غير مقروء 14-09-08, 12:28 AM   #17
BAHRAWY
صياد متفاعل

المدينه: القاهرة
BAHRAWY نتمنى ان يقوم بتطوير نفسه (غير مرحب به )
Thumbs down رد: بخصوص الرمايه و ترخيص سلاح

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وليد سالم مشاهدة المشاركة
طب ممكن نعرف ازاي حضرتك تعمل في مجال الحراسات الخاصة لاحد الشخصيات السياسية بدون ما تعرف ازاي تستخدم سلاح وتعرف مباديئ التصويب وضرب النار
مع ان اللي نعرفة ان الحراسات الخاصة لرجال السياسة يتم اختيارها من رجال الامن من جهاز الداخلية والامن الوطني لاصحاب الاماكن الاكثر حساسية في الدولة اما رجال السياسة العاديين يتم تخصيص الحراسة لهم بواسطة الامن العام

طب وحضرتك بتسال عن طريقة ومصاريف استخراج الترخيص مع انك بتقول ان عندك اللي هيخلصلك موضوع الترخيص طب وهو في حارس خاص لاحدي الشخصيات العامة من رجال السياسة لا يحمل ترخيص سلاح او حتي السلاح نفسة

وحضرتك بتسال في المنتدي عن اماكن تعلم الرماية بسلاح طبعا هيكون ناري مش بنادق رش و pcp لصيد الطيور زي بتاعتنا واكيد طبعا مش هتتعلم الرماية بمسدسات صوت زي المعروضة عندنا لدي تجار المنتدي

واكيد حضرتك تعرف ان الشخصية السياسية اللي حضرتك بتقوم بحراستها تعلم جيدا انك لا تملك سلاح لحراستها ولا تعلم كيفية التصويب واستخدامه ومع ذلك محتفظة بخدماتك حتي الان للحراسة والحماية بيد حارس اعزل

وبردو اكيد حضرتك لو سالت اللي تبعك اللي هيخلصلك الرخصة بمعرفته واكيد هو يعمل بجهه امنية عن اماكن تعلم الرماية هيفيدك اكتر مننا

بصراحة اكيد حضرتك بتهرج وحبيت تعمل موضوع جديد من نوعه هههههههههههههههههه

والله يا عم انت فكرتني بفيلم اسماعيل يس في الطيران لما ركب الطياره وطار بيها وبعدين اعد يدور في صفحات كتاب تعلم الطيران عن موضوع ( كيف تهبط الطائره ) بالذمه ده اسمه كلام يا باشا
انا كنت هكتب كلامك بس انت سبقتني
سيدي الفاضل من اهم صفات الحارس الشخص لاي شخص كان اولا المهارات القتالية واستخدام السلاح الصامت او الابيض ةن تسليح الفرد للحراسات بيبقي بكذا وسيله مش طبنجة بس ثانيا لو كنت معين من قبل شركة او تعاقد شخصي لازم تحصل علي رخصة حارس خاص من الداخلية الي طبعا بتتاكد انك تصلح حارس خاص من عدمه ودي بيصرح بيها للمدنين و بعد كدا بتطلع ليك ازن تدريب رماية في احد اماكن التدريب التابع للشرطة تدريب رماية متقن بتبقي فرقة 15 يوم و 5 ايام صيانة السلاح و بعد كدا بتاخد شهادة تقدر ترخ السلاح بمهنتك طبعا بعد تعديل البطاقة و يفضل لمن يحصل علي رخصة حارس خاص الظباط الاحتياط و المجندين بالصاعقة و المظلات و الحرس الجمهوري و ظباط الشرطة و الامناء و المجندين وخاصة الذين عاملو في ادارة الحراسات الخاصة بالداخلية الذي تمت استقالتهم او انهاء خدماتهم لاي سبب
لانهم موهلين بدنيا و زهنيا لذلك
وطبعا في اكثر من مدرسه علميه في مهارات الحارس الخاص ولازم علي الاقل تبقي عندك معلومات عن هذه المدارس لان بيبقي في اكتر من روح تذهق لو سيادتك اتصرفت تصرف بدون حكمه وكمان بيختبرو برعتك في السرعة و حسن التصرف في الاعتاداءت بكذا موقف وطريقه تفاعل سيادتك مع المواقف الطارئه يعني الموضوع مش سهل ولو حتي طلعت رخصة السلاح مش هتقدر تمارس المهنه لانها لها قوانين و ضوابط ولازم اسم سيادتك يسجل في اكتر من جهه امنية للاستعلام عنك لانه لو شخصيه سياسيه بتاخد رخصة حارس خاص مفعله لاتفاقيات و رخصه سلاح من نوع خاص وشكرا ارجو ان تكون استفدت
فارجو دراسة اي موضوع قبل التحدث فية