الموضوع: نوريكا 56
غير مقروء 11-01-18, 06:09 PM   #4
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul
افتراضي رد: نوريكا 56

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة basic مشاهدة المشاركة
أنا شاكر لردك جدا يا استاذ محمود ...
هي المشكلة مش ان أنا عايز أسوء سمعة البندقية بالعكس في ناس كتير بيشكرو فيها بس أنا السبب الفعلي اللي محسسني بضعفها أنا معظم صيدي بيها لازم أدبحه بعد الصيد يعني البندقية ما بتقتلش الفريسة فورا وحتى بعد ما زيتها بس من الثقب اللي بيطلع منو الهوا حسيت بفرق بسيط بس برضو المشكلة قائمة وطبعا الاصابات الليبتكلم عنها أماكنها قاتلة زي الرأس و الرقبة واسفل الرقبة
يعني لو الرشة عدت بس جنب المناطق دي الفريسة هتموت d:
أخي العزيز الأستاذ basic...لا تنسى أخي العزيز أن الأصل هو التزكية بالذبح وإراقة أكبر كمية دم من الذبيحة...وهذا لمصلحتك...وسبق أن عرضنا فتوى الداعية الشيخ محمد حسان ويمكنك البحث عنها في القسم العام أحكام الصيد...فلا يحزنك هذا وأنه أفضل لك أن تزكيه بأن تسمي وتكبر ثم تذبح الصيد وبهذا تتأكد وتطمئن...والبندقية نوريكا 56 متوسطة القوة سرعتها لا تتعدى 160م/ث ليست مدفع أو تصنف على أنها هاي باور...ومع هذا فإن سرعتها أعلى من الرمسيس 128م/ث التي يتم صيد العصافير واليمام والحمام بها ومعظم الصيادين القدامي وأنا منهم يمتلكونها ومازالوا يستعملونها...نصيحتي لا تغير شيئ في بندقيتك وتعامل معها كما هي ولا تحملها فوق طاقتها...الرحمة حلوة...خالص تحياتي...