الموضوع: ما هي الكرال؟
غير مقروء 12-05-31, 12:51 AM   #11
Dodo dababa
صياد متفاعل

Dodo dababa في بداية الطريقDodo dababa في بداية الطريقDodo dababa في بداية الطريقDodo dababa في بداية الطريقDodo dababa في بداية الطريق
افتراضي رد: ما هي الكرال؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Angel of Death مشاهدة المشاركة
طب هل حضرتك بتلاحظ إنخفاض ملحوظ في مسار المقذوف.. و من على أي مسافة تبدأ تبان أثار الجاذبية و تحتاج نسشان أعلى من الهدف؟؟
70 متر.. ده على كده حضرتك بريمو.. و أنا اللي كنت فاكر أقصى مدى للبندقية 20-30 متر.. أصل الكل بيصطاد من 20-30 متر و عمري ما شفت حد كسر الحاجز ده, فافتكرت إن ده أبعد مدى مؤثر ليها.. شكرا جزبلا للرد يا فندم...
طبعا لكن الموضوع مش صعب فيه برامج كتير ممكن تساعدك أثناء النشان زي Chairgun pro البرنامج ده دقيق جدا بشرط أنك تدخل المعلومات برضه بدقه و بلنسبه لسؤالك الفر في النشان قد أيه؟ هديلك مثل من الواقع:

السكوب 2-5 Mil-dot
أرتفاع السكوب من الماسوره 5 سم
نوع الرش gamo pro magnum .22
سرعه البندقيه: 242 م/ث
المسافه المتصفر السكوب عليها: 28 م

عند تكبير 5X و مسافه 50 م
الرشه بتنحدر 12.5 سم أو ما يوازي 1.3 نقط Mil dots

عند تكبير 5X و مسافه 60 م
الرشه بتنحدر 25.6 سم أو ما يوازي 2.1 نقط Mil dots

عند تكبير 5X و مسافه 70 م
الرشه بتنحدر 44.6 سم أو ما يوازي 3.2 نقط Mil dots

واضح من المثل أن الأنحدار مش بمسافات متساويه لكن ألي أنا لاحظته و تقريبا دي أهم حاجه :
هي أن كل لما مسافه التصفير بتزيد كل لما يكون معدل الأنحدار كبير و أحسن مسافه للتصفير هي من 16-20 متر لكن ده مش مفيد لو عاوز تضرب على مسافات أكثر من 75 متر

موضوع الضرب من المسافات البعيده ده سهل جدا لو عندك برنامج زي Chairgun pro الي أنا بعمله هو أني طبعت جدول بيبين الأنحدار عند مسافات مختلفه و غلفته و حطيته مع جراب البندقيه و بستعمله علطول
أنا بضرب يمام من مسافه 70 متر بكل بساطه بس طبعا بثبت البندقيه على حته خشب و بحركها حركه بسيطه جدا بكل هدوء علشان أنشن
Dodo dababa غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس