الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   بنادق المورس (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=10471)

احمد فتحي 11-06-14 06:08 PM

بنادق المورس

ممكن اي حد يعرف سعر البندقيه وهل ينفع اصتاد بيها يمام وحمام ولا هي للحجات الكبيره نسبيآ زي الارانب

التلميذ 11-06-14 06:26 PM

رد: بنادق المورس

البنادق المورس ( هى بنادق نارية مششخنة ) من عيار 22 أو 5.6م يلزم وجود رخصة سلاح لإقتنائها وحيازتها
وممكن حضرتك تصطاد بها أى شيئ إنت عوزة من حمام برى ويمام وبط ووز ...........إلى غزلان إن إصيبت فى أماكن قاتلة وفى حدود 100متر تقريباً تحياتى

احمد فتحي 11-06-14 06:31 PM

طيب ممكن سعرها حاليا اوحتي في حدود كام واجبها منين ومعلش هتقل عليك

التلميذ 11-06-14 06:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد فتحي (المشاركة 121398)
طيب ممكن سعرها حاليا اوحتي في حدود كام واجبها منين ومعلش هتقل عليك

هتجبها من أى محل سلاح ( مرخص ) هتقولة عاوز بندقية عيار 22 مورس المستعمل من 5 : 10 على حسب النوع والحالة وإمكانيات البندقية( إتماتيك ـ نصف إتماتيك ) أو يدوى ( عتلة ) والجديد من 10 إلى 50 الف على حسب النوع والخزنة والإمكانيات وغالبا هتلاقيها عند فتح الله إسكندرية بس لازم يكون معاك رخصة حيازة سلاح

بسام سعيد 11-06-14 06:42 PM

البنادق الموؤس كما تفضل الاخ الزميل بالرد من الاسلحة النارية فلذالك سوف يتم نقل الموضوع الى الاسلحة النارية
تحياتي

sameer 11-06-14 06:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة التلميذ (المشاركة 121407)
هتجبها من أى محل سلاح ( مرخص ) هتقولة عاوز بندقية عيار 22 مورس المستعمل من 5 : 10 على حسب النوع والحالة وإمكانيات البندقية( إتماتيك ـ نصف إتماتيك ) أو يدوى ( عتلة ) والجديد من 10 إلى 50 الف على حسب النوع والخزنة والإمكانيات وغالبا هتلاقيها عند فتح الله إسكندرية بس لازم يكون معاك رخصة حيازة سلاح

هههههههههههههههه
مش قولتلك يا عم احمد انها حتعدي دي عدت ووصلت كمان

جزاك الله خير يا تلميذ باشا الله ينور عليك وشكرا على المعلومات

احمد فتحي 11-06-14 06:48 PM

ينهار اسود دي غليه اوي ممكن اجبها من الجيش او من المصنع الحربي او الشرطه ولو يعني مستعمله حتي

aly_kamal 11-06-14 06:51 PM

انا عندي بندقية مورس وادائها قوي جدا بس بتحتاج لترخيص واستخدامها ممتاز ورد فعلها بسيط وده بيسهل عملية النشان انا كنت شاريها ب 4 الاف من حوالي 3 سنين من محل اسلحة صيد عادية بس وجودها معاك بيحتاج لترخيص وطلقاتها مش متوفرة دايما

احمد فتحي 11-06-14 06:54 PM

هي سعر الطلاقات كام

التلميذ 11-06-14 06:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد فتحي (المشاركة 121420)
ينهار اسود دي غليه اوي ممكن اجبها من الجيش او من المصنع الحربي او الشرطه ولو يعني مستعمله حتي

الأخ الفاضل من الأخطاء الشائعة على ألسنتنا قول ( ينهار إسود) لحديث النبى علية الصلاة والسلام (لا تسبوا الدهر فإن الله هو الدهر ) أنا عارف إن مش قصدك حاجة ولاكن خلى بالك لو تحريت الصح وعودت نفسك علية هيكون أفضل فى دينك ودنياك . وبعدين السعر الغالى بتكون بنادق بمواصفات عالية جدا يعنى هذة البنادق( ماركة عالمية ـ مميزات وإمكانيات لا توجد فى غيرها من ذوات الأسعار الأقل ) مع تحياتى للجميع

التلميذ 11-06-14 06:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد فتحي (المشاركة 121428)
هي سعر الطلاقات كام

الطلقة فى حدود 2 جنية فى التصريح

aly_kamal 11-06-14 07:03 PM

وخارج التصريح اليويمن دول بتوصل ل 15 جنية

احمد فتحي 11-06-14 07:04 PM

انا اسف بس يعني ممكن تتجاب من الجيش مستعمل او الشرطه للي بيسلم سلاحه علما بان ولدي ظابط في الجيش

sameer 11-06-14 07:05 PM

يا عم احمد فكك بقا من موضوع الموريس دي وشيلها من دماغك خالص وركز على الرش
الرش حلو ههههههههههههه

التلميذ 11-06-14 07:09 PM

ضباط الجيش ممن يحملون رخصة سلاح ممكن يشترو من هيئة الإمداد والتموين التابعة للشرطة ب ربع التمن الأصلى تقريبا ولاكن لا أدرى موجود هناك ولا مش موجودة لاكن أخر مرة كنت هناك كان موجود مسدسات وبنادق خرطوش وعل أى حال ممكن تجيب حاجة مستعملة فى حدود المبلغ إلا معاك من أى محل مرخص

التلميذ 11-06-14 07:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sameer (المشاركة 121448)
يا عم احمد فكك بقا من موضوع الموريس دي وشيلها من دماغك خالص وركز على الرش
الرش حلو ههههههههههههه

وأنا معاك +1

sameer 11-06-14 07:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة التلميذ (المشاركة 121456)
وأنا معاك +1

ههههههههههه حبيب قلبي

وعايز اقول حاجة الطلقة الموريس دي بارود يعني انسا انك تعرف تصطاد بيها من حتة واحدة عشان حتضرب طلقة وكل حاجة حتنفخ من الحتة اللي انتا فيها وبعدين خطيرة يعني شوف لما الرشة بتيجي في بني ادم بتعمل فيه ايه طيب ولما بقا الطلقة الموريس دي حتيجي في حد حتعمل ايه؟ ممكن تموته

التلميذ 11-06-14 07:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sameer (المشاركة 121461)
ههههههههههه حبيب قلبي

وعايز اقول حاجة الطلقة الموريس دي بارود يعني انسا انك تعرف تصطاد بيها من حتة واحدة عشان حتضرب طلقة وكل حاجة حتنفخ من الحتة اللي انتا فيها وبعدين خطيرة يعني شوف لما الرشة بتيجي في بني ادم بتعمل فيه ايه طيب ولما بقا الطلقة الموريس دي حتيجي في حد حتعمل ايه؟ ممكن تموته

كلام سليم 100% تحياتى

احمد فتحي 11-06-14 07:49 PM

شكرآ لحسن اهتمامكم طيب سوال بسيط ايه نظام هيئه الامداد يعني مكنها فين وهل هي في منها في الاسكندريه

التلميذ 11-06-14 07:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد فتحي (المشاركة 121510)
شكرآ لحسن اهتمامكم طيب سوال بسيط ايه نظام هيئه الامداد يعني مكنها فين وهل هي في منها في الاسكندريه

القاهرة أول طريق السويس أمام مدينة الرحاب والأسلحة الموجودة عندهم أسلحة مصادرة وتصرف للذين يحملون تصريح شراء للضباط ( شرطة وجيش) وأعضاء النيابة والقضاء وأعضاء مجلس الشعب مرة واحدة فقط ويؤخذ على المستفيد إقرار أنة لم يشترى من الهيئة من قبل وإنة لا يتصرف فى السلاح ببيعة قبل خمس سنوات

الساعة الآن 03:28 AM