غير مقروء 12-08-03, 04:11 PM   #20
محمد مكاوى
خبير محدثات الصوت

اوسمتي

الصورة الرمزية محمد مكاوى

المدينه: المهندسين
محمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمد مكاوى
افتراضي رد: ***بالنسبة للطبة الطويلة حتى بيت النار ***

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat مشاهدة المشاركة
كنت قولت ان الطبة اللي معايا اتكسرت وانشرخت ودي بعض الصور ليها علشان عاوز اعرف ايه سبب الشرخ لان واحد صديق لي قال انها ممكن تبقي من طلقات البلي ولكني اجمالي طلقات البلي اللى ضربته عليها لا يزيد عن 10 طلقات وده خلال فتره سنه ونص وكمان الكسر والشرخ جاي فى التلت الاخير من الطبه فاظن انه ناتج من الضغط الناتج عن ضرب الطلقه يمكن كان بيهرب وبيدخل فى المسافة بين الماسورة والطبه فاحدث بها التصدعات دي مع اني رابط الطبه للاخر و طرفها واصل لحد اول مكان الطلقة
وفيه ملاحظه كنت بلاحظها كل ما باجي انظف المسدس انه لو كنت ضربت بيه كنت بلاقي جوه الماسورة او حوالين جسم الطبه حاجه زي ما يكون بلاستيك محروق رفيع كده فكونت اعتقاد ان ده من البلاستيك اللي قافل الطلقة من فوق وانه من الحرارة ساح وعمل الخيط الرفيع ده اللي يشبه الخيط الناتج من مسدس السيلكون اللاصق

اللي حصل ده بعد فرح كنت ضربت فيه يجي 25 طلقة تركي من نوع pax علي جاكال ديوال

قبل الفرح كنت منظف المسدس ومزيته و مضبطته

محاوله لتوضيح الشرخ والكسر عن طريق تحديده باللون الابيض؟

عاوز اعرف الكسر ده ناتج من ايه؟
هل من طلق البلي اللي كبسته قبل كده باستخدام منجله ولا ربط الطبه بشده ولا قوه الطلقة ولا ايه
استازى العزيز ماينفعش تحط الطبة الى كانت فى المسدس وهوة جديد فوق طبة البلى لسبب الطبة الصوت ثوقبها اصغر من البلية نمرة 2 ودة سبب حشر البلى داخل الماسورة و كسرت الطبة بتاعت البلى دة التفسير الصحصح لو عايز طبة ممكن ابعتك لخراط ممتاز يعملهالك و شكرأ
محمد مكاوى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس