غير مقروء 11-09-11, 04:45 PM   #34
التلميذ
صياد متقدم

الصورة الرمزية التلميذ

المدينه: الدقهلية
التلميذ مستواه غير معروفالتلميذ مستواه غير معروف
افتراضي رد: أسئله هامه ارجو الرد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SNIPER H مشاهدة المشاركة
يا اخوانا الكلام ده مش منطقي اصلا

اولا الرصاص الحي ال 9 مم سواء كان قصير او عادي بيكون مقاس المقذوف 9مم اما الظرف ( الفارغ) بيكون مقاسه 10مم والطلقات الصوت 9مم بيكون مقاس الظرف (الفارغ) 9مم يبقي الرصاصه الحيه هتدخل ازاي كامله في الماسوره بتاعت المسدس الصوت واصلا مقاس الماسوره 9مم؟؟؟؟؟؟؟ لو جبت رصاصه حيه 9مم حاولت تدخلها بإيدك في ماسوره مسدس صوت 9مم هتلاقي نصها بس دخل يعني المقذوف بس لكن باقي الرصاصه مش هيدخل لان باقي الرصاصه 10 مم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يا اخواني الرصاص الحي ال9مم بيتسمي 9مم عشان المقذوف الخارج من الماسوره بيكون 9مم لكن مش بأخذو بمقاس الظرف لان ده مش اساسي المهم المقذوف الخارج من السلاح اما في الصوت مفيش مقذوف فبيقاس بالظرف الصوت
بعد اذن ا/ محمد القاضي انا احب اشوف المسدس بعيني طبعا بعد اذنك
أخى الفاضل بعد التحية إسمحلى أصحح الأخطاء الواردة فى مشاركتك أولاً مقاس الظرف الفارغ بتاع ال9م القصير 9.5 *17م ومقاس الطلقة كاملة بالمقذوف 9.5 *25 تقريبا بالجزء المسلوب فى بداية المقذوف ومقاس الطلقة الصوت ال9 م الألمانى 9.5*22م تقريبا وتقريبا أغلب الطلقات ال9 م الصوت متقاربة من مقاس الطلقة الألمانى مع تفاوت بسيط بين كل نوع وزى ما قلت فى مشاركتى أن الطلقة ال9 القصير بتدخل بيت النار بتاع أغلب المسدسات الصوت ال9م بتعديل بسيط فيما بعد بيت النار أى أن هذة المسدسات قابلة للتعديل ولاكن ( خطرة جدا على مستخدمها ـ مبتعمرش يعنى هتبوظ على طول ) والكلام دة أكيد 100% وياريت لكل الأعضاء بعد إذنكم علشان نستفيد كلنا ونصحح الأخطاء والمفاهيم الموجودة فى موضوعات كتير فى المنتدى وياريت مفيش حد يزعل منى ( ممنوع أى حد يقول أى معلومة ألا إذا كان واثق منها 100% )
حتى لا تكثر الخلافات ويكثر الجدال ومشاجرات كلامية على الفاضى والمثل بيقول ( إذا سكت من لا يعلم ما وجد خلاف ) وأنا بحبكم جميعا وياريت مفيش حد يزعل منى وأنا عملت موضوع على العام أسمة ( حل الخلافات بين الأعضاء )
http://www.egypthunt.net/showthread....508#post196508
التلميذ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس