غير مقروء 14-12-21, 06:14 PM   #10
elmasrey123
صياد قديم

اوسمتي

المدينه: اسكن اينما وجدت الحياه
elmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: كارت التعريف الشخصى لسلاحك من الــلــيــثى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الليثى للصيد البرى مشاهدة المشاركة
شكرا لذوق حضرتك ياأستاذ مصرى
وأود أن أشرح لسيادتك بعض الأمور بالنسبه للكارنيه
أولا
من حق العميل أن يأخذ مستند وفاتوره لمشتراه سواء منا أو من غيرنا ومن جانبنا نوفر ذلك طبعا بخلاف البعض
وبالنسبه للكارنيه فهو يمثل طبعا سند قانونى لأسباب عده
أولا
نحن شركه مرخص لها الإتجار فى أسلحه الصوت وبما أن الأسلحه الصوتيه لا تحتاج إلى ترخيص سابق على الشراء
فيعتبر أى سند من خلال شركه تم الترخيص لها بالفعل ترخيصا وأعترافا بمصدر المنتج
ثانيا
الكارنيه مدون عليه أسم شركتنا التجارى وشعارنا وجميع البيانات المدونه بالفاتوره وذلك بخلاف إعطاء العميل فاتورته
وصدقنى أنا لا أحاول إقناعكم بأمر غير مقنع ففى النهايه هو أمر أختيارى لصاحب المسدس
ولكن بصفتى محامى وليس بصفتى صاحب الشركه
أستطيع أن أقول لسيادتك أن هناك ثمه إسقاط قانونى للكارنيه على الشركه

وسؤال لحضرتك
لو ضابط أعترض شخص وبحوزته مسدس صوت ومعه فاتورته فمن المنطقى والقانونى ألا يعترضه
ولكن السؤال
أليس من الممكن أن يحرر له محضر برغم وجود الفاتوره ؟
وإذا كانت إجابتك بالإيجاب فهذا يعد تعسفا فى إستخدام سلتطه
وهذا ينطبق على الكارنيه أيضا

ملحوظه
لدينا عملاء ضباط شرطه وجيش وطلبوا إصدار كارنيه لهم فإن كان من باب الشياكه كما تفضلتم فهذا يكفينا أيضا

وبكل صدر رحب نتقبل نقدكم وأرائكم
وتحياتى لحضرتك وللأعضاء الأفاضل

ياسيدى الفاضل الى انا قايله فوق للتوضيح علشان مفيش حد يفتكر ان دى رخصة سلاح انته فاهم دماغ الناس ايه فده السبب فى التعليق الى علقته لانه اصلا طبقا للقانون البنادق الهوائية ومحدثات الصوت غير مدرجة بالجداول الاربعه او النشرات الداورية التى تصدر من مكتب النائب العام ولو تم تجريمها يبيقه فى حلات منفرده نتيجة استخدامها الغير القانونى او لو قع ضرر على شخص ما
علشان كده انا كان قصدى انوه انه مش سند قانونى لان الحاجة الى معا متستلزمش اى سند
اما التغتيت والتعنت من الجهة الامنية موجود موجود وعلى حسب طريقة التعامل بتاع الشخص نفسه
لكن مجمل الحركة بوجهة عام بتدى برستيج للشخص الى شايل سلاحة وانا شكرتك عليها ودى خدمة مجانية بيقدمها المحل وحقيقى شابوه عليها