غير مقروء 10-09-22, 11:14 PM   #44
Ahmed Badran
صياد جديد

Ahmed Badran مستواه غير معروف
افتراضي رد: البنادق التركية الموجودة فى مصر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة galal khalifa مشاهدة المشاركة
الاخوة الاحباء علي الرغم من ان في هذا الموضوع اكثر من 40 رد الا اني ماكنتش عايز ارد منعا لتفسير الامور علي هوا بعض ضعيفي الانفس والتي تطلق العنان الي الافكار والمهاترات الكثير والكثر
تكلمت علي عذة البنادق سابقا وقولت انها قوية جدا ولكن الافنش بتاعها فية بعض المشاكل ( الدبشك حاد الملمس -- المسامير الامامية ضعيفة علي حجم و قوة البندقية ودية معلومة جديدة للناس الي جربتها ) ولكني اريد ان اسأل الاخوة والجميع عن بعض الاسئلة اولا وبعد ذلك
1- هل توجد قطع غيار اصلية لها متوفرة ( دراع -- تعمير سوستة - جلبة - ماسورة ) ؟
2- هل قوتها مستمرة ام بعد فترة سوف يضعف ؟
3- هل تم تجربتها في مصر حوالي سنة مثلا ؟
4- هل سعرها مناسب بالنسبة الي خامتها او قوتها ؟
تعالوا نفترض توفيق بعض قطع الغيار الشبية لها ( سوستة جامو - او جلبة نوركا او جامو ) يبقا البندقية دخل فيها الابتكار المصري وطبعا الابتكارات دية غير محسوبة ولا تخضع الي اي نوع من المقاييس العلمية الدقيقة بمعني ادق ممكن البندقية تخرب وتبوظ خالص ((( وضاعت فلوسك يا صابر )))
واحنا لسة ماجربناش البندقية لفترة كافية علشان نحكم ولا علي الخامات ولا مناسبة سعرها
وفي سؤال مهم جدا جدا عايز اطرحة ( البنادق تركية بنت تركية من اب وام تركيين ) صح انا متفق معاكم طيب لما هي تركية مقلدين الجامو لية يا جماعة الخير خشوا وشوفوا البنادق التركي ( الهاتسن ) عاملة ازاي وقوتها ازاي تركيا من البلاد المتقدمة في مجال انتاج الاسلحة بدرجة مخيفة جدا ولما تعمل حاجة ها تكون مش زي دية خالص ولكن هذا لايمنع ان الي عايز يشتريها يشتريها لانها مش وحشة احنا بنقول ملاحظات لتوعية الناس ..
وعاي فكرة هي موجودة عند الحاج محمد فتح الله بشلرع رمسيس وفي ناس عرضاها للبيع علي مصراوي وب 1150 جنية بس ..
انا لما قولت رائ عملت مقارنة بينها وبين النوركا والجامو لا اكثر ولا اقل .....
وعايز اختم كلامي بحاجة مهمة جداجدا لاتوجد بندقية ضعط هواء خالية من العيوب بما فيهم اقوي البنادق علي مستوي العالم واشكركم جميعا

جلال بيك شكرا لرد حضرتك الوافر... واحب اذكر ان النقاش فى الأصل هو من باب تقييم البندقية تقييما فنيا شامل والأستفادة من وجود الخبرات الكبيرة فى المنتدى دون اى مجاملات او اهواء وذلك نظرا لأنها تعتبر من ارخص البنادق مقارنة بالأسعار الموجودة للماركات الأخرى مع مواصفات الى حد ما جيدة وبالتالى ستجتذب كثيرا من الهواة والمبتدئين .....
ايضا اود ان اثير نقطة اعتقد انها مهمة وهى ان قوة البندقية عائدة الى قوة السوستة وحيث ان الموديل المتواجد حاليا هو الكسر فهل الماسورة من الخامات الجيدة التى تتحمل عزم الكسر دون اى تأثير او اعوجاج مع كثرة الأستخدام..

وشكرا لمداخلتك المحترمة ......
Ahmed Badran غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس