الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-02-24, 05:39 PM   #1
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

المدينه: 6 اكتوبر
بدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدى
افتراضي اللى كنت خايف منة حصل

الاخوة الافاضل
كنت من فترة ليا تعقيب على انتشار مسدسات الصوت ان الشعب المصرى عندنا ميول عدوانية مش كل الناس طبعا بس اغلبهم وكان التعليق ان اى مشكلة كل واحد هيطلع مسدس صوت وبعدين الموضوع يقلب بتهريج اية دة انت جبتة منين وبكام ......شوفت اضحك عليك
ولكن انا لله وانا اليه راجعون الموضوع قلب بجد واسفنى جدا الاحداث المؤسفة فى المعادى التى راح ضحيتها سائق الميكروباص وضابط الشرطة
السيناريو المتعارف لحين التحقق من الموضوع ان السائق كان يحمل سلاح ......
.........................حقيقى معنديش حاجة اقولها غير
حسبى الله ونعم الوكيل
غير مقروء 11-02-24, 05:43 PM   #2
jamayka
صياد قديم

الصورة الرمزية jamayka

المدينه: القاهرة
jamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريق
افتراضي رد: اللى كنت خايف منة حصل

ممكن توضح ايه اللى حصل يا استاذ بدر ؟؟؟؟؟؟ انا مش فاهم حاجة !!!

اذا طعنك شخص بخنجر لسانه ... فأقتله بسيف ابتسامتك
jamayka غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-24, 05:47 PM   #3
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

بدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jamayka مشاهدة المشاركة
ممكن توضح ايه اللى حصل يا استاذ بدر ؟؟؟؟؟؟ انا مش فاهم حاجة !!!
انت مسمعتش عن الخناقة بين ضابط شرطة وسائق الميكروباص فى المعادى وقام الضابط بقتل السائق وبعدين الناس قامو بالعتداء على السائق كادو ان يقتلوة
الفيلم موجود على موقع اليوم السابع
غير مقروء 11-02-24, 06:00 PM   #4
jamayka
صياد قديم

الصورة الرمزية jamayka

jamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريق

انا شوفت الفيديو بس فى حاجة مش فاهمها هو الواق كان معاه سلاح ؟؟
اللى فهمتو ان الظابط كان سكران عشان كده ضرب نار

غير مقروء 11-02-24, 06:54 PM   #5
khaledabdelnaby
صياد نشيط

الصورة الرمزية khaledabdelnaby

khaledabdelnaby مستواه غير معروف

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يبدو انه من المؤسف ان الاوضاع الامنية تتدهور وتزداد سوء وان بعض ضباط الشرطة ما زالوا يعتقدوا انهم فوق القانون انا بالامس كنت اشاهد الضباط وامناء الشرطة امام وزارة الداخلية وما فعلوه لا يمكن تسميتهم الا بلطجية ومجرمين وحقيقة يستحقوا ما فعله بهم الجيش بالامس والاهالى اليوم
khaledabdelnaby غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-24, 07:08 PM   #6
ahmedabutaleb
صياد متفاعل

ahmedabutaleb مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر مشاهدة المشاركة
انت مسمعتش عن الخناقة بين ضابط شرطة وسائق الميكروباص فى المعادى وقام الضابط بقتل السائق وبعدين الناس قامو بالعتداء على السائق كادو ان يقتلوة
الفيلم موجود على موقع اليوم السابع
استاذى العزيز الناس اعتدوا على الضابط مش السائق

وعلى فكرة هما الاتنين غلطانين يعنى فى الاول الضابط اتخانق مع سواق الميكروباص وضربة بالايد فسواقين الميكروباص اتلموا على الضابط فالضابط طلع سلاحة وضرب فى الهوا جت فى رقبة سواق من اللى كانوا واقفين فالناس اتلموا على الضابط وضربوه
شغل بلطجة يعنى سواء من الضابط او من سواقين الميكروباص حتى الاهالى المفروض انهم ياخدو الضابط ويسلموه انما يضربوة للدرجة دى يبقى احنا بنعمل زيهم بالضبط
ahmedabutaleb غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-24, 09:13 PM   #7
lastworld
صياد نشيط

الصورة الرمزية lastworld

المدينه: Fesal Street -Giza
lastworld مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedabutaleb مشاهدة المشاركة
استاذى العزيز الناس اعتدوا على الضابط مش السائق

وعلى فكرة هما الاتنين غلطانين يعنى فى الاول الضابط اتخانق مع سواق الميكروباص وضربة بالايد فسواقين الميكروباص اتلموا على الضابط فالضابط طلع سلاحة وضرب فى الهوا جت فى رقبة سواق من اللى كانوا واقفين فالناس اتلموا على الضابط وضربوه
شغل بلطجة يعنى سواء من الضابط او من سواقين الميكروباص حتى الاهالى المفروض انهم ياخدو الضابط ويسلموه انما يضربوة للدرجة دى يبقى احنا بنعمل زيهم بالضبط
عندق*حق*يا*استاذ*احمد*ابو*طالب*هما*الاتنين*غلطوا*
lastworld غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-24, 09:18 PM   #8
memo2224
صياد نشيط

الصورة الرمزية memo2224

المدينه: محافظة المنيا
memo2224 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى memo2224

(اخوانى هى دى الهمجيه السلبيه)لا تعليق
memo2224 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-25, 12:10 AM   #9
mohamed mohiey
Banned

mohamed mohiey مستواه غير معروف

طيب يا جماعة هى دى مصر اللى نفسنا فيها
طيب احنى عشنا واتربينا على حاجات غلط طيب ولادنا هيعيشو فى الهم ده طيب يبقى حتى حرام لازم ياجماعة
ننشر وعى ان الادب والاخلاق والعلم هم اسباب نهضة الشعوب والامم مش البلطجة والعافية ولازم نعلم اولادنا يحترموا البلد والناس فى الشارع هلشان الفرصة اللى فيها متضعش على الارض ودم النس اللى ماتت فى التحرير وغيره من الاماكن ميرحش هدر لازم نحب بعض ونعلم اولادنا يحترمو بعض الضابط مصرى واتعلم السلوك والعادات مننا والسواق كذلك احنا مستوردناش الناس دى من بلد تانية الحضارة سلوك
mohamed mohiey غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-25, 06:15 AM   #10
rock
صيــــــــاد محتــــــرف

الصورة الرمزية rock

المدينه: الجيزه
rock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى rock

السلام عليكم .... الشرطه كلمه تقال للتخويف فى هذه الايام او فى هذا العصر ..... انا حكيت اللى حصل فى الايام اللى فاتت (ايام الثوره ) فى امبابه لعدد من الاصدقاء الصيادين .... وقد قدمت امبابه 22 شهيدا على ايادى الشرطه وبلطجية الشرطه السريه .... انا بكون واقف احمى بيتى والقسم يبعتلنا الامناء وهما ماسكين الخرطوش والآلى ..... كان صحابى بيقعوا من جنبى .... ليا واحد من اصحابى واخد 10 رصاصات من آلى واحد .... حسبى الله ونعم الوكيل ..رجاء من ضعاف القلوب عدم مشاهدة الفيديو الثانى ...

صـــــــــــلى الله عليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه وسلــــــــــــــــــــــــــم
rock غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-25, 11:52 AM   #11
doos99
صياد قديم

الصورة الرمزية doos99

المدينه: بنى سويف
doos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدى

يا جماعه بقى في طار بايت بين الناس و الشرطه يعنى المفروض الناس مسكت الضابط و سلمته للجيش اما يضربوه حتى الموت فهذا غير مقبول بالمره
فانظر الى تلك الأوراق التي تغطي وجه السماء
ودعك مما سقط على الأرض فقد صارت جزءاً منها

عندمآ يوِزِع آلله آلأقدآرِ وِلآ يمنحني شيئاً أرِيدهُ .. أدرِك تمآماً أن آلله سيمنحني شيئاً أجمل ممآ أُرِيد ..
آللهم لآ تعلق قلبي لمآ ليس لي وِإجعل لي فيمآ أُحب نصيب
doos99 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-25, 12:05 PM   #12
هشام سمير
قنـــاص من الدرجه الاولى

اوسمتي

الصورة الرمزية هشام سمير

المدينه: البحيره- القاهره- الاسكندريه
هشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى هشام سمير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doos99 مشاهدة المشاركة
يا جماعه بقى في طار بايت بين الناس و الشرطه يعنى المفروض الناس مسكت الضابط و سلمته للجيش اما يضربوه حتى الموت فهذا غير مقبول بالمره
نرجوا من الله عز وجل تغير الامور ونزع النقم والبلايا
ولكن ماذا لو علم ضباط الشرطه انهم بشر وليسوا آله او ابناء الاله وتعاملوت مع الناس بالحسن واللين
غير مقروء 11-02-25, 02:51 PM   #13
sky.line_2010
صياد جديد

sky.line_2010 مستواه غير معروف

يا جماعه يوجد بـعـض افراد الشرطه غير مؤهلين نفسيا وعندهم مشاكل كتير نفسيه (مرض السلطه ) وللاسف عددهم كبير والمفروض يتم تاهيلهم على التفرقه بين المواطن العادى والبلطجى بس قبل الثوره كانو بيعاملوا البلطجى احسن من المواطن العادى ومش افراد بس لا قادة كمان والفديو دة لمدير أمن دمنهور اللواء مجدي أبو قمر بيحرض ظباط الشرطه على المواطنين واصف الشرطه ب اسياد الشعب

sky.line_2010 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-25, 03:43 PM   #14
doos99
صياد قديم

الصورة الرمزية doos99

doos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدى
Post رد: اللى كنت خايف منة حصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير مشاهدة المشاركة
نرجوا من الله عز وجل تغير الامور ونزع النقم والبلايا
ولكن ماذا لو علم ضباط الشرطه انهم بشر وليسوا آله او ابناء الاله وتعاملوت مع الناس بالحسن واللين
عندك حق يا استاذ هشام هو فيه ظباط شرطه زى ما حضرتك بتقول و ظباط علي العكس تماما و لكن يجب ان نراعي ان هولاء هم اللذين يحمون الناس اما بالنسبه لطريقه المعامله فهتتغير ان شاء الله للاحسن و لكن لماذا العنف من قبل الناس ضد الشرطه فهذا يمنع ضباط الشرطه من اداء عملهم وفي النهايه ضباط الشرطه هم جزء من المجتمع و هم بشر و لا يوجد بشر معصوم من الخطا و لازم مصر كلها تتعاون مع بعضها لكي نحمى مصرنا الحبيبه من السقوط و الخراب اما بالنسبه الاستاذ sky.line_2010 sky.line_2010 فبعض القيادات امثال هذا الشخص تميل للعنف اكثر من العقل و ليس ضباط الشرطه كلهم مثله وضباط الشرطه احتملوا ما لا يقدر ان يتحمله بشر من سب و اهانه و اتهام بالخيانه من الشعب و انهم كانوا معرضين للموت من اجل الشعب في اي لحظه في الايام السابقه فهل ليس لذلك تقدير في قلوب المصريين

عندمآ يوِزِع آلله آلأقدآرِ وِلآ يمنحني شيئاً أرِيدهُ .. أدرِك تمآماً أن آلله سيمنحني شيئاً أجمل ممآ أُرِيد ..
غير مقروء 11-02-25, 03:59 PM   #15
doos99
صياد قديم

الصورة الرمزية doos99

[QUOTE=sky.line_2010;49559]يا جماعه يوجد بـعـض افراد الشرطه غير مؤهلين نفسيا وعندهم مشاكل كتير نفسيه (مرض السلطه ) وللاسف عددهم كبير والمفروض يتم تاهيلهم على التفرقه بين المواطن العادى والبلطجى بس قبل الثوره كانو بيعاملوا البلطجى احسن من المواطن العادى ومش افراد بس لا قادة كمان والفديو دة لمدير أمن دمنهور اللواء مجدي أبو قمر بيحرض ظباط الشرطه على المواطنين واصف الشرطه ب اسياد الشعب

الي الاخ العزيز فبعض القيادات امثال هذا الشخص تميل للعنف اكثر من العقل و ليس ضباط الشرطه كلهم مثله وضباط الشرطه احتملوا ما لا يقدر ان يتحمله بشر من سب و اهانه و اتهام بالخيانه من الشعب و انهم كانوا معرضين للموت من اجل الشعب في اي لحظه في الايام السابقه فهل ليس لذلك تقدير في قلوب المصريين

غير مقروء 11-02-25, 03:59 PM   #16
jamayka
صياد قديم

الصورة الرمزية jamayka

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doos99 مشاهدة المشاركة
معاك حق فعلا المشكلة ان الفساد منتشر فكل المجالات بس الناس مش بيركزو الا مع الشرطة عشان هما اللى فى وش المدفع زى ما بيقولو الناس لو فكرو هيعرفو ان زى ما فى ظابط (فاسد) هيلاقو ان فى مهندس بيغش فى مواد البناء و فى طبيب بيغش المرضى و فى محامى بيترافع فى قضايا عن خارجين على القانون و فى موظف مرتشى
بلدنا بتتغير يا جماعة و لو الناس فضلو يفكرو فى الشرطة البلد هتضيع يا ريت الناس تفكر اننا بنفتح صفحة جديدة

غير مقروء 11-02-25, 10:35 PM   #17
كريم الشامي
صياد نشيط

كريم الشامي في بداية الطريقكريم الشامي في بداية الطريقكريم الشامي في بداية الطريق

حسبي الله و نعم الوكيل ...
انا ليا تعليق علي كل الاحداث اللي احنا فيها قبل احداث الثورة كانت العلاقة بين الشعب و الشرطة هيا علاقة خوف و اضطهاد انما بعد الاحداث بئت علاقة عدم احترام علي قلة ادب انا مع كل الاراء ان الشرطة و الظباط وحتي الامناء و الافراد كانو فاكرين نفسم فوق البشر يمشو ولا كانهم اسياد البلد يعني كان لازم لهم وقفة واللي حصل دا اكبر وقفة و درس ليهم انما يا اخواني اعضاء المنتدي الكرام اللي بيحصل من فئة قليلة من الشعب دا اسمو البلطجة بعنيها يعني دلوقتي كل انسان بقا حاسس انو ملوش كبير ولو جبتلو سيرة الشرطة يقولك ياعم شرطة ايه دول ولاد ......... ولا يعرفو يعملو حاجة يعني معني الانضباط و الامن في الشارع بقا معدوم اللي حصل في المعادي انا معرفش اذا كان غلط من السواق ولا الظابط بس حطو نفسكو في طرف محايد و فكروو لو في سواق بيعمل كدا و يبلطج علي ظابط شرطة تفتكروو ممكن يعمل ايه مع مواطنين عاديين زينا في الشارع انا مش بدافع عن الظابط بل انو اكبر غلط استخدامو للسلاح في جسم السواق بس قدام عنينا كلنا في كل المناطق في المناطق الراقية و المناطق العشوائية كل السواقين مش محترمين بمعني يئا يعدي الاول يا يكسر عليك يحكلك عربيتك يكسرها و في الاخر ينزل و يتلم عليه اصحابو و تلاقي نفسك محاط بشوية غجر مش عارف تاخد معاهم حق ولا باطل.
انا اسف طولت عليكو بس زي ما بنحاول نفضح ظباط الشرطة الغير محترمين لازم نعترف بوجود بلطجية في هيئة سواقين وبعد كل كلامي دا انا مش عارف الحل !!! امتي يتظبط الشارع مش عارف.
غير مقروء 11-02-25, 11:14 PM   #18
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

الاخ الفاضل
مهندس كريم بعد السلام عليكم والسؤال عن المنظار ؟
انا متفق معاك فى كل كلمة قلتها ومشكلتى انى متأكد ان عندنا نسبة انحطاط اخلاقى وبلطجة بين بعض الطوائف
وخصوصا سواقين الميكروباص اللى بيمشى من منطلق اللى خايف على عربيتة يخش
وانا ربنا يعلم اكرة السواقة فى مصر لهذا السبب واتحرك بسيارتى فى اضيق الحدود
ومع الاسف الناس دى لازم تتشد عشان تمشى صح وتحترم نفسها انا اسف انى بقول كدة بس حقيقى انا من الناس اللى بيتحرق دمها من سلوك السواقين.تحياتى
غير مقروء 11-02-25, 11:30 PM   #19
Mostafa Talaat
صياد جديد

المدينه: القاهره الجديده
Mostafa Talaat مستواه غير معروف

استاذ بدر .....فى رساله لحضرتك على الخاص ممكن تفيدنى فيها ربنا يكرمك
Mostafa Talaat غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-25, 11:39 PM   #20
أميجو
صياد متقدم

الصورة الرمزية أميجو

المدينه: مدينة نصر / القاهره
أميجو مستواه غير معروف

ربنا يحميكى يا مصر ويعدى الايام دى على خير
كن على حذر من الكريم إذا أهنته أو من العاقل إذا أحرجته أو من اللئيم إذا أكرمته أو من الفاسق إذا عاشرته أو من الأحمق إذا ماذحته وإنى ذقت الطيبات فلم أجد أطيب من العافية وإنى ذقت المرارات كلها فلم أجد أمر من الحاجة إلى الناس ونقلت الحديد و الصخر فلم أجد أثقل من الدين وأعلم أن الدهر يوم لك و يوم عليك ،فإذا كان لك فلا تبطر وإن كان عليك فاصبروكلهما سيخسر.
حديث سيدنا على بن أبى طالب (رضى الله عنه و أرضاه) .
أميجو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links