الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   محدثات الصوت (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=81)
-   -   ايكول تونا 8م (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=8267)

Ahmed Zamzam 11-05-06 04:38 PM

ايكول تونا 8م

السلام عليكم

انا اشتريت مسدس ايكول تونا 8 م
وبستخدم طلقات تركى فيها بلى

المشكلة انى عايز اعرف هل فى مشكلة قانونية ولا امشى فى الشارع عادى لانة مسدس صوت فى الاصل

رجاء الافادة
وشكرا

sahbany 11-05-06 04:43 PM

رد: ايكول تونا 8م

طبعا لو اى ظابط شاف الطلق المتعدل ببلى تبقى مصيبة لأنها قضية تصنيع زخيرة وهى فعلا قاتلة من المسافات القريبة

woody2003 11-05-06 08:01 PM

الأفضل إنك تحط فى المشط اول طلقة صوت عادى أو أول طلقتين

Ahmed Zamzam 11-05-06 08:13 PM

يعنى لو اول طلقة عادية مش هياخد بالة

w_m1977 11-05-07 01:33 AM

ممكن لوسمحت توقلنا المسدس الي معاك بيضرب الطلق البلي اوتومتك ولا لأ

Ighost 11-05-07 05:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed zamzam (المشاركة 90391)
السلام عليكم

انا اشتريت مسدس ايكول تونا 8 م
وبستخدم طلقات تركى فيها بلى

المشكلة انى عايز اعرف هل فى مشكلة قانونية ولا امشى فى الشارع عادى لانة مسدس صوت فى الاصل

رجاء الافادة
وشكرا

يا باشا مدام المسدس اللى معاك دة بيضرب بلى بيبقا خرج من بند الاسلحة الصوتية وهيعاقبوك علية زية زى الحى الغير مرخص وارجو انك تستفيد بالمعلو مة دية وياريت لو احد الاعضاء عندة فكرة اكبر يفسرهالك بالظبط

blow c06 11-05-07 08:19 AM

المسدس مفهوش مشكله لانك معدلتش في الماسوره و هو بيتباع كده.. الطلقات مشكله كبيره... غالبا الظابط هايحاول ياخده منك و يسيبك تمشى.. نصيحتى سيبهوله و بلاش مناقره معاه و خلاص

w_m1977 11-05-07 12:37 PM

ممكن لوسمحت توقلنا المسدس الي معاك بيضرب الطلق البلي اوتومتك ولا لأ

ZuniCorn 11-05-07 12:50 PM

مسدسات الصوت المعدلة الي بللي .. تضع حاملها تحت طائلة القانون ... خصوصا لو تم الضبط اثناء تجربتة او استخدامة في هذا الغرض

Ahmed Zamzam 11-05-07 01:47 PM

انا ضربت بية 6 طلقات
بيفرغ عادى جدا
بس فى طلقة الظرف بتاعها علق مطلعش ودى طبعا بتكون عيوب زخيرة مش من المسدس
وملوش رد فعل و البلية خرمت بلاطة سيراميك

بس المشكلة دولقتى ان انا اشتريتة على اساس انة مفيش مشكلة لو خرجت بية مع اهل بيتى لانكم عارفين الظروف عاملة ازاى اليومين دول
وفوجئت بموضوع الماكل دى مش عارف اعمل اية

الفقير الي الله 11-05-07 02:51 PM

مفيش داعي للقلق الشديد ده والمسدس حجمه صغير جدا يعني مش لازم يكون ظاهر و زي ما قاللك الاخ حط أول طلقه أو 2 صوت قبل البلي ولو السلاح اللي انت جايبه عشان يحقق لك الأمان هو اللي هيسبب لك القلق يبقي بلاش منه أحسن وربنا يوفقك لما فبه الخير

Ahmed Zamzam 11-05-07 05:50 PM

الف شكر ليكم

w_m1977 11-05-09 09:30 PM

شكرااا على اهتمامك بالرد

اف ام 11-07-06 01:56 AM

هل موضوع تغيير الطبه دا يخليه يضرب اتوماتيك نرجو الافاده انا معايا التونه دا برضو وبيضرب عادى مش اتوماتيك

Ahmed Zamzam 11-07-10 10:02 PM

عادى جدا لان الطبة قلاوز بتلف
مجرد انك تدخل مفك مقاسة مناسب لخرم الطبة وتلف لفوق هتطلع معاك وحط فى الخزنة طلق بلى
المسدس شغال كويس

بس مش فاهم يعنى اية بيضرب عادى مش اوتوماتيك

الفقير الي الله 11-07-10 10:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed zamzam (المشاركة 146513)
عادى جدا لان الطبة قلاوز بتلف
مجرد انك تدخل مفك مقاسة مناسب لخرم الطبة وتلف لفوق هتطلع معاك وحط فى الخزنة طلق بلى
المسدس شغال كويس

بس مش فاهم يعنى اية بيضرب عادى مش اوتوماتيك

يعني بعد كل طلقه تشيل الفارغ و تشد الأجزاء تاني __ فيه ناس بتعمل طبه تانيه عموله بمقاس مختلف بحيث الفارغ يطلع والطلقه الجديده تدخل الماسوره وده المقصود بأوتوماتيك

Ahmed Zamzam 11-07-11 02:24 PM

بص الطلقة عبارة عن اربع اجزاء
الظرف
والطلق
والبارود
و المقزوف
الطلق بيكون فى الجزء الاخير من الظرف ولو بصيت فى طلقة فارغة هتفهم قصدى
لما بتغط على التتك بتحرك الشكوكش بيضرب الابرة فى مؤخرت الظرف الطلق بيعمل انفجار صغير فى البارود يعمل انفجار كبير يطلع منة غاز على شكل دخان مع قوة دفع تطلق المقذوف ونفس قوة الدفع دى بتعمل رد فعل عكسى بيحرك الاجزاء للخلف الظرف يطلع ويسحب واحد مكانة
كل دى بيحصل فى اقل من جزء فى الثانية

لو الطلقة قديمة البرود ميكون مرطب مش بيعمل رد الفعل المطلوب (يعنى لو الطلقة حديثة الصنع مش هيحصل كدا)

الحاجة التانية موضوع الطبة المعدلة دى اشتغالة

انت لما تفك الطبة بالطريقة اللى قولتلك عليها امسكها بكماشة وهات مبرد واعمل زى نبيل الحلفاوى فى فيلم الطريق اللى ايلات ووسع الفتحة بمرد او بونطة شنيور رفيعة. وهات بلية علشان تعرف الفاتحة كافية ولا لاء وسيب وسع حاوليها علشان تعدى مرتاحة
والافضل انك تشوف مصدر زخيرة موثوق فية يبعلك طلق حديث الصنع علشان موضوع الطبة دى مش أمن وممكن يعمل مشاكل

وانا تحت امرك فى استفسار

akmels 11-07-11 02:33 PM

ممكن تشيله فى الشنطة مع المدام و انتو خارجيين و يطلع وقت اللزوم , و ان شاء الله ميطلعش و ربنا يكفيك شره

الساعة الآن 08:17 AM