الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=51)
-   -   سوست البنادق و الاسس التى تبنى عليها الاختيار (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=7825)

dr mohamed kamal 11-04-27 04:02 PM

سوست البنادق و الاسس التى تبنى عليها الاختيار

هذا الموضوع هام جدا جدا ............المراد منه هو إستطلاع خبرات و أراء الاعضاء فى كيفية إختيار السوستة والأسس التى يبنى عليها الاختيار ,وفى نهاية الموضوع سوف أسرد لكم الأسس الصحيحة والشركات المحترمه لصناعة السوست وكيفية الاتصال بها,طبعا معظم الاعضاء يملك هذه الخبرات فلا يبخل بذلك ,تحياتى للجميع,د/محمد كمال

dr mohamed kamal 11-04-27 04:50 PM

رد: سوست البنادق و الاسس التى تبنى عليها الاختيار

الظاهر الموضوع لم يلقى إستحسان الاعضاء

hesham[MaFya]a 11-04-27 05:00 PM

هو انا بصراحة معنديش فكرة بس انا فعلن عاوز اجدد البندقية بجلبة و سوستـــة....تحياتـــــى

sayed allaa 11-04-27 05:01 PM

موضوع روعة يا د/محمد كمال
و انا عن نفسي هشارك برأيي
بالنسبة لاختيار السوست
1- طول السوستة بالنسبة لعدد الحلقات ( كام حلقة يعني )
2-طول السوستة الاجمالي بال cm كلها يعني
3- الفرق بين الحلقت بال cm طبعا هية هية اللي فاتت تقريبا بس اهو جبناها بطريقتين مختلفتين
4- قطر الحلقة
5-سمك الحلقة بالمللي طبعا
و طبعا اهم الشركات
جامو - بي اس ايه - ديانا -بترويت و طبعا لو عايز مكان موثوق منه يبقى تخلي الشركة تشحنهولك على مصر عشان معظم اللي في السوق مضروب و غالي على الفاضي و ميستاهلش تمنه
كل شركة حلوة للبنادق بتاعتها
عشان فيه سوست شركات تانية مينفعش تركب على بنادق شركات اخرى
بمعنى ان مثلا سوستة الجامو متمشيش مع الديانا الا بقى لو فيه حاجة جامو بنفس مواصفات الديانا
لكن لو اخترنا سوستة الديانا على بندقية جامو
و لقينا سوستة ديانا تنطبق عليها اوصاف الجامو
يبقى هنختار الديانا طبعا تركبها على الجامو
و طبعا لازم تكشف على السوستة كده ميكونش عليها اي شحم او زيت او شحم اسود محروق او زيت برده قولي ليه
عشان هتبقى مستعملة ده اكيد
و لازم برده ميكونش فيه اماكن لحام
دي اهم حجات من وجهه نظري المتواضعة
و مستنين منك الشرح يا استاذنا عشان كلنا نستفاد من بعض
و الموضوع ده مهم اوي بجد
و تقبل مروري
و جزاك الله كل خير على هذا الموضوع

صائد البوم 11-04-27 05:59 PM

ياريت حد يفيدنا اكتر عن السوسته و الجلبه .. موضوع جميل

DR SNIPER 11-04-27 07:01 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع مهم وجميل ياريت اصحاب الخبره يفيدونا لانى عايز اغير سوسته البندقيه

waleedrahmy 11-04-27 07:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr mohamed kamal (المشاركة 83833)
هذا الموضوع هام جدا جدا ............المراد منه هو إستطلاع خبرات و أراء الاعضاء فى كيفية إختيار السوستة والأسس التى يبنى عليها الاختيار ,وفى نهاية الموضوع سوف أسرد لكم الأسس الصحيحة والشركات المحترمه لصناعة السوست وكيفية الاتصال بها,طبعا معظم الاعضاء يملك هذه الخبرات فلا يبخل بذلك ,تحياتى للجميع,د/محمد كمال

موضوع هام جدا,,,,,,,,,,,,,,بس المهم ان الواحد يجد السوستة والجلبة الاصليين ويبعد عن السوست البلدي والتقليد

BASiC 11-04-27 07:54 PM

السلام عليكم .... موضوع جميل جدا يا دكتور محمد هوة ده المطلوب لتنمية عقول الاعضاء للتفكير في اليات عمل البنادق والالات التي نستخدمها في هوايتنا.......
بالنسبة لوجهة نظري في الموضوع أنا متفق مع استاذ سيد علاء في اللي قاله بش حابب اضيف ان السبيكة اللي بتتعمل منها السوستة من أكبر المؤثرات على قوتها ومرونتها وبالتالي رجوعيتها .....طبعا من المعروف ان المعدن المستخدم لصناعة السوست واليايات هو ال Spring steel ويتم طبعا التحكم في هذه الخواص عن طريق تغيير نسب المواد الداخلة في تكوين السبيكة ....

وشكرا مرة تانية على الموضوع الجميل

bredator 11-04-27 11:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr sniper (المشاركة 83964)
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع مهم وجميل ياريت اصحاب الخبره يفيدونا لانى عايز اغير سوسته البندقيه

dr mohamed kamal 11-04-28 04:02 AM

زززززززززززززز

dr mohamed kamal 11-04-28 04:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr mohamed kamal (المشاركة 84302)
ماهى أسباب تغير السوستة 1- حدوث ضوضاء عند الضرب و إهتزاز وده سببه إنحناء بالسوسته مما يؤدى إلى تخبط السوستةفى جسم الكانون والذى بدوره يؤدى إلى نحر و تأكل فى الكانون وضعف فى سرعة الرشه نتيجة فقد جزىء من طاقة الحركه نتيجة الاحتكاك http://www.pyramydair.com/blog/image...spring-web.jpg2- ضعف بالسوستة نتيجة كثرة إنضغاطها وده علاماته ضعف رد الفعل فى البنادق الغير مزوده بمانع الارتداد recoiless وضعف شديد بسرعة الرش بشرط سلامة الجلبة ,الاحساس بضعف رد الفعل عند كسر البندقية لتعميرها 3- كسر السوستة وده مظهره ضععف شديد فى قوة البندقية فجاءة ..http://www.pyramydair.com/blog/images/04-30-08-04.jpg..كيف تفرق بين ضعف السوستة و تمزق الجلبة http://www.pyramydair.com/blog/images/04-30-08-05.jpg,1- عند ملاحظة قوة كسر البندقية وضعف سرعة الرشة عند الضرب 2- عندكسر البندقية وشفط الهواء من الماسورة من الخارج وسد الفتحة باللسان ستلاحظ تسريب الهواء من الجلبة بشرط سلامة الجلدة حول فتحة وضع الرشة بالنسبة لبنادق الكسر , وسلامة الجزرة لبنادق ذات العتلة مثل البى إس إيرسبورتر و التل المجرى ,اما البنادق ذات البوابة مثل الديانا48,52,54 بشرط سلامة جلدة البوابة ,

ماهى مواصفات السوستة الجديدة ,1-أن تكون بنفس مواصفات ومقاسات السوستة القديمة 2-ان تكون من مصدر معروف و ذو خبرة عالمية فى صناعة السوست ,هناك 3 شركات عالمية فى صناعة السوست وهى venom &laser Beeman spring &jim maccari وقد تم عمل مقارنة للانواع الثلاثة بأن تم ضغط السوست الثلاثة فى بنادقهم مدة شهر متصل أى ترك البنادق مكسورة لمدة شهر كامل ,وهذا يقابل أستعمال البندقية إستعمال عادى لمدة عشرة سنوات ,وجد الاتى أن السوستة venom إستعادة 97% من قوتها ,أما السوستة Jim Maccari إستعادة 95% من قوتها أما السوستةLaser Beeman فقد إستعادة 94% من قوتها وذلك بعد تحررهما ,ولكن وجد أن السوستة التى إستعادة 97% من قوتها بها إنحناء وهذا عيب يؤدى إلى ضعف البندقية كما سبق شرحه بالاعلى,ونفس الشىء يحدث فى السوستة الاصلية لأى بندقية, وأما السوستة Maccari&Laser Beeman فقد ظل كلاهما على إستقامته مما يدل على أنهما أفضل أنواع السوست عالميا بما فى ذلك السوست الاصلية لجميع البنادق بلا إستثناء

BASiC 11-04-28 07:01 AM

طيب يا د/ محمد هل السوست دي موجودة في مصر ولا لا

sameer 11-04-28 07:17 AM

و لو موجودة في مصر بتبقا ملفوفة مثلا ولا مش عليها كيسة مثلا او علبة اصل عندنا لما تيجي تشتري سوستة بيديهالك كدة لوحدها منغير اي حاجة وماتعرفش اسمها ايه ولا ايه حكايتها

وشكرا...........

dr mohamed kamal 11-04-28 11:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASiC (المشاركة 84333)
طيب يا د/ محمد هل السوست دي موجودة في مصر ولا لا

والله الموضوع بسيط جدا حيث يتم تصنيع تلك السوست بالولايات المتحدة الآمريكية ويمكن إرسال مواصفات سوستة بندقيتك إلى أى شركة أمريكية للبيع عبر النت وسوف تصلك لحد باب الشقة بدون عناء وتريح دماغك من المضروب الموجود بمصر ,علاوة على ذلك أن سوستة Jim Maccari مواصفاتها كم تم أختبارها تتفوق على جميع السوست حتى السوست الاصلية مثل ديانا و البى إس و الجامو ,

tarekvb 11-04-29 12:09 AM

.................................................. ..........

dr mohamed kamal 12-01-21 10:19 PM

يارب يا مسهل مستنى رأى الاعضاء الكرام وخبراتهم فى كيفية إختيار السوسته حتى تعم الاستفاده للجميع

Timo Jean 12-01-21 10:27 PM

طيب وايه رايكم في الـOX Accelator

ولو عايزها القيها عند مين

dr mohamed kamal 12-01-21 10:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Timo Jean (المشاركة 288952)
طيب وايه رايكم في الـOX Accelator

ولو عايزها القيها عند مين

من الموقع ده http://www.gunspares.co.uk/shopdispl...Ox+Mainsprings
و إدعيلى
و السعر 21 جنيه إستيرلينى

AirPowder 12-01-21 11:05 PM

والهي أنا استفدت من الموضوع ده أستفاده ميعلمهاش غير الله انا لسه مشترتش بندقية بس كنت بفكر في موضوع قطع الغيار ألي لازم هحتجها زي السوستة تسلم أيدك و الهي علي الموضوع وربنا يبركلك أنا كنت برضو عايز أخد رأي حضرتك انا عايز أجيب بندقية Standard Power اتعلم بيها النشان و اخد خبرة عمتا قبل مفكر في موضوع الصيد و أني أجيب حاجة هاي بور انا كنت بدور علي السلافيا 631 لاني لحظة ناس بتشكر فيها بس كنت عايز اخد رأي حضرتك لو فيه حاجة أحسن تكون اسباني او انجليزي و الماني خاصة اني مش لاقي سلافيا هنا في القاهرة ومعلش طولت علي حضرتك و ألف شكر علي الموضوع

Max.1 12-01-21 11:30 PM

موفق ان شاء الله

dr mohamed kamal 12-01-21 11:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة airpowder (المشاركة 288968)
والهي أنا استفدت من الموضوع ده أستفاده ميعلمهاش غير الله انا لسه مشترتش بندقية بس كنت بفكر في موضوع قطع الغيار ألي لازم هحتجها زي السوستة تسلم أيدك و الهي علي الموضوع وربنا يبركلك أنا كنت برضو عايز أخد رأي حضرتك انا عايز أجيب بندقية standard power اتعلم بيها النشان و اخد خبرة عمتا قبل مفكر في موضوع الصيد و أني أجيب حاجة هاي بور انا كنت بدور علي السلافيا 631 لاني لحظة ناس بتشكر فيها بس كنت عايز اخد رأي حضرتك لو فيه حاجة أحسن تكون اسباني او انجليزي و الماني خاصة اني مش لاقي سلافيا هنا في القاهرة ومعلش طولت علي حضرتك و ألف شكر علي الموضوع

أنسب بندقية ممكن تبتدى بيها الكرال التركى نمرة 2 رخيصة وبنت حلال و هاى باور وممكن تكون الاولى والاخيرة بمعنى بندقية تدريب وصيد فى نفس الوقت وقوتها تقارب الديانا 52 و54و 56 240 م/ث والديانات السابقة 260م/ث يعنى فرق لايذكر 20م/ث ,وبالتوفيق

7imdan 12-01-22 12:28 AM

موضوع رائع يا دكتور محمد كالمعتاد

fesal 12-01-22 11:53 AM

Re: سوست البنادق و الاسس التى تبنى عليها الاختيار

طيب يريت مقاسات البندقيه الكرال التركي
قياس القطر الخارجي والداخلي
وهل فعلا سوسته الديانا 52 تركب؟

dr mohamed kamal 12-02-17 04:25 AM

رد: Re: سوست البنادق و الاسس التى تبنى عليها الاختيار

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fesal (المشاركة 289402)
طيب يريت مقاسات البندقيه الكرال التركي
قياس القطر الخارجي والداخلي
وهل فعلا سوسته الديانا 52 تركب؟

تركب ,تحياتى

adel152 12-02-19 12:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr mohamed kamal (المشاركة 84303)
ماهى مواصفات السوستة الجديدة ,1-أن تكون بنفس مواصفات ومقاسات السوستة القديمة 2-ان تكون من مصدر معروف و ذو خبرة عالمية فى صناعة السوست ,هناك 3 شركات عالمية فى صناعة السوست وهى venom &laser beeman spring &jim maccari وقد تم عمل مقارنة للانواع الثلاثة بأن تم ضغط السوست الثلاثة فى بنادقهم مدة شهر متصل أى ترك البنادق مكسورة لمدة شهر كامل ,وهذا يقابل أستعمال البندقية إستعمال عادى لمدة عشرة سنوات ,وجد الاتى أن السوستة venom إستعادة 97% من قوتها ,أما السوستة jim maccari إستعادة 95% من قوتها أما السوستةlaser beeman فقد إستعادة 94% من قوتها وذلك بعد تحررهما ,ولكن وجد أن السوستة التى إستعادة 97% من قوتها بها إنحناء وهذا عيب يؤدى إلى ضعف البندقية كما سبق شرحه بالاعلى,ونفس الشىء يحدث فى السوستة الاصلية لأى بندقية, وأما السوستة maccari&laser beeman فقد ظل كلاهما على إستقامته مما يدل على أنهما أفضل أنواع السوست عالميا بما فى ذلك السوست الاصلية لجميع البنادق بلا إستثناء

د. محمد بعد التحية.
موضوع مميز كالعادة من مواضيع حضرتك التى تعم بالفائدة على الجميع.
خالص تحياتى.

pooforever_2010 12-02-19 12:24 PM

http://im22.gulfup.com/2012-02-19/1329650304732.gifhttp://im15.gulfup.com/2012-02-19/132965054622.gifhttp://im15.gulfup.com/2012-02-19/1329650546354.gif

amin hegazy 12-02-19 01:40 PM

بسم الله ما شاء الله موضوع ممتاز وجميل
وحضرتك وصفت كيفية اختيار السوسته تمام

dr mohamed kamal 12-04-20 07:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel152 (المشاركة 314708)
د. محمد بعد التحية.
موضوع مميز كالعادة من مواضيع حضرتك التى تعم بالفائدة على الجميع.
خالص تحياتى.

شهادة أعتز بها من حضرتك يا أستاذ عادل ولاسيما لما تكون من عضو محترم بوزن حضرتك فى هذا المجال ,تحياتى

زيدان مصر 12-04-20 10:15 PM

ما شاء الله لا قوه الا بالله هذا من العلم الذى ينتفع به وفى ميزان حسناتك ان شاء الله يا دكتور انت وكل الافاضل الذين ادلوا بدلوهم فى هذا الموضوع المهم المتميز ... فهمت من كلام حضرتك انى اجيب سوسته ديانا 54 للكرال و النوركا نجبلها سوستتها كل واحده ب 21 استرلينى من السييت القلت عليه سعادتك ( وندعى لسعادتك )...صح ولا لاء .؟ طيب و الجلبه للاثنين هنعمل فيها ايه ؟؟ و الجامو الهنتر 440 سوستتها مش فى السيت.. نعمل ايه ؟ و الجلبه نجبها منين ؟؟؟؟ ولك يا دكتور خير العطاء و الثواب من الله على مساعدتك لنا جميعا بالمعلومات هذه ... ... موضوع متميز يستحق التثبيت ....تحياتى

زيدان مصر 12-04-22 01:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زيدان مصر (المشاركة 352668)
ما شاء الله لا قوه الا بالله هذا من العلم الذى ينتفع به وفى ميزان حسناتك ان شاء الله يا دكتور انت وكل الافاضل الذين ادلوا بدلوهم فى هذا الموضوع المهم المتميز ... فهمت من كلام حضرتك انى اجيب سوسته ديانا 54 للكرال و النوركا نجبلها سوستتها كل واحده ب 21 استرلينى من السييت القلت عليه سعادتك ( وندعى لسعادتك )...صح ولا لاء .؟ طيب و الجلبه للاثنين هنعمل فيها ايه ؟؟ و الجامو الهنتر 440 سوستتها مش فى السيت.. نعمل ايه ؟ و الجلبه نجبها منين ؟؟؟؟ ولك يا دكتور خير العطاء و الثواب من الله على مساعدتك لنا جميعا بالمعلومات هذه ... ... موضوع متميز يستحق التثبيت ....تحياتى

السلام عليكم ... محدش رد على اسئلتى منيومين ؟؟؟؟ محتاج اجابه لتنفيذ المطلوب ان شاء الله ... وشكرا

badr 12-04-22 07:40 PM

من اهم مميزات السوستة اولا
نوع الخامة المستخدمة
2طريقة الصنع على الساخن او البارد والبارد افضل ولكن غالى
3سرعة رد السوستة ودى لى حسابات تانية بتعتمد على ثقل البستم
4 ليونة المعدن وصلابة
5 فى حجات فى مصر الناس بتستخدمها غلط مثلا تزيت السوستة ودة غلط لان السوستة يجب ان تشحم بشحم معيا ثانيا تركيب نوع سوستة ماركة غير الماركة دى بتشتغل بس ليعا عيوب اولا فرق سرعة البندقية وبعدين دى بيفرق فى النشال وهديكو مثل بسيط البندقية التركى قوية جدا لان السوتة قوية ولكن البستم خفيف وبالتالى السرعة بتختلف فى كل مرة تانى حاجة السوستة بتنكسر مقارنة بالديانة الفرق كبير طبعا فى اوروبا التركى مالهاش سوق لانها غير دقيقة فى التصويب فى مصر بنصوب على بعد 15م ودى يعنى لعب اطفال المفروض تضرب على بعد 50م فى غطاء زجاجة وبكدا تعرف ناشينكان البندقية وعلى فكرة معظم سوست البنادق المعروفة بتتصنع فى مكان واحد بمقسات معينة ونسب معينة وكل شركة بتطلب المواصفات بتعتها مثال ثانى الفيروخ والديانة صناعة المانيا ولكن السرعة وحدة والمقاسات مختلفة خالص الفيروخ قصيرة وتخينة اما الديانة رفيعة وطويلة زدى حسب حجم القميص اهم حاجة بقى الخامة طبعا التتانيوم اغلى انواع السوست وبلاش نقول اهم المواصفات عشان كل بندقية سوستة ليها مواصفات معينة وفى حاجة كمان العمرالافتراضى للسوستة بيتحدد عن طريق عدد الضربات وشكرا

dr mohamed kamal 12-04-22 08:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زيدان مصر (المشاركة 352668)

موجوده أخى الكريم سوستة الجامو 440 وده الرابطhttp://www.gunspares.co.uk/shopdispl...cat=Hunter+440بس خلى بالك فيه سوستة خاضعة للفرجن وتباع داخل بريطانيا و رقمها MS005 و ثمنها 12.10 جنيه إسترلينى, و فيه سوستة غيرخاضعة للفرجن وتباع خارج بريطانيا و رقمها MS065 وثمنها 13.5 جنيه إسترلينى,و الجلبة للجامو 440 و رقمها PW020 و ثمنها7.02 جنيه إسترلينى, وشكرا على ذوقك و نبل أخلاقك و أسف على تأخرى فى الرد حيث لم أرى المشاركة إلا من 10 دقائق ,تحياتى للجميع

Mohamed Mahmoud 16-08-02 02:26 PM

موضوع اكثر من رائع
تحياتى يا دوك

هشام سمير 16-08-02 05:39 PM

اضافه صغيره بس
الشحم الاثيلى هو انسب حاجه للسوست ام الشحم البترولى بيفرول الجلبه وبتنى السوسته لانه بيسبب حراره مرتفعه جدا اثناء الاحتكاك

الساعة الآن 12:33 AM