مشاهدة النسخة كاملة : ليه ياجماعه مطنشني

noricawy isa
09-04-29, 02:50 AM
ياجماعه ليه مردتوش علي موضوعي اللي بخصوص البندقيه الفايروخ - الله يخليكو اللي بيفهم في النوع ده يرد عليا ويفيدني ليه مبتصبش الاهداف البعيده مع اني جربت انشن علي حاجات قريبه ماشاء الله جابتها - ردو ومتبخلوش عليا ربنا يزيدكو علم - اخوكم نوريكاوي

عمر المختار
09-04-29, 03:05 AM
والله ياأخي أنا قريت الموضوع ومش مطنش ولا حاجة بس أنا لست بأهل خبرة لأجيبك
وربنا يوصل صوت لحبايبنا القدام في المنتدي .

sokar_jax
09-04-29, 04:07 AM
باى باى ياسمورتى

عاصــم الشبراوينــي
09-04-29, 04:09 AM
ممكن توضح الموضوع اكتر انت مقلتش حاجه خالص

steyr68
09-04-29, 06:32 AM
السلام عليكم
البندقيه سليمه الموضوع كله فى ضبط قواعد الرمايه
وعلشان تعرف ازاى انت بتقول ان الطلقه لا تصيب الهدف على المسافات البعيده اولا لابد توزن البندقيه فى حدود 40 متر
بالطريقه التاليه اولا تضع البندقيه على استاند لضمان عدم الاهتزاز يكون مرتفع عن الارض مسافه مناسبه وعلى بعد من 30 الى 40 متر تضع ورقه التنشين على ارتفاع يساوى ارتفاع البندقيه عن سطح الارض وتراعى ان يكون الهدف اى الدائره رقم عشره محموله على النيشان بحيث يكون
نقطنى النيشان الخلفى ونقطة النيشان الامامى على استقامه واحده
وترفع بهما الدائره رقم عشره وتضرب ثم ترى مكان الاصابه
وعلى اساسه تبدا فى معايره النيشان الخلفى ارتفاعا وانخفاضا او يمينا ويسارا حتى يتم الضبط بحيث تكون الاصابه فى الدائرة رقم عشره لانه من الواضح انك قمت بضبط النيشان على مسافه قريبه وهذا خطأ لا يضبط النيشان على مسافه اقل من 30 متر لضمان الدقه بحيث انه يتم تعديل موضع النظر فى المسافات البعيده او القريبه بعد ذلك ويرجع كل هذا الى تمييز الرامى

galal khalifa
09-04-29, 08:32 AM
اعتقد ان steyr ماخلاش حاجة يعني المفروض انة الموضوع اتشرح بدقة متناهية

noricawy isa
09-04-29, 10:14 PM
كلامك جميل جدا يااخ ستيير والله وافدتني جدا وجزاك الله علي المجهود الرااااااااااااااااااائع - بس سؤال رفيع يعني ايه رقم عشره دي اللي مش فاهمها ومعلش استحملني البركه في ربنا ثم فيك ياجميل - تسللللللللللم

steyr68
09-04-29, 10:27 PM
رقم عشر هى منتصف لوحة الرمايه

وليد الشيمى
09-04-29, 11:38 PM
يا ستير.... انت معلم

noricawy isa
09-04-30, 05:04 PM
كلامك طبعا ياباشا جميل جدا والشرح اكتر من رائع - بس في حاجه عاوز اقولك عليها - انتا بتقولي احاول احط نشان علي بعد 40 متر او 30 لكي اتمكن من موازنه الاهداف تمام - بس في حاجه انا علي فكره معنديش منظار مستحيل هشوف المسافه دي كلها وصعب قوي اني اصيب رقم عشره ده حلو قوي لو جت في طرف الدايره اصلا هههههه - لا بجد عاوز حل يكون اظرف شويه او يااما بقا لازم اشتري منظار ولا اعمل ايه- لك جزيل الشكر

steyr68
09-04-30, 05:40 PM
كلامك طبعا ياباشا جميل جدا والشرح اكتر من رائع - بس في حاجه عاوز اقولك عليها - انتا بتقولي احاول احط نشان علي بعد 40 متر او 30 لكي اتمكن من موازنه الاهداف تمام - بس في حاجه انا علي فكره معنديش منظار مستحيل هشوف المسافه دي كلها وصعب قوي اني اصيب رقم عشره ده حلو قوي لو جت في طرف الدايره اصلا هههههه - لا بجد عاوز حل يكون اظرف شويه او يااما بقا لازم اشتري منظار ولا اعمل ايه- لك جزيل الشكر

انت عندك حق فى كلامك لانى موضوع تحديد المسافه له اعتبارات كتير اولها مش هينفع تظبط البندقيه
على مسافه اقل من 30 متريبقى فى اول حاجه لو مش هتستخدم يصريات لازم تكون قوة ابصارك ممتازه
والهدف اللى هتظبط عليه له معيار معين لانى لازم تكون الدائره الوسطيه من المسافه تكون ظاهره ليك بشكل اكبر
من فتحة الناشينكان الخلفىوعموما انت لو نظرك متوسط القوه ممكن تلمح دائره التنشين لو حجمها اكبر قليلا من حجم الجنيه المعدنى من مسافه 30 متر وممكن 40 كمان لكن لا بد من توافر ظروف خاصه ممكن لو راعيت تلك الظروف ستتمتع بدرجه رؤيه جيده وهى.
1-مصدر الضوء يكون خلف الرامى يعنى تخلى الشمس مثلا خلفك
2-لون ما وراء لوحه التنشين بكون داكنا يعنى يعنى ممكن تستخدم شجره كخلفيه لانى لونها داكنا
3-تكون ورقه التنشين بيضاء وحجم الدائره السوداء كبير ثم داخل الدائره السوداء الدائره رقم عشر
4-تثبيت كل من لوحه التنشين جيدا وكذلك محاوله تثبيت السلاح قدر الامكان
واخيرا انا هوريك فيديو ليا بضرب فيه غطاء زجاجه مرتكز على زجاجه فارغه تصيب الطلقه الغطاء وتظل الزجاجه دون حراك وبضرب من مسافه 20 متر بدون تليسكوب بواسطه بندقيه ديانا 52 وانا فى وضع الوقوف دون ان احاول تثبيت السلاح يعنى فى اصعب اوضاع الرمايه
http://www.youtube.com/watch?v=SFZM4z9jp3Q

noricawy isa
09-05-01, 12:11 AM
ماشاء الله عليك - ياباشا عاوز اقولك حاجه انا ضربت علي غطابرضو مسبتو علي فرع شجرهومن غير منظار من نفس المسافه تقريبا اللي انتا ضربت بيها الغطا تقريبا 17 متر - والموضوع فعلا بتاع وزن البندقيه ده قارفني بقالها معايا 4 ايام ولسه مصطدتش بيها عصفوره لاني مش عارف اعمل ايه كل اما بضرب مثلا علي يمامه واقفه ع الارض بمسافه 30 او 35 متر او حتي اقل من كده ياتيجي الرصاصه وراها ياقدامها مش عارف عموما هجرب موضوع الميزان ده اللي قلتلي عليه - مع العلم اني من حوالي 5 شهور اشتريت بندقيه نوريكا 56 من فتح الله برمسيس وماكنتش بعمل موضوع الميزان ده ولا حاجه مش عارف بقا - انتا ايه رايك في الفايروخ 35 الالماني حلوه ولا محتاجه منظار يمكن تكون دقيقه حبتين ولا اروح ارجعها احسن ولا اعمل ايه - ريحني الهي يريح قلبك ويسعدك يارب ههههه . تحياتي ياستيير

~aragon~
09-05-01, 11:10 AM
ممكن تحدد نوع البندقية الي انت بتضرب بيها دلوقتيى لو سمحت
علشان نقدر نحدد فين المشكلة لان قوة البندقية ووزن الرشة
والمسافة لازم تتحسب كويس يعني ما ينفعش نضرب برش مصري علي بندقية ديانا 52 او 54 رجاء التحديد

noricawy isa
09-05-01, 11:55 PM
البندقيه اللي معايا ياباشا فايروخ 35 الماني جايبها من السعوديه

galal khalifa
09-05-03, 09:23 AM
الفايرزخ من البنادق القوية ذات الارتداد العالي يعني مش
هاتقدر تضبط النشان ازيد من 10 الي 15 متر واعتقد انها
مسافة كافية جدا جدا