الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الورشة (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=63)
-   -   جميل الموضوع ده (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=398)

مهيب 08-03-26 02:56 PM

جميل الموضوع ده

انا بس كان عندي سوال محيرني مفيش حد فادني فيه خالص تزيت البندقيه من جوه مفيد ولا مضر

moustafa_hunter 08-04-09 10:51 AM

غريب السوأل دة

تزيت البندقية من جوة مضر طبعا علشان بيخلى الجلبة تتقطع وبيضعف السوستة

abdalla 08-04-13 02:19 PM

سبحان الله وبحمده

msgm 08-05-13 10:59 PM

رد: جميل الموضوع ده

أعتقد والله أعلم .. أن تزييت البندقية من جوة . مضر لو كان بالزيت 40-wb

لأن الزيت ده يحتوي على مواد كيميائية و وظيفته الأساسية هي إزالة الصدأ ..

أما الشحم .. لا ضرر له .. و عن تجربتي الشخصية .

MR.BERETTA 08-05-24 01:28 AM

الاخوة الاعضاء يجب التوضيح لاى نوع من الاسلحةواول مرة اعرف انة التزييت بيضر السلاح؟نعمل اية لما السلاح يتسخ انا عندى 4بنادق رش من ديانا وجامو ونوريكا وبزيتهم ولا اى حاجة وكل يوم بيصيدو كل يوم بلا استثناء على الاقل كل بندقية بتصيد 10 حمامات

msgm 08-05-24 09:14 AM

السلام عليكم .
MR.BERETTA .كيف أحوالك .؟!

أنا لا أقول لا للتزييت .. ولكن أنبه على إستعمال الزيت الصحيح و لوظيفته الصحيحة فقط ..
هناك زيوت للبنادق .وهي زيوت المكن ..أما 40-WB فهو لإزالة الصدأ و التنظيف منه .
ولا ينصح بوضعه أي 40-wb على الجلبة . لإحتوائه على مواد كيميائية .قد تحلل مادة البلاستيك.
واي مركب يحتوي على مادة قابلة للإشتعال . قد يذيب أنواع معينة من البلاستيك ..

و إن كانت لك تجربة معينه أو نصيحة . فصدري يستقبلها بكل ترحاب عزيزي MR.BERETTA

ولك تحياتي الحارة ....!

MR.BERETTA 08-05-24 06:01 PM

اخوى محمد زيت wd40 للتزييت جميع الاماكن الحديد ويوجد زيت عند ابوضيف اللى ميدان التحريرعلبة اسبرى براوننج بحاولى 30جنية ممتازة للجلب والسوست والاشياء الداخلية للبندقية وانا كلامى عند التزييت بwd40للبنادق الرصاص والخرطوش وازالة الصدا منهم جيد جدا

msgm 08-05-25 08:07 AM

تمام كلامك يا Mr.beretta

.و أشكرك . على الإهتمام ..

أخوك محمد سيد

القناص 08-06-26 03:08 PM

من الممكن أستخدام ال Dw40 ولكن من الخارج فقط وأستخدام زيت المكن الخفيف من الداخل وليس بكميات كبيرة وفى حالة وضع Dw40 داخل السلاح يكون فى حالات نادرة جدا وهى أصابية السلاح بالصدأ من الداخل وفى هذة الحالة يجب وضعة وأزالتة سريعا عن طريق ضرب عدة رشات لخروج الزيت مع الصدأ ولا يجب تركة داخل البندقية لفترة طويلة لأنة حسب السمع أنة يضعفها واللله وأعلم وليوفقنا الله لما فية الخير دائما

mo7 faqih 08-12-12 04:26 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخوانى انا تعبت من موضوغ التزيت والتشحيم مش عارف كل واحد عندة نظرية جربها وبيقولها على موضوغ التزيت والتشحيم الى الان لستُ فاهماً ........................؟
ولماذا يباغ هذا الزيت dw-40 يقولون لتزيت البندفية منين يجماعة بتتويت بيقولو من جوة يعنى حتروح عند السوستة والجلبة ؟كيف والمواد الكيماوية وانا اريد لقوة الطلقة مثلا وليس لصدأ .......عاوز افهم ...مناطق التزييت مناطق التشحيم ......>ارجو الاجابة الشافية<....

galal khalifa 09-02-10 12:05 PM

ياجماعة تزيت البندقية بزيت خفيف غير ضار بس مش كل شوية تزيت البندقية ممكن تزيتها كل 6 او 7 مرات تطلع تصتادوبكميات قليلة جدا لان السوستة بتحتاج لزيت علشلن الليونة بياعتها وعلي فكرة انا عندي بنادق من اكتر من 30 سنة وبزيتها كل فترة وماشية زي الفل وشكرا

القناص84 10-07-13 04:08 PM

يا باشا بعد ازنك بنشن ببندقيه نمرة 2 ومش بتصيب الهدف وجربت على حاجه ثابته بردة نفس النظام ايه الحل

small hunter 10-07-13 04:42 PM

شكرا والله يا جماعة احنا دايما بنستفيد منكم

خط الصعيد 10-07-13 07:41 PM

امال انا اعمل اية الى ديما كنت بزيت البندقية من الماسورة بتاعتها ولم كنت بضرب كان صوتها بيبق اعلى و رد فعلها اقوى و بطلع دخانة ربنا يستر

الساعة الآن 02:06 PM