غير مقروء 12-12-12, 08:05 PM   #54
abobasmlao
صياد جديد

abobasmlao في بداية الطريقabobasmlao في بداية الطريقabobasmlao في بداية الطريقabobasmlao في بداية الطريقabobasmlao في بداية الطريقabobasmlao في بداية الطريقabobasmlao في بداية الطريقabobasmlao في بداية الطريقabobasmlao في بداية الطريقabobasmlao في بداية الطريقabobasmlao في بداية الطريق
افتراضي رد: تحذير من الفرد الخرطوش

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة realfighter مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله
تحت امرك يا بشمهندس سيد
شوف يا بشمهندس المقصود بالضغط هو الضغط المتولد نتيجة انفجار البارود واكيد انفجار 2 جرام بارود هيولد ضغط اعلى واقوى من 1 جرام مثلا تمام
فالشائع بين فئة معينة فى مصر انه يقولك خرطوشة ضغطها 28 او 32 جرام او على حسب الرقم اللى بيكون مكتوب على الخرطوشة وغالبا بيكون مكتوب الرقم وبجواره حرف ال g وفى الحقيقة ورغم ارتباط الضغط المتولد بــــــــــــــــــــ وزن البارود لكن حرف الg لا يعنى ابدا الجرام فلا يعقل ان خرطوشة يكون فيها 32 جرام او 36 او حتى 20 جرام بارود وخاصة لو مستوردة و فيها بارود نابليونى مش بارود اى كلام
طيب هتقلى ايه المقصود هقولك المقصود هو فعلا وزن البارود لكن مقاس بوحدة الجرين gr
والجرين = 64.798 ملللللللللى جرام
يعنى 1 جرين = 0.06479 جرام
يعنى الخرطوشة ال 32 جرين =2.07جرام
والخرطوشة ال 36 جرين =2.33جرام
وهكذا
واعذرنى فى المثال اللى انا ضربته لبعض الناس هنا وقلت ضغط الخرطوشة 36 جرام لان انا حبيت اكلم كل واحد بلغته وزى ما قلت ان دى المسميات المنتشرة بين فئة معينة فى مصر او بمعنى اصح بين المعلمين اللى بيشتغلوا فى الكلام ده مش بين الصبيان
وزى اول صورة انا رفعتها لو ركزت هتلاقى مكتوب 28g لكن معظم التصنيع الجديد المستورد بيكون مكتوب عليه gr
ومشاركتى الاخيرة دى لو عدت من غير تقييم هزعل واللى يقراها ويحس نفسه استفاد منها فبالزوق كده يسيب تقييم عشان مش عايز ازعل حد ههههههههههههههههههههههه
تحياتى يا هندسة
ما تزعلش نفسك يا هندسة واحلى تقييم
abobasmlao غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس