غير مقروء 13-02-02, 09:26 AM   #1
ehab98
صياد متفاعل

الصورة الرمزية ehab98

المدينه: القاهرة-مدينة نصر
ehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريقehab98 في بداية الطريق
افتراضي امتلك كاميرا رؤية ليلية صناعة يدوية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اتشرف بأنضمامي لمنتداكم الرائع و انا لسة مبتدئ في موضوع الصيد دة

قريت في المنتدي موضوع للقبطان المصري عن الطلعات الليلية و ازاي انها سهلة و مش بتحتاج حركة كتير

و افتكرت زمان كنت رحت مع صحاب ليا طلعة صيد بالليل و كل الي عملناة اننا وقفنا تحت شجرة مش اكتر من ساعتين و رجعنا ب 3 شنط مليانا عصافير "محدش يضحك ايوة عصافير".

المهم حابيت اشارككم بالموضوع دة علشان لو حد حابب يصور الطلعات الليلية

الموضوع فكرتة بسيطة و ان شوفتة علي النت لكن انا منفزتوش الحقيقة

اولا الكاميرات دلوقتي انتشرت جدا واي موبايل فية كاميرا دلوقتي

الكاميرات بتقدر تشوف الاشعة تحت الحمرا الي الانسان مش بيقدر يشوفها

لمبة الريموت بتطلع اشعة تحت حمرا " في ريموتات بتشتغل بنوع تاني بس الغالب بالاشعة تحت الحمر"

لمبة الريموت رخيصة و بتتباع في محلات تصليح الريسيفر و خلافة اعتقد ممكن تلاقيها في باب الللوق

لو جبت شوية لمبات من دول وليكن 16 و ثبتهم في صندوق بلاستيك و وصلتهم ببعض و وصلت بيهم بطارية و مفتاح بقي عندك مصدر اضائة بالاشعة تحت الحمرا تقدر تستخدمة في التصوير و كل ما تكتر في عدد اللمبات كل ما الاضائة هتزيد وتوضح

طولت عليكو اسيبكم مع الفديو

و في كشافات اشعة تحت حمرا دي صورتها

مش عارف موجودة في مصر ولا لأ بس انت ممكن تعملها بنفس الفكرة

و في انواع كتير زي دي

و في اسبوت زي دة

في فكرة تاني صاحبها مستخدم لمبة حرارية قلاووظ زي اللمة العادية بالظبط بس مش عارف في منها في مصر ولا لأ

و دة الفديو

و في من الكلام دة افكار كتير و اشكال كتير لو دورتو علي النت و اليو تيوب هتلاقو كتير

و دي بعض الفديوهات

بأستخدام كشاف

ehab98 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links