غير مقروء 14-06-15, 01:25 AM   #12
LEGION
صياد نشيط

LEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريق
افتراضي رد: بحث عن انفجار المياه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.amg مشاهدة المشاركة
نظريا الكلام دا ممكن .. لأن المياه المكون الرئيسي فيها هو ذرتين من الهيدروجين وذرة أكسجين. وأي حد ممكن يعمل فصل لذرات الهيدروجين عن الأكسجين يقدر يستغل الكمية المهولة للهيدروجين في الماء.
أنا شخصيا عملت كدا وإستخرجت كمية وفيرة جدا من الهيدرويجن لتشغيل مشعل نار مباشرتا من الماء. لدرجة إني متوقعتش الكمية المهولة إلي خرجت من الماء والجهاز إلي عملتو إنفجر لإني معملتش صمام (باك فاير).

وطبعا التكنولوجيا دي موجودة ولكن يوجد تعتيم عليها لصالح الدول الكبرى لسيطرتهم علي البترول والغاز. ولو أصبحت التكنولوجيا دي متوفرة حتكون الطاقة متوفرة عند جميع الدول وتقريبا ببلاش.

توجد أبحاث أكدت بالدليل العلمي والمادي إستخدام قدماء المصريين للماء في توليد طاقة نووية إنشطارية عن طريق عبور مجرى مائي في مجال مغناطيسي قوي. وتوليد جميع أشكال الطاقة المعاصرة منها الكهرباء النظيفة. (ولكن السؤال هنا..كم منا سمع عن هذا؟؟)

أخشى أن أكون محبط لك. لكن لا يوجد في مصر من يساعدك علي هذا الإبتكار. ولا حتى الهيئة الهندسية للقوات المسلحة. وتقدر حضرتك تأخد عبرة من طالب الهندسة العبقري إلي إخترع روبوت مقاتل وقدمه للقوات المسلحة أواخر 2011. هو الآن ملقى بالسجن بتهمة إختراع روبوت مقاتل.

لو عندك إتصالات خارجية ياريت تعملها وتناقش البحث دا في الخارج في أي جامعة أجنبية. أنا طبعا بقول الكلام دا وأنا حزين جدا لعدم إنتفاع مصر به. ولكن النتيجة واحدة. من عدم إستفادة مصر به. يبقى مصلحة حضرتك.
علميا أنا غير قادر علي مناقشة الكلام إللي حضرتك قلته
أنا فقط سأعلق بكل ود و إحترام علي نقطة حضرتك أثرتها
و هي طالب الهندسة إللي إخترع روبوت مقاتل و إترمي في السجن
عند حضرتك دليل واحد علي كلامك ده و لا هي مجرد حدوتة ؟؟؟؟

تقبل إحترامي و تقديري
LEGION غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس