الموضوع: الطلقات المطاط
غير مقروء 12-11-24, 08:32 PM   #64
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

المدينه: الاسماعيلية
_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى
افتراضي رد: الطلقات المطاط

فكره روعه بس انا ليا تعقيب بسيط عالصوره التانيه ف موضوع حضرتك . الصوره اللي فيها طلقتين منهم واحده فيها بلي صغيررر . الطلقه دي لا تصلح .. اينعم البلي هيكتسب قوه دافعه لكنه هيخبط ف الماسوره لحد الخروج من الفوهه ..انا عارف ان الفكره يكون زي الخرطوش لكن في فرق كبير بين الطلقه دي و بين الخرطوش

الخرطوش قبل البلي في قطعه بلاستيك قويه و اول لما ينضرب الصاعق او الكبسونه تنفجر الماده الدافعه و تطلق القطعه البلاستيك دي اللي بتحوي البلي و تفضل القطعه البلاستيك مجمعه البلي لحد الفوهه و بعد كدة البلي ينتشر و دي صوره توضيحيه للخرطوش

لكن ف الطلقه الموضحه المقذوف عباره عن بلي كتير بدون اي شيء يحتويه لحين خروجه من الفوهه بالتالي البلي هيقعد يخبط ف بعضه و ف الماسوره و هيبقي في هدر للطاقه و اينعم هيخرج لكن بعد فقد كميه كبيره من الطاقه .

اما باقي موضوع حضرتك ف جميل و رائع و شكرا عالتجربه الناجحه المفيده .. تقبل مروري

_SAIKO_ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس