غير مقروء 13-07-21, 03:42 AM   #38
Magdy Youssef
صياد جديد

المدينه: المنيل - القاهره
Magdy Youssef في بداية الطريقMagdy Youssef في بداية الطريقMagdy Youssef في بداية الطريقMagdy Youssef في بداية الطريقMagdy Youssef في بداية الطريقMagdy Youssef في بداية الطريقMagdy Youssef في بداية الطريقMagdy Youssef في بداية الطريقMagdy Youssef في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Magdy Youssef إرسال رسالة عبر Skype إلى Magdy Youssef
افتراضي رد: ديانا 350 ولا ديانا 54

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا هاوي قديم ولكني هنا لأول مره و عندي خبره عالية في البنادق عموما و مبتكر حلول للصوت العالي و فكفكة المسامير من شدة البندقية ولكم رأيي في النقطتين دول :
1- الصوت العالي يظهر لما يكون فيه تنفيس في البندقية أو وسع في جلبة بيت الرش - يعني لو خليت جلبة بيت الرش محكومة كويس و الفتحة اللي فيها ضيقه شويه " نصف مساحة قطر الرشة " ولو الفتحه واسعه عن كده الصوت ها يعلي و القوه تقل و لكن كده هاتكون الضربة قويه و صوتها مش عالي - أيضا لابد ان تقوم بتزييت البستم من الداخل كل 200 رشة " يعني تضع الزيت جوه البستم من فاتحة خروج الهواء قبل موقع الرشة " و الزيت طبعا مش أي زيت لازم يكون زيت سيليكون و بس - أي زيت تاني ها يتلف الجلبة و ده بالنسبة لكل الديانات ما عدا الديانا 50 - انا لاحظت ان العديد من الصيادين لا يعلمون ذلك و الزيت ده هو الوحيد الي بيحافظ على الجلبه و بيستخدم لدهان أي بلاستيك ليزيد من مرونته و لمعانه - ومميزاته انه ابيض شفاف و لا يترك أي بقع حتي علي القماش
و لو عايز تجيب زيت السيلكون ها تلاقيه في العتبة عند بتوع مكن الخياطة و النصف لتر = 40 جنيه و لو سألك عاوزه ليه قوله للخيوط و لاحظ انه مختلف عن زيت المكن المعدني و طبعا مش هوه و الفرق واضح زيت السيليكون متماسك اكثر و يتحمل الحرارة العالية و الاحتكاك - و الله هاتدعيلي

2- بالنسبه للفكفكه للمسامير سهل جدا من غير أي مواد تضاف على المسامير - انت هدفك تمتص الصدمه بين المعدن و الخشب و ده سهل - فقط فك الجزء الحديد من الخشب و ضع شريطين من الدبل فيس " Double Face " أسفل الحديد في مواجهة الخشب " الدبشك " و هو هايمتص الاهتزاز لأنه يحوي ماده مطاطيه و ادعيلي لما تلاقي بندقيتك اتبدلت - بدون صوت و لا فكفكه . ..... المصريين كلهم فن و مهاره و لا إيه
Magdy Youssef غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس