غير مقروء 11-06-18, 01:25 PM   #212
الصقر المصرى
صياد متفاعل

المدينه: cairo
الصقر المصرى مستواه غير معروفالصقر المصرى مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى الصقر المصرى إرسال رسالة عبر Yahoo إلى الصقر المصرى إرسال رسالة عبر Skype إلى الصقر المصرى
افتراضي رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جنرال مشاهدة المشاركة
مع إحترامي فيه فرق بين الجهاد والدفاع عن النفس , أما تاني نقطة فهي أن الأية الكريمة بترد في الجزء اللي حضرتك ذكرته (ترهبون عدو الله وعدوكم) يعني إخافة من عادى الله والمؤمنين .الدفاع الشرعي عن النفس - طبقا للقانون - أن حضرتك تدافع عن بيتك وممتلكات وخلافة يعنى دفاع أما الجهاد ففيه دفاع (ذي الدفاع عن الممتلكات والعرض وخلافه) والهجوم (ذي حالة الحرب أو رد الإعتداء أو تحرير الأرض) فالجهاد أوسع من الدفاع عن النفس والدفاع عن النفس جزء من الجهاد . بمعنى مش هما حاجة واحدة.اما الإعداد - وكما ذكرت حضرتك - مش سلاح بس يعنى ماينفعش واحد يجاهد ويسيب زوجته أو بنته لوحدهم أو والد أو والدة لا تقدر على إعانة نفسها.الإعداد مش بس سلاح ز والإرهاب مش بس سلاح أحنا لو إتعلمنا كويس حيخافوا ولو صلينا الفجر حيخافوا .فالموضوع أعم من مجرد حمل السلاح.
للتوضيح فقط
مع إحترامي
حضرتك اخدت التفسير ابعد مما كنت اقصد انا مجبتش سيره الجهاد ولا قصدته رغم ان معنى الايه شامل كل حاجه بدايه من الحرامى اللى داخل بيتك يسرقك للعدو اللى بيهدد دينك وبلدك وياريت تاخد بالك من واو العطف فى الايه و عدوكم يعنى عدو الله ممكن يكون مش هو هو عدوكم والعداء جاى من العدوان يعنى اى حد بيعتدى عليك هو عدو ليك وواجب عليك انك تكون جاهز للتصدى له ومواجهته ان لزم الامر
وبرده عنصر الرهبه هيتحقق عند المعتدى عليك لما يعرف انك معاك سلاح يعنى الحرامى لو عارف انك معاك سلاح تفتكر هيفكر يسرقك
وكلام حضرتك جميل فى اننا لازم نصلى ونتعلم وانا متفق معاك بس ده ايه علاقته بموضوعنا الاصلى وهو رخص السلاح فى مصر
وبعد ده كله انا مش شايف ان فى اختلاف بيننا بس انا مش فاهم اعتراض حضرتك على ايه بالظبط يعنى ايه اعتراض حضرتك على تيسيير اصدار تراخيص السلاح لمن يطلبها شرط النزاهه بدون التعقيدات الموجوده حاليا .
خالص تحياتى،،،،
الصقر المصرى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس