غير مقروء 10-07-07, 11:50 PM   #1
Eng.Eltomaily
صياد متفاعل

Eng.Eltomaily مستواه غير معروف
افتراضي صيد الطيور بالفخوخ

بسم الله الرحمن الرحيم
النهارده انا هتكلم عن طريقه مختلفه لصيد الطيور اتمني ان تكون ممتعه و هي الصيد بالفخ
اكيد انواع الفخوخ مختلفه في الشكل و الحجم و طريقه عملها بس انا اخترت نوع محدد بنصيد بيه الطيور حيه او ممكن تموت لو ملحقتهاش .

.والدي كان من عشاق صيد الطيور بمختلف انواعها من و هو عنده 10 سنين او اصغر مكنش بيصطاد بالبندقيه و لكن بانواع تانيه ومختلفه منها حاجه اسمها المرجيب و القضبان و الحبوب المختلفه فيها منوم و اكيد الطشت و المنخل هههههههه ؛ ده بالنسبه للطيور اللي بتتاكل ؛ و كمان بالشرك البيات والنقل سواء بصقر او حمامه ده للصقور و كمان استعمل الفخوخ لصيد الحيوانات مثل الارانب الثعالب و الذئاب و الطيور و انا اخترت فخ الطيور ... كل ده و هو معداش سن ال14 سنه بعد عن الطيور شويتين و اتجه لصيد السمك ايضا بطرق متنوعه منها الصناره و الشبك و الضرب ( حاجه بتفرقع في الميه ) و قالي بنوع من المبيدات بخلطه مع الطعم و يرميه في الميه و حجات تانيه مش فاكرها دلوقتي ساب صيد السمك و رجع للصيد بالبندقيه و كانت نمره واحد مش فاكر نوعها.
و يرجع الفضل لوالدي انه نما فيه حب الصيد كل انواع الصيد و كمان علمني شويه من الفخوخ و بقيت اعرف اعملها زي ماهتشوفوا في الصور

.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.

.
بيكون فيه خيط في السلك اللي بالعرض و فيف خرزه بنحط اي نوع من الحبوب او الديدان و بعدين بنحط الخرزه في السبعه اللي في طرف السلك و بندفن الفخ في الرمل ...و اما يجي الطائر ياكل يروح قافل الفخ عليه ممكن يمسكه من منقاره او راسه او رقبته هو و حظه لو انت قريب هتلحقه قبل ما يموت لو بعيد يبقي الله يرحمه و بيتهيالي يترمي

..
.
ده الفخ و هو منصوب و جاهز ناقص الطعم و ندفنه
.

.. دي الفتحه اللي في السلك اللي بنحشر الخرزه فيها
.

.
.
.
صوره الفخ و هو صايد قط شيرازي........... هههه طبعا انا بهزر النوع ده بتاع طيور بس
..

و دي صوره فخ صغييييييييير جدا طبعا شكل بس

.
.

.

.بس كده الموضوع خلص هبقي اقولكم عي الانواع التانيه و اتمني الموضوع ينال اعجابكم
ادعوا لي انجح السنه دي
http://hurras.net/vb/showthread.php?t=229
.
Eng.Eltomaily غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links