الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=51)
-   -   معلومات عن ديانا 50 (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=10424)

Gamohunter 11-06-13 08:02 PM

معلومات عن ديانا 50

السلام عليكم
انا عندى بندقيه ديانا 52 ويست جيرمانى جديده لكن وزنها بيتعبنى فى الاتنشين من وضع الوقوف لانها تقيله
فيه واحد عارض ديانا 50 بسعر كويس فانا بفكر ابيع بتاعتى واخد الديانا 50 علشان وزنها غالبا اخف مع انها هتكون اقل فى القوه
ياريت اللى عنده معلومات عن وزن وسرعه الديانا 50 ويكون عنده معلومات عنها او خبره فيها يقولى وله الشكر ----ارجو الناس تشارك بالنصيحه
على فكره البندقيه بتاعتى لو اتباعت هاجيب بتمنها ديانا 50 نمره 2 ونوريكا جيت نمره 1 ويبقى عندى بندقيه قويه جدا نمره واحد وبندقيه ماركه ودقه نمره اتنين
مستنى ارائكم

AMR EBID 11-06-13 08:09 PM

رد: معلومات عن ديانا 50

يا راجل اما المعاه ال54
ركبلها حزام والله كانت معايا وبعتها علشان ال54
والحمدلله لكن زعلت لما بعت ال52 بندقيه قوه ودقه وشيك

sghr220 11-06-13 09:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamohunter (المشاركة 120593)
السلام عليكم
انا عندى بندقيه ديانا 52 ويست جيرمانى جديده لكن وزنها بيتعبنى فى الاتنشين من وضع الوقوف لانها تقيله
فيه واحد عارض ديانا 50 بسعر كويس فانا بفكر ابيع بتاعتى واخد الديانا 50 علشان وزنها غالبا اخف مع انها هتكون اقل فى القوه
ياريت اللى عنده معلومات عن وزن وسرعه الديانا 50 ويكون عنده معلومات عنها او خبره فيها يقولى وله الشكر ----ارجو الناس تشارك بالنصيحه
على فكره البندقيه بتاعتى لو اتباعت هاجيب بتمنها ديانا 50 نمره 2 ونوريكا جيت نمره 1 ويبقى عندى بندقيه قويه جدا نمره واحد وبندقيه ماركه ودقه نمره اتنين
مستنى ارائكم

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
بالنسبة لمواصفات الديانا 50 فهي كالآتي:
الوزن: 3.7 كيلوجرام
الطول: 113 سم
طول الماسورة: 48 سم
السرعة: 180 متر/ثانية (في أحسن الأحوال)
الطاقة: 9 قدم/الباوند
و هي فعلا من البنادق المتميزة جدا و انا معجب شخصيا بصناعتها و تصميمها لكن عاوز رائي البندقية دي تصنف كمقتنيات و ليس كبندقية صيد كل يوم (يعني خسارة الحط و الشيل و الاستهلاك فيها) غير ان سرعتها قليلة شوية خصوصا مع عمرها (آخر موديل 1985 تقريبا).
اما بالنسبة للديانا 52 فمشكلة الوزن ليها حل بسيط لو تحب تعرفه؟؟؟

AMR EBID 11-06-13 09:16 PM

انا احب اعرفه انا كمان

Gamohunter 11-06-13 09:49 PM

اكيد طبعا احب اعرف الحل ده واشكرك على الرد المفصل شكرا جزيلا

sghr220 11-06-13 10:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gamohunter (المشاركة 120661)
اكيد طبعا احب اعرف الحل ده واشكرك على الرد المفصل شكرا جزيلا

العفو يا فندم تحت أمرك بخصوص حمل البندقية أثناء الصيد فالوضع ده اسمه Offhand shooting و فيه تمارين كتير تساعدك على التمكن من هذا الوضع و هم:
التمرين الأول:
افرد ايدك امامك بحيث تكون عمودية تماما على صدرك مع حمل البندقية على بطن اليدين(يعني البندقية حرة و اليدين مفرودين بامتداد الذراعين) لمدة 5 دقائق ثم الراحة لمدة دقيقتان مع التكرار لمدة نصف ساعة.
التمرين الثاني:
حمل البندقية في وضع الضرب و حاول تثبت النشان على هدف لمدة دقيقة و تضرب بدون تعمير (Dry firing) ثم اترك البندقية و كرر الوضع عدد 20 مرة.
ملحوظة1: المداومة على هذه التمارين لمدة 15 يوم تعطي نتيجة ممتازة في التجميع و النشان.
ملحوظة2: حركة السلاح اللاارادية يمين-شمال مصدرها الوضع الخاطئ لليد اليسرى او اليد الضعيفة اما الحركة أعلى-أسفل فمصدرها تنظيم التنفس (القفص الصدري).

الساعة الآن 12:36 AM