غير مقروء 11-07-16, 03:08 PM   #11
mero1x
صياد متقدم

الصورة الرمزية mero1x

mero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريق
افتراضي رد: طلعة صيد لوجه الله تعالى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam assem مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

طبعا يا جماعة فعلا طلعات الصيد عملت معانا شغل جامد جدا وخلاتنا نتعرف على ناس كتيرة افاضل وهى دية ميزتها بصراحة لذلك انا بطلب من كل الاعضاء الصيادين انهم يطلعو رحلات صيد معانا او مع غيرنا من صيادين المنتدى وحتى لو ساعة واحد واحنا بفضل اللة عزة وجل دائما بيبقى معانا بنادق زيادة تحسبا لاى ظروف تحصل
معلش قبل ما ابدا رغى انا عايز اقول حاجة واقسم باللة العلى العظيم دية مش مجاملة وهى تحول امير سعد من صياد الى قناص !!!!!!!!! بسم اللة ما شاء اللة الهم ما لاحسد امير يا جماعة وصل الى مرحلة الصيد والقنص من اى مكان واى زمان واى مسافة بدون تجلية لدرجة انى لنتابنى كريزة ضحك هستيرى وكنت بشد امير شد من على الحمام وتقريبا احنا الطلعة الجاية هنغير مكان الصيد بتاعنا بسبب ان امير خلص تقريبا الحمام اللى هناك والى يشفعلة انى الطلعة كانت لوجة اللة عزة وجل

انا هستذنكم هرغى شوية النهاردة فى تجهزتنا للطلعة

اولا الملابس وهى زى ما حضرتكم شايفين مموها وفعلا يا جماعة الملابس اللمموها ثبتت انها مهمة جدا فى طلعات صيد الحمام لدرجة ان الحمام كان بينزل اما امير تماما ويقولة اضربنى هههههههههه وطبعا رد فغل عكسى لما كان بشوف اى حد لابس ملابس بالاوان زاهية

ثانيا ظبط النيشان قبل الطلعة لان ضربك وانتة واثق تماما من نيشانك غير ضربك وانتة مش واثق العامل النفسى بيدخل هنا وبيفقدك ثقتك بنفسك والكلام دة يا جماعة من الناحية العملية مش كلام اكاديمى

ثالثا عدة لصيانة البنادق تحسبا لاى اعطال تحصل لقدر اللة

رابعا المياة والعصائر المثلجة ودة طبعا لننا بنفقد مياة كثيرة فى هذة الطلعات بالذات مع الجو الصيفى الحار

خامسا اكياس لحفظ الطيور فيها وطبعا سكين حام جدا حتى لا تعذب الطير وانتة بتقوم لتزكيتة

سادسا واخيرا اعطا حد معين لعدد الصيد واللة العظيم يا جماعة احنا ماشين من هناك وامامنا عدد لاباس بية من الطيور لاكن الحمد للة كنا حققنا ما نريد من الصيد وكنا محتاجين وقت حتى نقوم بتوزيع الحمام على مستحقية كما اتفقنا انا وامير وربنا يجعلة فى ميزان حسناتنا لكن اللى احب انوة لية هنا ان الحصيلة الكبيرة دية وهى اكثر من 45 فرد حمام كانو للة وليس لنا وحتى لا ندخل فى حكم الصيد الجائر

واسف على الاطالة وتحت امركم فى اى سوال

وتحياتى للجميع

يا عصام باشا متنفخش فيا اوى انا تلميذك

ومتنساش ان فى احلك درجات اليأس من قلة الصيد انتا اللى بتستفتح وبتشجعنى و اللى الناس متعرفهوش مدى المجهود البدنى اللى بيبذل فى الصيد احنا مش مجرد لابدين وبس د احنا بنطلع تلال و بننزل منحدرات وبنحرك الحمام الساكن

ولازم الناس تعرف ان الصيد صبر و مجهود و ثقة بالنفس وقبل كل دة رزق وتوفيق من الله عز وجل والدليل على كدا ان الطلعة دى فى نهايتها كان الصيد بمعدل حمامة فى الدقيقة وبعد لما صورنا جبنا 3 فرد حمام لدرجة ان عصام قلبة كان هيقف من كتر الضحك وهوا بيقولى يلا ياعم عايزين نروح ويشد فيا وانا عامل زى المجانين كل لما اضرب اجيب حتى وصلت لمرحلة والله مكنت بركز فى النشان ولا باخد وقت فى الضرب وهوا دة توفيق ربنا لحد مقولت لعصام واحنا مروحين ان اللى حصل النهاردا رزق الناس اللى موصيانا على الحمام .