غير مقروء 10-11-29, 09:20 PM   #37
town sniper 1
صياد نشيط

الصورة الرمزية town sniper 1

المدينه: القاهرة مدينة نصر
town sniper 1 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى town sniper 1 إرسال رسالة عبر Skype إلى town sniper 1
افتراضي رد: هل الطلقة كبيرة الحجم(5.5) تسقط اولا ام الطلقة صغيرة الحجم(4.5) مع ثبات السرعة (موضوع للافادة)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القناص مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

أشكرك يا أستاذ أسامة ولكن يجب أن تعلم أن هناك ما يسمى بحدود اتلقدرة على تحريك جسم
وسوف نوضح ذلك بمثال كرة البينج بونج وكرة التنس فأذا قمت بقذف الكرتين بأقصى قوة لديك فمما لا شك فيه أن كرة التنس سوف تصل لمسافة أكبر بالرغم من أن وزنها أثقل من كرة البينج بونج ولكن أذا أعطيت لك كرة حديد على سبيل المثال وزنها 100 كيلو فمن الممكن ألا تستطيع تحريكها لمسافة تزيد عن متر واحد وهذه هى المقدرة على تحريك الجسم وهناك قوانين و نظريات فيزيائية تدور حول هذا الموضوع و عندعملية تصنيع البنادق الرش و تصنيع الرش نفسة تستخدم هذه القوانين والنظريات أرجو أن أكون أستطعت أن أوضح لحضرتك بشكل سريع الفكرة المبدأية لقوانين ونظريات تحريك الأجسام من الثبات الى الحركة

وشكرا
اوافق علي ذلك تماما يا استاذ اشرف وهذا صحيح تماما واصوغه لك باسلوب اخر لتتاكد ان المعني واصلي
انت تقصد انه
عند زيادة الوزن لابد الاتكون الزيادة بشكل كبير مما يشكل عبئا علي القوة الدافعة بمعني انه لواصبح وزن الرشة 5 جرام كما قال الاستاذ اسامة خطاب اكيد المسافة سوف تقل
يعني مش كل لما يزيد الوزن هاتزيد المسافة و

علي فكرة انا مش مختلف معاك تماماانا بس كنت مختلف مع التجربة اللي حكاها اخونا محمود
لكن مش مختلف مع النتائج
كان قصدي انه لو كانت النتائج اللي قالها مستنبطة من التجربة ديه يبقي فيه حاجة غلط مع اني عارف ان النتائج صح
بس مش هي ديه التجربة اللي يصح انها تثبت النتائج ديه

بس سيبك انت محمود ده تمام
وانا اطلقت عليه لقب وهو::
محرك الماء الراكد
شوف موضوعه عمل ايه
خلا كل النا س تتكلم مع بعضها زي زمان
علي فكرة انا مش مختلف معاك تماماانا بس كنت مختلف مع التجربة اللي حكاها اخونا محمود
لكن مش مختلف مع النتائج
كان قصدي انه لو كانت النتائج اللي قالها مستنبطة من التجربة ديه يبقي فيه حاجة غلط مع اني عارف ان النتائج صح
بس مش هي ديه التجربة اللي يصح انها تثبت النتائج ديه

بس سيبك انت محمود ده تمام
وانا اطلقت عليه لقب وهو::
محرك الماء الراكد
شوف موضوعه عمل ايه
خلا كل النا س تتكلم مع بعضها زي زمان

اسامة فتحي
0105111840
town sniper 1 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس