الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=51)
-   -   مشروع إنشاء دليل لأفضل أماكن الصيد في مصر (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=806)

حسام عبادي 09-02-03 02:48 PM

مشروع إنشاء دليل لأفضل أماكن الصيد في مصر

هيى فكره جت في بالي ردآ على الأخ smsmn8888 لما بيسأل على أفضل مكان للصيد قريب من فيصل
إيه رأيكوا لو كل واحد من مكان يقول أفضل مكان في بلده للصيد وإيه الأنواع الموجوده فيه
ولو حد من الإخوه يقدر في الأخر يجمع لنا ده في خريطه كبيره
عمومآ أنا من مطروح وبدأت أحدد أفضل أماكن للصيد فيها وقريب إنشاء الله أحطها رد في نفس الموضوع
وياريت تقولولي رأيكوا إيه

galal khalifa 09-02-04 09:04 AM

رد: مشروع إنشاء دليل لأفضل أماكن الصيد في مصر

اخبار صيد الاارنب اية عندك ياحسام انا عارف ان الموضوع دة كتير جدا عندكم خاصة في طريف براني بين المزارع وداخل التين عايزين نعرف وشد حيلك

حسام عبادي 09-02-05 05:06 PM

بالنسه لمدينة مطروح ممكن فيها صيد الطيور بس وهيى طبعآ أفضل ما يكون في موسم الهجره (شهر 9, 10, 11)
وبتيقى في حدائق الزيتون و التين أفضل وخصوصآ إللي قريبه من البحر , وأفضل مكان متوفر فيه كده منطقه إسمها القصر غرب مطروح حوالي 15 كم وطبعآ بعد إستئذان أصحاب الجنينه وغالبآ محدش بيمانع

وبالنسبه لصيد الأرانب أفضل مكان أنا أعرفه جنوب قرية فوكه (200 كم من أسكندريه و 70 كم من مطروح) وبعمق كبير علشان كده لازم يكون معاك عربيه ويفضل تقول لحد من المكان لو ممكن يكون معاك وغالبآ الشباب بيرحبوا بكده لإن الكل بيحب الصيد

دي الأماكن إللي أنا أعرفها وحأحاول أعرف إيه الأماكن التانيه الممكنه

وليد الشيمى 09-02-05 09:09 PM

والله فكرة اكثر من ممتازة ياريت الموضوع ده يتم حتى الواحد يعرف يستمتع بالصيد.. وبالذات الحمام البرى

عاصــم الشبراوينــي 09-02-06 01:22 AM

يا جماعه ليه الي مبيقترحش الفكره مبيطبقهاش
ايه المانع يعني انه يطبقه

smsmn8888 09-02-07 09:53 PM

شئ جميل جدا ويارب بالتوفيق للموقع باستمرار

galal khalifa 09-11-10 11:31 AM

الفكرة جيدة جدا وياريت كل عضو من محافظة يقول علي انواع الطيور واماكنها وبكدة نقدر نحصر الصيد ومواعيدة ارجو الاهتمام

حسام عبادي 09-11-10 01:09 PM

يااااه
دنا قلت الموضوع ده إتنسى
يومين تلاته وأبعت تقرير عن مطروح

عماد النجار 09-11-15 06:24 PM

انا عندي فكرة وهي وضع الاماكن علي googel earth
وبالشكل ده اي حد ممكن يدخل عليها ويتفقد المكان

gamal abdelhak 09-12-13 06:45 PM

الفكرة جميلة جدا وياريت كل واحد فينا يطبقها وممكن نجمع اماكن الصيد بالجمهورية عن طريق الاعضاء وبعد تجميعها ممكن الاستاذ عاصم يوضعها على المنتدى ايه رايكم .

gamal abdelhak 09-12-13 07:14 PM

الفكرةجميلة جدا ولو الاعضاءكلهم اشتركم فيها يبقى عندنا خريطة على مستوى الجمهورية وياريت بعد ما تتجمع الاستاذ عاصم يتكرم وينزلها بالمنتدى ايه رايكم جمال عبد الحق الاسكندرية

سامر 10-03-07 08:50 PM

هيدا مشروع حلو و بهمنا كتير بس بدي أطلب طلب من حسام عبادي و من الجميع : ما هي المناطق الأكثر صيدا لعصفور الشحيم الذي يسمونه البدو هكذا و في مناطقنا في لبنان يسمونه عصفور التين واذا كان الموضوع جديا نحن نشتري منه كميات كبيرة و قد ذهبت في العام الماضي الى المناطق الواقعة من المرينا مرورا بالضبعة لغاية السلوم وكان هدفي شراء كميات كبيرة من العصافير المذبوحة بعد صيدها عن الشباك لكنني لم أتوفق بأشخاص ذو خبرة بهذا الموضوع لذلك أرجو ممن لديه نية في العمل في هذا المجال مراسلتي وهذا موبايلي 0096170688374

body77 10-03-08 01:40 PM

فكره اكثر من رائعه ولو اقدر اساعد بحاجه مش حتأخر

tito 10-03-09 01:03 AM

افضل الاماكن القريبة لصيد الحمام البرى فى المناطق الصحراوية ويكون فيها اماكن يسكن فيها الحمام البرى عشش فى الجبل او بيوت مهجورة لم تسكن الحمام البرى منتشر فى المقطم وحلوان والمدن الجديدة زى العبور وبدر والشروق . نتمنى المشاركة من باقى الاعضاء عن افضل المناطق للصيد

mozo00 10-12-09 12:06 PM

يجماععه انا عايز اروح صيد ومعايا البندقية بتعتي والخرطوش وياريت يكون في الشرقية ورجاء حد يكون موثوق فيه

الساعة الآن 03:52 PM