غير مقروء 12-06-20, 09:24 PM   #21
محمد حافظ بك
صياد قديم

الصورة الرمزية محمد حافظ بك

المدينه: الاسكندرية
محمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدى
افتراضي رد: سؤال صعب بالنسبة لسرعة البندقية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
بص يا باشا وديه وجهه نظر شخصيه واجتهاد ذاتى
نقول ايه بقى
1 - هل قياس السرعه من عند الفوهه
هنا هيبقى ايه بقى
يعنى انا لو جايب بندقيه نمره واحد وواحده نمره2 وقيست السرعه بتاعتهوم من خروج المقذوف من فوهه الماصور وكان نفس نوع وشكل المقذوف واحد

يبقى بالتالى هما كده متاسويين الا فى حجم الرشايه
وجينا ضربنا بيهوم فى نفس الوقت والعوامل المؤثره
انا بقولك ان النمره 1 هتبقى اسرع
وده لقه احتكاكها بالرياح واختراقها العالى للجو وقله الوزن فبالتالى الجاذبيه الارضيه تأثيرها اقل

بس بقى نيجى لنقطه تانيه خالص وهى
ان الطاقه الحركيه واللى بتتحسب بالجول وفى جدول كانو عملين فيه احجام ونوعيات الطرائد وكميه الجول اللى تكفى لقفلها

هتلاقى هنا بقى نمره 2 بيتفوق عشان كتله الرشايه اكبر فعند الاصتطدام هتولد طاقه اعلى

طب هتقولى يعنى نمره 1 ميقفلش احجام كبيره
هقولك لاء يقفل طبعا وبدليل ان بتوع الخليك كلهوم بيحبو النمره واحد وبيضربو بيه بس هما عندهوم رش نمره 1 فى وزن الرش النمره 2 عندنا هنا
فبيكون ممتاز طاقه حركيه عاليه مع سرعه عاليه ومن غير بهدله جسم الطريه
لاكن احنا هنا بقى عندنا الرش النره 2 اصلا خفيف والبنادق اللى عندنا يادوبك بنحاول نظبطها معاه
عشان كده بنفضل النمره2
لاكن لو عاوز اللى من الاخر بقى
الصياد لازم يبقى عنده من ده ومن ده
سرعات بطيئه وهاى باور
كلام موزون والله يا عادل باشا ...بس اعتقد انت مفهمتش قصدي انا مش قصدي نجيب نفس موديل البندقية بعياريها ..و لكن بندقيتين سرعتهم في نمرة 1 و 2 متساوية .. يعني مثلا زي نوريكا 61 نمرة 2 و رمسيس نمرة 1 سرعتهم واحده حوالي 160...فهمتني يا ريس