الموضوع: اى مساعدة
غير مقروء 08-03-19, 01:27 AM   #13
moustafa_hunter
صياد متفاعل

المدينه: مصر
moustafa_hunter مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى moustafa_hunter

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهيب مشاهدة المشاركة
شكرا يا شباب انا كنت عايز اسال فعلا عن اي نوع طلق استعمله لبندقيتي انا بنددقيتي نوعها bsa وبعدين حاسس ان علبه الطلق الرخيصه ممكن تبوظها فعلا هل ليها تاسير ولا لا ارجو تحديد نوع طلق استعمله وهل المصري فعلا مضر زي مبتقولو للبندقيه
اولا : اشكرك على المشاركة فى المنتدى دة وانا مبسوط جدا انك بتتطرح سوأل ودة الجواب.
بجد بندقية BSA الى معاك نوع من احسن انواع بنادق ضغط الهواء بصرف النظر عن الموديل , انجلترا الى صنعت البندقية دى هى اول بلد فى العالم صنعت بنادق ضغط الهواء وهى الى صنعت عيار نمرة 1 و2 , ولسة التقدم صناع البنادق الانجايزية ملحوظ حتى الان , و كويس الى انت عايز تحافظ عليها والدليل انك بتسأل على نوع الطلق , بص يا سيدى انا هحاول اسعدك.
من الاخر الرش او الطلق المصرى لاموئخذة يعنى مصنوع تحت بيير السلم بس مش معقولة عشان كدة اجيب علبة طلق ب40 جنية او فيما فوق , و انت لو جبت علبة مصرى انت هتلاقية بيقلك 100 طلقة انا بالى طويل وبعدهم مع انى مش معتمد على الرش دة وبلاقية 80 او85 بس مش مشكلة لما تحاول تنقيهم او تشوف السليمة بتلاقى عددهم 60 او 65 مثلا يعنى والانواع المستوردة بيقيسوا الطلق بالوزن لو عايز تولد طاقة حركية معينة ويسلام لو استخدمت اتقل طلق والطلق المستورد مبيسبش شوائب فى المصورة دة بالعكس بينضفها لو حتى الرش المصرى بيسيب شوائب فى المصورة انت ممكن تنضفها بالادوات التنظيف بس اوعى تزيت البندقية من المصورة وفى الاخر انا هقلك على انواع كويسة ولو مش واثق منها هقلك على نوع مستورد حلو ورخيص .
احسن انواع طلق مصرى :
1-تل.
2-ماركس مان .
ولو حجمهم صغير شوية او بيتزحلقوا فى المصورة استخدم رامبو ودة نوع تقليد لجاموا.
النوع المستورد الوحيد الى موثوق منة ب 20 جنية تقريبا العلبة فيها 250 طلقة هى gamo match

ورد علية وقول اذا كانت الا جابة مسعددتكش وانا احاول اشوف حل او طريقة تانية.

التعديل الأخير تم بواسطة moustafa_hunter ; 08-03-19 الساعة 07:07 PM
moustafa_hunter غير متواجد حالياً