غير مقروء 11-03-06, 06:25 PM   #28
mr vigo
صياد قديم

الصورة الرمزية mr vigo

mr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيده
افتراضي رد: حل لجميع المتسائلين عن سلاح للدفاع عن النفس

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaledabdelnaby مشاهدة المشاركة
معلش يا هشام سمعت نصيحة أ/ جمال القنصل وروحت يومين عند والدى عشان القلق ولما لاقيت الحال من بعضه رجعت امبارح بس بجد وحشتنى وواحشتنى مواضيعك الجامدة
طيب كلامك ده افضل حل بجد
اللجوء لتعلم فنون الدفاع عن النفس انا معاك طيب انا عن نفسى بطل مصر فى المصارعة الرومانية بس طبعا من ساعة متجوزت اكيد لياقتى البدنية اصبحت اقل كتير عن الاولبس لسه عندى خبرة القتال ولكن هى نوع قتال ضد فرد واحد وفى حالة التلاحم
وماذا سيفعل الكبار فى السن واللذين ليس لديهم الوقت والنساء والاطفال واللى زى حالاتىهنتعلم امتى وفين وفى الظروف دى اغلب الاندية اقفت نشاطه لان الاهالى بيخافا يودوا عيالهم المدرسة عشان القلق فما بالك بالنادى

بس هو حل فعلا اكتر من ممتاز وده راى راجل رياضى قديم وان شاء الله هروح اتعلم اى من الفنون القتالية اللى قلت عليها ولما ابنى يكبر شوية اكيد برضه هخليه يتعلم بس فى الوقت الحالى صعب شوية الحل ده
اولا حمدلله على سلامتك يا خلود
وربنا يبعد عنك اي اذى او خطر
بص بقه
الفنون القتاليه ممتازه فعلا ولكن مش اي فن قتالي
يعني لو خدت بالك من كلامي اللي فات ملحظتش اني محطتش الكاراتيه وحطيت الايكيدو رغم انهم رياضتين قتاليتيين والاتنين بيعمدو على الدفاع ؟؟؟؟!!!!!

لان الكاراتيه دفاعي بحت مش هجومي وكمان اكاديمي قوي قوي بخلاف الجوجوتسو والايكيدو

الجوجوتسو عنيف قوي وقوي والايكيدو رياضه تصلح للكبار ف السن والاطفال والشباب
لانها مش بتعتمد على السن او الحجم او الصحه وكل قوتها بتكون من مكانك مش من وضاع التحرك او التنطيط
ولكونغ فو كمان مش بيعتمد على السن لانك ممكن تمارسه حتى لو 70 سنه
انا والدي كان بيجي معايا زمان لما كنت في ثانوي وانا بتمرن وينج تشون وكان سنه فوق ال56
لكن الكونغ فو فعلا فن عبقري ورهييييب
يا خالد كفايه انك ممكن تقتل بصباع واحد في مكان واحد وانا من يجي سنه لاديت على واحد بيههزر بشكل غبي كان حيموت فيها والحمدلله عدت على خير

بالنسبه للياقه فطبعا كلنا وزننا زاد بعد الجواز( قوطع ) وفقدنا الخفه
لكن بالنسبه لرياضتك فهي مش تكنيكيه كويس لانها قتال ارضي مش قتال علوي
وبتعتمد على الطرح والسيطره الارضيه زي الجوجوتسو البرازيلي
وشبه اسلوب الـ chin na في الكونغ فو رغم ان الاخيره للآرض والعلوي معا واسلوب سيطره رهيب

لازم انت الفتره دي تتدرب على المراوغه والتمويه ولهجوم واللانسحاب المضاد
ولازم كمان تحاول تتدرب على استخدام السكين
ولو عاوز أديلك روابط لاسطوانات تعلميه تحملها وحتفيدك جدا
وكمان خلي معاك اي سكينه صغيره يعني زي المطوه كده او مطواه صغيره
لانها بجد مفيده وقت الخطر
ومتقولش ازاي حنعب فنون قتال ونستخدم اسلحه ما الكونغ فو كفايه
لكن المبدأ الصحيح استعمال السلاح قدام خصم مسلح
وسدقني محدش حيفتشك ويقول معاك مطوه لان المجرم بيبان والانسان المحترم بيبان
ومتخرجش بالليل قوي الا لغرض ضروري
انا عن نفسي معايا سلاح في سلسلة المفاتيح انا صنعته اسمه KUBOTANA
وده سلاح لانتتخيل دقته ومفعوله وحنزل شرح ليه هنا
وانا معاك في اي وقت