الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=51)
-   -   ***بالنسبة للطبة الطويلة حتى بيت النار *** (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=31661)

sherothebest 12-07-20 11:38 AM

***بالنسبة للطبة الطويلة حتى بيت النار ***

سؤالى لمن لديه تلك الطبة او من يقوم بصنعها هو :

هل الطبة الطويلة حتى بيت النار تصل بالفعل الى بداية بيت النار بحيث تكون مقدمة الطلقة ملامسة لها او تكاد تكون ملامسة لها ام يلزم ان تكون ليست بهذا القرب الشديد وان يكون هناك فرق بينهم حوالى نصف سنتيمتر او اكثر او اقل قليلا ؟

سبب سؤالى ان احد الاصدقاء الذى اثق فى معلوماته قرر لى انه اذا كانت الطبة قريبة جدا من بيت النار او تكاد تكون ملامسة فان ذلك يتسبب احيانا فى حشر الطلقات وان الطبة يجب ان تبعد بدابتها عن بيت النار بمسافة من نصف الى واحد سنتيمتر على الاقل .

منتظر راى الخبراء او من لديهم مسدسات بها هذه الطبة ومشكورين مقدما

مورو 12-07-21 12:47 AM

رد: ***بالنسبة للطبة الطويلة حتى بيت النار ***

ربنا يوفقك وتلاقي اللي انت عاوزة

tarekvb 12-07-21 08:10 AM

فى انتظار رد الخبرا

ramyhekal 12-07-21 08:39 AM

الطبه بتكون ملامسه للطلقه او بعدها بملى مش هاتفرق ولو الفتحه مقاس المقذوف مستحيل تحشر ده لو حتى الطلق وحش هايخرج غصب عنه بسبب الضغط الزائد لرجوع الاجزاء ونطر الطلقه

دكتور سليمان 12-07-21 10:03 AM

ياترا فى حد بيعمل الطبات دى غير مازنجر؟؟؟

michohat 12-07-21 12:11 PM

تساؤل اخر متعلق بالطبه الطويلة
الطبه اللي معايا مركبها فى المسدس و مركب فوقها طبه المسدس العاديه و كنت فى فرح وضربت من 20 : 25 طلقه صوت و لما جيت انظف المسدس لقيت الطبه الطويلة مكسورة ومشروخه من عند المستوى الثاني من الطبه من المستوى اللي بعد القلوظ مكسورة وحته واقعه منها و مشروخه من بعد الكسر لحد قبل نهايتها
ايه السبب اللي ممكن يخلي الطبه تعمل كده والحمد لله انها مش عملت تأثير علي ماسورة المسدس و اتفكت بسهوله

زكى 12-07-26 02:02 PM

لعلمك حتى لو انت كنت شايل طبه الصوت و ضربت العدد ده من الطلقات كانت هتتشرخ بنفس الطريقه و يمكن من اول خمس طلقات تعمل كده مش عشرين فاحمد ربنا انك عرفت تطلعها و السبب ان مفيش ضبه تستحمل خااااالص و اللى يقولك غير كدة بيضحك عليك

M.SHADY 12-07-26 02:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زكى (المشاركة 409262)
لعلمك حتى لو انت كنت شايل طبه الصوت و ضربت العدد ده من الطلقات كانت هتتشرخ بنفس الطريقه و يمكن من اول خمس طلقات تعمل كده مش عشرين فاحمد ربنا انك عرفت تطلعها و السبب ان مفيش ضبه تستحمل خااااالص و اللى يقولك غير كدة بيضحك عليك

لا يا باشا فيه طبه بتستحمل . بس دى الطبه اللى كان بيعملها الاستاذ احمد مازنجر
و الكلام ده عن تجربه شخصيه . بس فىه ناس تانيه فى المنتدى كانت بتبيع طبب فعلا ملهاش اى لازمه خالص . بس يلا مش مشكله . عموما لو انت دورت كويس هتلاقى

Bill 12-07-26 06:19 PM

Re: ***بالنسبة للطبة الطويلة حتى بيت النار ***

بحسب معلوماتي المتواضعة...

الأفضل أن تبعد عن رأس الطلقة نصف سم تحسباً لاصطدام الطلقة بالطبة و لأن وجود هذا الفراغ يساهم في زيادة كمية الغاز المحشور في ماسورة المسدس الذي يساهم بدوره في ارجاع الأجزاء و اخراج الفارغ من بيت النار..

كل ما زاد الفراغ زاد الغاز المحشور في الماسورة و احتمال الضغط الزائد هذا ينجح في اخراج فارغ طلقة الصوت أيضاً بطبة البلي !

لكن احذر من زيادة المسافة بشكل كبير و افساح مجال للبلية للانحراف داخل الماسورة و اصطدامها بطرف الطبة بدلاً من المرور عبرها !!

و انتظر رأي الشباب الخبراء

michohat 12-07-26 10:53 PM

الطبه كان واصله لحد اول الطلقة علي طول يعني تقريبا بتستلم البليه من الطلقه اول ما بتطلع وتاخدها لبره المسدس
ومن كلام حضرتك لو بعدت الطبه شوية هيكون فى فرصه للبليه انها تصطدم بحرف الطبه لو طالعه منحرفة من الطلقة

hema777h 12-07-26 11:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.SHADY (المشاركة 409279)
لا يا باشا فيه طبه بتستحمل . بس دى الطبه اللى كان بيعملها الاستاذ احمد مازنجر
و الكلام ده عن تجربه شخصيه . بس فىه ناس تانيه فى المنتدى كانت بتبيع طبب فعلا ملهاش اى لازمه خالص . بس يلا مش مشكله . عموما لو انت دورت كويس هتلاقى

++++++++++++++++++++++++1

abosamer 12-07-27 04:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema777h (المشاركة 409483)
++++++++++++++++++++++++1

مفهمتش قصدك ايه يا هيما؟؟؟؟؟؟؟؟؟

goodzila 12-07-28 07:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زكى (المشاركة 409262)

الطبه لو معموله استلس ستيل ومتنعمه من جوه كويس يعني مسقوله بعنايه عمرها ميحصلها حاجه غير انها مع الضرب الكثيف ممكن تتاكل بس ده اخرها وده بيرجع ان البلي المستخدم مطلي بالنيكل كروم وهو يعتبر اقسي انواع المعادن وهيا عمليه بسيطه لو المعدن بتاع الطبه بنفس صلابه النيكل مستحيل يحصل تاكل لكن لو اقل كثافه اوصلابه لازم يحصل تاكل وافضل شئ انك تعمل طبه استلس وتطليها نيكل كروم بس تبقا عامل حسابك في القطر الداخلي لانه بعد الطلي الماسوره هتضيق بنسبه للطبه وطوله افضل شئ انها تكون ملامسه للطلقه يعني تكون واصله لحد الضافر الي بيوقف الطلقه وبكده بتبقي زي الحي شكلا فقط مش موضوعا عشان بس محدش يفهم غلط اقصد انها الظرف هيقف والمقذوف يدخل الطبه وبكده زي ما استاذ رامي قالك مستحيل تحشر لان الضغط مش هيلاقي منفذ غير انه يرجع الفارغ لوره بقوه تخليه لازم يخرج بره المسدس

shahryar33 12-07-29 01:18 AM

يا جماعه انا كان عندى سوأل و طبعا بعد اذن صاحب الموضوع هطرحه هنا

انا كان معايا جاكال و كنت عايز اجهزة للبلى و طبعا كنت عايز اجيب طبه الاستاذ مازنجر بس كان عندى استفسار ؟؟
الجاكال الى معايا مفتوح من المصدر بس عايز اعرف هل الطبه بتاعت استاذ احمد هتحتاج توسيع فى الماسورة و لا بتركب بدون توسيع او تعديل لأنى بصراحه مش عايز العب فى ماسورة المسدس ياريت الى جرب الطبه بتاعت الجاكال من الاستاذ احمد يقولى اكون شاكر ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

michohat 12-07-31 01:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat (المشاركة 407202)
تساؤل اخر متعلق بالطبه الطويلة
الطبه اللي معايا مركبها فى المسدس و مركب فوقها طبه المسدس العاديه و كنت فى فرح وضربت من 20 : 25 طلقه صوت و لما جيت انظف المسدس لقيت الطبه الطويلة مكسورة ومشروخه من عند المستوى الثاني من الطبه من المستوى اللي بعد القلوظ مكسورة وحته واقعه منها و مشروخه من بعد الكسر لحد قبل نهايتها
ايه السبب اللي ممكن يخلي الطبه تعمل كده والحمد لله انها مش عملت تأثير علي ماسورة المسدس و اتفكت بسهوله

كنت قولت ان الطبة اللي معايا اتكسرت وانشرخت ودي بعض الصور ليها علشان عاوز اعرف ايه سبب الشرخ لان واحد صديق لي قال انها ممكن تبقي من طلقات البلي ولكني اجمالي طلقات البلي اللى ضربته عليها لا يزيد عن 10 طلقات وده خلال فتره سنه ونص وكمان الكسر والشرخ جاي فى التلت الاخير من الطبه فاظن انه ناتج من الضغط الناتج عن ضرب الطلقه يمكن كان بيهرب وبيدخل فى المسافة بين الماسورة والطبه فاحدث بها التصدعات دي مع اني رابط الطبه للاخر و طرفها واصل لحد اول مكان الطلقة
وفيه ملاحظه كنت بلاحظها كل ما باجي انظف المسدس انه لو كنت ضربت بيه كنت بلاقي جوه الماسورة او حوالين جسم الطبه حاجه زي ما يكون بلاستيك محروق رفيع كده فكونت اعتقاد ان ده من البلاستيك اللي قافل الطلقة من فوق وانه من الحرارة ساح وعمل الخيط الرفيع ده اللي يشبه الخيط الناتج من مسدس السيلكون اللاصق

اللي حصل ده بعد فرح كنت ضربت فيه يجي 25 طلقة تركي من نوع pax علي جاكال ديوال

قبل الفرح كنت منظف المسدس ومزيته و مضبطته

محاوله لتوضيح الشرخ والكسر عن طريق تحديده باللون الابيض؟

عاوز اعرف الكسر ده ناتج من ايه؟
هل من طلق البلي اللي كبسته قبل كده باستخدام منجله ولا ربط الطبه بشده ولا قوه الطلقة ولا ايه

محمد مكاوى 12-08-02 11:08 AM

السلأم عليكم ورحمة اللة و بركاتة
اخى العزيز الطبة لها مواصفات اولأ لازم تكون من الصلب الكربن و لأزم تكون من الداخل مسلوبة حتى قبل اخر الطبة ب 5مم و السلبية دى بتساعد البلية لو خرجت فى مسار مختلف انها ترجع الى المسار الطبيعى و ثقب الطبة نمرة 2 لأزم يكون mm 4.03 m وتكون الطبة من الداخل نعمة جدأ "
ارجو اكون افتك اخوك مكاوى

محمد مكاوى 12-08-02 11:12 AM

على فكرة انا شايف ان السبب من الطبة بتاعت المسدس الصلية الصوت عشان ثقبها اصغر من مقاس البلية و دة عمل ضغط قوى داخل الماسورة و سبب المشكلة دى و اللة اعلم

michohat 12-08-02 01:36 PM

الطبه انا شاريها مش عاملها
وكنت بضرب بيها صوت وانا مركب فوق منها طبه الصوت العاديه

drkalaf 12-08-03 02:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramyhekal (المشاركة 407168)
الطبه بتكون ملامسه للطلقه او بعدها بملى مش هاتفرق ولو الفتحه مقاس المقذوف مستحيل تحشر ده لو حتى الطلق وحش هايخرج غصب عنه بسبب الضغط الزائد لرجوع الاجزاء ونطر الطلقه

كلام صح و مجرب الطبة الطويله افضل

محمد مكاوى 12-08-03 04:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat (المشاركة 411857)
كنت قولت ان الطبة اللي معايا اتكسرت وانشرخت ودي بعض الصور ليها علشان عاوز اعرف ايه سبب الشرخ لان واحد صديق لي قال انها ممكن تبقي من طلقات البلي ولكني اجمالي طلقات البلي اللى ضربته عليها لا يزيد عن 10 طلقات وده خلال فتره سنه ونص وكمان الكسر والشرخ جاي فى التلت الاخير من الطبه فاظن انه ناتج من الضغط الناتج عن ضرب الطلقه يمكن كان بيهرب وبيدخل فى المسافة بين الماسورة والطبه فاحدث بها التصدعات دي مع اني رابط الطبه للاخر و طرفها واصل لحد اول مكان الطلقة
وفيه ملاحظه كنت بلاحظها كل ما باجي انظف المسدس انه لو كنت ضربت بيه كنت بلاقي جوه الماسورة او حوالين جسم الطبه حاجه زي ما يكون بلاستيك محروق رفيع كده فكونت اعتقاد ان ده من البلاستيك اللي قافل الطلقة من فوق وانه من الحرارة ساح وعمل الخيط الرفيع ده اللي يشبه الخيط الناتج من مسدس السيلكون اللاصق

هل من طلق البلي اللي كبسته قبل كده باستخدام منجله ولا ربط الطبه بشده ولا قوه الطلقة ولا ايه

استازى العزيز ماينفعش تحط الطبة الى كانت فى المسدس وهوة جديد فوق طبة البلى لسبب الطبة الصوت ثوقبها اصغر من البلية نمرة 2 ودة سبب حشر البلى داخل الماسورة و كسرت الطبة بتاعت البلى دة التفسير الصحصح لو عايز طبة ممكن ابعتك لخراط ممتاز يعملهالك و شكرأ

محمد مكاوى 12-08-03 04:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat (المشاركة 411857)

استازى العزيز ماينفعش تحط الطبة الى كانت فى المسدس وهوة جديد فوق طبة البلى لسبب الطبة الصوت ثوقبها اصغر من البلية نمرة 2 ودة سبب حشر البلى داخل الماسورة و كسرت الطبة بتاعت البلى دة التفسير الصحصح لو عايز طبة ممكن ابعتك لخراط ممتاز يعملهالك و شكرأ

michohat 12-08-04 12:21 PM

سبب اني حطيت طبه الصوت فوق طبه البلي هو ضرب طلقات صوت وهذه النصيحه اخذتها من الشخص الذي باع لي الطبه

محمد مكاوى 12-08-07 07:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat (المشاركة 413870)
سبب اني حطيت طبه الصوت فوق طبه البلي هو ضرب طلقات صوت وهذه النصيحه اخذتها من الشخص الذي باع لي الطبه

دة شخص ميعرفش حاجة ازاى تعدى البلية من طبة الصوت و الثقب الى فيها mm3 و البلية قطرها mm4.01 شيل طبة الصوت لما تيجى تدرب بلى و شكرأ

تيكا 12-08-07 07:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 415999)
دة شخص ميعرفش حاجة ازاى تعدى البلية من طبة الصوت و الثقب الى فيها mm3 و البلية قطرها mm4.01 شيل طبة الصوت لما تيجى تدرب بلى و شكرأ

فيه طابات تضرب بللي وصوت مع بعض وانا شوفتها علي الريتاي بارون

محمد مكاوى 12-08-07 10:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تيكا (المشاركة 416004)
فيه طابات تضرب بللي وصوت مع بعض وانا شوفتها علي الريتاي بارون

كلأم حضرتك مظبوط دة فى البلية نمرة 2 يعنى mm4.01
بس دة بيقول انة ربط طبة الصوت على طبة البلى و انتا عارف ان طبة الصوت ثقبها ضيق على البلبة نمرة 2
و شكرا

الساعة الآن 07:35 AM