الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-07-30, 09:59 PM   #1
fesal
صياد قديم

الصورة الرمزية fesal

المدينه: مصر الجديده
fesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيده
افتراضي هل ليزر ظبط النشان مفيد ولا أي كلام؟

ياجماعه يريت تفيدوني هل ليزر ظبط النشان مفيد وعملي فعلا ؟
انا عايز اظبط البندقيه علي مسافه 30 متر او اكتر وطبعا بيتي مفيهوش مكان ولو خرجت في الشارع ببقا عايز اصطاد مش عايز اضيع اليوم كله في الظبط فيريت تفيدوني
انا معايا نوريكا جيت نمره 1 وعليها سكوب كبير 40*9*3
عايز فعلا دقه تخليني لو حبيت انشن علي نمله بتعدي الشارع اجيبها وفي نفس الوقت اظبطه بسرعه لأني بعد اضرب بال 50 رشايه عشان اظبطه بيكون اليوم راح والطيور مشيت خلاص والشمس طلعت
fesal غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 12-07-31, 09:42 AM   #2
tarekvb
مشرف عام سابق

الصورة الرمزية tarekvb

المدينه: القاهرة
tarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدى
افتراضي رد: هل ليزر ظبط النشان مفيد ولا أي كلام؟

حتى لليزر ضبط النشان لو جيبته عايز مسافة ولازم تظبط على المسافة الفعلية وكونك انك بتاخد 50 رشة ومش بيظبط معاك يبقى فى حاجة مش صح انت بتعملها او طريقتك غلط
tarekvb غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-31, 09:58 AM   #3
fesal
صياد قديم

الصورة الرمزية fesal

المدينه: مصر الجديده
fesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarekvb مشاهدة المشاركة
حتى لليزر ضبط النشان لو جيبته عايز مسافة ولازم تظبط على المسافة الفعلية وكونك انك بتاخد 50 رشة ومش بيظبط معاك يبقى فى حاجة مش صح انت بتعملها او طريقتك غلط
هل أنتا شايف أنه عملي ؟
انا اكيد هظبط علي مسافه فعليه ولو حسيت اني هضرب علي مسافه اعلي هنزل درجه صغيره مش مشكله انا بتكلم علي اليمين والشمال مش الظبط فوق وتحت دي حاجه نسبيه موضوع فوق وتحت
fesal غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-31, 10:00 AM   #4
Bebeto
صياد قديم

الصورة الرمزية Bebeto

المدينه: Ẵℓёжล₦₫Řїล
Bebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر بهBebeto عضو نفتخر به
افتراضي Re: رد: هل ليزر ظبط النشان مفيد ولا أي كلام؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fesal مشاهدة المشاركة
هل أنتا شايف أنه عملي ؟
انا اكيد هظبط علي مسافه فعليه ولو حسيت اني هضرب علي مسافه اعلي هنزل درجه صغيره مش مشكله انا بتكلم علي اليمين والشمال مش الظبط فوق وتحت دي حاجه نسبيه موضوع فوق وتحت
الليزر عامة للظبط يمين و شمال
فوق و تحت انت تظبطها مينفعش بالليزر عشان المنحني اللي الرشاية بتاخده مع المسافة و الليزر بيمشي في خط مستقيم
Bebeto غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-31, 11:06 AM   #5
tarekvb
مشرف عام سابق

الصورة الرمزية tarekvb

المدينه: القاهرة
tarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fesal مشاهدة المشاركة
هل أنتا شايف أنه عملي ؟
على العموم اتصل بيا ونجرب نظبط النيشان مع بعض الاول ونشوف ايه الحكاية لان دايما ضبط النيشان فيه مشكلة معاك
tarekvb غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-01, 04:49 PM   #6
sherif aboudeif
تاجر مسجل بالمنتديات

المدينه: 6 october
sherif aboudeif في بداية الطريقsherif aboudeif في بداية الطريقsherif aboudeif في بداية الطريقsherif aboudeif في بداية الطريقsherif aboudeif في بداية الطريقsherif aboudeif في بداية الطريقsherif aboudeif في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر ICQ إلى sherif aboudeif إرسال رسالة عبر AIM إلى sherif aboudeif إرسال رسالة عبر Yahoo إلى sherif aboudeif إرسال رسالة عبر Skype إلى sherif aboudeif

ليزر ضبط النشان مهم حدا لضبط البندقيه
sherif aboudeif غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-15, 07:16 PM   #7
moorg
صياد متفاعل

الصورة الرمزية moorg

المدينه: cairo
moorg مستواه غير معروفmoorg مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى moorg

الاسكوب علجيت ايهانة .... تحياتي لك
غير مقروء 12-08-15, 08:47 PM   #8
LORD GAMO D7
صياد جديد

الصورة الرمزية LORD GAMO D7

المدينه: الشيخ زايد
LORD GAMO D7 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى LORD GAMO D7
افتراضي Re: هل ليزر ظبط النشان مفيد ولا أي كلام؟

نصيحة مهمة من اخوك انك قبل الاسكوب لازم تكون قاعدة قطعة واحدة الربط بتاعها يكون تمام ومهم جدا الاستوبر الموجود فى القاعدة اصلا تاكد علية
ثانيا:
ظبط الليزر ليس له اى فائدة كلام فاضىى وفلوس حرام الافضل انك تجرب بنفسك والوضوع مش محتاج اكتر من خمس رشات بالعدد بس تكون محدد افضل نوع من الرش المناسب ليك ونوعية الصيد وطبعا المدى

النصيحة المجربة عمليا بص ياباشا وخد باللك من الكلام دة اوىىىى :
ضع ورقة مرسوم عليها دوائر ببرجل يكون افضل وترسم صليب فى وسط الدوائر

ضع هذه الورقة على مسافة من 30 الى 35 خطوة عادية خالص برجليك خطواتك الطبيعيىة

توجه البندقية بخط عمودى على الورقة من المسافة المحددة ونشن اسفل منتصف اصغر دائرة ويكون الصليب الخاص بالاسكوب بالظبط على الصليب بالورقة ويايت تسند ايدك على اى حاجة

مع تكرار الخطوات ده مع التركيززززز هما خمس رشات هتبقى قناص واتحدى اى حد على كدةة

ماحوظةةةة: مسافة 30 الى 35 خطوة عادية تجعلك قادر على اصطياد الاهداف القريبة بنفس قوة اصطياد الاهداف البعيدة وعن تجربو وريريت اكون فدتكك والله المستعانن
غير مقروء 12-08-17, 10:33 AM   #9
Karam
صياد نشيط

الصورة الرمزية Karam

Karam في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريق
افتراضي رد: Re: هل ليزر ظبط النشان مفيد ولا أي كلام؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lord gamo d7 مشاهدة المشاركة
نصيحة مهمة من اخوك انك قبل الاسكوب لازم تكون قاعدة قطعة واحدة الربط بتاعها يكون تمام ومهم جدا الاستوبر الموجود فى القاعدة اصلا تاكد علية
ثانيا:
ظبط الليزر ليس له اى فائدة كلام فاضىى وفلوس حرام الافضل انك تجرب بنفسك والوضوع مش محتاج اكتر من خمس رشات بالعدد بس تكون محدد افضل نوع من الرش المناسب ليك ونوعية الصيد وطبعا المدى

النصيحة المجربة عمليا بص ياباشا وخد باللك من الكلام دة اوىىىى :
ضع ورقة مرسوم عليها دوائر ببرجل يكون افضل وترسم صليب فى وسط الدوائر

ضع هذه الورقة على مسافة من 30 الى 35 خطوة عادية خالص برجليك خطواتك الطبيعيىة

توجه البندقية بخط عمودى على الورقة من المسافة المحددة ونشن اسفل منتصف اصغر دائرة ويكون الصليب الخاص بالاسكوب بالظبط على الصليب بالورقة ويايت تسند ايدك على اى حاجة

مع تكرار الخطوات ده مع التركيززززز هما خمس رشات هتبقى قناص واتحدى اى حد على كدةة

ماحوظةةةة: مسافة 30 الى 35 خطوة عادية تجعلك قادر على اصطياد الاهداف القريبة بنفس قوة اصطياد الاهداف البعيدة وعن تجربو وريريت اكون فدتكك والله المستعانن

كلام سليم 100%
الواضح أن الناس هنا كلها خبره
Karam غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links