله بالعربي علشان كانت هتبقي لوغاريتمات ملهاش حل((خطي مبعرفش اقراءة لو نسيت انا كنت كاتب اية و حاولت كتير اني اتعلم اكتب كويس وجبت كراسات خط ومدرسيين ولكني فشلت ))) فقلت انجليزي هتهزق وعربي كمان هتشتم يبقي مفيش غي الكيبورد ومن السرعة مقدرتش انظم الموضوع..
غير مقروء 10-11-03, 11:57 PM   #7
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hoka مشاهدة المشاركة
بس المفروض المقارنه تتعمل على اساس المعلومات المتاحه من قبل الشركتين عن بنادقهم او عن طريق استعمال كلتا البندقيتين على المدى البعيد
لان المقارنه بينهم صعبه اوى وخاصه شركه عريقه زى الديانا
بس ننتظر راى الخبراء لانك بصراحه ظالم الويبلى اوى وانا من عشاقها
ولكن الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه
يا باشا انا مظلمتش الويبلي خالص بالعكس هي تستاهل اقل من كدة ودة راي كتير من خبراء الاسلحة برة وكلامي دة نتيجة اني قريت ريفيوهات كتيرة جدا عن الاثنين وشاركت في العديد من المنتديات الاجنبية وقريت تحليلات كتيرة من خبراء و ((tuners)) اللي هما بيفكو البنادق دي حتةحتة ويغيروا فيها كمان وكلهم معجبتهمش
كمان لو شايف اني تحاملت عليها قولي انا اتحاملت عليها في اية ((اي وجة المقارنة بينها وبين الديانا )) كمان قولي انها تستاهل كام في اي وجة مقارنة انت مش مقتنع بية
واخيرا الود باقي
غير مقروء 10-11-04, 12:09 AM   #8
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

حبيب قلبى وييييييجوووووووووو
انا مش هاقدر اقولك انهى جزئيه لانى ما استخدمتهاش
بس بردو سماعى عنها انها الافضل على الاطلاق
ده بس السبب اللى خلانى احس انها مظلومه
لكن طالما انت شوفت وقريت يبقى انت الصح اكيد
بس انا لازلت معجب بيها جداااااااااااااااا
ما تيجى معايا وانا بخطبها
ههههههههههههههههههه
ربنا يحفظك يا وجدان ويخليك لينا
غير مقروء 10-11-04, 12:13 AM   #9
المستشار
صياد متقدم

المستشار مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى المستشار

حبيب قلبى اللى صوابعه من دهب مقارنه اكثر من رائعه
غير مقروء 10-11-04, 01:20 AM   #10
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wegdan12345 مشاهدة المشاركة
عمي جمال انت تأمر
انا اقصد مثلا في الدقة في الاصابة 9 /// 5 الديانا تاخد 9 من 10 والويبلي تاخد 5 من 10 وهكذا ((اول رقم بيكون نتيجة الديانا وثاني رقم نتيجة الويبلي وكل الارقام من 10 فكلما زاد الرقم مقابل 10 كان افضل في النتيجة)) وفي النهاية جمعت درجات كل من الديانا والويبلي وكانت الافضل الديانا.... اي سوال ثاني متتردتش يابلدينا وانا اسف علي الوبي في الكتابة والتوضيح لاني كنت عامل المقارنة دي علي ورقة بالانجليزي وكانت منظمة اكتر من كدة لكن خفت لاتهزق زي اخينا بتاع الكيبورد وكمان معرفتش اعمله بالعربي علشان كانت هتبقي لوغاريتمات ملهاش حل((خطي مبعرفش اقراءة لو نسيت انا كنت كاتب اية و حاولت كتير اني اتعلم اكتب كويس وجبت كراسات خط ومدرسيين ولكني فشلت ))) فقلت انجليزي هتهزق وعربي كمان هتشتم يبقي مفيش غي الكيبورد ومن السرعة مقدرتش انظم الموضوع..
أخي العزيز وبلدياتي الغالي...الأستاذ وجدان...ما يؤمر عليك ظالم يا رب...كده فهمت...أشكرك من أعماق قلبي حتي تستغيث...( إنت عارف إني صعيدي ولازم أديك حقك وواجبك علي الآخر ) علي هذا الشرح وهذه الإيضاحات...التي أنرتم بها عقولنا ووسعتم بها مداركنا...وأرحتم بها بالنا...أنار الله طريقك ووسع رزقك وأراح بالك......الآن فقط أستطيع أن أنام قرير العين هانئ البال ومرتاح الضمير...تصبح علي خير...خالص تحياتي واحترامي للجميع...
غير مقروء 10-11-04, 06:52 AM   #11
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المستشار مشاهدة المشاركة
حبيب قلبى اللى صوابعه من دهب مقارنه اكثر من رائعه
شكرا لمجاملة حضرتك وايضا شكرا علي مرورك الكريم تحياتي
غير مقروء 10-11-04, 06:57 AM   #12
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
أخي العزيز وبلدياتي الغالي...الأستاذ وجدان...ما يؤمر عليك ظالم يا رب...كده فهمت...أشكرك من أعماق قلبي حتي تستغيث...( إنت عارف إني صعيدي ولازم أديك حقك وواجبك علي الآخر ) علي هذا الشرح وهذه الإيضاحات...التي أنرتم بها عقولنا ووسعتم بها مداركنا...وأرحتم بها بالنا...أنار الله طريقك ووسع رزقك وأراح بالك......الآن فقط أستطيع أن أنام قرير العين هانئ البال ومرتاح الضمير...تصبح علي خير...خالص تحياتي واحترامي للجميع...
نوما هنيئا لك ولكن اسالك سوال وجاوبني بصراحة انت كنت بتجيب كام في العربي زمان بصراح اللغة عندك مش ممكن ((اكتر مني بحاجة بسيطة هاهاها)) انا لما كنت بعدي ال٢٠ من ٣٠ في الامتحانات كانوا بيطيروا بيا من الفرحة ومكنتش بعرف الالف من كوز ال... ولكن عديت الفترة دي الحمد لله من حياتي فترة مايعلم بيها الا ربنا
تحياتي ليك
غير مقروء 10-11-05, 08:01 AM   #13
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

اقتباس:
نوما هنيئا لك ولكن اسالك سوال وجاوبني بصراحة انت كنت بتجيب كام في العربي زمان بصراح اللغة عندك مش ممكن ((اكتر مني بحاجة بسيطة هاهاها)) انا لما كنت بعدي ال٢٠ من ٣٠ في الامتحانات كانوا بيطيروا بيا من الفرحة ومكنتش بعرف الالف من كوز ال... ولكن عديت الفترة دي الحمد لله من حياتي فترة مايعلم بيها الا ربنا
تحياتي ليك
أخي العزيز وبلدياتي الغالي...نوم إيه بقي...طار النوم من عيني...سؤالك ده محتاج لإجابه حتي لا أرسب في الإمتحان...أو أجيب نمرة ضعيفة مثلا يعني 20 من 30...بصراحة علي أيامنا...زماااااااااان...كان يدرس لنا أساتذة فطاحل وعمالقة يمعني الكلمة كل في مجال علمه ومادته...وكانوا أصحاب فكر ومنهج...ولهم رؤى ونظريات وفلسفة في الحياة يؤمنون بها وأصحاب رسالة...رحمهم الله جميعا وأدخلهم فسيح جناته...اللهم آمين...كانوا يستمرون معنا حتي بعد إنتهاء الحصة في الفسحة أو حتي بعد المرواح وإنتهاء اليوم الدراسي...وكانوا يعرفوننا فردا فردا وبالإسم ويعرفون آباءنا وفي بعض الأحيان يزوروننا في بيوتنا في حالة الغياب للمرض أو لأي ظرف آخر...كنا نحبهم ونحترمهم ونجلهم...ونراهم عمالقة وأهراما شامخة وقدوة ومثل أعلي في العلم والثقافة والمعرفة ونتمني أن نكون مثلهم...يااااااااااااااااه قلبت عليا المواجع وفكرتني بالذكريات الجميلة...كانت عندنا أنشطة في جميع المجالات...ملاعب لكرة القدم والباسكت والطائرة والتنس...ومسرح كبير للتمثيل والغناء والموسيقي والآلات الموسيقية...ومكتبة للقراءة...وكام قيراط لممارسة الزراعة...ومعمل كبير للتجارب والتركيبات العلمية...وورشة للنجارة وأعمال الخشب...وحجرة كبيرة للرسم والنحت وأعمال الخزف والصيني وشغل السجاد والكليم...ماذا أقول...لم تكن مدارس علي أيامنا...كانت جامعات...حتي في أجازة آخر السنة الأجازة الصيفية لم تكن تغلق المدارس كنا نمارس فيها الأنشة طوال العام...سبحان الله...عرفت بقي ليه بلدياتك أشطر منك بحاجة بسيطة زي ما بتقول...ولعلمك لم أكن من الطلبة المتفوقين...كان هناك طلبة بارزين وظاهرين وموهوبين من صغرهم أمثال علي أمين وطه حسين ومصطفي العقاد ونجيب محفوظ...لا لا ما تروحش بعيد قوي كده...هؤلاء لم يكونوا دفعتي ولم أعاصرهم طبعا...أعرفهم ورأيتهم بعيني نعم...أنا أعطيك مثالا فقط...أرجو أن أكون أجبت علي سؤالك وأرجو أن أكون قد افدتك...أستأذنك بقي تسمح لي أروح أكمل نوم...وأستمتع بالأحلام الجميلة...خالص تحياتي واحترامي للجميع ...
غير مقروء 10-11-07, 04:49 PM   #14
محمد رضا العبد
صياد نشيط

المدينه: قويسنا - منوفيه
محمد رضا العبد مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى محمد رضا العبد إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمد رضا العبد إرسال رسالة عبر Skype إلى محمد رضا العبد

كلامك على عينى وراسى..بس لو هختار بينهم.. بالتاكيد هختار الويبلى باتريوت...من غير ما اجربها كداااا..عندى احساس انها الافضل من الاير كينج..وتحياتى ليك..

]
محمد رضا العبد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-11-07, 05:24 PM   #15
Mahmoud
صياد نشيط

الصورة الرمزية Mahmoud

المدينه: Cairo - 6 October
Mahmoud مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى Mahmoud

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد رضا العبد مشاهدة المشاركة
كلامك على عينى وراسى..بس لو هختار بينهم.. بالتاكيد هختار الويبلى باتريوت...من غير ما اجربها كداااا..عندى احساس انها الافضل من الاير كينج..وتحياتى ليك..
يا باشا مع احترامي لرأي حضرتك بس اسأل الاول اللي جربها و هنروح بعيد ليه امامك سيادة المستشار هو احسن و احد يدينا رأيه في الايركنج هي بندقيته المفضلة على ما اعتقد
غير مقروء 10-11-07, 05:41 PM   #16
harpoonattack
Banned

المدينه: cairo
harpoonattack مستواه غير معروف

اقتباس:
أخي العزيز وبلدياتي الغالي...نوم إيه بقي...طار النوم من عيني...سؤالك ده محتاج لإجابه حتي لا أرسب في الإمتحان...أو أجيب نمرة ضعيفة مثلا يعني 20 من 30...بصراحة علي أيامنا...زماااااااااان...كان يدرس لنا أساتذة فطاحل وعمالقة يمعني الكلمة كل في مجال علمه ومادته...وكانوا أصحاب فكر ومنهج...ولهم رؤى ونظريات وفلسفة في الحياة يؤمنون بها وأصحاب رسالة...رحمهم الله جميعا وأدخلهم فسيح جناته...اللهم آمين...كانوا يستمرون معنا حتي بعد إنتهاء الحصة في الفسحة أو حتي بعد المرواح وإنتهاء اليوم الدراسي...وكانوا يعرفوننا فردا فردا وبالإسم ويعرفون آباءنا وفي بعض الأحيان يزوروننا في بيوتنا في حالة الغياب للمرض أو لأي ظرف آخر...كنا نحبهم ونحترمهم ونجلهم...ونراهم عمالقة وأهراما شامخة وقدوة ومثل أعلي في العلم والثقافة والمعرفة ونتمني أن نكون مثلهم...يااااااااااااااااه قلبت عليا المواجع وفكرتني بالذكريات الجميلة...كانت عندنا أنشطة في جميع المجالات...ملاعب لكرة القدم والباسكت والطائرة والتنس...ومسرح كبير للتمثيل والغناء والموسيقي والآلات الموسيقية...ومكتبة للقراءة...وكام قيراط لممارسة الزراعة...ومعمل كبير للتجارب والتركيبات العلمية...وورشة للنجارة وأعمال الخشب...وحجرة كبيرة للرسم والنحت وأعمال الخزف والصيني وشغل السجاد والكليم...ماذا أقول...لم تكن مدارس علي أيامنا...كانت جامعات...حتي في أجازة آخر السنة الأجازة الصيفية لم تكن تغلق المدارس كنا نمارس فيها الأنشة طوال العام...سبحان الله...عرفت بقي ليه بلدياتك أشطر من بحاجة بسيطة زي ما بتقول...ولعلمك لم أكن من الطلبة المتفوقين...كان هناك طلبة بارزين وظاهرين وموهوبين من صغرهم أمثال علي أمين وطه حسين ومصطفي العقاد ونجيب محفوظ...لا لا ما تروحش بعيد قوي كده...هؤلاء لم يكونوا دفعتي ولم أعاصرهم طبعا...أعرفهم ورأيتهم بعيني نعم...أنا أعطيك مثالا فقط...أرجو أن أكون أجبت علي سؤالك وأرجو أن أكون قد افدتك...أستأذنك بقي تسمح لي أروح أكمل نوم...وأستمتع بالأحلام الجميلة...خالص تحياتي واحترامي للجميع ...

يا استاذ جلجل ،،، احب اقول لسيادتك انه لا ينبغى لك الا ان تكون سينارست لامع لا لا لا لن اقول سينارست بل اقصد روائى كبير او مؤلف او كاتب عظيم وهذا اقل ما يدل عليه سياق تعبيراتك الاجمل على الاطلاق .... وبعيدا عما اوضحت فى فتره دراستك او فترة التلمذه فأنا فى رأيى انها ليس لها علاقه بلباقة وجزالة الكلام . حضرتك تملك موهبه عظيمه ارجو ان يهبها الله لى او اتعلمها من سيادتكم

ووافر تحياتى وخالص اعجابى
harpoonattack غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-11-07, 06:28 PM   #17
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

يا استاذ جلجل ،،، احب اقول لسيادتك انه لا ينبغى لك الا ان تكون سينارست لامع لا لا لا لن اقول سينارست بل اقصد روائى كبير او مؤلف او كاتب عظيم وهذا اقل ما يدل عليه سياق تعبيراتك الاجمل على الاطلاق .... وبعيدا عما اوضحت فى فتره دراستك او فترة التلمذه فأنا فى رأيى انها ليس لها علاقه بلباقة وجزالة الكلام . حضرتك تملك موهبه عظيمه ارجو ان يهبها الله لى او اتعلمها من سيادتكم

ووافر تحياتى وخالص اعجابى

أخي العزيز الأستاذ هاربون أتاك...الله يجبر بخاطرك زي ما جبرت بخاطري...فين أولادي يسمعوا الكلام الحلو اللي زي العسل ده من الراجل اللي زي العسل ده...لكن ماذا أقول...زمار الحي لا يطرب...لن يعرفوا قيمتي غير لما أطلع فوووووووووق...ويا عالم ها يبقوا يفتكروني ويترحموا عليا...ولا...ربنا يهديني ويهديهم ويهدينا جميعا سواء السبيل...اللهم آمين...خالص تحياتي واحترامي للجميع...
غير مقروء 10-11-07, 06:53 PM   #18
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
اولا شكرا لمروركم الكريم ((ا محمد رضا- ا محمود- ا جمال -ا هاربون اتاك))
ياباشا مينفعش نحكم علي بندقية بالاحساس لكن نحكم عليها بالارقام وبالحقائق الموجودة قدامنا وكلامي دة نتيجة لقرايتي لتحليلات خبراء بالبنادق الهوائية في العديد من المنتديات الاجنبية والمواقع التحليلية
كمان انت شايف في اي تحامل مني علي الويبلي او تحيز للديانا ال54 ولو فية قولي فين وتعالي نقارن ونشوف .....
غير مقروء 10-11-07, 06:57 PM   #19
المستشار
صياد متقدم

بصراحه ياجماعه الاير كينج تكسب وانا كان عندى الويبلى باتريوت وهى كانت حلم انى امتلكها ولكن بعد ما استخدمتها فتره وبعد امتلاكى الاير كينج وذلك بعد نصيحه اخويا الموسوعه اسامه فتحى بعد ان اشتراها لقيت الاير كينج متعه تانيه خالص دقه وجمال ومافيش رد فعل يذكر عشان كده هى دقيقه وعيبها الوحيد ثقل الوزن للمبتداين ولكن عن تجربه معظم بنادق ضغط الهواء ارشح الاير كينج لانها اسم على مسمى وده راى العمده جلال باشا وراى الموسوعه اسامه فتحى اللى احنا ما زلنا نتعلم منهم و فى المرحله الثانيه تاتى البنادق الانجليزى متمثله فى الويبلى والبى اس ايه والتى يتنافس معها بعض موديلات الفايروخ وهى بندقيه منسيه عندنا خالص مع انها تحفه وهذه وجهه نظرى المتواضعه ارجو انها تكون موافقه للصواب وتقبلوا تحياتى
غير مقروء 10-11-07, 10:26 PM   #20
محمد رضا العبد
صياد نشيط

إرسال رسالة عبر MSN إلى محمد رضا العبد إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمد رضا العبد إرسال رسالة عبر Skype إلى محمد رضا العبد

اقتباس:
اولا شكرا لمروركم الكريم ((ا محمد رضا- ا محمود- ا جمال -ا هاربون اتاك))
ياباشا مينفعش نحكم علي بندقية بالاحساس لكن نحكم عليها بالارقام وبالحقائق الموجودة قدامنا وكلامي دة نتيجة لقرايتي لتحليلات خبراء بالبنادق الهوائية في العديد من المنتديات الاجنبية والمواقع التحليلية
كمان انت شايف في اي تحامل مني علي الويبلي او تحيز للديانا ال54 ولو فية قولي فين وتعالي نقارن ونشوف .....
اطلاقا انا عارف ان كلامك صح ومنطقى ...... بس فى بندقيه بتحبها من غير ما تكون على الورق حلوه

الاير كينج يعنى ملكة البنادق
بس فى حاجه اسمها راحه شخصيه زى ما فى صيادين بيحبوا يضربوا بالرمسيس
انا قصدى كدا يا جماعه ومش بجادل ولا حاجه انا بتكلم مع صحابى لانكم فعلا صحابى
ارجو من الجميع تقبل الراى بدون غضب وتحياتى ليكم

]
غير مقروء 10-11-07, 10:38 PM   #21
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
بصراحه ياجماعه الاير كينج تكسب وانا كان عندى الويبلى باتريوت وهى كانت حلم انى امتلكها ولكن بعد ما استخدمتها فتره وبعد امتلاكى الاير كينج وذلك بعد نصيحه اخويا الموسوعه اسامه فتحى بعد ان اشتراها لقيت الاير كينج متعه تانيه خالص دقه وجمال ومافيش رد فعل يذكر عشان كده هى دقيقه وعيبها الوحيد ثقل الوزن للمبتداين ولكن عن تجربه معظم بنادق ضغط الهواء ارشح الاير كينج لانها اسم على مسمى وده راى العمده جلال باشا وراى الموسوعه اسامه فتحى اللى احنا ما زلنا نتعلم منهم و فى المرحله الثانيه تاتى البنادق الانجليزى متمثله فى الويبلى والبى اس ايه والتى يتنافس معها بعض موديلات الفايروخ وهى بندقيه منسيه عندنا خالص مع انها تحفه وهذه وجهه نظرى المتواضعه ارجو انها تكون موافقه للصواب وتقبلوا تحياتى
شكرا علي مرورك الكريم
تمام حضرتك رائيك سليم لكن اذا كان الوزن يعيب الديانا 54 فهو ايضا يعيب الويبلي باتريوت
عموما انا رائي ان الوزن الزائد بيساعد في التحكم بالبندقية وقلة اهتزازها في يد الرامي
غير مقروء 10-11-07, 10:48 PM   #22
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
اطلاقا انا عارف ان كلامك صح ومنطقى ...... بس فى بندقيه بتحبها من غير ما تكون على الورق حلوه

الاير كينج يعنى ملكة البنادق
بس فى حاجه اسمها راحه شخصيه زى ما فى صيادين بيحبوا يضربوا بالرمسيس
انا قصدى كدا يا جماعه ومش بجادل ولا حاجه انا بتكلم مع صحابى لانكم فعلا صحابى
ارجو من الجميع تقبل الراى بدون غضب وتحياتى ليكم

تحياتي ليك
ياصحبي مفيش اي زعل ولا حاجة احنا بنتناقش يعني يتقنعني يقنعك
الراحة الشخصية بيتهيالي انة بيجي بعد استخدام البندقية كمان هي علي الورق مش حلوة لانها في الحقيقة مش حلوة وعلي فكرة المثل دة بيتقال لما تبقي بتصمم حاجة ولما تيجي تنفذها تطلع احلي او اوحش طبعا ده لو المثل اتعكس وعلي فكرة انا بحب وبحترم الصناعة الانجليزية اوي لاني شايفها انها زي الالماني مش بس في الاسلحة انما في الصناعة عموما
تحياتي
غير مقروء 10-11-07, 11:03 PM   #23
محمد رضا العبد
صياد نشيط

اكيد مفيش زعل..وياريت الواحد يمتلك اى بندقيه منهم باذن الله لان زى منتا عارف اسعاهم فى السماااااااااااااااا...
وتحياتى ليك

]
غير مقروء 10-11-07, 11:14 PM   #24
المستشار
صياد متقدم

ان شاء الله ربنا ينولك الاتنين وانتظر المنتدى فى ثوبه الجديد مقارنه بالفيديو لجميع البنادق ان شاء الله تعالى
غير مقروء 10-11-07, 11:23 PM   #25
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

عموما انا رائي ان الوزن الزائد بيساعد في التحكم بالبندقية وقلة اهتزازها في يد الرامي

أخي العزيز وبلدياتي الغالي الأستاذ وجدان...لا تكن أناني وتقيس وتقيم البندقية بالنسبة لك...وفكر في باقي إخوانك من غالبية الشباب الغلابة...فموضوع ثقل وزن البندقية أو حجمها الكبير لا يؤثر في أمثالنا من العمالقة ضخام الجسم ثقيلي الوزن خفيفي الظل...والدم...وأحباب الله...فتجد الواحد منا ماسك البندقية بيده وكأنه ماسك خلة لتنظيف الأسنان...وأي بندقية هذه التي تهزنا أو تهز يدنا...علي رأي المثل العربي الذي يقول...يا جبل...ما يهزك ريح...فلطفا يا أخي وشيئ من الرحمة...بهذا الشباب والذي يمثل القاعدة العريضة والأغلبية والذي يستمع غالبيته ويعشق الفنان عامر حسني....آسف قصدي تامر حسني...وأن يكونوا هم المقياس والمعيار الذي يحسب عليه وزن البندقية وحجمها...مناسب أو غير مناسب...أما نحن...فخارج الحسبة للظروف السابق إيضاحها...هذا رأيي وكان لا بد أن أعبر عنه لأريح ضميري...وأنام قرير العين مرتاح البال...تصبحوا علي خير...خالص تحياتي واحترامي للجميع...
غير مقروء 10-11-12, 01:29 PM   #26
Oonyx
صياد نشيط

المدينه: الاسكندرية
Oonyx مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى Oonyx

يا دي الحوسة يا وجدان إيه ده ياعم
بص أولا أنا محترم رأيك جدا بس إنت كده طلعت عين الويبلي باتريوت
وانا بصرحة من أشد المعجبين بيها يا برنس
غير مقروء 10-11-12, 02:13 PM   #27
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

اقتباس:

أخي العزيز وبلدياتي الغالي الأستاذ وجدان...لا تكن أناني وتقيس وتقيم البندقية بالنسبة لك...وفكر في باقي إخوانك من غالبية الشباب الغلابة...فموضوع ثقل وزن البندقية أو حجمها الكبير لا يؤثر في أمثالنا من العمالقة ضخام الجسم ثقيلي الوزن خفيفي الظل...والدم...وأحباب الله...فتجد الواحد منا ماسك البندقية بيده وكأنه ماسك خلة لتنظيف الأسنان...وأي بندقية هذه التي تهزنا أو تهز يدنا...علي رأي المثل العربي الذي يقول...يا جبل...ما يهزك ريح...فلطفا يا أخي وشيئ من الرحمة...بهذا الشباب والذي يمثل القاعدة العريضة والأغلبية والذي يستمع غالبيته ويعشق الفنان عامر حسني....آسف قصدي تامر حسني...وأن يكونوا هم المقياس والمعيار الذي يحسب عليه وزن البندقية وحجمها...مناسب أو غير مناسب...أما نحن...فخارج الحسبة للظروف السابق إيضاحها...هذا رأيي وكان لا بد أن أعبر عنه لأريح ضميري...وأنام قرير العين مرتاح البال...تصبحوا علي خير...خالص تحياتي واحترامي للجميع...
عم جلجل
عمى وعم عيالى
شباب مين اللى بتسمع تاموره
اصلا دول ملهمش فى اكل الفول فمش هايشيلو بنادق
انما ما تجمعش الشباب لانى منهم واشيلك ار بى جيه مش مجرد بندقيه
وربنا يرزقك بابن صالح تحسن تربيته
غير مقروء 10-11-12, 11:43 PM   #28
Oonyx
صياد نشيط

Oonyx مستواه غير معروف

اقتباس:
ويعشق الفنان عامر حسني.....
ليه بس كده إنت مسامصم تطالعني باغني .... ولا يهمك هسجل أغنية بحنجرتي الذهبية واحطه على المنتدى عشان اطفش الاعضاء
هههههههههههه
غير مقروء 10-11-13, 12:43 AM   #29
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oonyx مشاهدة المشاركة
ليه بس كده إنت مسامصم تطالعني باغني .... ولا يهمك هسجل أغنية بحنجرتي الذهبية واحطه على المنتدى عشان اطفش الاعضاء
هههههههههههه
أخي العزيز الغالي الأستاذ عامر حسني...أعمل إيه بقي فيك...أعذرني يا أخي...دائما فاكرك وعلي بالي...وبعدين إنت فعلا فنان...وأكبر فنان...أنا قلت الفنان عامر حسني وبعدين قلت آسف...قصدي تامر حسني ومن غير الفنان...تامر حسني إيه وبتاع إيه...وتأكد لو سجلت إغنية وعملت شريط أنا هأكون أول واحد أشتريه وأهديه لتامر حسني علشان أخليه يختشي علي دمه ويبطل النشاذ والحشرجة والهبل اللي بيعمله ده...نحن وراؤك ونشجعك يا فنان...إنطلق وخذ المبادرة وإبدأ فطريق الألف ميل يبدأ بخطوة...خالص تحياتي واحترامي للجميع...
غير مقروء 10-11-13, 03:14 AM   #30
أسامه خطاب
صياد نشيط

الصورة الرمزية أسامه خطاب

المدينه: من شنشور أشمون منوفيه وحاليا بالرياض
أسامه خطاب مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى أسامه خطاب إرسال رسالة عبر Yahoo إلى أسامه خطاب إرسال رسالة عبر Skype إلى أسامه خطاب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
احب اشارك معكم في هذا الموضوع ولي رأي بعد إذنكم
اما أقارن بين ديانا54 والويبلي باتريوت لازم اقول المقارنة من أي إتجاه
يعني مثلا هل نقارن من ناحية استخدام البندقية في الصيد أم أن البندقية للتباهي والتفاخر وإستعراض العضلات
لو قلنا من ناحية الصيد طبعا ديانا54 تكسب
لو قلنا من ناحية وسع وسع حاسب يا عم الشيفرولية الدبابة أكيد هتكون الباتريوت
الباتريوت لا يميزها إلا القوة فقط لانها فاقت كل البنادق السابقة لها في القوة
أي واحد صياد بيبقى نفسه يحقق نتايج كويسه في عدد الطرائد علشان كده الايركنج تكسب الباتريوت
لكن هناك نقطة هامه جدا جدا لابد أن لا نغفلها وهي عشق السلاح
فلكل منا السلاح الذي يحبه ويعشقه مهما كان تقييمه من خبراء السلاح ، كعشاق السلافيا مثلا مع انها بندقية ضعيفة ورخيصة لكن لها عشاقها ومحبيها
ارجو ان اكون أضفت نقطة في الموضوع
ولكم تحياتي
********** فما بالنا لو قيل فينا بعض ما قيلا **********

oekhattab@yahoo.com
أسامه خطاب غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-11-13, 04:25 AM   #31
mohamed anwar
عضـــــــــو ذهبـــــــــــــى

الصورة الرمزية mohamed anwar

mohamed anwar في بداية الطريقmohamed anwar في بداية الطريقmohamed anwar في بداية الطريقmohamed anwar في بداية الطريقmohamed anwar في بداية الطريقmohamed anwar في بداية الطريق
Exclamation رد: مقارنة بين الديانا 54 اير كنج و الويبلي باتريوت

اقتباس:
لاحظت في المشاركات الاخيرة لبعض الاعضاء التحيز لما يحبونة من بنادق خصوصا الديانا 54 والويبلي باتريوت فاردت توضيح وجة نظري ايضا عن كلا البندقيتين الرائعتين فنقارن بالارقام
وجة المقارنة ديانا 54 ويبلي باتريوت
الدقة في الاصابة 9 /// 5
رد الفعل 10 /// 5
الوزن 7 /// 7
التحكم في امساك البندقية 8 /// 6
((توازن البندقية))
السعر 8 /// 6
((في مصر وليس الاسعار العالمية))
الطاقة الحركية المتولدة بالمقذوف 7 /// 10
((الناتجة عن سرعة المقذوف ووزنة اي قوة البندقية ))
الخامات المصنع منها 9 /// 9
توافر قطع الغيار 9 /// 5
الناشينكان 7 /// 9
تحمل التليسكوبات 8 /// 7
تفكك المسامير 9 /// 6
((تفكك الاجزاء عموما واحتياجها للتربيط الدائم))
اجمالي الدرجات
الديانا 54 91/110
الويبلي باتريوت 75/110
اتمني اني اكون غطيت كل اوجة المقارنة بين البندقيتين .....
وجدان
صديقي الغالي وجدان انا شايف ان المقارنه بها نقاط ضعف كثيره ونقاش وان كانت اولي نقاط الضعف في اولي سطور المقارنه وهوه رئيك الشخصي اي المسند في المقارنه رئي شخصي
2- انت تمتلك الديانا 54 ولا تمتلك الباتريوت فئي رئي شخصي تعرضه
3- سرعه الباتريوت تفوق سرعه الديانا المجنوم التي تفوق سرعه الاير كيج فعلي اي اساس ساويت السرعتين وبالتالي فان الطاقه الحركيه للموقزوف المعلن عنها خطأ
وعلي اي اساس وتجربه تم تحديد الفرق في الدقه بين البندقيتين
لالا ياوجدان انا شايف ان المقارنه والارقام خاطئه لانها مبنيه علي رئيك الشخصي
mohamed anwar غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-11-13, 07:19 AM   #32
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:

سعادة الباشا المدير ا جمال طب اديني حتي رنة ولا مسج قولي ان حضرتك كتبت رد ((اصل انا في البلد اليومين دول زي مقولت لحضرتك قبل كدة وانت عارف البلد ومشاغل البلد ))
علي فكرة حقيقي ثقل وزن البندقية بالنسبة لوزن وقوة الرامي او الصياد له تاثير ايجابي علي اتزان البندقية وثباتها في يد الصياد انما مش تامر حسني هيشيل الديانا 54 لكنهو قوتة ممكن تشيل مسدس خرز لكن علشانموضوع الثبات ممكن ولو انة ضغط كبيرعلية ممكن يمسك بندقية خرز.....
شكرا يا غالي علي مشاركتك ((المحببة لي))...
غير مقروء 10-11-13, 07:25 AM   #33
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
يا دي الحوسة يا وجدان إيه ده ياعم
بص أولا أنا محترم رأيك جدا بس إنت كده طلعت عين الويبلي باتريوت
وانا بصرحة من أشد المعجبين بيها يا برنس
ياباشا الويبلي باتريوت بندقية جميلةجدا
كمان انا مدتش الديانا 54 100 من 100
علي فكرة الويبلي باتريوت لو هنقارنها بمن في مجموعة البنادق ((جامو الهانتر 1250 -ديانا الماجنوم 350........)) هتكسب ولكن لما نقارنها علي انها بندقية للصيد المتكرر ((واقصد اليمام والحمام )) فهي اقل من الديانا 54
تحياتي ليك يا اونكس
غير مقروء 10-11-13, 07:29 AM   #34
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أسامه خطاب مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
احب اشارك معكم في هذا الموضوع ولي رأي بعد إذنكم
اما أقارن بين ديانا54 والويبلي باتريوت لازم اقول المقارنة من أي إتجاه
يعني مثلا هل نقارن من ناحية استخدام البندقية في الصيد أم أن البندقية للتباهي والتفاخر وإستعراض العضلات
لو قلنا من ناحية الصيد طبعا ديانا54 تكسب
لو قلنا من ناحية وسع وسع حاسب يا عم الشيفرولية الدبابة أكيد هتكون الباتريوت
الباتريوت لا يميزها إلا القوة فقط لانها فاقت كل البنادق السابقة لها في القوة
أي واحد صياد بيبقى نفسه يحقق نتايج كويسه في عدد الطرائد علشان كده الايركنج تكسب الباتريوت
لكن هناك نقطة هامه جدا جدا لابد أن لا نغفلها وهي عشق السلاح
فلكل منا السلاح الذي يحبه ويعشقه مهما كان تقييمه من خبراء السلاح ، كعشاق السلافيا مثلا مع انها بندقية ضعيفة ورخيصة لكن لها عشاقها ومحبيها
ارجو ان اكون أضفت نقطة في الموضوع
ولكم تحياتي
ا اسامة سعيد بمشاركتك يا غالي ((فينك مش بتدخل المنتدي زي الاول عموما ربنا معاك))
مقارنتي كانت بيتهيالي انها شاملةبمعني اني اتكلمت عن الدقة واتكلمت عن القوة وعن اغلب النواحي الفنية بالبندقية واتمني اني اكون اصبت
شارا يا غالي علي مشاركتك ...
غير مقروء 10-11-13, 07:42 AM   #35
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed anwar مشاهدة المشاركة
صديقي الغالي وجدان انا شايف ان المقارنه بها نقاط ضعف كثيره ونقاش وان كانت اولي نقاط الضعف في اولي سطور المقارنه وهوه رئيك الشخصي اي المسند في المقارنه رئي شخصي
2- انت تمتلك الديانا 54 ولا تمتلك الباتريوت فئي رئي شخصي تعرضه
3- سرعه الباتريوت تفوق سرعه الديانا المجنوم التي تفوق سرعه الاير كيج فعلي اي اساس ساويت السرعتين وبالتالي فان الطاقه الحركيه للموقزوف المعلن عنها خطأ
وعلي اي اساس وتجربه تم تحديد الفرق في الدقه بين البندقيتين
لالا ياوجدان انا شايف ان المقارنه والارقام خاطئه لانها مبنيه علي رئيك الشخصي
امحمد اهلا وسهلا بيك (((رجعتنا لايام المناقشات في البوار.....))
ا بالنسبة علي رائي الشخصي فهو مبني علي اساس تجربة اناس خبرة وريفيوهات عن الويبلي باتريوت او البيمان كوداك والديانا 54 كمان اشالله احطبالمنتدي ريفيوهات للبندقيتين بعد ترجمتهم للعربية ..
2 زمان لو قلت الكلام دة هيكون عندكحق لكن النهاردة النت وخبرات الناس والخبراء قدام كل الناس وبيساعد انك تختار البندقية الافضل كمان انا لما قريت خبرة الناس قبل ما اشتري الديانا ال54 لقيت كل اللي انا عايزة في البندقية ...
3 بالنسبة للطاقة الحركية اوالسرعات حضرتك قريت الارقام غلط انا اديت الديانا 54 ((7من 10 )) واديت الويبلي الباتريوت ((10 من 10 )) علي الرغم من ان في بنادق اقوة بكتير لكن انا هنا بتكلم علي بندقية بتستخدم السوستة المعدن مش ال pcp
4 بالنسبة للدقة انا هنزل ورق عليه نتائج البندقيتين علي 30 و 50 yard بتوضح الدقة بين الاثنين

ياباشا انا كنت اتمني ان حضرتك تعيد المقارنة بالارقام زي مانا عملت ونشوف نقط الاختلاف بيني وبينك في ايه ؟؟؟؟ ونبدا النقاش
شكرا يا ا محمد علي مشاركتك
غير مقروء 10-11-15, 01:04 AM   #36
Oonyx
صياد نشيط

Oonyx مستواه غير معروف

وجدان باشا رغم إني من عشاق الباتريوت إلا إني برضه عندي عليها تحفظ وهو إنها تجميعها للراشة مش قد كده ومن فرط قوتها بتعمل ارتداد عالي جدا.
بصراحة فالدقة ... هي مش رقم واحد فالدقة ولا حاجة فعلا زي ما أنت قلت ... أنا اتناقشت مع المتر عَمر أبوالعلا فالنقطة دي ووصلنا إنَّ لو حيطنها في مقارنة مع الماجنوم 350 هتخسر في الدقة بس هي فعلا فتاكة بمعنى الكلمة
بعدين راعي إن في ال 54 انتي ركويل وده ميزة جبارة ليها
إن شاء الله هابقى اعملك مقارنة بس بعد العيد إن شاء الله عشان مشغول جدا
اخوك عامر حسني
غير مقروء 10-11-15, 01:40 AM   #37
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

خالص تحياتي واحترامي للجميع...
غير مقروء 10-11-15, 12:49 PM   #38
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
وجدان باشا رغم إني من عشاق الباتريوت إلا إني برضه عندي عليها تحفظ وهو إنها تجميعها للراشة مش قد كده ومن فرط قوتها بتعمل ارتداد عالي جدا.
بصراحة فالدقة ... هي مش رقم واحد فالدقة ولا حاجة فعلا زي ما أنت قلت ... أنا اتناقشت مع المتر عَمر أبوالعلا فالنقطة دي ووصلنا إنَّ لو حيطنها في مقارنة مع الماجنوم 350 هتخسر في الدقة بس هي فعلا فتاكة بمعنى الكلمة
بعدين راعي إن في ال 54 انتي ركويل وده ميزة جبارة ليها
إن شاء الله هابقى اعملك مقارنة بس بعد العيد إن شاء الله عشان مشغول جدا
اخوك عامر حسني
تمام يبقي انت متفق معايا في القوة العالية لباتريوت كمان الارتداد والدقة كمان لو قريت ردي علي ا محمد انور هتجد اني قلت اننا لو عملنا مقارنة بين الباتريوت والديانا 350 هلاقي الباتريوت افضل كمان احنا متفقين في ان ال54 تجنبت القوة المفرطة بالاضافة الي نظام الانتي ريكويل
في انتظار المقارنة
وجدان
غير مقروء 10-11-15, 01:02 PM   #39
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
أخي العزيز وبلدياتي الغالي قوي الأستاذ وجدان...تعالي كل يوم...واحشني والله كتييييييييييييييير...وبصراحة سايب فراغ كبيييييييييير...أنا قلت باين عليك زعلان أو واخد علي خاطرك مني...لما قلت عمالقة وضخام وأحباب الله...وهكذا...فمكانش ينفع أرن لك وأنت في هذه الحالة...وفضلت أسيبك للزمن... على رأي أم كلثوم...ينسيك آلامك ويزيح همومك ويداوي قلبك المجروح...وتهدأ كده وتتقبل الأمر الواقع...والحقيقة المرة...أتاريك طلعت مسافر ومهيص في البلد وعامل عريس...إشي بط وإشي وز وإشي حمام بالفريك...وكله إيه...بالسمن البلدي...ألف هناء وشفاء على قلبك...ربنا يهنيك ويريح بالك كمان وكمان...أمانة عليك حبيب قلبي وإنت جاي بالسلامة...أبقي إفتكرني بشوية كشك وفايش.....ولو في ربنا يكتر أفراح عندكم اليومين دول كمل جميلك وإفتكرني بكحكيتين من بتوع العروسة...ما تنساش السلام أمانة لكل فرد في البلد فرد فرد كل بإسمه مزيد السلام والتحية ألف مليون سلام...أشوفك علي خير وتيجي بألف سلامة...خالص تحياتي واحترامي للجميع...
انا مزعلش منك ابدا بس الزمن غدار
بس حضرتك فهمت غلط خالص دانا جيت هنا البلد وكاهن الكنيسة عندنا اتوفي وهو يديلي صلة قرابة فاديلي 3 ايام في الجنازة وحتي الاكل فطار غدا عشا من برة
انشالله انا جاي القاهرة يوم الاربعاء علشان عندي امتحانات يوم السبت
كمان انشالله هسال علي الكشك والذي منه لان حقيقي احنا مبنعملهوش هشوف اي حد من الجيران او اصحابي ممكن يكون ليهم حد في القري اللي جنبنا ويكونوا بيعملوه ((طبعا انت هتتريق عليا وتقول ان احنا جيل الفينو والكورن فليكس والبسكويت هاهاهاهاهاها)) ..
انت بقي سلملي علي اللي فيالقاهرة كلهم واحد واحد ((نفر نفر ))
تحياتي ا جمال
غير مقروء 10-11-15, 08:21 PM   #40
خط الصعيد
صياد نشيط

خط الصعيد مستواه غير معروف

فعلا يا استاذ وجدان انا ديما كنت بحط الاتنين فى مقارنة مش عارف لية بس كنت ديما اميل للديانا يمكن علشان هى بعتلة مش كسر عمتا الف شكر على المقارنة الرائعة
سيفنا فيه قولنا *** حسبنا الله والنبى
خط الصعيد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-11-15, 08:28 PM   #41
المستشار
صياد متقدم

تيجى بالسلامه يابرنس وانا اسف يا وجدان والله لسه شايف رسالتك من يومين بتاعه رحله الصيد عشان اخوك ضعيف اوى فى حكايه الكمبيوتر وكل عام وانتم بخير
غير مقروء 10-11-16, 01:50 AM   #42
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

غير مقروء 10-11-17, 06:20 PM   #43
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خط الصعيد مشاهدة المشاركة
فعلا يا استاذ وجدان انا ديما كنت بحط الاتنين فى مقارنة مش عارف لية بس كنت ديما اميل للديانا يمكن علشان هى بعتلة مش كسر عمتا الف شكر على المقارنة الرائعة
شكرا يا خط الصعيد علي مرورك الكريم
عموما زيي لكن انا برضو بحترم الويبلي باتريوت جدا وكمان نفسي في واحدة نمرة 3 انجليزي لكن لما عرفت انها ب 8000 جنية يعني 1500 دولار فطبعا لالالالالا والف لا
غير مقروء 10-11-17, 06:23 PM   #44
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
تيجى بالسلامه يابرنس وانا اسف يا وجدان والله لسه شايف رسالتك من يومين بتاعه رحله الصيد عشان اخوك ضعيف اوى فى حكايه الكمبيوتر وكل عام وانتم بخير
ياباشا شكرا لاهتمام حضرتك
علي فكرة حاولت اكلمك يوم العيد ((وكنت ملتزم @@يرجي الاتصال بعد الساعة 10@@)) لكن طلع حظي وحش حضرتك كنت قافل الموبايل
عموما كل سنة وحضرتك واسرتك الكريمة بخير وسعادة.
وجدان
غير مقروء 10-11-17, 06:38 PM   #45
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
أخي العزيز وبلدياتي الغالي قوي الأستاذ وجدان...بادئ ذي بدء تقبل عزائي في قريبك وقريبي ( قريب صاحبي قريبي ) المتنيح القمص راعي وكاهن الكنيسة وأبونا...ونسأل الله الرحمة والمغفرة...البقاء لله وحده...وسبحان من له الدوام...ظلمتك والله يا أخي...وأنا فاكرك بقي عريس وبيزغطوك بط ووز وحمام محشي فريك وبالسمن البلدي...حقيقي إن بعض الظن إثم...أرجو أن تسامحني علشان ضميري يرتاح...وأعرف أنام خالي البال...وبعدين إنت برضو ظلمتني...مين قال إني هأتريق وأقول عليكم جيل فينو وكورن فليكس وبسكويت...لأ طبعا الحاجات دي قديمة وإتقالت زمان علي الجيل اللي بعدي علي طول...جيل الفنانين جميل راتب ومحمود ياسين ونور الشريف...إنتم بقي جيل الكورواسون والباتون ساليه والساليزون والباتيه والسيمون فيميه والأندومي...وكله بيتاكل...الله يعينكم علي أيامكم الصعبة دي...زمان علي أيامنا الواحد لما ييجي مسافر لازم ياخد معاه الزاد والزواد...الكشك والفايش والحرد وعيش الشمس والبتاو وزلعة المش والملوخية الناشفة...يا سلااااااام علي خير زمان...الله يرحم...كله راح وبقي ذكرى...المهم مش هأوصيك...اليومين دول في دخلة الشتاء والبرد بيعملوا الكشك ويكعرموه ويحطوه علي أسطح البيوت علشان يشوف السمس ويستحي منها وينشف...مش هأقولك بقي تعمل إيه...إنت عارف...ولو مستحي ومش عارف شوف حد يكون عنده كشك وبادل معاه بشوية كحريت ولا دحي...ولو حتي بالفلوس ولما تيجي بالسلامة الحساب يجمع...أول ما توصل إديني ميسد كول...أجيلك المطار علي طول...معلش طولت عليك...أسيبك ترتاح وتنام...وأنا كمان...تصبحوا علي خير...
شكرا لاهتمام حضرتك
مطار .........@@@!!!!!!!!!!!!!!!
ده علي اساس ان عندنا مطار في القوصية ((بين القوصية وديروط يعني ))
والله انا تخيلت الموضوع لقيت ان ممكن تلاقي موقف طائرات وتسمع واحد القاهرة او مثلا طيار بيقول لزميلة كملت يا كابتن محمد فيرد علية ويقولة فاضل اتنين ونزلني المحطة الجاية ... وحاجات زي كدة
((الكشك والفايش والحرد وعيش الشمس والبتاو وزلعة المش والملوخية الناشفة))
انا فهمت الكشك والبتاو (علشان كان بيجلنا من ناس معرفة علشان بابا بيحبه) والمش ((من اسمة كدة ......!!!!!!!!!)) والملوخية الناشفة
لكن ايه الفايش والحرد وعين الشمس..!!!!!!!!!!!!!!!!
((كحريت ولا دحي)) ده با جماعة بيض بالانجليزي..
غير مقروء 10-11-18, 02:12 AM   #46
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

غير مقروء 10-11-18, 02:40 AM   #47
المستشار
صياد متقدم

ايه ده انت كده بقيت ابن اختى يا وجدان عشان انا اخوالى كلهم من الحوطه شرق يعنى بلدياتى انا كمان
غير مقروء 10-11-25, 06:56 PM   #48
حسام
صياد متفاعل

المدينه: طنطا
حسام مستواه غير معروف

معلش انا شايف ان المقارنة مش عادلة يا أستاذ وجدان لأننا لم نذكر ثلاثة عيوب فى الديانا الأول هو عدم ثبات الناشنكاه الخلفى والثانى هو انها بتخلف النشان مع الضرب المتواصل نتيجة وجود نظام مانع الارتداد والثالث هو وجود الأجزاء البلاستيك بكثرة فى مجموعة الزناد

sponsor links