غير مقروء 12-12-01, 02:28 PM   #35
realfighter
صياد متقدم

الصورة الرمزية realfighter

realfighter من اهم اعضاء المنتدىrealfighter من اهم اعضاء المنتدىrealfighter من اهم اعضاء المنتدىrealfighter من اهم اعضاء المنتدىrealfighter من اهم اعضاء المنتدىrealfighter من اهم اعضاء المنتدىrealfighter من اهم اعضاء المنتدىrealfighter من اهم اعضاء المنتدىrealfighter من اهم اعضاء المنتدىrealfighter من اهم اعضاء المنتدىrealfighter من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى realfighter
افتراضي رد: تحذير من الفرد الخرطوش

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _saiko_ مشاهدة المشاركة
ولا يهمك يا هندسه و مشكور عالمعلومات الجديده المفيده و احلي تقييم
السلام عليكم ورحمة الله
حبيبى يا بشمهندس سيد
عفوا يا هندسة تحت امر الاعضاء وشكرا جزيلا على التقييم ولو على المعلومات انت تؤمر وهزيدك من الشعر بيت عشان خاطرك انت يا هندسة وهقولك ان فى مصر انواع خرطوش قوية جدا وحتى يحذر استخدامها مع بعض البنادق الخرطوش القديمة ذات الطلقة الواحده او ام روحين او بمعنى اصح لا تستخدم الا مع نظام البامب لان مع البندقية العادية (مثلا زى بندقية ستيفنز الامريكية بالرغم من قوتها)كمية الغاز كلها تستخدم لدفع المقذوف بعكس بعض الانواع الاخرى وهنا من الخطورة على بيت النار اننا نستخدم خرطوش مع هذه البنادق بضغط اعلى من 32 جرام لان بعد استخدام اول علبة هتظهر مشاكل والماسورة هتسخن وده احيانا بيسبب انفجار لبيت النار فى البندقية ده فى حال استخدام ضغط 36 جرام او 38 فما بالك بالفرد وانا هرفقلك صورة مع المشاركة لنوع خرطوش ايطالى موجود فى مصر وانا شخصيا استخدمته مع بندقية مش مع الفرد بس يظهر ان فى ناس ما تعرفش عنه حاجة وانا لى طلب ان لووووووووووو فى ناس بتأيد الخرطوش يروح دلوقت ويضرب 3 خرطوشات ورا بعض من نفس الخرطوش ده بضغط 36 جرام مش هقول 38 ويرجع يقولنا ايه نتيجة التجربة او ممكن وقتها ابقى اقلكم انا لان احتمال كبير انه بعد التجربة مش هيرجع !!!!!
وتقبل تحياتى يا هندسة وشاكر مرورك العطراضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	DSCF1024.JPG
المشاهدات:	697
الحجـــم:	1.48 ميجابايت
الرقم:	47952