غير مقروء 12-09-05, 09:27 PM   #35
aymank2
صياد متميز جداً

اوسمتي

الصورة الرمزية aymank2

المدينه: الزيتون
aymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدىaymank2 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: مترحمونا يرحمكم ربنا او يقفلها فى وشكم.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alessandro مشاهدة المشاركة
استاذ ايمن انا متفق معاك فى موضوع جشع التجار ده بس العيب مش فى التجار ولا فى الحاجة اللى بقت غالية اللى هيا صلا مش غالية العيب فينا احنا كمستهلكين و هضرب مثال بسيط لحضرتك اجرة الميكروباص مثلا من 4 شهور زادت حوالى نص جنيه بسبب السولار اللى بقى غالى و بعد كده نكتشف انه ولا غلى و لا رخص لكن زى ما هو مجرد انه شح بس زادت الاجرة نص تمنها والعيب فينا اننا و افقنا وقولنا دا نص جنيه مش هيفرق معايا كتير لكن المشكلة انه هيفرق معاه هو كتير اوى و تبقى الاجرة الرسمى بعد كده و هكذا قيس على المثال ده كل حاجة فى حياتنا يبقى المفروض زى ما جت مننا فى الاول و احنا اللى زودنا الاسعار باقبالنا الكبير و كأن البنادق هتخلص من السوق يبقى المفروض تيجى مننا تانى واحنا اللى ننزل الاسعار انا عن نفسى كان عندى زمان بندقية رمسيس كنت جايبها بسعر خيالى دلوقت فقط 75 جنيه و كده وكانت غالية كمان لما لقيت نفسى مش محتاجها و هقعد حوالى 3 سنين مش بستخدمها قولت ابيعها وغيرى يستفاد بيها بدل ركنتها ولما احب امارس الهواية تانى ابقى اشترى واحدة جديدة و بعتها 90 جنيه و كانت وقتها جديدة بـ 150 جنيه عشان كده لازم نبدأ بنفسنا اللى مش محتاج بندقيته يبعها ويبقى يشترى لما يحتاج وبس و اللى عنده 2 يخلى واحدة و يبيع واحدة وهكذا يارب تكونوا فهمتونى
والله كلامك مظبوط ياباشا والى يشترى الرش ب40 و50ج يبقى حرام عليه ويبقى بيقدم خدمه للناس ديه

من تواضع لله رفعه

وقل رب زدنى علما
aymank2 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس