الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   صور وفيديو الصيد ورحلاته (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=47)
-   -   الوز العراقى (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=28821)

samraghost 12-05-19 05:08 PM

الوز العراقى

بسم الله الرحمن الرحيم

كل ماحد يا جماعه يكون صايد ويقول انه صايد وز عراقى بكل صراحه لما بشوف شكله بحاول اقنع نفسى ان ده وز عراقى بس مابقدرش حتى لما حد يكون صايد الى بيقولوا عليه عنز وبسال هل العنز ده هو هو الوز العراقى ماحدش بيرد عليه لان فى الوقت ده من السنه بيكون موسم حاجه ماعرفش بقى هو وز عراقى ولا عنز ولا ايه بالظبط وبيفضل طاير فى السما عالى اوى وبيفضل يلف فى دوائر وبيبقى فى مجموعات انا دخلت على النت وبحثت عن الوز العراقى جالى صور كتير بس ولا واحده منها زى العنز الى الصيادين عندنا بيصطادوه وبيحطوا صوره

واليكم بعض صور صيد من احد الاعضاء لما يسمى العنز ولا اعتقد ان ده الوز العراقى

ودى صورته حى

ودى بقى الصور الى لاقيتها على النت بالبحث عن الوز العراقى المهم ان ولا صوره منهم ظهرت للعنز بما يثبت كلامى ان العنز مش هو الوز العراقى والله اعلم

واعتقد ان دى اقرب صوره انه يكون هو ده فعلا الوز العراقى

دى بقى صور من موضوع فى منتدى عربى متخصص فى الصيد بردوا وشوفوا سرد الموضوع وشوفوا صوره الوز العراقى الحقيقى الى وزن الواحد بتوصل الى 7 كيلو

عشان تتاكد ان ده وز عراقى الراجل كاتب فى الموضوع

صور وزة عراقية وزنها 7 كيلو ونص بعد اصابتها
وقعت بالماء ودخلت وراها وزى ما شايفين ابتلت ملابسى
وكنت برداااااان بالصور

ودى الصور بسم الله ماشاء الله اكنهم بيجروا فى غزاله

وده بقى لينك الموضوع الى فيه صيد الوز انصحكم بالدخول وهاتشوفوا صيد بسم الله ماشاء الله من ما تعرفوه ولا تعرفوه

اخيرا ارجو الموضوع يكون عجبكم وارجو حد يكون متاكد من المعلومه ان العنز او القلق لا يمت بصله للوز العراقى وعايز اعرف هو فعلا فيه موسم للوز العراقى فى مصر اقصد الوز العراقى الى فى الصور مش العنز وهل الى بيحلق دلوقتى فى السما ده وز عراقى ولا عنز

وبما ان العنز مش هو الوز العراقى ارجو التطرق لموضوع اكله من عدمه لانه بمنقاره الطويل ده زيه زى ابو قردان وبياكل حشرات وديدان زيه زى ابو قردان واى طائر منقاره طويل كده بيكون ده غذائه لانه بيكون وسيله مساعده للتنقيب فى الارض عن الحشرات والديدان

فى النهايه لكم تحياتى وارجو يكون موضوع مفيد

عادل عبده 12-05-19 05:27 PM

رد: الوز العراقى

احلى تقييم يا باشا وتسلم ايدك

samraghost 12-05-19 05:30 PM

ربنا يخليك يا استاذ عادل يابو الكرم بس ماقلتليش ايه رايك فى موضوع العنز والوز العراقى موافقنى الرأى ان ده حاجه وده حاجه تانيه خالص ؟

dr_mohasan 12-05-19 05:40 PM

أولاً : أحييك على مجهودك فى البحث و اجتهادك لتوضيح الموضوع و افادة الأعضاء

ثانياً : أوافقك الرأى بأن العنز مختلف عن الوز العراقى ولا يوجد أى وجه للشبه بينهما

" تم تثبيت الموضوع لأهميته "

lilkapo 12-05-19 05:50 PM

موضوع ممتاز فعلا كدة عرفنا ان العنز حاجة والاوز العراقى حاجة تانية خالص وعلى فكرة انا كنت عارف كدة من الاول والوز العراقى بيجى على اوائل 9 فى الجاية على بحيرة المنزلة واصطدناة لكن بيبقى موجود تانى فين الله اعلم
المهم بقى انى بشوف العنز دة كتير اووووى فى سهل الطينة وكنت فاكرو ابو قردان فلو بيتاكل وحد اكلو يريت ياكد الكلام
لانو لو مش بيتاكل الافضل يتساب لانو فعلا صديق للفلاح لانة بينضف الارض من الدود وجزاك الله خير واحلى تقييم يا باشا

samraghost 12-05-19 06:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan (المشاركة 369889)
أولاً : أحييك على مجهودك فى البحث و اجتهادك لتوضيح الموضوع و افادة الأعضاء

ثانياً : أوافقك الرأى بأن العنز مختلف عن الوز العراقى ولا يوجد أى وجه للشبه بينهما

" تم تثبيت الموضوع لأهميته "

شرفنى مرورك يا دكتور وشكرا على التثبيت

samraghost 12-05-19 06:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lilkapo (المشاركة 369897)
موضوع ممتاز فعلا كدة عرفنا ان العنز حاجة والاوز العراقى حاجة تانية خالص وعلى فكرة انا كنت عارف كدة من الاول والوز العراقى بيجى على اوائل 9 فى الجاية على بحيرة المنزلة واصطدناة لكن بيبقى موجود تانى فين الله اعلم
المهم بقى انى بشوف العنز دة كتير اووووى فى سهل الطينة وكنت فاكرو ابو قردان فلو بيتاكل وحد اكلو يريت ياكد الكلام
لانو لو مش بيتاكل الافضل يتساب لانو فعلا صديق للفلاح لانة بينضف الارض من الدود وجزاك الله خير واحلى تقييم يا باشا

ربنا يخليك يا باشا واظن يعنى اننا فى غنى عن حاجه بتاكل حشرات وديدان وصيدها او اكلها مش هايفيدنا فى حاجه مع العلم انى لم اصطاد العنز ولا كلته قبل كده بس متهيا لى ان طعمه مش هايكون لذيذ يعنى ولك تحياتى

fidodido 12-05-19 07:58 PM

بسم الله ماشاء الله معاهم بنادق خرطوش كانهم طلعين برحله ضغط هوا عندنا ههههههههههههههههه
ربنا يصلخ الحال

ابو مروان 12-05-20 02:41 PM

مجهود ممتاز واحلى تقييم هو فعلا العنز زى ما بيسموة اخواننا هنا فى مصر هو طائر القلق وبيكون موطنة الاصلى فى اوربا وهو منتشر جدا فى المانيا وبيسكن هناك اعلى الاشجار وفوق ابراج الكهرباء وهناك بيكون زى ابو قردان عندنا ما بيخافش من الناس لانهم لا يصتادوة لانة ياكل الفئران الصغيرة والتعابين الضغيرة وبيكون ماشى ورا الجرارات الزراعية وهى بتقلب الارض هناك وياكل زى ابو قردان ديدان فئران صغيرة افاعى وانا شفت الكلام دة فى قناة ناشيونال جرافيك لكن الاهالى الطيبين فى مصر سموة الوز العراقى زى ما سمو الدرة المشوى لوز والسودانى كاجو _هههههههه_اعتقد من طبيعة غذائة انه لا يؤكل والله اعلم واعرف ناس اصتادته لاجل التحنيط فقط يا ريت اى صياد اكلة يفيدنا لما كان بينضفة وجد اية فى امعاؤة اعتقد انه لاياكل الحبوب نظرا لشكل منقارة_والله اعلم

samraghost 12-05-20 08:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مروان (المشاركة 370397)
مجهود ممتاز واحلى تقييم هو فعلا العنز زى ما بيسموة اخواننا هنا فى مصر هو طائر القلق وبيكون موطنة الاصلى فى اوربا وهو منتشر جدا فى المانيا وبيسكن هناك اعلى الاشجار وفوق ابراج الكهرباء وهناك بيكون زى ابو قردان عندنا ما بيخافش من الناس لانهم لا يصتادوة لانة ياكل الفئران الصغيرة والتعابين الضغيرة وبيكون ماشى ورا الجرارات الزراعية وهى بتقلب الارض هناك وياكل زى ابو قردان ديدان فئران صغيرة افاعى وانا شفت الكلام دة فى قناة ناشيونال جرافيك لكن الاهالى الطيبين فى مصر سموة الوز العراقى زى ما سمو الدرة المشوى لوز والسودانى كاجو _هههههههه_اعتقد من طبيعة غذائة انه لا يؤكل والله اعلم واعرف ناس اصتادته لاجل التحنيط فقط يا ريت اى صياد اكلة يفيدنا لما كان بينضفة وجد اية فى امعاؤة اعتقد انه لاياكل الحبوب نظرا لشكل منقارة_والله اعلم

بالظبط يا ابو مروان اعتقد ان ربنا وهب له المنقار ده عشان يساعده فى تقليب الارض والتنقيب عن الحشرات ونفسى حد فى مصر يكون اصطاد وز عراقى بجد ويحط لنا له صوره ويقول لنا موسمه امتى وفين

وليد سعد زغلول 12-05-21 11:58 PM

جزاك الله خيرًا على الإفادة الجميلة وتقبل تحياتي ودمت في أمان الله تعالى

قناص المنوفيه 12-05-22 12:26 AM

بحييك على الموضوع ومجهودك العظيم بس
انا نفسى اعرف الحاجات دى مش بشوفها عندنا ليه
وهل هى بتعيش فى اماكن معينه فى مصر واماكن تانيه لا
انا المره الوحيده اللى شفت حاجه كانت زى وزه كبيره طايره على ارتفاع مهول جدا
وزى ما تكون تايهه من سرب !

samraghost 12-05-22 03:55 AM

مش كل الطيور بتتواجد فى كل الاماكن يعنى فيه حاجات مش بتكون موجوده عندنا خالص لان موطنها مكان تانى وفيه حاجات بتعدى علينا فى اوقات معينه فى السنه وبتبقى وقت هجرتها وفيه ناس بتقول ان الوز ده موجود عندنا فى اوقات معينه من السنه بس بيبقى فى اماكن معينه بردوا وعلى فكره فيه عندنا صيد ارانب ووزغلان بردوا بس الموضوع صعب جدا لانه بيبقى فى المناطق الصحراويه ومش اى حد يروح هناك

محمدذكى 12-05-27 03:26 AM

السلام عليكم كلامكصح مية مية أنا أوافقق الرأى على أن هذا طائر والتان طائر أخر بس سؤال هل يمنع أكله ألم نعرفه
وياريت الأجابة وتقب ل مرورى
-----------------------------------------------------------------
الهم أصلح دنيانا بالدين وأقم فينا شرعك ياأكرم الأكرمين

cono 12-05-31 09:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مروان (المشاركة 370397)

الله ينور عليك يا أبو مروان كلام سليم 100% واللقلق ده لا يؤكل لإنه بياكل الجيف وللأسف انا كنت عازم أصحابى قبل كده على واحد قبل ما اعرف حقيقته وكان فى ناس كتير اكدتلى انه بيتاكل لكن لما نضفناه مش عايز اقولك كان فى ايه فى بطنه :eek:وبعدها بحثت عنه كتير واتاكدت انه لا يؤكل

goda 12-06-04 11:43 PM

بصراحه بحث ممتاز تسلم الايادي

Mohamed Salman 14-09-03 02:41 PM

مع انه مووووووضووع قديم جدآ بس انا علقت التعليق ده عشان التجديد عشان لو فى حد عنده معلومة جديدة

ابو عدى 15-02-20 09:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samraghost (المشاركة 369879)
بسم الله الرحمن الرحيم

كل ماحد يا جماعه يكون صايد ويقول انه صايد وز عراقى بكل صراحه لما بشوف شكله بحاول اقنع نفسى ان ده وز عراقى بس مابقدرش حتى لما حد يكون صايد الى بيقولوا عليه عنز وبسال هل العنز ده هو هو الوز العراقى ماحدش بيرد عليه لان فى الوقت ده من السنه بيكون موسم حاجه ماعرفش بقى هو وز عراقى ولا عنز ولا ايه بالظبط وبيفضل طاير فى السما عالى اوى وبيفضل يلف فى دوائر وبيبقى فى مجموعات انا دخلت على النت وبحثت عن الوز العراقى جالى صور كتير بس ولا واحده منها زى العنز الى الصيادين عندنا بيصطادوه وبيحطوا صوره

واليكم بعض صور صيد من احد الاعضاء لما يسمى العنز ولا اعتقد ان ده الوز العراقى

ودى صورته حى

ودى بقى الصور الى لاقيتها على النت بالبحث عن الوز العراقى المهم ان ولا صوره منهم ظهرت للعنز بما يثبت كلامى ان العنز مش هو الوز العراقى والله اعلم

واعتقد ان دى اقرب صوره انه يكون هو ده فعلا الوز العراقى

دى بقى صور من موضوع فى منتدى عربى متخصص فى الصيد بردوا وشوفوا سرد الموضوع وشوفوا صوره الوز العراقى الحقيقى الى وزن الواحد بتوصل الى 7 كيلو

عشان تتاكد ان ده وز عراقى الراجل كاتب فى الموضوع

صور وزة عراقية وزنها 7 كيلو ونص بعد اصابتها
وقعت بالماء ودخلت وراها وزى ما شايفين ابتلت ملابسى
وكنت برداااااان بالصور

ودى الصور بسم الله ماشاء الله اكنهم بيجروا فى غزاله

وده بقى لينك الموضوع الى فيه صيد الوز انصحكم بالدخول وهاتشوفوا صيد بسم الله ماشاء الله من ما تعرفوه ولا تعرفوه

اخيرا ارجو الموضوع يكون عجبكم وارجو حد يكون متاكد من المعلومه ان العنز او القلق لا يمت بصله للوز العراقى وعايز اعرف هو فعلا فيه موسم للوز العراقى فى مصر اقصد الوز العراقى الى فى الصور مش العنز وهل الى بيحلق دلوقتى فى السما ده وز عراقى ولا عنز

وبما ان العنز مش هو الوز العراقى ارجو التطرق لموضوع اكله من عدمه لانه بمنقاره الطويل ده زيه زى ابو قردان وبياكل حشرات وديدان زيه زى ابو قردان واى طائر منقاره طويل كده بيكون ده غذائه لانه بيكون وسيله مساعده للتنقيب فى الارض عن الحشرات والديدان

فى النهايه لكم تحياتى وارجو يكون موضوع مفيد

والله انت راجل محترم ومشكوووووووووووووووور جدا على المعلومه الغاليه

هشام سمير 15-02-21 01:49 PM

طبعاً العنز شى والاوز العراقى شىء تانى تماماً
احلى تقيييم

الساعة الآن 04:43 PM