غير مقروء 14-08-08, 09:02 AM   #3
Orabi
صيــــــــــاد محــــترف& عضو ذهبى

اوسمتي

الصورة الرمزية Orabi

المدينه: مصـــر أم الدنيـــا
Orabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ظاهرة في منتهي الخطورة

السلام عليكم يا أستاذ أحمد يا رب تكون بخير
أنا لي وجهة نظر مختلفه في الموضوع و هي أن الأمر يعود إلي طريقة تعاملك مع ضابط الشرطة يعني سامحني ممكن يكون أصدقائك آستفزوه أو تحدثوا معه بطريقه غير لائقه أو مثلاً تهكموا عليه في الرد عند السؤال المعتاد "أنتم بتعملوا إيه " " أو إيه البنادق دي" " أو في ترخيص للبنادق دي" و علي شاكلة هذه الأسئله الذي إذا تمت الإجابة عليها بإبتسامه أو شئ من اللياقة في الحديث و ذكاء الحوار الموقف بيعدي.
الكلام ده مش كلام مرسل و الله و عن تجربه. فأحيناً كثيره أنا و محمد محمود بنقابل كمائن شرطه و معانا بنادق ديانا اللي شكلها لوحده يودي في داهيه و بطريقة الحوار الضابط بيبتسم و يقولك طب عدوا علينا شوية حمام و أنتم راجعين و مره إتنين ظباط قالك ممكن أضرب بيها مره . و أقسم لك بالله إننا ساعات بنضرب قدام قسم شرطه أو بوكس كمين واقف بس زي ما بقولك أسلوبك بيفرض علي الطرف الأخر طريقة التعامل. ممكن تلاقي حد مرعوب من منظر البندقية لما تنزل بيها من العربيه و في مثل ذلك الموقف نتعمد الإبتسام في وجه هذا الشخص المرعوب و طمئنته بكلمة "متخفش إحنا بنصتاد". النهارده مثلاً و في رحلات صيد سابقه كنا بنضرب أمام منطقه عسكرية أه و الله عسكرية و ممكن تلاقي حراسات الأبراج بعته حد يقولك أنت بتعمل إيه أو لو سمحت إمشي لما بنرد "إحنا أسفين و حاضر" بينتهي الموقف فوراً و ممكن تقلب بهزار و لكن تخيل لو رديت و أنت بتسأل ليه أو لا مش ماشي ؟؟؟!!!. صدقني أسلوبك أنت كصياد هو مفتاح الحل و ده نصيحه لكل الصيادين.
ممكن يكون برضه الضابط اللي قبض علي أصدقائك هو المخطئ و المتجني عليهم و الله أعلم بتفاصيل الموقف بس زي ما قلت لك بشئ من الحنكه المواقف دي بتعدي حتي لو الضابط غير متفهم أو عايز يعسفك يعني بمعني أصح تحكم بنفسك و بطريقة ردودك حتي تتحكم في الموقف و رد فعل من أمامك و كل ده عن تجربه و الله.
أخيراً و ليس أخراً لازم كلنا نبقي عارفين إن سؤال أي ضابط عن السلاح اللي في إيدك ده من صميم عمله و علينا مراعاة ما تمر به البلاد من ظروف إرهاب و إطلاق نار علي الضباط و خلافه.
أعهدك شخص متفتح و مثقف و ستتفهم كلامي جيدا

خالص تحياتي لحضرتك